Neptejte se co, ale proč

Poslední komentáře

Střípky z diskuse

Zajímavé odkazy

Novinky na Svíci.cz

  • 30.11.2007: Nyní jsou nově přidané komentáře od poslední návštěvy zvýrazněny barevně
  • 13.4.2007: Možnost úpravy i zatím neschváleného článku
  • 22.6.2006: Zlepšeno vyhledávání
Proč používat Linux

Komentáře k článku

23.10.2005 12:04

Jsou počítačové hry prospěšné nebo škodlivé?

Stane se z „pařana“ her emocionálně vyrovnaný jedinec s dobrým postřehem nebo zamlklý agresivní zabedněnec? Do jaké míry jsou počítačové hry prospěšné a kdy už škodí?

Samozřejmě, jsou různé hry a ty mají různě velký vliv na chování člověka. Ale některé klady jsou snad u všech: například hráč dokáže prohrávat. Během hraní totiž prohraje tolikrát, že mu to ani nepřijde. Prostě prohraje a klidně to přizná. To ale není úplně běžné chování u lidí..
Zejména u 3D akcí se navíc naučí dokonalému postřehu a přesné koordinace pohybů (rukou). U některých se naučí hrát v týmu, u strategií si bystří mozek (i když většinou jen jednostranně). Většinou se můžou naučit i psanou angličtinu.

Hry mají zkrátka spoustu kladů. Ale také spoustu záporů.

Počítačové hry mohou být škodlivé

První nevýhoda je sociální - ten, kdo hraje hru na počítači, je sám. Prostě sedí doma - a to ještě nejlépe ve tmě - a hraje. S imaginárními protivníky, nebo přes síť s někým na druhém konci světa, o kterém neví vůbec nic a toho člověka zná pouze přes tuto hru a pouze na tuto chvíli...

Řeknete si: u televize je také člověk sám. Jenže se alespoň všichni dívají na to samé a můžou si o tom potom něco říct. O hře se povídá těžko. To je boj jen jednoho člověka, pokaždý jiný, ale pro okolí pořád stejný - není co říkat. Člověk se tím chtě nechtě izoluje.

Dalším vedlejším efektem je nedostatek pohybu. Pokud celý den sedím doma, co si budeme povídat, není to příliš zdravé. Pohyb to chce prostě vždycky, nejen na obrazovce.

Hry jsou agresivní?

Za jedno z největších negativ vidím agresivitu ve hrách. To, jak je brutalita obecně ve hře tolerována, či spíše dokonce vyžadována. To se týká zejména akčních her a zčásti i automobilových závodů. Jde hlavně o to, že se poměrně hodně realisticky zabíjejí v hrách lidé. A to se pak musí promítat do běžného života.

Už to vidím: „Vždyť je to jen hra“, „Nejsem přece blázen, abych někoho zabíjel kvůli nějaké hře“ atd.
Neříkám, že ten, kdo někoho zabije ve hře, zabije i ve skutečnosti. Ale: pokud to viděl ve hře, je mu to známé, tak je prostě pravděpodobnější, že něco takového někdy v budoucnu opravdu udělá. Dobře si vzpomínám, že když jsem byl malý a zrovna „letěla“ hra Prince of Persia, tak u každé výškové překážky jsem odpočítával „dlaždice“, jestli bych to přeskočil. Ačkoli by to byla čirá bláznovina. Já jsem samozřejmě nikdy neskočil, ale napadlo mě to.

K tomu bych uvedl citaci hráče na jednom fóru:

„Když jsem v létě pařil týden v kuse GTA SA a pak jel někam autem, tak jsem podvědomě koukal na každý rychlejší fáro a měl u toho nutkavé tendence přesednout si do lepšího.“

Grand Theft Auto je vůbec velice blbá hra. Dostal jsem se k ní několikrát - náhodou. Jde tam v podstatě o to srazit autem či napadnout co nejvíc lidí (v jednom módu, ostatní režimy nejsou o moc lepší). Je opravdu strašné, že jedinou klávesou můžu zmlátit bezbrannou kolemjdoucí ženu s nákupem, aniž by se mi něco stalo. Naopak - mám za to body. A nestane se mi vůbec nic. Jen když jich zmlátím hodně, jde po mě policie a zdrhat jim je další zábava...

Podprahové vnímání násilí je nebezpečné ve zlomových situacích

Ponechme stranou úroveň těch, kteří snad z toho mají radost. Ale řeknete si: zdravý člověk jako já by něco takového ve skutečnosti neudělal.

Ano, za normálních okolností určitě ne.
Ale představte si člověka, který tuto hru běžně hraje. Sráží lidi autem, dostává body a baví se.
Potom se jednoho dne opije v hospodě a notně opilý usedne za volant. Rozjařený jede nočním městem, v hlavě totálně vygumováno, div že se udrží na silnici. A teď uvidí na chodníku chodce. Přesně tak, jak to vídá ve hře, jak je mu to důvěrně známé. Normálně by ho nechal být, ale.. srazí ho? Proč ne, vždyť je to jen sranda, ne?

Pokud mu to rychle nedocvakne, tak ho může opravdu srazit. A bude to mít na svědomí nejen alkohol, ale i ta hloupá hra. Zemře nevinný člověk kvůli nějakému blbci, který se inspiroval.
A takových příkladů by se dalo vymyslet spousta..

Až potkáte na nádraží nějakého agresivního asociála, doufejte, že GTA nezná...

Takový vliv ta hra zase nemá...

Ne? Má na vás větší vliv hra, kterou si sami zvolíte, nebo nějaká reklama v televizi, u které jdete na záchod? Ta minutová reklama se platí ve stotisícových částkách, proč ji někdo platí? Protože i tak má obrovský vliv! Veškeré okolí člověka nějak utváří, zanechává na něm stopy, formuje chování...

Je celkem jedno, že dlouho člověk žije spořádaný život, když mu ve slabé chvilce docvakne něco špatně a stane se neštěstí.

Ale Tom a Jerry jsou také brutální

Ano, Tom a Jerry (a jiné) jsou také brutální dost, a to jsou přímo pro děti. Tady je však významná polehčující okolnost - postavičky jsou kreslené a nepřirozené, což je vidět na první pohled. V reálném životě se prostě s kreslenou postavičkou nesetkáte.

Pokud se ve hře střílí na mutanty výrazně odlišné od ostatních nebo prostě na něco. co ve skutečnosti neexistuje, je to v podstatě v pořádku. Chybou ovšem je to, že hry jsou spíše čím dál reálnější - někdy jsou takřka k nerozeznání od fotografie. A to může mást.

Co s tím?

Těžko říct. Asi by se měly zakázat stejně jako různá rasistická hnutí, nacistické spolky atd. Pokud budu někde hajlovat, neznamená to, že jsem nebezpečný, ale že toto uvažování je nebezpečné. Pokud budu zabíjet lidi ve hrách, nemusím zabíjet ve skutečnosti, ale takovéto uvažování je taky nebezpečné..

Takže jsou hry prospěšné nebo ne?

Zčásti ano, zčásti ne. Jaký mají hry skutečný vliv se ukáže až v příštích desetiletích. Doufejme jen, že přibude více strategických géniů než vrahů ze zábavy...

Si primitiv Jando
ADC*Assassin, 23.10.2005 14:37

Takovo blbost sem neslyšel hodně dlouho tak zaprve to co tady kecaš je naprostá nepravda! Hráči on-line her se v dnešní době znají většinou dobře protože dnes už moc neletí hraní z neznámyma lidma hodně lidí hraje s lidma se kterýma například chodí do školy nebo tak. Za druhé hry absolutně nepodporují agresivitu u normálního jedince ale jen u dementa! případů kdy někdo spáchal zločin nebo sebevraždu a byl inspirován hrou je tak málo že se jednotlivé případy dají jmenovat a u některých těchto případu to není ani jiste že se daní jedinci inspirovali hrou. Tvuj názor mě velmi sklamal myslel jsem že si inteligentnější. Ps: zahrej si někdy nějakou hru. Pss: podle mě si GTA viděl jen na obrázku podle toho co kecáš. Psss: Odteďka si u mě primitiv

Odp: Si primitiv Jando
Aleš Janda, 23.10.2005 16:52

Hráči on-line her se v dnešní době znají většinou dobře protože dnes už moc neletí hraní z neznámyma lidma hodně lidí hraje s lidma se kterýma například chodí do školy nebo tak.
Díky za upřesnění, já jsem spíše sváteční pařan a některé zvyky mi unikají ;-)

Za druhé hry absolutně nepodporují agresivitu u normálního jedince ale jen u dementa! případů kdy někdo spáchal zločin nebo sebevraždu a byl inspirován hrou je tak málo že se jednotlivé případy dají jmenovat a u některých těchto případu to není ani jiste že se daní jedinci inspirovali hrou.
A jak poznáš jestli inspirován byl nebo ne? Většinou by to třeba udělal taky, ale méně krutě, nebo by si to v poslední chvíli rozmyslel.. Když je člověk v koncích, hraje při rozhodování x věcí a jednou z nich jsou hry, což je v podstatě předchozí zkušenost. Jak můžeš říct, že to nemá absolutní vliv? Uvedl jsem příklad s opilým řidičem. Zdá se ti to snad zcestné? Mně ne.
Kromě toho, až tě někdy přepadne nějaký „dement“, tak si na mě vzpomeň.

Co považuju za totální blbost, je žalování výrobců. To je vyložené třískání peněz za svou blbost. Ale ten vliv tu přeci jenom je.

Tvůj názor mě velmi sklamal myslel jsem že si inteligentnější ... Odteďka si u mě primitiv.
Taky názor, ale co nadělám :-)

Odp2: Si primitiv Jando
ADC*Assassin, 23.10.2005 17:05

no jo možná jsem to trochu přehnal, ale jinak dokázat se dá že daný člověk nebyl inspirován. Slyšel jsem o jednom případu, (nevím na 100% jestli je to pravda) že jeden magor někoho zastřelil nebo co myslím že mu bylo něco kolem 18 a on se u soudu vymluvil na to že těsně před vraždou hrál právě GTA a že si to chtěl zkusit v realu. Jenže se do toho vložil výrobce (Rockstar) a požádal soud aby ho jejich právnici mohli vyslechnout. Soud to povolil a právnici mu začali klást otázky na které by dokázal odpovědět pouze ten co GTA hrál. No a výsledek byl takový že GTA vživotě nehrál. :) A na konec se sám přiznal. Nevím doopravdy jestli je to pravda buď mi to někdo říkal nebo jsem to někde četl.

Odp3: Si primitiv Jando
Aleš Janda, 23.10.2005 17:34

Takovéhle případy mi připadaj dost přitažené za vlasy, navíc je to jen v Americe :-)

V tomto případě se dokázalo, že se inspirovat nemohl (i když mi není jasné, proč si tu hru alespoň nezkusil, když už se na ní chtěl vymlouvat). Ale pokud hru někdo opravdu hraje, těžko může někdo říct, do jaké míry na něj měla vliv... stejně jako je těžké říct, jak moc nás ovlivňují jiné věci. Ale ovlivňují, to je jasné..

Odp2: Si primitiv Jando
Zlatovous, 6.3.2006 18:27

Když je člověk v koncích, hraje při rozhodování x věcí a jednou z nich jsou hry, což je v podstatě předchozí zkušenost.

K tomuto se musím vyjádřit. Proč zrovna hry jsou tím pomyslným jazýčkem na misce vah, když se zrovna rozhodujete, zda to uděláte, či ne. Prožitá osobní zkušenost může být daleko větším podnětem ke spontánní reakci - tím chci říct, že nezdary v lásce, smrt někoho blízkého, problémy v rodině, hrubé chování a tak podobně může ale i nemusí ovlivňovat danou situaci.

Můj pohled na situaci je takový: S počítačem jsem začal v 6 letech a do 15 let jsem u něho „tvrdnul.“ Hrál jsem v každé volné chvíli, ale více volných chvil jsem trávil s kamarádama venku. Jak mi bylo 8 let, vyšla velice brutální a krvavá hra Soldier of Fortune, kterou jsem projel alespoň dvakrát. Brutality bylo kopec, ale na mně se to nijak neprojevilo - stále jsem se choval jako předtím a i když jsem měl v pozdějším životě dost nervových situací, nikdy mě nenapadlo řešit je tak, jak jsem to viděl v nějaké hře.

Další výtka směřuje k tvrzení, že hráči jsou odtrženi od světa a dělá jim problémy navázat sociální vztahy. Dnešní hry jsou většinou internetové tzn., můžete hrát s lidmi po celém světě a komunikovat. Rovněž není vyjímkou, že se tito lidé sejdou v reálu a pokecají. Sám jsem toho důkazem, zrovna včera jsem se vratil ze srazu fandů hry Fallout (mimochodem doporučuji) a srazu redakce FreeGame.cz, kde pracuji (ano, v 15 letech pracuji pro časopis o počítačových hrách - další klad PC her) a nevšiml jsem si, že by moje verbální komunikace byla nějak oslabena.

Celkově vzato - článek je velice dogmatický a se spoustou, ne-li většinou věcí nesouhlasím.

Odp2: Si primitiv Jando
petr štěpánek, 25.8.2006 16:58

Jando, ty jsi měl vždycky smysl pro humor...;-)

Odp: Si primitiv Jando
Richardek, 11.2.2009 16:51

Mno... Já jsem GTA nehrál, ale zato často hraju WoW (world of warcraft) v tomhle ohledu nemůžu souhlasit s tím že člověk hraje s kámoši. Beru že si někdy zahraju s kamarady Frozen Throne, ale WoW se hraje hlavně s cizím- na oficiálním serveru je tam většina lidí cizích a ne kámošu... Jsou i free servery, ale tam to není ono... Takový člověk jako já co hraje WoW není jen hráč, ale znám i maníky co tím i žijou, ale to podle mě je silný extrém, ale u WoW nebo Lineage2 je to časté... MNORPG je docela ovlivňující, a kámoši.(mimochodem, většina hráčů WoWu nesnáší hráče lineage a naopak). Já GTA jen viděl hrát bratrance, a podle mě je to jen ptákovina. Ale mafie je horší, tam se vyloženě apeluje na to aby člověk zabíjel pořád a dokola...

Odp2: Si primitiv Jando
Radek Jandečka, 16.12.2013 18:58

hele Richardek.
máš pravdu.
já hraju hry celj život.
je mi ted 16.
a říkam že hry jsou škodlivý jen pro ty co podlehnou světu své fantazie.
hrju hry tolik let a jediný co mě lákalo udělat to podle hry je jen napodobovat oblečení z těch her.
jestli má někdo zájem já bych rád s nim hrál v týmu
já nesnášim GTA protože je to pořád dokola
zabít přeject ukrást zapíchat s prostitutkou atp.
nemam moc rád hry který jsou tak známý
protože ti co hrajou nejznámější hry jako assassins creed jsou podle mě nevkusný.
mam hodně rád Mount A Blade a Just Cause a podobně
kontaktujte mě
hráli by jsme online ale až bych měl potom normální intenet co je opak vodafonu a tedy rychlej
rád bych hrál mount a blade online.
ale i další.
víte mě už štve že moje rodina musí pořád šetřit.
pak nedostanu svoje vysněný pc hry a lepš pc a notebook.
hrál jsem dost her.
mimochodem skuzte Shogun
a myslím že i Mount a Blade by vás taky bavilo.
tam si stavíte svou družinu ve středověku a but se přidáte na nějakou stranu nebo jdete proti všem
a dobrý cheaty jsou tam.
akorát ten cheat na zkušenosti je blbej protože aby měl člověk všechny schopnosti na max musel by tukat do klávestnice celej rok.při každej úrovni potřebujete více násobek zkušenosti.
ale přesto tam můžete mýt dost dobrých skušeností.
a Just Cause
tam jste agent a můžete krást auta dělat úkoly a je tam hodně kaskadérštiny volnej pohyb
a zajímavá zbran
třeba pistole se kterou když střelýte do auta či jeného vozu tak to vystřelý provaz ten se zahákne a můžete letět na padáku a nepotřebujete pak vrtulník

Odp3: Si primitiv Jando
Zákys, 16.12.2013 23:26

Mladý muži, nemyslíte že máte již věj aby jste si hrál s panenkami? ;-)

Odp4: Si primitiv Jando
Platfus, 19.12.2013 11:35
Odp3: Si primitiv Jando
Tlapka, 18.12.2013 17:59

DOOM moje první láska...

Odp: Si primitiv Jando
Kalma, 28.5.2009 10:04

Mne se líbí,že někomu říká primitiv někdo,kdo ani není schopný to napsat česky:D Ty primitive!:)Čárky nezná a písmeno J je mu asi také neznámé:D
No,hlavně,že Tě názor Sklamal.. To je se z ty „Demente“:D
Psss: Odteďka si u mě primitiv,Si GTA viděl jen na obrázku - Kde jsi nechal j ty hovádko boží?

Agresivita
Vladimír Kindl, 25.10.2005 11:00

Setkal jsem se s názorem, že někteří lidé jsou od přírody agresivnější než ostatní a pak prostě nezáleží na tom spouštěči. V někom se to probudí z akčního filmu, u dalšího z počítačové hry, u jiného hraním paintballu nebo laser game.

Zajímalo by mě ale, proč se hry stávají víc a víc brutální. Každá další hra trumfuje tu předchozí jakoby mezi sebou samy soutěžily.

Odp: Agresivita
Irenka, 25.10.2005 18:47

je pravda, že záleží na spouštěči, ale taky je pravda, že v poslední době je těch spouštěčů čím dál víc, i ty akční filmy už dávají v hodinách, kdy se na ně můžou dívat i malé děti, ty samé děti, co sedí u počítače hodinu před tím, než jdou ráno do školy, a celé odpoledne po tom, co přijdou ze školy, taky tu padlo, že hry po síti spolu hrají lidé, kteří se znají, ale nebylo by lepší, kdyby se odpoledne sešli, zahráli si fotbal, nebo cokoliv jiného, u čeho by byli v kontaktu? misto toho do sebe vzájemě střílejí či co, a i když proti sobě mají kreslenýho panáčka, tak stejně vědí, že to je jakoby ten jejich kamarád, a to že nezvyšuje agresivitu??

Odp2: Agresivita
ADC*Assassin, 26.10.2005 13:07

Jenom tak pro zajímavost u fotbalu vznikne nesrovnatelně více konfliktů než u počítačových her tak abys náhodou nežila v omylu :). A hry mají určitě hodně pozitiv a nejen same negace jak se nám stupidní media typu tv nova snží vnutit.

Odp3: Agresivita
Irenka, 26.10.2005 19:29

já vim, jak probíhá fotbal, ale při fotbale do svýho kamaráda strčíš loktem, zatímco ve hře ho prošpikuješ samopalem, to mi přijde docela dost velkej rozdíl, taky když se mu něco stane, tak se mu omluvíš, kdežto ve hře mu napíšeš na řádek pod hrou „tu máš frajere, dobře ti tak!“ to je taky docela rozdíl, hlavně v tý komunikaci, a na novu nekoukám, někdy je lepší poslouchat lidský rozum než to, co nám cpou v televizi

Odp4: Agresivita
Lucky, 10.12.2006 14:53

Ano, ve fotbale do kamarada strcim, ale co kdyz mu omylem (jasne ze ne umyslne, takova svine nejsem) zlomim nohu nebo ruku? Muzu se mu omluvit, ale to mu zraneni nevyleci, kdezto kdyz ho na monitoru rozstrilim na kousky, tak ho sice zabiju, ale jenom jako a kamarad nedojde zadne fyzicke ujmy. Tim ale nechci rict, ze vsichni maji sedet u pocitace a jenom parit. Vzdyt fotbal je krasna hra. Jenom se nad tim zamyslete. Mimochodem. je mi 17, hraju od asi 4 let a behem te doby jsem jeste nikoho neprejel, nezastrlil ani neumlatil k smrti

Odp2: Agresivita
Leondegrance, 26.10.2005 20:40

Souhlasím s tím, že spouštěčů je dnes daleko přes přijatelnou míru.

Nesouhlasím s prvoplánovým vykreslováním reality. Pročpak by mládenec nemohl jeden den střílet imaginární municí do shluku pixelů a druhý den hrát real-time fotbal?

Kdo tedy nerozlišuje realitu od virtuálna? Hráč? Nebo člověk, který tvrdí „hra(!!) zvyšuje agresivitu“.

Odp3: Agresivita
Aleš Janda, 9.11.2005 14:53

Střílet do nesmyslného shluku pixelů by nikoho nebavilo. Každý v tom vidí člověka, ne pixely. A o to jde.

Odp4: Agresivita
Leondegrance, 9.11.2005 15:37

O to jde? Nerozumím. O co?
Každý v tom vidí člověka
Opravdu bez urážky, ale to už mi trochu zavání demagogií. Kde jsem napsal nesmyslný shluk pixelů?
Opravdu jste přesvědčen, že když hráč střílí IMAGINÁRNÍ municí na IMAGINÁNÍ cíle, vidí člověka??
Hráči jsou vrazi??

Odp5: Agresivita
Aleš Janda, 10.11.2005 21:55

Opravdu jste přesvědčen, že když hráč střílí IMAGINÁRNÍ municí na IMAGINÁNÍ cíle, vidí člověka??
A co tedy vidí?
Samozřejmě je to jen simulace, ale čím dále dokonalejší.

Hráči jsou vrazi??
To jsem neřekl...

Odp6: Agresivita
Leondegrance, 11.11.2005 10:41

Co vidí? Vidí cíl. Jestli je to slepice, emzák, nacista, cokoliv, je jedno.
Imho je i lhostejná dokonalost simulace, věrnost grafiky hráči nepřibližuje pocit z vraždy, či zabití. K tomu je prostě potřeba zabít člověka. Doopravdy, ne jen jako.

Hráči jsou vrazi??
To jsem neřekl..

Neřekl, to je pravda, ale imho to vyplývá z konstrukce : mám zbraň, vidím člověka, střelím ho. To je vražda. Nic víc, nic míň.

Odp7: Agresivita
Juras, 12.7.2007 13:21

V míru vražda, ve válce to vražda není - vyber si :-) A vůbec - co je špatného na tom být vrahem? Existují lidé, jejichž vrahům bych byl vděčen. Ostatně policajti jsou vlastně taky vrazi - zrovna minulý týden zase někoho zastřelili...

Odp2: Agresivita
Gobra, 12.7.2007 12:42

Otázkou zůstává jestli takovéhle hry skutečně fungují jako spouštěče, a nebo naopak tlumí agresivitu. Například když mé někdo naštve, nejdu a „nerozkopu mu hubu,“ ale sednu k počítači a v TÉ HŘE si vybiju svůj vztek. A pak v normálním životě zase funguju jako normální klidnej člověk. Takže podle mě se dají chápat i jako prostředky na vybití agrese a vzteku.

Odp3: Agresivita
Juras, 12.7.2007 13:17

To je právě ono. Naučenej nějak si vybít vztek... Co když nebude k dispozici počítač, ale třeba jen protivnej soused?

Považuju za potenciálně nebezpečné učit se vybíjet si vztek ve hře. Lepší by bylo naučit se ovládat ;-)

Odp4: Agresivita
Martin K., 12.7.2007 13:26

Napadlo někoho že ta která hra můžu toho člověka PROBOHA bavit? Stejně jako kuřáky baví kouření, fotbalisty fotbal, šachisty šachy, programátory programování ....

Odp5: Agresivita
Juras, 12.7.2007 14:38

To snad každá hra musí bavit:-), kdyby hráče nebavila, tak by ji nehrál, ne?

Odp6: Agresivita
Martin K., 14.7.2007 14:17

Tak v tom případě je zbytečné řešit jejich (údajnou) škodlivost :-) .To bych pak mohl jakémukoliv sportovnímu pilotovi, co lítá třeba jen s větroněm, zakázat letecké simulátory. Mohlo by ho totiž jednou, podle logiky odpůrců her, napadnout namontovat si tam kulomet ;-) .

Odp: Agresivita
Gladix, 17.4.2010 18:23

Hry se stávají více brutální z jednoho prostého důvodu a to je technologický pokrok. Jednoduše řečeno, žijeme v době počítačů, všechno se vylepšuje. Hlavně teda grafika, počítačové animace, rychlejší mechanismy atd.. Prostě lidé jdou dál a vyvíjejí něco nového a to jsou právě hry. Ty jsou dokonalejší, mají lepší grafiku k tomu se přidá větší náročnost her a jak to tak postupuje, hry jsou reálnější a logicky i brutálnější. Kdyby se vydal nějaký zákaz brutálních počítačových her v minulosti, dám krk na to že by jsme se zasekli někde na 16 bit. grafice.
Možná trochu přeháním, ale chápete moji pointu.

Článek?
theraptor, 28.10.2005 12:17

Mě je u některých příspěvků trochu líto, co ti lidé píšou - to, co píšete zní, jako byste se v tom mohli nějak vyznat. Já neříkám, že já ano, ale alespoň si uchovám zdravý rozum - několik bodů :

1) Aleš Janda má nadpis Jsou počítačové hry prospěšné nebo škodlivé? a článek k mému údivu směřuje pouze k rozebírání škodlivosti, ne prospěšnosti, tomu se věnuje krátký úvod. Následně se dovídám zajímavé věci - autor se u mnoha věcí domnívá, že jsou tak a tak, přitom je naprosto neinformován a takto mate veřejnost - jak už napsal ADC*Assassin, mnoho hráčů již za dnešních dob pokročilého rozvoje internetu komunikuje s jinými lidmi například po ICQ, atd. - já sám jsem se seznámil s mnoha příjemnými a zajímavými lidmi - na durhou stranu je pravda, že se člověk izoluje, pokud k tomutío nedošel, ale autor uvádí jen tento případ a jiným se nevěnuje.

2) Agresivita všeobecně - jak asi začít - zkrátka - já to beru tak, že pokud jsem normální člověk ( třeba to jsem já ), pak mi ochránci zvířat zmiňovaná brutalita nevadí - pakliže člověk překročí určitou věkovou hranici - já bych se hádal o 15 let, tak pro něj nemůže hrozit nějaké ovlivňování brutalitou her a pokud si chce něco takového zahrát, jeho věc - lidé, kteří hrajou aktivně obvykle brutalitu neberou vážně, jako by se děla ve skutečnosti, protože by se z toho museli zbláznit! Prostě to berou jako čáct hry, ale netahají do toho skutečnost - to je jednoduchý prostředek, který se psychicky vyrovnaný člověk sám naučí ( podvědomně ), aby zůstal normální.

3) Autor nemá rád GTA a proto ho shazuje - možná ho někdy hrál, nešlo mu a tak tohle - no, to říkat nebudu, ale pan Janda by se měl zamyslet nad zmiňovanou brutalitou - jestli jemu vadí, pak by měl nejdřív pochopit to, o čem píše. Pokud by hlavní náplní a zábavou GTA bylo jen to, co vyjmenoval autor, Rockstar Games by zkrachlovalo - v takových hrách jde samozřejmě o mnohem víc, ale vidět je nejvíc to, co je nejběžnější - za chvíli to omrzí a stane se praktickou části hry - navíc, nevím, dětský věk je snad omluvitelný, ale pokud si někdo v +13 představí, že dělá něco, co není, tak je to blázen. Pak může být cokoliv, co viděl, podnětem pro jeho chování, tedy je nesmysl tvrdit, že když to viděl ve hře, je to pravděpodobnější - tady nejde o normální lidi a autor mluví o tom, jako by šlo o veřejné ohrožení. Zmíněného citovaného hráče bych doporučil na psychiatrii. Mimochodem, Doom měl být původně simulace hry na babu, ale vývojáři zjistili, že by to nikdo nehrál, takže s posledními penězmi narychlo celou hru předělali na krvavou střílečku.

4) Podprahové vnímání násilí je nebezpečné ve zlomových situacích - pak tedy většina opilců, co bourají, hraje GTA - tohle je snad největší hloupost, jakou jsem kdy viděl - nevyznám se v lidském myšlení, ale to by musel být naprostý šílenec, aby si v té či oné situaci chtěl zrovna vzpomínat na GTA - navíc v autorově teorii je zmíněn ( snad nechtěně ) fakt, že GTA člověka nenavede k tomu, aby opilý usedl za volant - co udělá potom, je obvykle otázka času, ne toho, jestli si vzpomene na nějakou hru. Naprostý nesmysl.

5) Takový vliv ta hra zase nemá... tato část se dotýká obyvatelstva, které je blbé. Je prostě blbé, jsou to ovečky, které slepě jsou za něčím, co jim někdo jiný ukazuje... hm... už mi docházejí slova. Čekám, až lidi masově začnou kupovat GTA a jezdit po ulicích opilí. De Facto je pravda, že většina obyvatelstva je blbá, jak jinak b mohly mít reality show úspěch, ale snad to nedochází tak daleko. Autor doufám přeceňuje možnosti reklam, raklamy samozřejmě mají ovlivňovat, ale dokud úplně nezblbneme, moc se jim to dařit nebude.

6) Narozdíl od autora nevidím rozdíl v tom, čemu se dějí brutální věci, ale v tom, co se děje. Tom a Jerry mají lidské vlastnosti a taky se tak chovají - pozorujete, pane Jando?

7) Za závěr snad, že stále doufám, že autor znění své povětšinou špatné a neinformované názory - jinak se jdu zakázat, koupit si GTA, ožrat se a přejedu ho.

Ps. Irenko, víte k čemu můžou být hry? Když třeba děti nebaví hrát fotbat, tak si zkusí něco, co němůžou zkoušet v reálů - třeba skákání z padáku, ať nastíním něco neškodného - a jestli se můžou na nevhodné věci dívat, nebo hrát brutální hry i malé děti, to je snad povinost rodičů, vhodně je vychovávat. Nebo už doba pokročila natolik, že se zde mýlím?

Odp: Článek?
Aleš Janda, 28.10.2005 13:45

Děkuji za obsáhlý příspěvek, pokusím se na něj odpovědět:

1)
O pozitivních důsledcích se zmiňuji jen okrajově, protože žádnou studii jsem v tomto směru nedělal, nemám na to ani prostředky ani možnosti.
K rozebrání špatných vlastností mi stačí rozum a zkušenosti z okolí. Ale jsou to jen moje názory, takže s nimi samozřejmě nemusíte souhlasit.

I já jsem se po ICQ, z diskusních fór atd. setkal s hromadou zajímavých lidí, za což jsem velice vděčný. Jenže ani celodenní rozhovor po ICQ prostě nemůže nahradit např. ten hodinový fotbálek před domem, může ho pouze doplnit. Nicméně toto není předmětem článku.

2)
To, že někomu brutalita nevadí: pokud pojedu v obci 150 km/hod, taky mi to nemusí vůbec vadit. Jenže tím hůř, tady přece nejde o to, jestli to vadí mně, ale že jsem třeba mohl někoho přejet. Ale samozřejmě nemusím nikoho přejet, vždyť jsem dobrý řidič, jen blbec by to do někoho mohl napálit...

3)
Nepochybuji o tom, že jsem za ty 3 hodiny, co jsem u GTA strávil, pochopil smysl hry jen z malé části. Ano, tato hra má možná nějaký hlubší smysl. Ale to je celkem fuk, protože je špatný prostředek k jeho dosažení.
Stejný názor mám na Quake, kterého jsem dohrál do konce, nebo na starého Wolfensteina 3D, kterého jsem dohrál dokonce dvakrát... GTA bylo ovšem nejbrutálnější.

Je celkem jedno, co je cílem hry, ale jakým způsobem ho má být dosáhnuto. A není dobré si zvykat, že jediný možný způsob jak něčeho dosáhnout je agrese...

...za chvíli to omrzí a stane se praktickou části hry...
O to právě jde, praktickou součástí hry...

Pak může být cokoliv, co viděl, podnětem pro jeho chování, tedy je nesmysl tvrdit, že když to viděl ve hře, je to pravděpodobnější
Ano, přesně takhle to je. Cokoli vidím - a je jedno kde - to má na mě vliv, zapamatuji si to. A pokud nastane obdobná situace, vybavím si všechna možná mně známá řešení - i ta „špatná“.

Mimochodem, Doom měl být původně simulace hry na babu, ale vývojáři zjistili, že by to nikdo nehrál, takže s posledními penězmi narychlo celou hru předělali na krvavou střílečku.
Zajímavé... :-) Nicméně to je věc marketingu, ne správného psychického vývoje každého člověka.

4)
Podprahové vnímání násilí je nebezpečné ve zlomových situacích - pak tedy většina opilců, co bourají, hraje GTA
Tak tohle jsem nikdy neřekl. Opravdu nevím, co hrajou opilci ve svém volném čase.

ale to by musel být naprostý šílenec, aby si v té či oné situaci chtěl zrovna vzpomínat na GTA
Nevím, co si představit pod „chtít vzpomínat“. Já si teda vzpomenu na to, co mě zrovna napadne. Nedá se říct, že bych si na něco chtěl vzpomenout nebo nechtěl vzpomenout. Stejně jako si nemůžu zakázat nad něčím přemýšlet.
Opakuji to, co jsem řekl: každá situace zanechá na člověku nějaké stopy a tu samou situaci si představí, když k tomu má stejné nebo podobné podmínky.

opilý usedl za volant - co udělá potom, je obvykle otázka času, ne toho, jestli si vzpomene na nějakou hru
Jakou přesně „otázku času“ máte na mysli?

5)
Opět viz to, co už jsem říkal dvakrát. „Blbci“ jsme částečně všichni, všichni se nechají ovlivnit. A každý jde tak, jak mu ostatní ukazují. Kdyby se tak někdo nechoval, byl by na okraji společnosti, naprosto nepochopen.

Ty stotisícové částky jsou skutečné, jestli se to opravdu vyplatí je otázka pro marketingové oddělení, ale nezdá se to, že by to prodělávalo...

6) Kdybych viděl kresleného kocoura a vedle něj kreslenou palici, asi by mě napadlo praštit toho kocoura palicí. Ale to v reálu neuvidím :-)

Kdyby se dětem před spaním pouštěly ty samé příběhy Toma a Jerryho, ale v hraném podání s lidmi, bylo by to zakázané i dospělým..

7)
Za závěr snad, že stále doufám, že autor znění své povětšinou špatné a neinformované názory - jinak se jdu zakázat, koupit si GTA, ožrat se a přejedu ho.
Nevím, co na to říct, když druhá část věty vyvrací první. Snad jen: Dobrá ironie ;-)

Odp2: Článek?
Gladix, 17.4.2010 18:57

Tak jsem tu vyslechl vaši diskusi a chtěl bych se také vyjádřit. Já osobně si myslím že hry nás samozřejmě ovlivňujou. Tak ono to už vyplývá z logiky že když něco hraju tak to na mě zanechá následky, samozřejmě!, ale ty následky jsou nepoznatelné v normálním životě. Tuhle jsem viděl studii že GTA rapidně ovlivňuje naše rozhodování a to právě v těch kritických momentech( zastánci např Jack Thompson doporučuji shlédnout na youtube). Já musím říct že to je z většiny případů hloupost. Ono když nějaká babička (dobře přeháním) moje máma uvidí že hraju painkillera a nemá zkušenosti s jakoukoli jinou hrou tak si samozřejmě řekne : Je to extrémně brutální a musí zmizet ze všech obchodů. Je jiná věc než malí honzík co odehrál desítky podobných si řekne tak akorát hmm blbá grafika. A ani mu nepřijde že zabíjí lidi (dobře nebo démony). Opravdu ono nám to ani nepřijde že jsou to lidi a že je to neetické. My si spíš řekneme : Call of Duty Modern Warfare je perfektně akční jé a ty výbuchy a vyděls jak vylepšili tu umělou inteligenci no prostě to baví a neřeší morální dilema, že je špatné zabít toho pejska, nebo podříznout toho rusáka po levici. Tito lidé to zkrátka nevidí jako většina lidí co viděli jen video řeknou si že je to brutální a nemají zkušenost se žádnou s jiných her. Jedinou nevýhodou hraní počítačových her ve velmi nízkém věku ( 4-9 let ) je návykovost těchto her a to ve smyslu že tam tráví každou volnou chvilku a ne že vyjde na ulici a začne kopat do cizích lidí.
Závěrem se omlouvám za hromadu chyb díky.

Hry a agresivita
best.man, 6.11.2005 13:38

Agresivní hry podle mého názoru ZVYŠUJÍ agresivitu i když (možná) jen u malé části hráčů - to však stačí... postřeh a tak lze rozvíjet i u NEstříleček. Existují i vzdělávací hry a ty jsou podle mě maximálně prospěšné a efektivní.. je třeba mezi hrami rozlišovat..

Malé děti podle mě nerozlišují, jestli se dívají na Toma a Jerryho nebo na akční film, bití a střílení vidí v obou a to je jistě ovlivňuje

Odp: Hry a agresivita
Leondegrance, 8.11.2005 15:22

Malé děti podle mě nerozlišují, jestli se dívají na Toma a Jerryho nebo na akční film, bití a střílení vidí v obou a to je jistě ovlivňuje

A jediným důkazem tohoto jevu je prozatím pouze samo tvrzení...
Já řeknu, že jistě neovliňuje a bude to úplně stejná pravda...

Brutalni hry zvyšují IQ
Brutalist, 8.11.2005 3:14

Moje teorie je, že ti dementi, o kterých se tu bavíte neumí počítač ani zapnout, nemá e-mail, sedí v hospodě a hrajou fotbal (u televize). Všichni mí kámoši co hrajou střílečky jsou veskrze inteligentní a radši by se neměli zkoušet prát doopravdy, nedopadli by dobře.Moje angličtina je plynná právě díky brutal chats during online skirmish. Takže jednoznačně pozitivní vliv. Jestli s tím má někdo problém tak mu vyrvu střeva a omotám mu je kolem krku uaaaaaaaaaaaaa

Odp: Brutalni hry zvyšují IQ
samlep, 22.11.2005 12:23

Jste úplně mimo. Víte kolIk intelogentních lidí nerhaje střílečky? Myslíte si že hlavním úkolem Mensy je hrát GTA????????

Odp2: Brutalni hry zvyšují IQ
yaroslaf, 29.1.2006 20:20

Ale vždyť tohle vůbec neřekl (nenapsal). Napsal, že jeho kamarádi, kteří hrají střílečky, jsou inteligentní. To je bez diskuse implikace.
Naopak nenapsal, že inteligentní člověk hraje střílečky (to je implikace opačná). Když se tu oháníte Mensou, mohl byste něco o logickém uvažování vědět.

Pár protiargumentů
Jean laroux, 9.11.2005 13:46

Ke škodlivosti násilí ve hrách. Dalo by se diskutovat o tom zda-li brutální hry fungují jako tzv. spouštěč brutality v potenciální budoucnosti spojené s krizovou situací. Spouštěče však existovali i před érou počítačových her. Živá bytost usilující o přežití jedná často v krizových situacích zkratově. Co takhle argument že v brutálních hrách se člověk učí svou vžitou brutalitu na modelových situacích zvládat ? Popř. že opakováním „prožitků z ventilace agresivity“ se jeho touha po poznání násilí může vytratit nebo zmírnit ? Nemůže např. Brutální hra fungovat jako tzv. antispouštěč ? :-)

Odp: Pár protiargumentů
Gladix, 17.4.2010 19:00

pokud je první hra co hraješ brutální rambo a taky poslední můžu říct s určitostí že to na tobě zanechá viditelnější následky.

PC versus TV
Jean laroux, 9.11.2005 14:11

Argument že se hráči uzavírají do vlastního imaginárního světa a ztrácejí kontakt s okolím na rozdíl od TV kdy se na pořad dívá více lidí ? I tahle mince má nejspíš dvě strany. Předně se na TV nemusí dívat více lidí. Při sledování TV je člověk učen pasivnímu vnímání zobrazovaných modelových situací, zžívá se s jednou z postav a dočasně přebírá její hodnoty a modely jednání. Tím se stává náchylným k sociální manipulaci. Při hraní her může volit z různých alternativ a řídí v rámci omezených možností (přesto však řídí) vývoj hry. Tím se trénuje jeho schopnost individuálního rozhodování. Osobně vidím hraní PC her jako prospěšnější než sledování TV zábavných programů.

Odp: PC versus TV
Aleš Janda, 10.11.2005 21:51

Osobně vidím hraní PC her jako prospěšnější než sledování TV zábavných programů.

Jak na co. Co se týče rozhodování, tak tam jednoznačně vítězí hry, o tom není pochyb. Ale co se týče modelů chování, tak zase jednoznačně televize. V hrách těch modelových situací moc není...

Odp2: PC versus TV
Jean laroux, 18.11.2005 13:27

V TV jsou současně modelové situace a modelová řešení těchto situací. Žádný výběr. Ve hrách modelové situace jsou a zároveň několik variant řešení. Model řešení si hráč utváří sám empiricky

Odp3: PC versus TV
Aleš Janda, 18.11.2005 14:16

Ve hrách modelové situace jsou a zároveň několik variant řešení. Model řešení si hráč utváří sám empiricky

A jaké bývají varianty? Většinou „zabít“, „přelstít“, „prohrát“. Ani jedno není správně...

Zatímco v TV je většina situací alespoň trochu „ze života“, v hrách málokdy - zpravidla jsem v nich deviant (vyšinutec, nebo chcete-li otrok momentální situace), čím jsem ale větší deviant, tím se více cítím jako hrdina (a jsem podle toho oslavován).

Na jednu stranu si teda můžu zkusit jaké to je, na druhou stranu - i když mám na výběr - nemůžu vybrat žádnou správnou (společensky únosnou) možnost.

Odp4: PC versus TV
Gladix, 17.4.2010 19:05

A to je zase chyba ve všech úspěšnějších hrách je sice úkol „zabít“, „přelstít“, což je sice společensky neúnosné, ale následně uvědomění nad následky, které se mění do stále prekérnější situace která je v reálném životě téměř neřešitelná. A tedy přichází ponaučení.

Touha po násilí ?
Jean laroux, 9.11.2005 14:26

Argument o tom že podnapilý řidič se zkušenností z GTA „SEJME“ chodce se mi jeví (s prominutím) jako dost povrchní. Předně je touha po násilí zakódována v každém jedinci. Člověk (každý živý tvor žijící ve skupině) se vlatsní agrasivitou dozvídá o vlastních možnostech a případné schopnosti se v krizové situaci bránit. Jde o podvědomé nutkání a nic s tím neudělá ani člověk s 5-ti diplomy. Nejdříve je třeba zkoumat jedince, který se stane v budoucnu tím podnapilým řidičem ve chvíli kdy zasedá ke svému GTA. Proč v GTA „rozmajzne“ po silnici onoho chodce ? Potřebuje vědět jaké to je a jaké to přinese následky. Ví, že si to v reálu nevyzkouší tak si to vyzkouší ve hře. DOJEM ? Hmmm nic moc ... No co tak jich rozmáznu víc .. Dojem ? NIC MOC !! Co zmlátit támhletu virtuální stařenku .. FAJN ... DOJEM ? Nic z toho nemám ... NUDA .. JDU SE OPÍT ... Nasedám do auta ... HELE CHODEC :-) Že by to v reálu bylo lepší ? .... nebo Že by to bylo běžné „rozmáznout“ chodce když to je běžné ve hře ? .. Osobně si myslím, že takhle by neuvažoval člověk ani kdyby měl otravu alkoholem

Děti
Jean laroux, 9.11.2005 14:38

Děti že nerozlišují násilí ve hře a v reálu ? Pokud se budu hodně snažit a vzpomenu si na své dětství vybaví se mi Jeniček a Mařenka jak strkají bábu do pece. Naučilo mě to že když chci přežít musím zabít .. teda pardon ..(upéct zlou čarodějnici). OK. Neotvírám jezinkám když jsem doma sám a pokud něco chci získat tak otravuju tak dlouho dokud to nedostanu. To mě naučil Budulínkův děděček s bubínkem u liščí nory. Ve svém dětství jsem měl vždy jasno, že má dušička stojí na straně těch dobrých. Chudáci dnešní děti: Hrají GTA a najednou jsou ti zlí ... Proboha co z nich vyroste ? Násilníci a vrazi ! ... TAK UŽ DOST LEGRACE .. I pro dítě je prospěšné vcítit se na okamžik do role těch zlých. Myslet jako oni. Prožít si důsledky. I tím se dítě učí. Za zlo přijde nakonec trest. Ano za zmlácení ženy dostanu pár bodů a zlo mi přinese dočasný užitek ale nakonec ... Tato zkušennost potom naopak může člověku pomoct. V momentě kdy se v reálném životě lidi rozhodují pro špatnou věc vidí jen potenciální prospěch ale ne konečný negativní důsledek. Ten vidí až už je pozdě. Osobně vítám každou možnost kdy se mé dítě může na okamžik (v rámci trénigu na modelové situaci) seznámit s genezí a důsledky asociálního jednání.

Odp: Děti
Truhla, 11.11.2005 9:39

No sorry, ale trening na modelove situaci v GTA mne docela rozesmal. Ja osobne jsem dospely clovek a presto citim jak velmi na mne hry pusobi. Pro zajimavost - byly doby kdy jsem travil hranim MMORPG i 12 hodin kazdy den. Konkretne na GTA dostoupila ma vnimavost vuci hram tak daleko, ze jsem bezpoctukrat nahlas konstatoval, ze me ta „hnusna hra“ silene stve. Presto jsem ji dohral, protoze jako pro spoustu jinych hracu pro mne byla urcitou vyzvou. Nikdy se ale nezbavim pocitu, ze je velmi vulgarni, brutalni az nechutna. Take mne napada - tyto hry by mely byt urceny jen dospelym. A kdyz uz v nich muzu rozstrilet babku s nakupem - nechal bych realitou prostoupit i sexualni prvky. V tomhle se americanum vazne divim - nude patch na GTA-SA jim vadil (jako ze kazi moralku), ale original s rozmasirovanyma lidma je O.K.? Abych to shrnul. Prestoze jsem proparil celkem dlouhou etapu sveho zivota - necitim se jako asocial ani jako potencialni vrah. Jsem dnes spokojene zenaty a cas venuji spise rodine nez pixelum. Presto si myslim, ze nektere hry mohou mit na cloveka (hlavne v urcitem veku) docela zhoubny vliv. A jak tady nekteri napadaji autora ze nevypocital nescetne vyhody gameseni - zamyslete se nad sebou, zas tolik tech vyhod vazne neni. Pokud ovsem nepovazujete za vyhodu zruinovany zrak zanety zapestnich slach nebo atrofovane svalstvo... Vim o cem mluvim a proto se budu snazit mym detem hodne peclive vybirat zabavu tak aby poznaly i tu virtualni, ale aby bezpecne vedely, ze zadna hra na svete nevynahradi pocit ktery mate kdyz na vlastni kuzi treba sjizdite divokou reku.

Odp2: Děti
ADC*Assassin, 12.11.2005 11:22

Tvrdíte osobě, že jste dospělý a přitom váš názor je velmi nedospělý. Nelíbí se mi když někdo tvrdí, že jen dospělí můžou poznat co by měli děti hrát a co ne. Jenom kvůli tomu, že na vás má hrat špatný vliv tak to neznamená že někdo komu je 15, že na něj bude hra mít věčí vliv. Pokud je člověk normální tak hra na něj vliv má naprosto minimální a rozhodně se némůže stát, žw někdo někoho kvůli hře zabije. Ukažte mi alespoň jeden případ kdy k něčemu takovému došlo u naprsoto zdravého člověka. Já si myslím že někdo komu je třicet neodoláývá vlivu her lépe než někdo komu je jen 15. Už většina 12letých dětí ví, že nemůžou vzít nůž a jen tak jít ven někoho ubodat a pokud nějaké takové dítě je tak určtitě to není způsobeno tím, že by hrálo GTA, ale tím, že je prostě duševně nevyrovnané.

Odp2: Děti
Jean laroux, 18.11.2005 13:21

A právě to je veliký přínos této hry. Ne hra ale téma té hry ti připadá stejně jako mě nechutné a odporné.

Odp2: Děti
Gladix, 17.4.2010 19:09

nude patch na Gta byl jen hrátkou amatérských programátorů říct že to kazí dojem ze hry je blbost, protože to jde udělat prakticky s každou hrou.

hnus
Jirka, 16.11.2005 10:19

Dá se říci, že hry nejsou zas tak nebezpečné, a že některé hry mají skutečně mnoho kladů. To, že hra může zvyšovat agresivitu je možné, ale že by motivovala k zabíjení,to je u normálních jidí skutečně přehnané tvrzení.Nicméně brutalita ve hrách je opravdu velká.Nedá se stoprocentně říct, jestli to nějak škodí, ale já bych řekl, že je zvrhlost, být oceňován body za brutální vrždu bezbranného člověka.Nechci tvrdit, že by se to mělo nějak zakazovat, ale je to hnus, některé ty hry. Myslim si, že je to věc každého jednotlivce.Já sám už dlouho takové hry nehraju.

Odp: hnus
Leondegrance, 16.11.2005 13:26

Moje mailčkost souhlasí ;-)

Odp: hnus
Jean laroux, 18.11.2005 13:23

Jistě že jde o hnus, ale pořád jen ve hře .. pokud ta hra v nás vypěstovala odpor k tomu hnusu a zbavila nás touhy „TO ZKUSIT“ je to OK ne ? :-)

Odp: hnus
Gladix, 17.4.2010 19:11

Hraní brutálních her zvyšuje agresivitu jen tím že jsou zajímavé a tedy když chcete aby si honzík šel uklidit a seberete mu joystick tak ho to šíleně naštve. Ale říkat že za to může obsah hry je podle mě blbost.

Nekde jsem cetl rozhovor s tvurci...
error414, 14.12.2005 7:50

Nekde jsem cetl rozhovor s tvurci Mafie. Rikal ze dovoluji hraci zmlatit, prejet ci jinak zabijet, ale ze za tyto ciny musi byt potrestani. A pokud nekdo hral Mafii tak policiste nebyli zadny med. Dokonce vas prudili i za rychlost nebo jizdu na cervenou.

Dost hraji UT04 a verim ze jak potakm nekde smrticiho robota tak ho prospikuji laserovym paprskem.

Stále agresivnější hry ... ?
Neuro, 15.1.2006 0:33

Kuk,
myslím si, že je vše strašně závislé na přístupu rodičů, nikoli na zdroji (zdroji zážitků obecně, nejen hrách). Vysvětlil mi to můj tříletý syn. Nedávno mě nedopatřením přistihl při hraní Silent Hillu se slovy „tati, proč leze ten panáček ze zdi ?“ (v situaci, v které jsem se bál i já - kdo hrál, pochopí) a když jsem se mu to snažil nějak vysvětlit (neuznávám přístup stylu „běž pryč, to není pro Tebe“), překvapil mě slovy „ale to je jenom jako, viď ? To je jenom v počítači ..“. Naopak mě celkem vyděsilo, když taky nedávno přiběhl s pláčem za manželkou, že má jít vypnout Shreka, že tam „perníčkovi trhají nožičku“. Od té doby tu pohádku doma před ním nesmíme pustit.

Ale chtěl jsem přidat svůj názor na něco jiného - na tvrzení, že jsou počítačové hry stále více brutálnější a agresivnějí. Kdo trošku aktivněji sleduje vývoj her, tak ví, že je to blbost. Agresivita byla ve hrách vždy - vzpomeňte si na DOOMa, co tam s potvorama/lidma dělal výbuch sudu, motorovka atd. A přejíždění chodců - to tu snad bylo ještě před DOOMem. Nevím, v jaké hře, protože jsem ji nehrál, ale bylo to něco 2D a jen si pamatuju z diskuze spolužáků, že za přejetí maminky s kočárkem bylo pět bodů.
Jediná změna, ke které došlo je, že už se tak neděje v 320x200, ale v mnohem kvalitnějším provedení. Omluvu mají možná lidé s mizernou fantazií, kteří tu agresivitu v těch pár pixelech her let minulých nerozeznali. Mimochodem, pro mě jako člověka s celkem bujnou fantazií je třeba mnohem agresivnější mnohá knižní tvorba, než hry, ve hrach mi občas to zobrazení krve i překáží (ne vadí - prostě tak nějak chápu, že když do člověka píchnete nožem, že z něj teče krev. Kupodivu to chápe dobře i můj tříletý syn a s noži si nehraje, což vidím rád - tj. ani se nemusel pořezat, aby pochopil, že to může bolet. Vysvětlil jsem mu dokonce i to, že i když ta kočička v té krásně pohádce Tom a Jerry svítí pod vlivem připojení k rozvodné síti myškou, že nebude nejvhodnější, aby to šel hned zkoušet. Ještě že mám volné zásuvky zaslepené ..).

Ne, hry nemusí mít na děti špatný vliv. Je to jen otázka přístupu a výchovy.

A o té opilosti kontra hry ? :) Člověk ani nemusí být opilý, aby tropil blbosti, to už dneska určitě ví jeden hokejista a i fanoušek z Olomouce, že ? Zakážeme snad radši hokej ? Fotbal ? Box a vůbec cokoliv, co zvyšuje mez adrenalinu v těle ? TV ? Těch zdrojů, které mohou vyvolat agresi je fakt hodně. Rozumný člověk si dá po třech hodinách na trenažeru oraz než sedne za volan auta, rozumný hokejista si po zápase skočí na pivko a zklidní hormony, než aby rozbil ústa fanouškovi protihráčů, kteří vyhráli. Rozumně vychovaný člověk neleze ožralj za volant. A Blbec vás je schopen zmlátit z legrace i za střizliva (nebo zabít pro pár stovek, že ..).

Víte, já mám než z her mnohem větší strach, že moje děcko v budoucnu skončí na drogach kvůli tomu, že se s nima setká ve škole. A zakážu mu snad školu ? Ne .. pokusím se mu to vysvětlit dřív, než mu to vysvětlí jiní po svém. A o to jde. I u her ...

Neuro

Odp: Stále agresivnější hry ... ?
Leondegrance, 15.1.2006 18:54

Kuk (dobrý ;-)),
hezky, trefně napsané, souhlas, souhlas...

Blbost
Mirek Skála, 17.2.2006 12:41

:-);-):-( Je to pravda hry jsou moc agresnivní.

Jsou i nejsou
xixe jana, 5.3.2006 17:13

Záleží natom jaké počítačové hry a také záleží natom kdo je hraje.
Jistě pro malé dítě krvavá hra bude velice škodlivá zatímco takové klubíčko nebo něco naučného pro děti jistě ne pokud nebude u počítače sedět 24h denně.
Opravdu záleží hodně natom očem je hra jak je spracovaná a co vyjadřuje.
Také na tom kdo ji hraje kdo nani kouká a jak se ktomu hráč dokáže postavit.
Tohle všechno jsou složité otázky a také odpovědi nato nejsou scela jednoduhcé.
Myslím ,že každý slušný člověk pochopí ,že děti mohou koukat na pohádky hrát na počítači pexeso a nebo omálovánky a podobné jejich věku náležící hry.
A srarší děti zrovna tak až do dospělého věku.
Takže podle mého nemůže hra uškodit pokud se hraje jen pár hodin denně a pokud je přizpusobena věku hráče.
Pokud se tohle nedodržuje potom může být hra přímo velice nebezpečná a může hodně ublížit i po psychické stránce.
S pozdravem xixe

Sorry
Filipo, 1.9.2006 20:40

Sorry ale podle me placas pekny blbosti a to uz hry nakej ten patek nehraju :-)

ALKOHOL
Petr Štěpánek, 11.9.2006 13:19

Jo, ale v GTA hlavní postava nepije, nefetuje ani nekouří... Ale GTA mi pomohlo řešit nějaké reálné problémy - například stačí si zísat respekt společensky únosnou cestou a jste v suchu...

Autor má asi averzi k hrám.A nebo...
Martin K., 10.11.2006 19:20

Autor má asi averzi k hrám.A nebo nenašel žádnou která by ho zaujala.
A myslí škodlivými počítačovými hrami i simulátory?
Je možné že někteří lidi hrají hry i proto že je zajímá téma hry.Třeba jsem nevěděl co je to Commandos.Nebo německé ponorky v bitvě o atlantik, hra silent hunter 3 poměrně věrně zobrazuje ponorkovou válku, no a co že hrajete za ty špatný.Víte že válku prohráli a hra Vám pomůže pochopit proč třeba prohráli bitvu o atlantik.
Skvělá hra Hidden a Dangerous, věrně zobrazuje výzbroj a výstroj řadových pěšáků, nenašel jsem tam jedinou historickou nepřesnost (kromě vymyšlených misí :-) ).To samé Vietcong, přiblíží Vám taktiku a týlové zabezpečení partyzánů a taktiku boje amíků ve vietnamu proti nim.
Nebo Il2 Šturmovik, letadla vypadají skvěle a kampaně jsou zajímavé.Třeba poslední kampaň s Me 262 obrana Berlína (člověk se snaží ze všech sil ale ... :-) ).
Ale souhlasím s tím že poslední GTAčka jsou šílená hra o ničem, ale zase úplně první GTAcko byla docela fajn hra.
A přitom princip hry je stejný.Asi je to tou grafikou.
Nebo věkem :-)
A že u počítače sedí člověk sám a ve tmě.No a co třeba programátoři, ti také prosedí denně hodiny u počítače, se všemi těmi popsanými negativy pobytu u počítacě a programují a programují a najednou je ráno :-)
Je v tomto případě programátor workoholik nebo gamebler? :-)
Asi workoholik protože narozdíl od programování což je práce a vytváření nečeho je hraní plýtvání časem a zábava.
Pokud je ale programování pro programátory zábava tak to spíše bude zase gamebler.
Jsem bezradný.Poraďte.Co myslíte Vy?
Ale abych to shrnul.
Hraní her není škodlivé.Pokud ovšem nejste gamebler.
Pití alkoholu není škodlivé.Pokud ovšem nejste alkoholik.
Pokud jste gamebler pak je pro Vás škodlivá každá hra. :-)

Návrh jiných her
romantik, 11.11.2006 22:33

Místo likvidace lidí, zvířat, aut, letadelnebo vojáků navrhuji hru, ve které by hráč získal tím více plusových bodů, čím více lidí, zvířat a rostlin by zachránil. Jiný tématický okruh nových her by mohl naučit hráče jednat s různými psychologickými typy lidí tak, aby všem byl sympatický, aby byl společensky úspěšný. Taková hra by se mohla jmenovat např: „Pohovor s personalistou“ nebo „Přežij zkušební dobu“ .

Odp: Návrh jiných her
karootka, 1.12.2006 10:47

Ale vždyť takové hry existují! Co třeba ZOO Tycon, The Sims, Theme Hospital... všechno to jsou hry, u kterých získáváš body za zachraňování lidí, zvířat, získáváš ponaučení, že být nevěrný své manželce se nevyplácí:-) a spousta dalších věcí. Já osobně je hraju, ale hraju i Need for Speed (ne, necítím touhu rozjet to na 250 a bourat ploty a shazovat na policajty vodní cisterny), Titan Questa (taky mi nepřijde že bych chtěla jít s mečem masakrovat lítající obludy, chodící kostlivce a chudáčky havrany) a dokonce i velmi sadistického SWATA. A fakt nemám na seznamu přání pro Ježíška jít a obsadit školu a mít ředitele jako rukojmí. Spíš mi ta hra dává uvědomit si, že mnoho lidí umírá za naše bezpečí. Vždyť kdo si druhý den vzpomene na nějakého policistu, hasiče nebo kohokoliv jiného, který umřel při záchraně toho a toho? Nikdo, pokud se nejednalo o blízkého známého.

Jinak myslím, že by jste měli nechat vyjádřit i děti, jsou to oni, o kterých tu mluvíte. A po pravdě, pokládáte nás za blbečky. Jenže... to my jsme budoucí elita národa, která bude dělat na vaše důchody. A jak jste si nás vychovali.... No znáte to ne? Podle psychologů pomáhají dětem pohádky typu Červená karkulka a J+M oddělit dobro od zla a navíc jsou pak samostatnější. Akční hry jsou holt pohádky pro starší děti. Pokud mi nevěříte, zkuste si jít a hrát Skeepr a Sketo 1(nebo jak se to píše) jako jedinou hru. Teprve potom pocítíte silnou touhu vraždit ty vývojáře, protože větší blbost pro děti už vymyslet nemohly. A taky budete soucítit s malými dětmi a s radostí jim pustíte i toho SWATA. (mimochodem, hraju ho s 6 letým bratránkem a opravdu se mi nezdá, že by se chtěl odpálit minou)

Toť asi vše, neříkám, že to ty vývojáři nepřehání, osobně, když mi bylo 12 a hrála jsem Jagget Aliance 2, vypínala jsem si krev, nemusela jsem ty hnusárny vidět, ale jinak... super:-)

Je mi 12 a dohrál jsem Quake 4, Doom 3...
Freeman, 23.12.2007 20:29

Je mi 12 a dohrál jsem Quake 4, Doom 3 a mnoho takových drastických her-18+. nyní hraji Counter strike a taky nechci např. rozsekat spoluzaka nozem motorovou pilou a dalsimi vecmi. mnoho let to hraji a myslím si ze něco takového by udělal jen naprosty debil s IQ pod 60 (i to je málo).

Co to meleš?
Mr.Black, 5.4.2008 13:47

Už jako 7letý kluk sem sedával u počítače a pařil co šlo... Teď je mi 15 a hraju pořád ať už UT2004,Assassins Creed či Trackmanii United atd. ale nemám pocit že by byl můj živat nějak poznamenaný dělam dva sporty chodim na gympl a stejně si najdu čas něco zapařit v životě sem nikoho neubodat k smrti či kopal do jeho hlavy (viz. GTA) znám spoustu lidí co taky hrajou a sou v poho.K tomu že sem sám bych dodal ,že když přijdu domů tak klidně pokecam s lidmi co sou na druhý straně města a u toho paříme např. COD 4.Takže tvůj članek mi přijde jako od mojí 70 prababičky ,která se nemůže smířit s tim ,že už je něco jinýho než dopisy atd.Ale i přesto ti přeji abys na to jednou přišel.....P.S. radši už nic nepiš ;-)

internet a pocitac
avril, 5.4.2008 17:35

:-( nekteri jsou dlouho na pocitacich a to skodi zrak:-(oporucovala aby nebyli na napr_2 3 4 5 hodin;-):-)nebyli na pocitacich:-( jemi 9 let!!!!!!!!!!!!!!!

K tomuto článku se rád, jako „pařan“...
Tony, 11.4.2008 0:16

K tomuto článku se rád, jako „pařan“, vyjádřím. Hraju týdně několik hodin. Hned na začátek bych rád poznamenal, že o hraní se mluvit dá. A to velice dobře. Já se bavím raději o hrách než o televizi. Z toho co autor prohlásil (O hře se povídá těžko.)je vidět že mockrát v životě nehrál... Myslím si že záleží na kolektivu. Pokud se člověk pohybuje v hráčském prostředí je to stejné jako když se člověk pohybuje např. v klubu hokejistů, nebo v prostředí technařů. Člověk se tímto stává členem nějakého okruhu lidí, které spojuje stejný koníček. Nevidím v tom rozdíl. Hraní je stejný druh zábavy jako volejbal, šachy, auta... Nedostatek pohybu při hraní jistě je. To je ale např. u šachů nebo u čtení také. To neznamená že nebudeme číst, když nás to baví. Samozřejmě hraju několik hodin týdně a současně jezdím na kole, běhám hraju basketball.. no prostě se hýbu stejně né-li více než člověk na vesnici, který viděl počítač jen na fotografii.

Další zarážející věta : „Ale: pokud to viděl ve hře, je mu to známé, tak je prostě pravděpodobnější, že něco takového někdy v budoucnu opravdu udělá.“ <- mohu srovnat s hokejovými rvačkami. Nebo s boxem, karate a mnoho dalšími sporty.

výrok : „Asi by se měly zakázat stejně jako různá rasistická hnutí, nacistické spolky atd“ cože ?


Omlouvám se za špatný sloh. Zcela nesouhlasím. Někoho, kdo by zakazoval počítačové hry beru za osobu která omezuje moji bytost. Co více dodat : Fuj.

Pasivita versus aktivita
Yardasan, 11.4.2008 19:56

Já bych řekl, že záleží na konkrétním člověku. Rozhodně pasívní sezení u televize a vstřebávání vnucených informací se mi zdá horší než vlastnoručně korigované a aktivní používání PC. S pozdravem jK.

Odp: Pasivita versus aktivita
Janacz, 7.11.2008 15:06

škodlivý je nejvíc život sám

Přece se točí Hry jsou škodlivé...
Janacz, 7.11.2008 15:05

Přece se točí
Hry jsou škodlivé, kameny z nebe nepadají, předměty těžší vzduchu nelétají a rychlost vlaku je životu nebezpečná.

Dobrý je www.secondlife.cz. Není to...
Alfons, 11.2.2009 17:24

Dobrý je www.secondlife.cz. Není to tupá střílečka a rvačka. Dokázat se pohybovat v takovém prostředí nutí avatary přemýšlet jinak než v bezduchých hrách. Je to o zábavě, práci a penězích a je to propojené s reálným světem. Takového tady doposud nic nebylo.

pro ty, co to maj v hlavě v pořádku
chi, 13.5.2009 21:51

pro ty, co to maj v hlavě v pořádku:

Parádní gamesa: http://mybrute.com - vytvoř si svého Bruta a rozsekej všechny ostatní ;)

A to je furt jedno a to samé vnímání...
Gladix, 17.4.2010 19:24

A to je furt jedno a to samé vnímání brutálních her je jen otázka zkušenosti samozřejmě to bude vidět jinak mamka co hrála jen packamna někdy před revolucí :D a jinak děti co odehráli desítky takových her.

Souhlas a nesouhlas
Famous Columbo, 25.1.2012 2:50

+Je vědecky dokázáno, že hraní počítačových her, zejména strategických a střílecích(za nějakým úkolem) celkově zlepšuje emotivní chování, zlepšuje přemýšlení, propracovává mozek. Zvyšuje tedy celkově správné chápání věci, tudíž přirozenou inteligenci. Hráči hrající hry jsou daleko inteligentnější a chápavější než ti, co se tomu vyvarují(bavíme se o lidech 90 IQ+).
-Je fakt, že hráči jsou často raději osamocení, vyvarují se společenského styku, tance. Komunikace f2f(face to face) jim též moc nejde a co si budem povídat ... Holky nezajímá, jak dobře umí hrát hry.

Takže s tím hraním her je to vyrovnané, ať si každý určí priority u sebe v hlavě, dobrou noc;-)

Odp: Souhlas a nesouhlas
Tlapka, 25.1.2012 17:26

Počítačové hry jsou prospěšné pro mozek a škodlivé pro tělo.

Blbosť....
Jopo, 17.12.2012 18:02

Nehovorím že s časti to čo hovoríš nie je pravda...ale niektoré tvrdenia si vážne prehnal...
napriklad: „Grand Theft Auto je vůbec velice blbá hra. Dostal jsem se k ní několikrát - náhodou. Jde tam v podstatě o to srazit autem či napadnout co nejvíc lidí (v jednom módu, ostatní režimy nejsou o moc lepší)“
Vidno že si sa k nej dostal iba náhodou... v hre nedostávaš body za zabíjanie ludi ani nič podobne...
Je to niečo ako simulator života je len na tebe ako sa v hre budeš chovať...
Ked chceš o ničom písať niečo si o tom naštuduj prečitaj...v tomto pripade zahraj, lebo vidno že o tom vieš velké vieš čo...
Človek ktorý sa dá ovplivniť hrou nie je psichicny vyrovnaný...Peace

Jak to ten Eugen Fink potom myslel...
Zákys, 17.12.2012 22:09

Jak to ten Eugen Fink potom myslel, když své hluboké poznatky o světě shromáždil v knize nesoucí název „Hra jako symbol světa“? Asi byl PSICHICNY nevyrovnaný. ;-);-)

Odp: Jak to ten Eugen Fink potom myslel...
Jopo, 18.12.2012 17:43

Myslel som ovplivnivnit zaporne... :)

Odp: Jak to ten Eugen Fink potom myslel...
Jopo, 18.12.2012 17:49

A táto kniha ma prvé vydanie v roku 1993,takže pochybujem že autor v tej dobe videl nejakú PC hru.
Takže netrep somariny ta kniha s PC hrami nemá nič spoločné, iba tak slovíčko hra ;-)

Odp2: Jak to ten Eugen Fink potom myslel...
Zákys, 20.12.2012 19:03

Mladý muž. Už máte 18 rokov? Áno? Ak máte do 23 rokov je pred vami ešte veliký kus života. Máte všetky možnosti. Stať sa „palácom“, ale i „bordelom“. Byť ovlpyvnený mladíckou obmedzenosťou nije nič nenormálne. To sa stáva. Nebudem vám vysvetlovať prečo som napísal to, čo som napísal. Fink zomrel v roke myslím 1975. Ja som sa s jeho niektorými myšlienkami zoznámil v roke 1967 pri psaní diplomovej práce. Potreboval som rozumieť pojmu HRA. Prečítal som si dve jeho knihy celé až po roke 1992. Tak dloho som bol vo svojom čakaní vytrvalý. Nemusel som vám pripomínať Finka, ale napríkla Blackwella, ale to je ťažký „kaliber“. Keď je vám viac ako 23 rokov a hra je pre vás len to čo prevádzate na PC, bohužial ste odsúdený k trvalej obmedzenosti. Čo ale uznávam sú strategické hry, ktoré pomáhajú rozvíjať logické mysleni. Ale nie ako cieľ, ale ako nástroj!!! Dajú sa využiť napríklad pre výučbu hospodárskej geografie na strednej škole. Ale len ako „dochuťovadlo“. Trocha tú slovenčinu komolím, ale snažím sa so Slovákom komunikovať i po 40 rokoch v jeho rodnom jazyke.

Vážený pán áno mam 18 rokov uznávam...
Jopo, 21.12.2012 1:01

Vážený pán áno mam 18 rokov uznávam možno som ovplyvnený mladíckou obmedzenosťou.
Nikto tu nespochybňuje vaše vzdelanie nepotrebujeme vedieť všetko o dotyčnom autorovi....
ale poďme k veci,ja som napísal že človek ktorý sa dá ovplyvniť VIDEO hrou Podotýkam VIDEO...je psychicky nestabilný alebo to aspoň nemá v hlave celkom v poriadku...(ovplivnivnit tak že sa inšpiruje hrou čiže niekoho zabije poprípade vykoná nejaký trestný čin)
Autor si pomenoval knihu „Hra jako symbol světa“ názov tejto hry si určite nevyberal kôli video hre, predpokladám že slovíčko hra myslel ako všeobecný pojem..opakujem že tato kniha nebola pomenovaná dôsledkom žiadnej video hry... nebudem pokračovať lebo predpokladám že to nemá žiadny význam sa s vami o tom baviť, lebo si budete stat za svojim názorom ktorý nemá z danou témou nič spoločné...a pochybujem že uznáte názor 18 ročného chalana ktorý je „ovplyvnený mladíckou obmedzenosťou“....

Celý to je pitomost
Strejdinek, 25.12.2012 8:29

:D:D Nemůžu si pomoct, ale musím i po těch letech reagovat :D celou diskuzi jsem četl a většina příspěvků tu řešila GTA Sa, jako nebezpečnou a agresivní hru. Napadlo někoho z těch, co se téhle diskuze účastní, že problém není ve hrách, ale v rodičích! Minimálně od GTA IV má tato série věkové omezení 18+ a je na rodičích, aby se zajímali o to, co jejich ratolesti hrají. A u ostatních „agresivních“ her se má situace obdobně. A ještě jedna věc, já sice děti nemám, ale kdybych měl , tak nemám problém ho k těmhle „hrůzostrašným“ hrám pustit. Dítě je takové jaké si ho vychováte a pokud si v Americe někdo, kdo má doma plnou skříň zbraní (A že je tam takových hodně) vychová pošuka, nemůžete házet na PC hry!

Nehrajeme PC hry,
*, 25.12.2012 22:10

převážně je nepotřebujeme, nezajímají nás; snad pouze někdy karty na PC. Ostatní „HRY VRAŽEDNÉ“ nepovažujeme za zábavné, a jejich hraní považujeme za ztrátu času.

Nejlepší hra
Tlapka, 27.12.2012 16:35

je když se něco kupuje a prodává a hromadí.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.