Pro všechny přemýšlivé lidi
26.9.2006 22:41

Je automobilismus prospěšný či ne?

Podle mne je dnes automobilismus jedním z odvětví důležitých pouze pro manipulaci s lidmi a pro vojenskoprůmyslový komplex (nenapadl mne žádný jiný termín, snad automotoprůmyslový komplex) a je to prostě takové zlaté tele Nové ekonomiky. Planeta Země se mění v jednu velkou akciovku, kde cílem je aby všude bylo vše stejné, typizované, na jedno brdo, aby byl jeden jazyk, aby se přesunovalo zboží nesmyslně ze země do země tak aby žádná země, žádný národ nebyl soběstačný v uspokojování základních potřeb svého obyvatelstva a aby byl závislý na nadnárodních koncernech, nebojím se říci trustech, které se pomalu ale jistě vymaňují z kompetence národních vlád (EU, zóny volného obchodu atd.).

Zápory automobilismu

Zápory automobilismu jsou (podle mne):
- spotřeba surovin při výrobě automobilů
- spotřeba surovin při výstavbě, ale zejména při opravách nákladní dopravou zdevastovaných silnic a dálnic.
- zábory půdy při výstavbě silnic, ale zejména dálnic.
- těžba velkého množství ropy pro uspokojení zejména osobní a nákladní automobilové dopravy (a též letecké, ale o té jindy).
- znečišťování ovzduší zplodinami (oxid uhelnatý), podíl na globálním oteplování (oxid uhličitý).
- ekologické katastrofy při transportu ropy (nehody tankerů a ropovody)
- zničené lidské životy při dopravních nehodách.
- zabitá zvěř na silnicích.
- materiální škody při dopravních nehodách.
- blokace určitého množství veřejných služeb (policie, hasiči, zdravotníci), kteří řeší mimořádné události na silnicích.
- hluk a vibrace (zejména v obytné zástavbě, statika objektů)

Klady automobilismu

Klady automobilismu jistě jsou, ale nepřevažují dle mne nad výše zmíněnými zápory.
To neznamená že nejezdím autem a nevyužívám jeho výhody, kdy se třeba potřebuje člověk dostat v určitý čas na určité místo a to co nejdříve, a někdy je to i pohodlnější, zejména na kratší vzdálenosti.
Ale pomineme-li lidské pohodlí a zájmy zainteresovaného průmyslu:
- pohonné hmoty (těžba, doprava, výroba, distribuce)
- automobilový průmysl (výroba automobilů)
- stavební firmy (stavby silnic a dálnic, mostů, tunelů)
Těch kladů moc nevidím.

Co dál

Pokud třeba připustíme že automobilismus není prospěšný, jak to že jednou z met většiny lidí je mít své auto, lidé řvou že nemají peníze na jídlo, byt, kulturu, ale na auto a na jeho provoz mají (i když to jsou leckdy vraky).

Je to proto že automobilismus je neobvykle podporován vládami většiny (ne-li všech) států světa. Musí nějak zdůvodnit obrovské investice ani ne už tak do obyčejné silniční ale spíše do dálniční infrastruktury (dálnice a vše co s tím souvisí, pozemky atd.).

Kilometr nové dálnice v ČR stojí 200 až 800 miliónů Kč, dle náročnosti terénu (pro srovnání kilometr železnice stojí od 80 do 1100 miliónů Kč, od lokálky po dvoukolejnou elektrifikovanou vysokorychlostní trať. Životnost, neboli cyklus obnovy je na každé trati jiný, je závislý mimo jiné na zatížení a četnosti provozování koleje, např.na trati Praha-Děčín, kde je poměrně hustá osobní i nákladní doprava je cyklus obnovy neboli životnost železničního svršku cca 25 až 30 let).

Kolik je na světě kilometrů dálnic a silnic, co peněz bylo proinvestováno?
Ale horší je kolik peněz bude ještě proinvestováno, protože stavební firmy potřebují zakázky.
Životnost silnice či dálnice je při provozu osobní i nákladní dopravy je kolem osmi let, pokud by se provozovala pouze osobní doprava životnost bude 100 až 150 let. Poškození dálnice po projetí jednoho náklaďáku se rovná poškození způsobené projetím 16 000 osobních automobilů.

V čem je zakopaný pes? Ve známém pravidle všech kapitalistických spotřebních ekonomik. “Aby bylo něco co bylo vyrobeno prodáno je potřeba poptávka, pokud poptávka není musí být již vyrobené zničeno a poptávka se vytvoří.“

Zkuste si představit svět kde každý stát je soběstačný ve výrobě základních potravin a většiny zboží denní potřeby, kde nákladní doprava není potřeba v současném měřítku a místo náklaďáky je přepravována po železnici a na krátké vzdálenosti pak dodávkami.
Většina kapacity silniční sítě je udržována v dobrém technickém stavu za vynaložení minimálních finančních prostředků, silniční síť slouží převážně cyklistům, železniční síť je rozšířena a zmodernizována za ušetřené peníze tak že se není problém dostat odkudkoli kamkoli vlakem, na který navazuje místní autobusová doprava.

Samozřejmě by se tato restrikce netýkala záchranné a lékařské služby, hasičů, policie a nejspíš i armády.
Movitost člověka by se hodnotila ne podle toho jak drahý a jak vytuněný má auto ale jak drahý a vytuněný má jízdní kolo :-)
O věcech typu zdravější životní styl a životní prostředí atd. se ani nezmiňuji, protože to je samozřejmé že to s tím také souvisí.

Líbil by se Vám tento svět, nebo Vám vyhovuje současný stav (stále nové a nové dálnice, průmyslové zóny, dovoz všeho odevšad, nárůst osobní a nákladní automobilové dopravy)?

Budu rád za Vaše názory, byli byste spíše pro rozvoj automobilismu, nebo pro jeho postupný útlum, tedy pokud by se o této věci dalo rozhodovat a toto rozhodnutí prosadit :-)


K článku je 102 komentářů.
Trošku optimismu do toho... Aleš Janda
Odp: Trošku optimismu do toho... Juras
Odp2: Trošku optimismu do toho... Martin K.
Odp3: Trošku optimismu do toho... Juras
Odp4: Trošku optimismu do toho... Martin K.
Odp: Trošku optimismu do toho... Martin K.
Odp2: Trošku optimismu do toho... Juras
Odp3: Trošku optimismu do toho... NEMO
Odp4: Trošku optimismu do toho... Juras
Odp5: Trošku optimismu do toho... NEMO
Odp3: Trošku optimismu do toho... Martin K.
Odp4: Trošku optimismu do toho... NEMO
Odp5: Trošku optimismu do toho... sandál
Odp6: Trošku optimismu do toho... almak
Odp4: Trošku optimismu do toho... Kelt
Odp5: Trošku optimismu do toho... Martin K.
Odp6: Trošku optimismu do toho... Juras
Odp7: Trošku optimismu do toho... Martin K.
Odp: Trošku optimismu do toho... Martin K.
Odp: Trošku optimismu do toho... Geoemyda
Přestože jsem vášnivej autař... Bambus
Odp: Přestože jsem vášnivej autař... romantik
to jsou teda nápady :-) Juras
Odp: to jsou teda nápady :-) Bambus
Odp2: to jsou teda nápady :-) ivanplacak
Odp3: to jsou teda nápady :-) Juras
Odp3: to jsou teda nápady :-) Bambus
Odp4: to jsou teda nápady :-) ivanplacak
Soukromé proti kolektivnímu romantik
Odp: Soukromé proti kolektivnímu Juras
Odp2: Soukromé proti kolektivnímu Bambus
Odp3: Soukromé proti kolektivnímu Kelt
Odp4: Soukromé proti kolektivnímu Juras
Odp5: Soukromé proti kolektivnímu Prasátko
Odp2: Soukromé proti kolektivnímu Martin K.
Odp3: Soukromé proti kolektivnímu Beza
Odp4: Soukromé proti kolektivnímu Martin K.
Odp3: Soukromé proti kolektivnímu Juras
Odp4: Soukromé proti kolektivnímu Martin K.
Odp5: Soukromé proti kolektivnímu Juras
Odp6: Soukromé proti kolektivnímu Martin K.
Krátce Ivan Placák
Odp: Krátce Martin K.
Moc to nevidím.... Ivan Placák
Odp: Moc to nevidím.... NEMO
Odp: Moc to nevidím.... Mirek
Odp2: Moc to nevidím.... Yardasan
Odp: Moc to nevidím.... ivana Kozárová
Trochu mimo tema ivanplacak
Odp: Trochu mimo tema NEMO
Odp: Trochu mimo tema Bambus
Odp2: Trochu mimo tema ivanplacak
Odp3: Trochu mimo tema ivanplacak
autoglobalizace Vladimír Kindl
Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... Jana
Odp: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... ivanplacak
Odp2: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... Jana
Odp3: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... NEMO
Odp3: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... ivanplacak
Odp4: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... Jana
Odp5: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... ivanplacak
Odp6: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... Jana
Odp7: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... NEMO
Odp7: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... ivanplacak
Odp8: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... romantik
Odp9: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... ivanplacak
Odp10: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... romantik
Odp7: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... Juras
Odp8: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... Juras
Odp9: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... Jana
Odp10: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... Juras
Odp: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... Martin K.
Odp2: Velmi zajímavá diskuse:-):-). V naší... Jana
Pěknej článek Jirka
Odp: Pěknej článek Martin K.
Odp: Pěknej článek romantik
Odp2: Pěknej článek ivanplacak
Odp3: Pěknej článek ivanplacak
Je automobilismus prospěšný nebo ne? Jarda
čas a relativita sandál
Odp: čas a relativita Martin K.
Odp2: čas a relativita NEMO
Ještě bych chtěl vyzdvihnout jeden... almak
Prosil bych vysvětlení almak
Nazor na individualni automobilovou... Mirek
Automobilová doprava se začíná... Martin K.
Co je prospěšné a co prospěšné není? To... werterber
Auto je supr věc,bejt odkázanej na tu... RomanPr
K hlavnímu článku. Regulace... Neuvedeno
Odp: K hlavnímu článku.Regulace... Vlastimil Čech
To co jsem napsal o daních jsem myslel... Neuvedeno
Odp: To co jsem napsal o daních jsem myslel... Vlastimil Čech
Ne, že by ti chudí neměli také chuti k... Neuvedeno
Odp: Ne, že by ti chudí neměli také chuti k... ivana Kozárová
Paní Kozárová děkuji za radu užívat... Neuvedeno
Odp: Paní Kozárová děkuji za radu užívat... ivana Kozárová
Odp2: Paní Kozárová děkuji za radu užívat... ivan
Odp3: Paní Kozárová děkuji za radu užívat... ivana Kozárová
Odp2: Paní Kozárová děkuji za radu užívat... Vlastimil Čech
Dneska je výhoda, že se na cestách... Neuvedeno
Odp: Dneska je výhoda, že se na cestách... Vlastimil Čech
Odp2: Dneska je výhoda, že se na cestách... ivan
Zobrazit všechny komentáře...

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.