Pro všechny přemýšlivé lidi

Komentáře k článku

23.11.2011 19:14

Synestezie - máte to taky?

Jsem synestetik. Tedy, teprve pár let vím, jak se tato vlastnost mé psychiky odborně nazývá. Synestezie je, mými laickými slovy řečeno, bezděčné spojování smyslových vjemů.
Například vidím všechna písmena a číslice barevně. Odmalička, přesněji řečeno od chvíle, kdy jsem se naučila číst a počítat. A je příjemně červené, B sytě modré, ale ne nijak křiklavě. C má jemnou nazelenalou barvu, dala by se možná přirovnat k dužině některých druhů jablek. D je sytě šedé, podobné holubímu peří. A tak dále. Čísla jsou samozřejmě barevná taky. 1 je bílá, 2 žlutá, 3 šedomodrá, 4 červená, ale trošku jinak než A...
Taky čas má u mě zvláštní vlastnosti - je spojen s prostorem. Rok je takový velký kruh. Nahoře léto, dole zima. Chodíme po něm ve směru hodinových ručiček. Letní část je paradoxně delší než zimní, v létě čas plyne pomaleji. Léto mám teď někde napravo a nahoře.
Nebudu vás dál unavovat, jen jsem si chtěla popovídat, jestli to někdo máte podobně, jestli taky zažíváte synestezii, třeba spojení tónů a barev, nebo barev a chutí, cokoliv. A můžeme si porovnat barvy písmenek. Přeju hezký den.

he he he
Vlastimil Čech, 23.11.2011 20:52

Zima je přece odjakživa NAHOŘE, léto DOLE a rok běží PROTI směru hodinových ručiček... :-)
Teplo a léto jsou oranžovočervené, zima a chlad jsou světlounce modrozelenkavé... to ví přece každý... ;-)

Odp: he he he
Tlapka, 20.12.2011 14:45

Taky mám pocit že zima je nahoře asi proto, že sever je na mapě nahoře. Směr by se možná poznal podle zvířetníku, ale nemám jej po ruce

Odp2: he he he
Tlapka, 20.12.2011 14:59

http://zverokruh.symbinatur.com/

zde to vypadá doprava jako ručičky.

Odp2: he he he
Tlapka, 20.12.2011 15:00
Já nevěděla, že se tomu nějak říká...
iva, 24.11.2011 8:23

Já nevěděla, že se tomu nějak říká. Teda tak úplně jako ty to nemám písmena a číslice na mně působí , ale ne barevně. Čas se mi táhnul ted´po té změně, kdy si člověk myslel, že už jsou tři a ony byly zatím dvě. Ted´jak je od tří tma jak v pr---- už je to jedno. Ale mi každá doba něco připomíná a spíš si ji přirovnávám k tomu hezkému co jsem prožila, ale ne barvy, ale vůně jak už jsme se bavily. S těmi barvami je to zvláštní. To máš celkem zpestřený život.:_)

Odp: Já nevěděla, že se tomu nějak říká...
zákys, 24.11.2011 9:14

LSD? Timothy Leary se určitě usmívá z psychdelického nebe... a Carlos Castaneda netrpělivě čeká na spřízněnou duši.

Odp2: Já nevěděla, že se tomu nějak říká...
iva, 24.11.2011 10:11

tebe bych chtěla vidět. Je málo takových, co na srdci to na jazyku. Nebo jak tomu mám rozumět? jen tak si hraješ?

Ahoj Ivo Ne nemám to podobně...
Sidrach, 24.11.2011 14:39

Ahoj Ivo

Ne nemám to podobně, nezažívám synesthesii.

Jak se to dá zjistit?
Juras, 24.11.2011 15:21

V nějaké formě to má asi každý. Je to vyvoláno přes psychiku a větší schopnosti asociace. Kdo ale dokáže ty vjemy sám v sobě vždycky identifikovat? Pokud každé A vidíš červeně, je to pro Tebe normální. Jaks přišla na to, že to tak všichni nemají?

Jak mám poznat, kdy mi jeden vjem připomene nějakou vpzpomínku a vyvolá pocit ještě jiného vjemu? Nejvíc mi to občas funguje u vůní. Stalo se mi asi před deseti lety, kdy jsem ucítil vůni rozpálené trávy a nějakých lučních rostlin na dvorku. A hned jsem měl před očima dvorek u prarodičů, kde to přesně takovým způsobem vonělo, když jsem tam býval coby dítě na prázdninách. Ale to byla extra silná asociace. V běžném životě to podle mého zažíváme všichni mnohokrát denně a nevšimneme si toho.

Odp: Jak se to dá zjistit?
Sova, 24.11.2011 17:00

Souhlasím :-)

Odp: Jak se to dá zjistit?
Jana, 24.11.2011 19:05

Ahoj. Přišla jsem na to tak, že jsme se o tom jednou ve škole bavili, na gymplu, asi v šestnácti. Zjistili jsme, že ze třídy takhle vnímají barevně písmena a číslice čtyři lidi. Sepsali jsme tenkrát pro zajímavost i ty barvy na papír a dali učitelce občanské nauky.
Dnes se píše, že synestezie je docela vzácná. Myslím si, že zase tak moc ne, spíš možná věkem mizí.

Tohle jsem míval dříve a mívám i teď...
Sova, 24.11.2011 16:57

Tohle jsem míval dříve a mívám i teď, ale už ne tolik. Spojuje se vůně a zvuk s okamžikem a tak podobě. S barvami jsem to nikdy neměl, moje myšlenky jsou černobílé.
Možná proto mám problém s rozlišováním b

Odp: Tohle jsem míval dříve a mívám i teď...
Sova, 24.11.2011 16:58

...barev ve skutečném životě.

Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 24.11.2011 17:58

Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit prožitou událost. Obráceně to nefunuje, nebo si to neuvědomuju. Jenom jako legrácka mě napadlo jestli bys dokázala přečíst nebo napsat dopis lentilkama a korálkama ?

Jste v pořádku? Jak domácníte?

Odp: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Jana, 24.11.2011 19:03

Ahoj Ivane, jinak jsem v pořádku. To jo. ;-)
Lentilky mají málo barev, ale právě mě ve škole napadlo u interaktivní tabule, že bych si napsala A červeně, B modře, N zeleně a K černě. Jsou tam čtyři základní barvy.
Jo, určitě by to šlo, napsat dopis barevně. Ta písmenka jsou ale pro mě barevná pořád, i když je text psaný černě. Vím, že jsou černá, ale ty barvy tam stejně „vidím“.
Máme se fajn, na domě jsme se zabydleli, pořád studuju španělštinu, držím se zuby nehty.
A co ty?

Odp2: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 24.11.2011 21:53

Setkal jsem se už dvakrát s Platfusem, má teď pracovní honičku tak ten pokec byl vždy pod tlakem nedostatku času, takovej napruženej, Platus je nadnej kluk a pohodář. Jednou byl u mně v práci a jednou jsme dali něco přes hoďku / Já dvě piva a grog :-) Platfus tam měl auto/ u ,,nás, ve srubu, taková všeúčelovka kolibového typu. Letos jsem už nežál o prodloužení zdravotní doložky k piloťáku a ukončil jsem činnost po skoro rok času stráveným ve vzduchu,- převedeno na pracovní dobu po osmi hodinách. Přes 1470 h. nálet. Ještě jsem stihnul zálet jednoho letadla a odříznul jsem se od podstatné části svého života. Zatím docela dobrý, spíš mě to ještě nedošlo, nebo je to přirozený stav vychladnutí, - uvidíme.

Jinak bez velkých výkyvů. Ta moje věc probíhá podle očekávaného předpokladu, ale jsem v úplném klidu, myslím, že to tak i zvládnu. Zatím se to projevuje tak, že na všechno potřebuju víc času a hodně odpočinku. Nijak si s tím nedělám hlavu a nechám to přirozenosti.

Kolega Martin o kterém jistě víš z minulosti měl dopravní nehodu kterou sice přežil, ale je zatím na vozejku v Kladrubech, doufám, že dočasně.

Normál život se vším všudy, tak jak to chodí. Iv.

Odp3: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Platfus, 25.11.2011 9:05

No jo, ja na to naše setkání taky rád vzpomínám. Jak jsem zjistil bydlíme tak čtvrt hodiny cesty od sebe, tak věřím, že těch setkání bude víc. Já jsem se teď trochu vyřadil ze společenského (svícařského) života a plně se oddávám malé sezóní depresi spojené s krizí motivace, podpořené značnou časovou vytížeností :-). Ale pravidelně čtu, co se tady děje.

Jinak zajímavé téma článku, určitě se k němu ještě vyjádřím.

Odp4: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Platfus, 27.12.2011 13:22

Ještě k synesthesii. Pro mě bylo docela překvapení zjištění, že něco takového existuje. Takový jedinec má asi daleko rozmanitější vnímání skutečnosti, ale asi to velká výhra není. Zajímalo by mě, jestli to Jano vnímáš jako obtěžující, nebo jednoduše si to neumíš představit jinak.

Někdy to může být možná dokonce výhoda. Údajně hodně sytestetiků je mezi hudebníky. Dost možná se to synestezie netýká, ale slyšel jsem, že někdo studoval, jak může hudba vyvolávat barevné asociace, Mozart - bílá, Debussy - červená... Ale tomu bych zrovna nevěřil. Naproti tomu moje oblíbená klavíristka Hiromi Uehara, o sobě říká, že někdy hraje červeně, jindy třeba modře. Nakonec celý hudební styl blues vychází z označení pro smutnou náladu stejně jako pro modrou barvu.

Odp5: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Jana, 28.12.2011 17:15

Obtěžující to rozhodně není, spíš výhodné - pro zapamatování jmen, čísel a podobně. A hlavně si to nedovedu představit jinak. Jako dítě jsem si myslela, že je to normální, že písmena a číslice vidí každý barevně. A taky každý stejně. Pak jsme to porovnávaly s mou sestrou - dvojčetem a zjistily jsme, že se ty barvičky liší. To nás překvapilo a ptaly jsme se tatínka, jak barevná jsou písmenka pro něj. Myslel si, že si z něj děláme legraci a vůbec nás nebral vážně.

Odp3: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Jana, 25.11.2011 16:16

Moc moc moc zdravím, Ivane. To o Martinovi jsem pochytila, držím moc palce, ať to zvládne. A s tím lítáním je mi líto, je pravda, že všecko jednou končí. Ať ti zdraví slouží v rámci možností, i když tomu rozumím, že tě nějaká potvora drtí.
Platfus nade mnou je asi ve stejné situaci jako já - sezónní depka spojená s velkou vytížeností. Asi to tak mají skoro všichni.
Zatím ahoj a vážně nemáte barevná písmenka?

Odp4: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 26.11.2011 6:00

Nojo, nikdy jsem si to neuvědomil, ale teď na to koukám, a vidím, že jsou některá písmena černá a jiná zelená, navíc, když se jich dotknu, tak ty zelené ještě ke všemu zčervenají. Dokonce jsem viděl celé zelené pozadí a pak zase zhnědlo. Jenom jestli ta synestezie nebude prudce nakažlivá, myslím, že to začínám mít taky! ;-) :-) :-).

Odp5: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
zákys, 26.11.2011 9:08

Že vy jste při tvorbě pps u animace textu klikl na barevný psací stroj. :-):-):-):-)

Odp5: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Jana, 26.11.2011 9:24
Odp5: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Juras, 28.11.2011 7:33

Je možné, že se najde někdo, kdo by tento vtípek nepochopil? :-) No, jak tak koukám na reakce, tak vidím, že to možné je :-)

Odp: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
iva, 26.11.2011 13:45

Myslíte, že to mají i zvířata? nemyslím s těma písmenama, ale s těma vůněma a zvukama

Odp2: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
zákys, 26.11.2011 14:15

Macarát jeskynní pravděpodobně ano. Pro získání naprosté jistoty je neutné se obrátit na zdejší odborníky na evoluci.

Odp3: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
iva, 26.11.2011 14:51

:-):-):-)ja už nemůžu

Odp2: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 26.11.2011 14:28

To určitě, vždyť dostávají více než sedmdesát procent informací nevizualizovaných. Většina informací o bezpečnosti prostoru, přítonmnosti predátora, nebo naopak potravy je zjištěna čichem nebo sluchem, případně hmatem. Se základním nastavením se už rodí, zbytek je zjískaný zkušenostma.

To jenom v životě lidí jsou kladeny pasti do prostoru nesmyslového vnímání, které zneužívá našeho základního nastavení k různým úskokům. Kdyby nabídky snadného, spravedlivého, nebo věčného života v blaženosti smrděly nebo vydávaly výstražné zvuky, tak by nebylo na Zemi tolik bídy a lidí žijících v otroctví něčeho, nebo někoho.

Odp3: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
iva, 27.11.2011 10:52

Stále si čtu ty posl dvě věty a snažím se pochopit.:-)

Odp4: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 27.11.2011 12:09

Každý jsme vybaveni od přírody emocema které nás chrání od sebedestrukce nebo zajišťují naše sociální chování. Takovou výbavou je tředa strach, sexuání puzení, sebezáchova, nebo pocit sebeuvědomění se. Tyto stavy nejsou smyslově detekovatelné. Nezebou, nepálí, nesmrdí, nehlučí, nejsou vidět. Když na tebe bude padat balvan, tak za tebe tvoje podvědomí zařídí, že uskočíš, prostě je nastavené tak, že tvoří naši přirozenou ochranu. Když ti někdo nabídne uspokojení, které v přirozeném stavu signalizuje, že je vše v pořádku, tak tě může, pokud je to jeho záměrem vlákat do pasti závislosti na nabídnuté okolnosti.

,,Kup teď zaplatíš později".. Kurva vzbudí pocity lásky.. obava o zdraví donutí se zrujnovat doplňkama

Odp5: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 27.11.2011 12:36

...doplňkama stravy které stejně dostáváme v běžné stravě v dostatečném množství.. kvůli pocitu žádostivosti se některé holčiny umoří hladem.. nabídnutý věčný život v blaženosti dovede některé lidi k úplné odevzdanosti až k otrocké poníženosti a poslušnosti.. udělaná nebo svěřená moc zvyšuje pocit sebeuvědomění.. národní hrdost nebo pocit vlastní vyjímečnosti pomáhá ukládat mladé do hrobu.

Jak vidíš, Ivo, takové kladení pastí může mít velice různé balení, ale velice často stejné pohnutky. Iv.

Odp4: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
lída-, 9.12.2011 13:55

dokážou v tobě zobrazit jedině stránku,kde jsi opět něco vyčetla,to je vše.

Odp: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Zuzana Palátová, 11.12.2011 14:02

Napsat dopis tak každopádně jde, ale kvůli podobnosti barev se těžko píše a ještě tíž čte.Většina písmen totiž má jinou barvu, než základní a jde těžko definovat.Když jsem takhle psala první věty, používala jsem k tomu hromadu pastelek, protože čím přesnější odstín, tím lépe to jde přečíst. Je to perfektní šifra, kterou nepřečte ani jiný synestetik, protože každý má barvy poskládané jinak.

Odp2: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 11.12.2011 18:32

Spektromery dokáží rozlišit až 35000 barevných odstínů. Vlastně by ,,colorlingva" byla nejbohatšm jazykem světa, ale nikdo by nedokázal vychunat její drobné odlišnosti a chutě.

Městský člověk najde pro sníh pouze několik přívlastků nebo pojmenování,- mokrý, špinavý, zmrzlý..? Horalé mnohem více, ale inuité mají pro sníh více než třicet rozlišovacích výrazů.

Každý si to může vyzkoušet na sobě, schválně kolik vyjmenuje z paměti druhů mraků, pak ať si to dohledá, mnohý bude překvapený.

K těm mrakům, jsou to ty nejkrásnější umělecká díla jaké jsem kdy viděl.

Odp3: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
zákys, 27.12.2011 14:33

„Koho najviac ľúbiš zvláštný cudzinec. Ľubim mračná ktoré plynú tam kdesi... Zázračné mračná...“ Těmi mračny oslňoval již před 150 lety Charles Pierre Baudelaire. Že ve vás je něco z prokletého básníka.
Napište nám ještě něco!!;-)

Odp4: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 27.12.2011 22:26

Básník?..to ne, ale bývalý pilot.

Viděl jsem mraky nepozemské krásy, bělejší než sníh a některé zlověstnější než strach. Nejkrásnější hory se neumí tak nalíčit aby se jim jenom trochu podobaly.

Odysseus se nechal přivázat ke stěžni aby neskočil do moře za nádherným zpěvem. I já jsem měl někdy chuť rozepnout pasy a do té nádhery skočit.

;-)

Odp4: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 27.12.2011 22:30

Pan Pierre B. měl určitě pravdu, škoda, že se mezi nima nemohl protančit, omdlel by z toho.

Odp3: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Vlastimil Čech, 28.12.2011 13:05

Krásný příspěvek!!!
mimochodem ta ,,colorlingva„ je unikátní nápad... víte rád si čtu různá Sci-fi a ovšem nejvíce obdivuji fantasii spisovatelů, kteří dokáží vymyslet celé světy... ovšem s tou “barevnou řečí" jsem se v žádném románu či povídce nesetkal... pokud se týká barev, četl jsem někde, že existuje v rozsahu námi viditelného spektra ještě jedna barva... nerozeznáme ji, protože pro ni nemáme vhodné receptory...pochopil jsem to tak, že v rámci vidma jsou pojmenované barevné odstíny víceméně pravidelně rozmístěny... s jedinou výjimkou=tedy onou nevnímatelnou barvou... nu hádat se o tu věc nebudu, jak jsem koupil, tak prodávám, ale zaujalo mne to...
nicméně, pane Ivane, souhlasím, oblaka jsou nádherná!!!

Odp3: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
iva, 28.12.2011 13:20

S těmi inuity jsem to slyšela asi v telce je to zajímavé. A mraky...přes den, v létě v zimě na jaře na podzim , při západu, před bouřkou, po bouřce:-) a když létals.. syn vyfitil mraky jak letěl v létě na Krétu a mraky nad Ostravou...

Odp4: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Vlastimil Čech, 29.12.2011 13:32

Co vlastně drží ta oblaka pohromadě... je to vodní pára, proč se prostě nerozplyne, ale setrvává v nějakém -třebas proměnlivém- tvaru? Čím je tvar a druh oblaku určen a čím je působeno na jednotlivé mikrokapičky či molekuly, aby zaujaly takovou posici, která ve výsledku způsobí, že pozorujeme třebas „kumulus-bambulus“ :-)?? Víte to někdo? A dokážete to říci zjednodušeně, bez odkazu na vědecký tlustospis?

Odp5: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Platfus, 29.12.2011 16:04

Pro mě je to taky magie, ale eteorologové na to mají svoje zaříkávadlo „výška-tlak-teplota-rosný bod“ ;-).

Odp6: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Vlastimil Čech, 29.12.2011 20:47

he he he... a pak řeknou: „Výstup Poprad....“

Odp5: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
zákys, 29.12.2011 20:50

Od vepřů se lišíme tím, že občas zvedneme hlavu ke hvězdám. Za sebe to mám nejraději vleže.
Pokuste se trochu courat, když vás nebaví tlusté knihy.
Dobré.
http://web.mac.com/stephenlaughton/Paragliding/Links_%26_Resources_files/meteorology.pps#256,1,Meteorology
Když se vám to otevře, tak se pohrajte
http://www.suu.edu/faculty/colberg/hazards/weather/04_GlobalWind.html
I toto stojí zato.
http://www.elmhurst.edu/~richs/EC/101/Lectures/Circulation.ppt#297,45,Key Terminology

A nakonec pár fotografií.
http://www.ame-web.org/europhotometeo/Europhotometeo09-EMS.pps
Jenom nevím, jestli jsem to nepřehnal.

Odp6: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Vlastimil Čech, 30.12.2011 13:41

moc hezké obrázky... díky

Odp6: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
iva, 30.12.2011 15:01

Kdybych něco podobného neviděla na vlastní oči řekla bych, že je to trochu poupravené, ale asi moc ne a to znám mraky jen tady v Česku neb spíš na |Moravě.

Odp5: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 29.12.2011 21:52

Pouze drobnou opravu, pane Čechu. Vodní pára je neviditelná, vlastně ji tvoří pouze molekuly vody. To co je viditelné je vodní aerosol, tedy shluky molekul které drží pohromadě povrchové napětí. Teprve aerosolové částice vody způsobují lom světla a tímto se stávají viditelné. Některé vlnové délky jsou částečně pohlceny nebo odraženy zpět do vesmíru a jiné snáze pronikají a dopadají na zem /Zemi/. Zvlášností vody je, že se na Zemi vyskytuje jako jediná substance ve všech třech skupenstvích najednou, v kapalném stavu v podobě aerosolu až do - 40C. Různé tvary a výšky mraků jsou pozůstatkem po proběhlých předešlých dějích v atmosféře. Vznikající mrak je důsledkem místní aktivity, většinou stoupavých proudů-komínů, ta je v atmosféře viditelná jako chmurka,-taková vatička, vtom místě je nevyšší aktivita s největšíma turbulencema. To co následně vidíme, hlavně v létě, je už jenomm jako ,,pěna,, unášena prostorem a postupně se rozpadá. Čím má unášený mrak ostřejší hrany a kontrasty na jeho stupňovitosti tím je mrak mladší, ale stále mírně aktivní. Další stupeň vývoje je protmavnutí jeho středu a ztráta malých ,,větviček,, na jeho hranách,- ty mají pevnější linku, to už je mrak utvořen a dále pouze unášen proudy od místa jeho vzniku až do úplného rozplynutí-rozpadu, podobně jako pěna na vodě.

Ten Comulus-Bambus mě docela pobavil, zamímco tomu je dobré se z dálky vyhnout Bambuse bych přivítal.

Jen tak mimo, v noze nymbu je až přes 200 Km/h stoupání a končí až ve 14 000 m.

Snad takhle. Iv.

Odp6: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Vlastimil Čech, 30.12.2011 13:17

Díky! Tak tomuhle říkám vysvětlení...Zde je vidět, že i složité věci se dají populárně objasnit i laikovi, pokud objasňovatel má sám ve věci jasno! Děkuji pane Ivane... ale ten mrak jsem nazval „Kumulus Bambulus“...ne bambus :-) ale že jste hned dle mnou vymyšleného názvu poznal, kterýže to z oblaků myslím :-) ještě jednou díky...

Odp7: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 31.12.2011 0:26

Taky děkuju, jsem velmi potěšen uznáním, ale tak složité to zase nebylo.

Navrhuju, abychom spolu pojmenovali zatím neobjevený a dosud nepozorovaný druh mraku Colombus - Bambulus. Určitě jednou vznikne.

Odp8: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Vlastimil Čech, 31.12.2011 18:36

Jsem pro! Ať žijí
Cumulové-Bambulové!

Odp9: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
ivan, 31.12.2011 18:46

Colombus Bambulus.

Všem účastníkům Svíce přeju aby nepropadaly panice. V novém roce se stane to samé jako ve všech ostatních, vždycky bude nějak.

Odp10: Zvuky a vůně ve mně dokáží zobazit...
Tlapka, 9.1.2012 11:39

Jo. Kumuly budou se kumulovat, Kolumbové kolumbovat a vesmírná tělesa otáčet kolem sebe a jedno kolem druhého a to celý rok 2012. Všichni se s tím budou muset nakonec smířit.

synestická kultura hnusu-se ti...
dáša-, 9.12.2011 13:53

synestická kultura hnusu-se ti říká-nemáš v pořádku nic ve svém těle a snažíš se to vědomě dát dalším,kteří jsou ochotni rozmnožit a posílit tvůj hnus-nechceš jinak žít a nedovedeš si představit,že někdo má někoho rád nezištnou,jemnou a od boha požehnanou láskou,to bys vraždila vzteky.

..no..teda..
otto, 9.1.2012 4:15

...tak na toto jsou Bohnice...je tam moc hodny pan doktor a vubec to neboli...

Odp: ..no..teda..
Tlapka, 9.1.2012 11:40

Bohužel ... mají přeplněno. Zájemců je nadměrně.

Jo, mám to, jen trošku jinak. Myslel...
Sio, 10.5.2012 20:38

Jo, mám to, jen trošku jinak. Myslel jsem, že to má každý? Ve mně vyvolávají určité pocity spíše jednotlivá slova a zvuky. Třeba „slovo“ je kulaté, „zvuk“ je jako ostří. Většinou je to ale mlhavější.

Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Klára, 11.5.2012 12:43

Ahoj Jani,
mám synestesii jako Ty. Vnímám písmena a číslice barevně. Moje abeceda začíná takto: A žluté, B modré, C světlounce oranžové/ meruňkové, D hnědé.... Mohly bychom si navzájem poslat barevný zápis.
Jinak pro mě je také léto nahoře a zima dole ale stranově převrácené. Teď stojím na květnu a léto mám tedy mírně vlevo nahoře. Na kruhu se pohybuju. Takže např. v říjnu mám přímo pod sebou prosinec a vlevo dole březen.V červenci se dívám dolů na zimu jakoby z výšky. Tohle musí nesynestetikovi znít pěkně ujetě :-)

Odp: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Jana, 14.5.2012 22:53

No to je legrace. Já mám léto vpravo nahoře. Ale momentálně sedím zády ven z kruhu, nevím proč to tak cítím. Jakou máš jedničku?

Odp2: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Klára, 14.5.2012 23:22

Jednička je světle žlutá, někdy až bílá. A jakou barvu má pro Tebe? Tipovala bych, že červenou, když máš A červené. A co dny v týdnu. Vnímáš je barevně? Pro mě je pondělí bleděmodré, úterý oranžové, středa tmavě zelená, čtvrtek modrý, pátek červený, sobota světle béžová až bílá, neděle zelená. Barva dne nezávisí na barvě písmen. Např. pátek jako den v týdnu je jasně červený ale slovo „pátek“ je modrofialové. Středa je tmavě zelená ale slovo „středa“ světle hnědé.

Odp3: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Jana, 15.5.2012 18:22

Jedničku mám bílou. Prý má většina synestetiků jedničku bílou nebo černou. Tak u tebe to taky docela sedí. Dny v týdnu mají taky barvy, trošku souvisejí s písmenky a trošku s čísly. Třeba čtvrtek a pátek mají červenou a hnědou barvu, ne podle počátečních písmen, ale podle čísel čtyři a pět.

Odp: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
ivana Kozárová, 14.11.2012 14:19

Ahoj holky,já mám spíš parestézie a náběh na zelený zákal.Nicméně některá s l o v a mi znějí emočně nepřípustně. Jako např. ta vymyšlenina Česko. Hnusná hnědá,nevystihující zem,ve které jsem se narodila. To jsou Čechy a je to něco zcela jiného. Čechy jsou modré. Jak je to u Vás?

Odp2: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Vlastimil Čech, 14.11.2012 18:50

Žádné Čechy !... Čechy krááásné, Čechy mééé....Tohle si Čížkové nechte, tuhle sebestřednost, ano? Čechy končí u Jihlavy...
Ale : Moravóó, Moravóó, Moravěnko milá... Ač Čech (Vlastimil), jsem hrdý Moravan!
Jak by se Vám líbilo třeba starobylé jméno: Bohemie?
A co třeba Velká Morava?

Odp3: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
ivana Kozárová, 15.11.2012 12:54

Nejsem sebestředná,ani stoprocentně česká,Bohemii beru,konečně je to nádherné jméno,které používal i Bohuslav Balbín.Morava je Morava,má svoje specifika,ale doufám,že nezblbla natolik,aby se chtěla trhnout,národnostní otázka je otázka pro blby. Do kolikátého kolena jeden každý z nás přesně ví,odkud pochází???

Odp4: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Vlastimil Čech, 16.11.2012 10:55

Samozřejmě... máte pravdu... Morava se určitě trhat nechce (až na pár bambulů) jenom nás prosím neodstrkujte a myslete taky na to, že tu jsme taky...Když už jsme se smířili s tím, že žijeme v České republice, tak se dá nějak myslet, že se ten název vztahuje i na Moravu. Ale Čechy jsou jenom Čechy (po Jihlavu) A Morava je od Jihlavy až po Slovensko.

Odp4: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Vlastimil Čech, 16.11.2012 11:03

No a mimochodem, to „Česko“ se mi taky nelíbí... i když je zřejmé, že autor téhle vydumky chtěl zahrnout právě tu Moravu. Asi tak:
Čechy+Morava=Česko
Když už se kdovíproč neprosadila ta Bohemie (značka ideál), líbilo by se mi víc:
Česká republika= Čechy+Morava

Odp5: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
ivana Kozárová, 16.11.2012 12:21

Moravanů si nesmírně vážím.Kvůli Bílé Hoře.

Odp6: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
ivana Kozárová, 16.11.2012 12:30

Ale nevím,jestli by to tak dopadlo i dnes :-)

Odp6: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Juras, 16.11.2012 13:52

No já nevím, historie není moje hobby. Ale za nás Moraváky byli na bílé hoře najatí němečtí žoldnéři. Velel jim Jindra Šliků.

Odp7: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
ivana Kozárová, 18.11.2012 13:48

Byla jsem tedy mylně informována naším panem profesorem dějepisu,che che. Asi to nevěděl,že to byli žoldáci....

Odp6: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Zákys, 16.11.2012 16:44

Snad k vůli bílé holi.

Majíc už tři litry vína
chválí smečka Hospodina,
že dal růsti révě milé,
bylince té ušlechtilé,
co Moravu okrašluje
a starečky pokrepčuje.

Odp7: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Vlastimil Čech, 16.11.2012 23:05

Z moravského vína bílá hůl nenaroste!:-)
A z českého piva taky ne!:-)

Odp7: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
ivana Kozárová, 18.11.2012 13:51

Slepého Moravana neznám,mám ve vlastnictví slepého psa a taky aspiruju na slepotu,přičemž doufám,že ten můj pes mě nejlíp povede...Děkuji za Vaše podnětné informace ku poslouchání,taky si to pustím jako pan Čech.

Odp2: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
Juras, 16.11.2012 13:54

Ta vymyšlenina vznikla už v roce 1918 - od té doby bylo Československo.

Odp3: Ahoj Jani,mám synestesii jako Ty...
ivana Kozárová, 19.11.2012 15:21

Kryl to nazval v jedné písničce Těžkoslovensko....

Slova-barvy
Bespin, 27.1.2013 13:03

Já ji mám taky - když se řekne pondělí, vybaví se mi tvar podobný osmičce a béžová barva, jakmile se řekne částice (slovní druh), v mysli se mi objeví fialová. A závist a nenávist mám spojenou s karmínovou.

HUDEBNÍ A TANEČNÍ FAKULTA AMU Dobrý...
Zdeněk Bartošík, 3.7.2013 15:55

HUDEBNÍ A TANEČNÍ FAKULTA AMU

Dobrý den,

Dovolte, abych Vás požádal o vyplnění dotazníku, jehož účelem je „popovídat si“:
a) o způsobech vnímání umění (zejména zvukového umění)
b) o synesteziích (více informací o synesteziích naleznete v dotazníku)
Dotazník obsahuje celkem 13 dotazů a je určen pro širokou veřejnost. Můžete si sami zvolit, jestli dotazník vyplníte stručně a v krátkosti nebo zda-li se rozepíšete dle libosti. Pokud se synesteziemi, ani uměním „nezabýváte“, vyplňte pouze příslušná pole. Dotazník (on-line) můžete vyplnit zde: http://synestezie.formees.com/f/dotaznik/
Mohu-li být ještě naléhavý, pak prosím, abyste dotazník šířili „všemi směry“. Omlouvám se za případné duplicity tohoto e-mailu (dotazník vyplňte pouze 1x).
Pokud si přejete dotazník vyplnit „ručně“, můžete si jej vytisknout a poslat poštou (doručovací adresa je součástí dotazníku): http://www.zdenekbartosik.com/Synestezie/dotaznik.htm

velice Vám děkuji

Zdeněk Bartošík
synestezie.pruzkum@gmail.com
+420/730-609-898
www.zdenekbartosik.com

mohlo by Vás zajímat: http://katedraskladby.hamu.cz

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.