Neptejte se co, ale proč

Komentáře k článku

24.3.2009 12:29

Horoskopy - funguje to?

Dříve jsem ani neuvažoval o tom, že by astrologie dokázala charakterizovat lidi určitého znamení či dokonce „předpovídat“ budoucnost. Ale až teď poslední dobou jsem začínal mít pocit, že určitá astrologická praidla se opravdu vyplňují...

Shodou okolností jsem se po delší době vydal do naší malé knihovny a čirou náhodou jsem se dostal k policím o Pseudopoznání. Docela jsem se udivil, kolik knih je tam „neoprávněně“. Například knihy o Kryptologii bych určitě zařadil do police jiné. Ale to už trochu odbočuji.
Zaujala mě tam malá žlutá knížka Horoskopy a Astrozdraví. Nevěřil jsem, že bych se z toho mohl něco dozvědět, ale měl jsem v sobě určitou touhu poznat něco nového (proto jsem do té knihovny chodím) a tak jsem tu knihu vzal.

Kniha mi přišla hodně pesimistická, typu „pravděpodobně onemocníte na tohle, utrpíte úraz hlavy“ a podobně. Každopádně jsem knihu dočetl a vrátil do knihovny. Stručně řečeno - obsahu knihy jsem vůbec nevěřil.

Asi o týden jsem ale na sobě spozoroval typické příznaky berana (tvrdohlavost, hádavost, energičnost a ostatní). Pravda ovšem je, že „věštba“ z www.horoskopy.cz se mi nikdy nesplnila.

Chtěl bych se Vás tedy zeptat, jestli máte nějaké zkušenosti s horoskopem, kterým předpovědím se dá večit či jiné znalosti.
S pozdravem
Sova Okem

Já myslím, že je třeba odlišit dvě věci...
Laďa, 26.3.2009 22:23

Já myslím, že je třeba odlišit dvě věci - předpovědi budoucnosti, se kterýma osobně zkušenost nemám, a astrologii jako metodu typologickou. A tady to často překvapivě sedí. Některé vyhraněné typy se dají odhadnout už na první pohled (berani patří k těm nejzřejmějším, nebo třeba ženy s dlouhými vlasy a sebevědomým vystupováním jsou velmi často lvice). Samozřejmě, celý tenhle systém se dá odsoudit jako nesmysl, protože toto určení se na osobnosti projeví jen z části - jsou zde samozřejmě i zevní vlivy (výchova atd.). Nicméně jakési počáteční ladění zde je. Minimálně se jednotlivá znamení dají docela dobře rozdělit na dvě skupiny - extroverty a introverty, a to sedí ve většině případů.
Zajímavé je srovnat jednotlivé systému horoskopů - náš zaběhlý systém se systémem třeba čínským nebo indiánským - většinou se základní charakteristiky shodují. Můžete si to vyzkoušet třeba na www.najdise.cz.
Pokud bychom to brali z odborného hlediska, tak můžeme vysvětlit i ony nevyhraněné typy (kterých je jako obvykle většina) - nejen tím, že se narodí třeba ze začátku nebo z konce jejich období, ale také tím, že mají třeba jiný ascendent nebo při jejich narození hrály roli jiné silné astrologické vlivy.
Rozhodně si tedy nemyslím, že by se jednalo o něco zastaralého a nefungujícího. Záleží na každém z nás, co si v tomto systému dokážeme pro sebe najít.

Odp: Já myslím, že je třeba odlišit dvě věci...
Tlapka, 27.3.2009 11:19

Na první pohled se zdá, že horoskopy fungují. Pravda asi je, že každý má hodně vlastností a tu Horoskopovou si tam dosadí.

Podobným tématem se zabývá článek Je...
Juras, 26.3.2009 22:58

Podobným tématem se zabývá článek Je astrologie blbost?

Odp: Podobným tématem se zabývá článek Je...
slayd, 27.3.2009 8:20

Nefunguje to. Ale když něčemu budete moc věřit, tak potom budete uvnitř sebe pociťovat, že se věci a události vyvíjejí podle toho, co jste si ve své mysli předem jako obecný rámec vytvořili. Paradox. P.S.

Odp2: Podobným tématem se zabývá článek Je...
Dominik, 27.3.2009 9:32

Souhlasím, nevystihl bych to lépe.

Odp2: Podobným tématem se zabývá článek Je...
Laďa, 27.3.2009 11:04

A Vám to nefunguje, protože věříte, že to nefunguje?

Odp2: Podobným tématem se zabývá článek Je...
poeta, 27.3.2009 11:56

Funguje to, ale tím co říkáš ne. Funguje to mimo čas a prostor, takže odpadají možnosti věštby

Odp3: Podobným tématem se zabývá článek Je...
Laďa, 27.3.2009 14:09

Tomu nerozumím...

Odp4: Podobným tématem se zabývá článek Je...
Shipper, 27.3.2009 18:09
Odp4: Podobným tématem se zabývá článek Je...
Tlapka, 3.4.2009 10:26

Já tomu rozumím funguje to přes Červí Díru.

Odp5: Podobným tématem se zabývá článek Je...
slayd, 9.4.2009 12:44

Já to dělám přes chlupatou, ale prý to není špatný vzít občas přes dírku vyholenou.... P.S.

Odp6: Podobným tématem se zabývá článek Je...
Tlapka, 17.4.2009 15:22

Pak to úplně mění situaci a funguje všechno dobře, bohužel krátce.

Odp7: Podobným tématem se zabývá článek Je...
slayd, 30.4.2009 9:41

Horoskopy? Hovna viděti - mnoho peněz získati.
V Brně hoven plno ale peněz furt málo! P.S.

:-)
Juras, 27.3.2009 9:28

Druhá věta je pravda, první jenom prezentuje tvoji víru.

Odp: :-)
Juras, 27.3.2009 9:30

Nenapojil jsem - tohle bylo pro slayd, 27.3.2009 8:20

Horoskopy ano, ovšem při splnění...
Pavel od vody, 27.3.2009 11:20

Horoskopy ano, ovšem při splnění určitých podnínek.
Jednak je potřeba tomu věřit. Věřit, že mi pomůže a to, co mi ukáže, budu brát vážně.
Dvak je nutno mít osobní vztah s tvůrcem horoskopu, s astrologem. Takže anonymní časopisové či netové rádobyhoroskopy jsou dobré jen pro čtení ke kafi.
Osobní vztah s tvůrcem horoskopu znamená prostě si nějakého najít, navázat kontakt a domluvit se s ním. Co po něm chci, co očekávám, čeho se obávám atd.
Další podmínkou je domluvit se na ceně. Nepočítejte s tím, že to bude zadarmo a žádný astrolog, i když je váš známý, to zadarmo neudělá. Snížil by tím svou vlastní cenu a vážnost.
A nakonec: nikdo vám nikdy neřekne, že to bude tak a ne jinak. Vždycky to budou jenom indicie, náznaky, možnosti... Jestli se předpověď naplní, měl pravdu astrolog a jestli se nenaplní, je to vaše vina, protože jste neudělali něco, co vám on naznačil.

Odp: Horoskopy ano, ovšem při splnění...
Pavel od vody, 27.3.2009 11:28

Napadá mne však jiná problematika. Horoskopy nám ukazují, co se stane, když... Potažmo nám ukazují budoucnost. Proč lidi chtějí znát budoucnost? Aby věděli, co je čeká? Aby se na to připravili?
Není ale užitečnější dělat to podle pana Wericha? „Na minulost se dá vzpomínat, na budoucnost se má myslet, ale žít, žít se dá jen v přítomnosti.“
Žijte tedy. Tady a teď a horoskopy vás nebudou trápit.

Odp2: Horoskopy ano, ovšem při splnění...
poeta, 27.3.2009 11:59

Proč lidi chtěj znát sebe, když se znají? Proč platí za budoucnost, když se nezmění? Proč hledají odborníka na problém, kterým jsou jejich životy?

Odp3: Horoskopy ano, ovšem při splnění...
Tlapka, 27.3.2009 12:32

Skutečně znají sebe nebo nějakou svou iluzi?

Odp4: Horoskopy ano, ovšem při splnění...
poeta, 27.3.2009 20:01

Možná znají iluzi, ale když s ní žijou dost dní tak to přece iluze není. Odborník by řekl, je to iluze co žijete...a co jako?

Odp5: Horoskopy ano, ovšem při splnění...
Skynet, 27.3.2009 20:07

poeta, 27.3.2009 20:01 Televize . Vnímat svět v přítomném čase ale né realitě.

Odp5: Horoskopy ano, ovšem při splnění...
tlapka, 29.3.2009 11:53

V tom případě nejasně tuší rozkol s realitou a vede to k psychosomatické nemoci. Řekĺ odborník.

Ahoj, já astrologii docela žeru...
poeta, 27.3.2009 11:30

Ahoj,

já astrologii docela žeru, září mi oči když jí dělám. Ale neumím předpovídat. Možná to nikdy nebudu umět, to říkám rovnou. Taky je to možnost pro podvodníky a různé zjednodušovatele. Většina špatných knížek má domýšlivý tón, někteří autoři prostě zjednodušují. Dle mého názoru je jen jedna dobrá knížka a zbytek je na každém.
Výklad si žádá především logiku a přenost. Prvky v astrologii mají více významů. Toto svádí k postupu, kdy sbíráme případy podporující význam. Vidíme něco, a hned hledáme v horoskopu něco. Špatně.
V psychologii je astrologie nedocenitelná především díky diagnostické rychlosti. Nabídne vodítka a pravděpodobnostně určí budoucí pohyby temperamentu a postoje ke změně. Zkrátka řečeno, nabídne možnosti pro další. Třeba sledujte vlastní a poznáte své já
http://www.heavy.cz/post/ksifti-2413/

Odp: Ahoj,já astrologii docela žeru...
slayd, 27.3.2009 12:32

Současné postavení hvězd napovídá tomu, že se brzy něco někde někomu stane. Pokud tato předpověď nevyjde tak Obama do ČR nepřiletí. P.S.

Odp2: Ahoj,já astrologii docela žeru...
Tlapka, 27.3.2009 12:33

To by ho muselo nadosmrti mrzet.

Odp3: Ahoj,já astrologii docela žeru...
slayd, 27.3.2009 13:28

EU předsedá chromá kachna? Co si to ti Němci dovolují na našeho zástupce lidu českomoravskoslezkého? P:s:

Horoskopy když píší dobře , vyplní se...
Skynet, 27.3.2009 19:17

Horoskopy když píší dobře , vyplní se dobře. A když píší špatně tak si dám pozor.. Astronomie je věda jako každá jiná, takže po usilovném studiu budou znát výsledky , a to v podobě poznání, že když ty jsi beran , tudiš ti vládne planeta Mars, a od jeji sinusoidy se odvijí situace pro tvůj život . Když nastupuje do tvoji planety Venuše začneš cítit větši potřebu dávat a získávat Lásku . Když začne ten Marz, pro Berany vládnoucí planeta zasahovat do v uvozovkák území střelců tak to má na berana účinky střelce. A která planeta je blíž Země tak ta, ta má největší vliv . A to na znamení pro které je vládnoucí a též na okolní svět, a smýšlení.... každá Planeta je spojena se znamením, a každá planeta je spojena z jinými energiemi. Takto působí planety na znamení a takto se dá předpovídat budoucnost, že v uvozovkách za týden bude vztupovat planeta do této fáze ap.

Odp: Horoskopy když píší dobře , vyplní se...
slayd, 27.3.2009 20:27

Já jsem ve znamení Lva. Většinu času jen ležím. Útočím zásadně jen na oslabenou kořist a jsem v klidu.
Ani nažraný lev vegetarián více nekouše. P.S.

Odp: Horoskopy když píší dobře , vyplní se...
Jeliman, 28.3.2009 1:12

„Astronomie je věda, jako každá jiná...“ Tak s tím naprosto souhlasím. Ale to, co dále ve svém článku popisujete nepatří do astronomie, ale astrologie. Já vím, ono to zní skoro stejně, ale určitý rozdílek tam pravděpodobně přece jen bude. Nebo, žeby postmoderna už pokročila se svým postracionálnem, postrealnem a ostatními postkulturními a postvědeckými Pravdami tak daleko?

Odp2: Horoskopy když píší dobře , vyplní se...
tlapka, 29.3.2009 11:46

Paravěda je všude na postupu, dříve se toimu říkalo Sci Fi.

Můj soukromý
Grush, 27.3.2009 21:03

názor: nefunguje to.

Odp: Můj soukromý
tlapka, 29.3.2009 11:46

ale je to legrace

Já osobně uznávám pouze dvě verze: 1...
Sova, 30.3.2009 14:46

Já osobně uznávám pouze dvě verze:
1. Funguje to
2. Nefunguje to
Je-li to něco mezi tím - připadá to k číslu 2. Myslím, že na víře nezáleží. Pochopitelně když tomu budu věřit, každý den si číst svou předpověď, tak pravděpodobně se mi někdy něco z té „věštby“ vyplní.
Jestliže tomu věřit nebudu, horoskopovou předpověď si přečtu jednou za půl roku, tak se mi to s největší pravděpodobností nevyplní.
To co psal slayd není špatně, ovšem vůbec nezáleží na tom jestli chci nebo nechci aby si me to vyplnilo. Pouhá pravděpodobnost.

Můj názor je - horoskopické charakteristiky jesdnotlivých znamení fungují, protože to se dá celkem lehce vypozorovat z různých průzkumů (např. 1000 vodnářů mělo stejnou vlastnost, tak do horoskopu napíšou, že vodnáři mají tuhle vlastnost).
Horoskopické věštby a předpovědi podle mě nefungují. Prostě sázka - buď se strefí nebo ne. A i kdyby to fungovalo, nemůže se přece všem např. beranům na zeměkouli stát v ten a ten čas to samé.
Možná že se mýlím, je to jenom můj názor.

Pro ostatní (hlavně pro Jurase): Nečetl jsem úplně všechny články na svíci, proto se omlouvám, jestli tu už článek s podobnou tématikou byl

S pozdravem
Sova

Odp: Já osobně uznávám pouze dvě verze: 1...
Juras, 31.3.2009 8:09

Podle Vás - jestli to funguje na 70%, tak to vlastně nefunguje? To bych spíš přiřadil k (1)

Astrologie, to nejsou věštby. To jsou spíš charakteristiky - povahy, společenské situace, atd...
Astrolog neřekne „zítra Vás zajede auto“, ale spíš, že je zvýšené riziko projevu nějakých dispozic.

Pokud si chcete porovnat schopnosti nějakého astrologa s reálem a chcete se vyvarovat vlivu víry, nechte si vypracovat horoskopy pro období s nějakými událostmi, které se Vám už staly. Např. úraz, onemocnění, láska, výhra, vítězství v soutěži, atp. Když astrologovi neřeknete, jak Vy sám dané období hodnotíte, budete mít osobní indicie o tom, jestli to funguje nebo ne. Taky se ale může stát, že vlivem horoskopu některé události zpětně přehodnotíte. Např. rozchod s velkou láskou Vám může dodnes připadat jako tragédie, protože máte z té doby silné traumatické zážitky, astrolog třeba řekně, že Vám v té době byly hvězdy šťastně nakloněny a zbavil jste se parazita...

Samozřejmě takový pokus nic neřekne o tom, jestli má astrologie smysl, protože Vaše hodnocení situací je subujektivní a taky protože třeba svobodnou vůlí můžete i nepřízeň okolních podmínek překonat. Např. při závodu vám nepomůže štěstí, ale pokud jste zodpovědně trénoval a půjdete až na hranice svých sil, dokážete překonat i např. zdravotní problémy a zvítězit.

Vůbec se podle mého nedá astrologie hodnotit na základě úspěšnosti předpovědí, ale spíš na základě schopnosti poskytnout správné charakteristiky. Od nich se odvíjí pravděpodobnosti k předpovědím, ale míchají se do toho i jiné vlivy.

Takže jestli skutečně vyhodnotit úspěšnost astrologických předpovědí, měla by to být spíš metoda založená na statistice, nikoliv kritika jednotlivých předpovědí. A kdoví, jestli to vůbec má smysl - protože mám poddezření, že právě astrologie taky používá především statistiku.

Upozornění na článek nebyla výtka, ale odkaz na možnost přečíst si něco víc.

omlouvám se za chyby
Sova, 30.3.2009 14:47

omlouvám se za chyby

Odp: omlouvám se za chyby
slayd, 2.4.2009 15:05

Zkuste věřit na HROBOSKOP! TO vyjde na 100%... P.S.

Odp2: omlouvám se za chyby
Tlapka, 2.4.2009 16:32

omluva se přijímá.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.