Nefilozofujte u piva, přijďte na Svíci.cz!

Zajímavé odkazy

Copyright

30.4.2007 14:35

Vlaky mají dobrou budoucnost, ale ...

Železniční doprava má budoucnost pokud :

-České dráhy zůstanou v rukou státu a zůstane zachován monopol na nákladní a osobní dopravu. Plánuje se vyčlenění nákladní dopravy do dcery ČD Cargo a její následný prodej. Ze ziskové nákladní dopravy nebude možno křížově financovat ztrátovou osobní dopravu. Zisk zůstane akcionářům. Ztrátovou osobní dopravu bude hradit stát a kraje a vhodnou cenovou politikou a mediální propagandou o neefektivnosti budou postupně omezovány spoje či rušeny celé regionální tratě.

-bude vytvořena dceřinná společnost AdČD a.s. Autobusová doprava Českých drah, která bude provozovat autobusovou dopravu z velkých měst do okolních vesnic navazující na vlakové spoje. Autobusová doprava je dnes dobrý kšeft, proč se nezapojit a nezlepšit služby cestujícím?

-ve vedení Českých drah nebudou lidé nepřející železniční dopravě. Mohli by investovat do propojení lokálních tratí a rozšířit tak železniční síť, stačí se podívat na železniční mapu. Místo toho si vyplácejí vysoké platy, jízdným odrazují cestující a propouštějí zaměstnance.

-ve vedení krajů nebudou lidé kteří se handrkují o pár milionů s Českými drahami a ruší spoje na regionálních tratích, aby vzápětí odkleply stavbu silničních obchvatů a silnic za desítky miliard korun. Musí se přeci co nejrychleji zrušit a pokud možno vytrhat regionální tratě aby se rozbila páteřní síť ve prospěch autobusové a individuální dopravy.

-na ministerstvu dopravy a životního prostředí musí být lidé kteří dokáží odolat silniční lobby.

A co se týče srovnávání cestování vlakem a autem,

tak do nákladů na cestu autem by se měla započítat i cena auta, různá pojištění, náklady na údržbu a (byť směšně nízká) cena dálniční známky. Dále se silnice a dálnice staví, udržují a opravují z veřejných rozpočtů, tedy z daní které platí nejen ti kdo nejezdí autem ale i ti co auto nemají. Zrušil bych dálniční známku a zavedl tzv.diskriminační poplatek. Každý majitel osobního auta by zaplatil roční paušální poplatek 5 000 kč ročně, nákladního auta 20 000 a TIRáci 100 000, ze kterého by se platila údržba a oprava silniční sítě. Pak si spočítejte jestli se vyplatí jet do Ostravy vlakem nebo autem. Je to jenom v preferování jedné dopravy na úkor druhé a motorlobby je úspěšnější. Jsou přijímány zákony a zaváděny takové procesy které uměle zvýhodňují z principu logiky (logiky oproštěné nad různé ideologie typu svoboda jedince, volný pohyb zboží atd.) krutě neekologickou a neekonomickou automobilovou dopravu.

Pokud by se zavedly výše zmíněné diskriminující poplatky tak by se docílilo toho že by většina lidí cestovala hromadnou dopravou. Ti bohatší by jeli do práce v plném autě.

A nedostatku rohlíků v zapadlých vesničkách bych se nebál, třeba by se přišlo i na to že každá vesnice by uživila svého živnostníka-pekaře (a další profese).
V průběhu desetiletí by se poklesem automobilové dopravy ušetřily peníze na údržbu a výstavbu dálnic a nových silnic a šetřilo by se životní prostředí.

Ještě k té nákladní železniční dopravě která dosud EXISTUJE a VYDĚLÁVÁ přesto že je diskriminována oproti kamionové nákladní dopravě.Mýtné na dálnicích je asi 7 kč/km. „mýtné“ na železnici je cca 55 kč/km.Kdyby se to vyrovnalo u obou doprav na cca 40kč/km a zavedly se výše zmíněné diskriminační poplatky na dálnici, kdo myslíte že by vozil zboží po dálnici?

Není dáno jaká doprava je výhodnější.Lidé si prostřednictvím volených zástupců sami nastaví ekonomická pravidla a rozhodnou jaká doprava bude zvýhodňována a jaká tedy pro ně bude „výhodnější“.Dnes je to individuální silniční doprava.Za deset let to může být železnice.


Diskuse byla znepřístupněna. Děkujeme za pochopení.

Nahoru