Pro všechny přemýšlivé lidi

Komentáře k článku

3.1.2009 23:22

Přihlášky na střední školy

Dnešní téma se bude týkat asi více dnešních studentů, co jsou ještě na základní škole, nic ale nebrání tomu, aby se nad tím, jaké mají tři přihlášky na střední školy výhody a nevýhody zamysleli i ti starší.
Kdo by nevěděl oč jde, od 1. ledna 2009 vstupuje v platnost nové právo - jestli jste na základní škole, můžete podat tři přihlášky na tři různé školy. Je to dobrý nápad? Já osobně na střední škole jsem, ale i kdybych tuto možnost měl, využil bych asi jen dvě přihlášky - jednu na školu, u které si nedělám moc velké naděje, ale nicméně bych byl rád, kdyby mě osvítil konečně rozum a já bych se na tu školu dostal. A druhou přihlášku bych asi věnoval na školu, na kterou bych taky rád, a mám větší naději na to, abych se tam dostal. I když se mě tato možnost už netýká, v českých školách je hodně studentů, kteří říkají, že konečně vláda uskutečnila konečně dobrý nápad, studenti to vidí jako pozitivní, kantoři jako zbytečnost. Proč?
Ti, co už mají základní vzdělání si na přijímaní na střední školu určitě vzpomínají. Jistě si pamatujete, jak jste si pořád počítali průměr, na ty nervy jestli na školu máte průměr, budete dělat přijímačky, nebo ne. Na neustálé se dívaní, co je nového na vaší snad nové střední škole, nebo jste stále neměli jasno, která je ta nejlepší… Na to si určitě pamatujete. A teď jste měli pouze jednu přihlášku. Pokud jste měli samé jedničky, stačilo si střední školu jen vybrat. Pokud byl průměr horší, mohli jste doufat, že budete bez přijímaček, nebo jste měli jasno, že na zkoušky prostě půjdete. Bylo to jedno, ale ta jedna přihláška měla také svou cennost. Stačí si jen představit, že kdyby vás na školu nevzali, máte už jen jeden pokus a to většinou na nepříliš oblíbenou školu. A z toho důvodu měla jedna přihláška taky hodně velkou cenu. Když jste měli jednu přihlášku, více jste se asi snažili. Když ale nyní dnešní ratolesti mají tři přihlášky, připadá mi, že důležitost docela házejí za hlavu. Možná mi to tak ale nepřipadá, ale když mají tři přihlášky, myslí si, že se někam prostě dostanou. Možná je to pravda, ale hodně lidí si neuvědomuje dvě věci - jak to už u našich politiků bývá zvykem, nevnořují se do pozice druhých. Ať už to je zakázání tělesných trestů, kde si možná neuvědomí, že si děcka budou tímto více dovolovat, ale to je o něčem jiném. V tomto případě se nevnořují do pocitů kantorů - oni si nedovedou představit, jaký v tom bude, s prominutím použiji nespisovní slovo ,,bordel„. Našim politikům jde jen o to, aby si získali voliče, v tomto případě si rodiče prostě řeknou, že moje dítě se prostě někam dostane. A já mám jako rodič klid… Pravda ale je, ani politici ani rodiče si možná neuvědomují, že kantoři dostávají nový úkol. Těch přihlášek bude trojnásobně více a tedy trojnásobně více práce. Takže v tom bude zase jen ,,bordel“ a trojnásobně více práce. A teď přichází na scénu věc druhá, kterou si většina rodičů ani studentů neuvědomují - když mám horší průměr a věřím si, že se dostanu na takovou těžší školu, tak si neuvědomují, že je možné, že v jednom týdnu můžu dělat tři přijímací zkoušky. A o to větší problém že ještě větší problém bude v tom, že si musím hlídat, která střední škola si vyhlásila jaký den přijímacích zkoušek.
Já si tedy osobně myslím, že tři přihlášky na střední školu jsou asi další pokus politiků získat si hlasy voličů. Výhodu to samozřejmě má, ale myslím si, že každý student má svůj sen něco dělat - a má sen se dostat na jednu střední školu, proto jsou tři přihlášky možná i trochu zbytečné. Nicméně jistota je jistota, tak se třemi přihláškami se určitě někam dostanu, ale té trémy možná bude trojnásobně více…


Články jsou z pauliho-denicek.blog.cz.

Proč?
Pavel7, 4.1.2009 1:38

Co vedlo politiky k sepsání této novely školského zákona, nevím a raději nechci spekulovat, ale moc se jim to nepovedlo.
Nejprve vymysleli populistické heslo „tři přihlášky“ a pak vymysleli krkolomný způsob jak to provést. Ovšem kombinace správního řádu a tří přihlášek je smrtící koktejl.
Myslet si, že tři přihlášky zvýší možnost přijetí, je omyl. Vytvoří se totiž násobek imaginárních uchazečů. Šanci bude mít 1/3 až 1/2 těch s lepším průměrem a zbytek bude odkázán na 2. a další kola chaotického administrativního procesu. Při jedné přihlášce bylo 90 až 95% přijato v 1. kole, zbytek v druhém a výjimky později. Nebyl to ideální systém, ale novela bohužel jeho nedostatky neodstraňuje, ale násobí.

Pro šanci získat ...
man, 4.1.2009 2:26

... trvalé zaměstnání po vystudování je to úplně lhostejné. Zaměstnavatelům je šuma fuk, jaké vysvědčení absolvent měl a všichni absolventi (pravděpodobně kromě protekčních a ve státních službách) jsou podrobeni zkušební době a ve zkušební době jim zaměstnavatelé systematicky ruší pracovní poměr bez uvedení důvodu. Tak se mládeži „těšte“ ! Tzv. „nervy“ při přijímačkách jsou úplným „čajíčkem“ proti rušení Vašeho pracovního poměru zaměstnavatelem ve zkušební době bez uvedení důvodu, které Vás teprve opakovaně čeká ! ! ! A nikde není odvolání, n i k d o Vám nepomůže !!!

Odp: Pro šanci získat ...
Jimmy, 4.1.2009 11:15

Kecy, romantiku.
Na spoustu obecným míst je sice jedno co má člověk za školu, protože maturita je dnes pouze důkaz, že člověk s ní není úplně blbej, ale na trošku odbornější práce už zaměstnavatele zajímá co máte za školu.
Do elektrokonstrukce vás se zdrávkou pravděpodobně nevezmou, stejně jako na místo zdravotní sestry či bratra nebude průmyslovka ta pravá škola. Tedy pokud máte nějakou přesnější představu co chcete v budoucnu dělat, je dobré udělat školu alespoň přibližně z daného oboru. Nemusí to být přesně obor, protože např. znám člověka, který má střední elektrotechnickou, vysokou strojní a nakonec po pár letech dělal vedoucího ve stavební firmě, ale alespoň všechno co dělal byla nějaká technika.

Zaráží mě jiná věc. Jak to, že už roky se můžete hlásit na kolik vysokých škol chcete a není výjimkou, že si někdo podá 10 přihlášek a nikdo ani studenti ani vysoké školy s tím nemají problém, ale z přihlášek na střední školy se dělá takové politikum a řeší ze zda jedna, dvě nebo dokonce tři přihlášku jsou to správné číslo. Proč to stejně jako u vysokých škol nenechat na samotných lidech ?

Odp2: Pro šanci získat ...
Pavel7, 4.1.2009 14:19

Přijímací zkoušky na VŠ probíhají v jiném režimu než na SŠ, nepodléhají režimu správního řádu a taky se za ně vybírá poplatek, který kryje náklady a taky mírně reguluje počet přihlášek. Rovněž vysokých škol je výrazně méně a taky jim VŠ zákon dává velmi větší volnost než SŠ.

Odp3: Pro šanci získat ...
Jimmy, 4.1.2009 15:12

To jsou všechno jen zástupné důvody. Proč musí být přijímačky na střední zdarma a především ve stejném termínu ? Vždyť k tomu není žádný skutečný důvod. I na VŠ se vám může stát, že se budou přijímačky na dvě školy překrývat, ale je to váš boj, vy si musíte v takové případě zvolit kam se chcete dostat více a kam méně. Od řekněme února do konce května je cca 80 pracovních dnů. To je dostatečný počet dnů aby se většina přijímaček na školy kam se chcete dostat nepřekrývala.

Odp4: Pro šanci získat ...
Pavel7, 4.1.2009 15:39

To nejsou zástupné problémy, ale pravidla jasně daná legislativou. Že jsou trochu nesmyslná, není vina škola, ale zákonodárců a MŠMT. Ovšem je jasné, že vina za zpackané přijímačky padne na školy.

Odp5: Pro šanci získat ...
Jimmy, 4.1.2009 15:48

Když už ministerstvo novelizuje školský zákon, tak může zkusit udělat větší než jen kosmetickou změnu. Uznávám, že by to ovšem byl běh na delší trať, takže alespoň menší pokrok je lepší než nic.

Odp6: Pro šanci získat ...
Pavel7, 4.1.2009 18:41

:-(Bohužel novely MŠMT jsou poslední dobou větším pokrokem k horšímu.:-(

Odp4: Pro šanci získat ...
Jana, 4.1.2009 21:58

Jojo. Ale ono musí být také odvolání a nějaká zákonná lhůta na ně atd. A kdyby se dělaly přijímačky do konce května, tak bude druhé kolo asi někdy v září. A učit se může začít v prosinci.

Odp5: Pro šanci získat ...
Jimmy, 4.1.2009 22:22

Stále jste myšlenkově v zajetí stávajícího systému, kde v prvním kolem naplní školy 90% plánovaných míst a máte pouze šanci na jednu přihlášku v daném kole.
Pokud budou přijímačky na každé škole náhodně v jiném termínu, tak když si dáte 3 přihlášky, budete dělat 3 přijímací řízení a budete tak mít 3x větší šanci být někam přijat. Proto tlak na nějaké odvolání nebude moc velký.
Zatímco dnes když jste těsně pod čarou v prvním kole, tak ve druhé kole soupeříte o typicky 3 místa ve třídě a pokud ani tam neuspějete, tak zbýval pouze nějaký učební obor. Takže dnes je tlak úspěch v prvním kole ohromný, protože v dalších kolech úspěšnost rapidně klesá. Toto by odpadlo.

Odp6: Pro šanci získat ...
Jana, 5.1.2009 18:25

Omyl. Ti vyvolení (tedy chytří) se dostanou na všechny tři školy hned. A přibude pouze outsiderů, kteří budou zoufale pendlovat mezi ostatními školami a čekat, kde se uvolní místo a vezmou je.:-(

Odp2: Pro šanci získat ...
Wild Dog, 6.1.2009 21:01

To by mě zajímalo, jak jsi poznal, že to psal romantik :-)

Odp3: Pro šanci získat ...
Jimmy, 6.1.2009 22:52

Stačí si porovnat názory a styl formulací příspěvků podepsané niky romantik, ronantik, man, ntk, Děkuji za podporu, Úmyslné zatajování a možná pár dalších z poslední doby a je na 90% pravděpodobné, že všechny psal jeden člověk. Jistotu sice nemám, ale postupuji dle pravidla „Vypadá to jako kachna, chodí to jako kachna, takže to nejspíše bude kachna“. ;-)

Asi to je privatizovaná kachní farma.
KačerDonald, 12.1.2009 22:40

Jo,jo, Jimmy,
máte ale asi jen částečnou pravdu: „ Vypadají jako kachna, chodí jako kachna, nahlas se ozývají jako kachna, ale bude to nejspíše celé hnízdo kachňat, celý roj kachňat, celý šik kachňat !“ Kachničky Pekingské, kachničky Karolinské a Mandarinské a také Pižmové a mnohé jiné. Radost pohledět. Je to nový trend, nová móda. V každém lepším bazenu je přijímají, s nimi a o nich mluví. Kdo je nehostí, není IN !

Numerus clausus
sysel, 4.1.2009 12:30

Iluse „kapitlistické“ svobody, která sebe snaží vykontrastovat proti té „bolševické“ především tím, že už není potřeba vyjádření uličního výboru založené na nenávisti domovnice. To je opravdu „významný“ pokrok. V oblasti financování však pokrok nenastal, a pokud ano, tak jen v nominální výši, avšak vzhledem k inflaci je to rok od roku horší.

Středoškolsky vzdělaných lidí ve skutečnosti ubývá a nejhorší je situace v učňovském školství. Hodně lidí se v učebních oborech s maturitou ke středoškolskému vzdělání, jakkoliv opovrhovanému, přecejen dostala. Autor tohoto příspěvku zmínil svůj úmysl podat přihlášku na dvě školy, ale o variantě jiné se vůbec nezmínil.

Dovolím si připomenout, jak fungoval bolševický teror: v letech 1970 až 1975 to fungovalo následovně. Podávala se jediná přihláška, na které byly uvedeny dvě alternativy středních škol a (nejméně) jeden učňovský obor. Bylo prakticky vyloučeno, aby se usilovný žák na střední školu nedostal.*) Příjimací zkouška se skládala jenom jedna, na škole uvedené na prvém místě. Pouze v případě vážné příčiny (ponejvíce zdravotní) bylo možno složit příjimací zkoušku v náhradním termínu. Výsledky ze zkoušek byly i bez použití komputerů vyvěšeny do druhého dne, ale tyto výsledky ještě neurčovaly pořadí a nezaručovaly přijetí. O tom byl uchazeč informován doporučeným dopisem, přičemž nejprve byla rozesílána zamítnutí, to proto, aby si mohl uchazeč rozmyslet, zda podat odvolání, či se přeorientovat na druhou možnost.

Není mým cílem ten či onen způsob přijímacího řízení obhajovat či zatracovat. Rád bych upozornil na stav „ochoty“ či spíše neochoty, středoškolská studia financovat. Kolik příležitostí pro středoškolská studia se dnes nabízí? Kolik variant a jakou prostupnost školský systém dnes má? Kdo se dnes zajímá o prognosy budoucích pracovních příležitostí a k tomu zaměřených odborných škol?

Zájem „globálního“ pracovního trhu je v zásadě dvojí: na straně jedné je nárazová poptávka po zcela nekvalifikovaných pracovnících, kteří za žebráckou mzdu budou ochotni pracovat u pásů v technologicky špičkově zvládnutých linkách jako jejich nezbytné doplňky. Každá firma touží po nádrži plné takových universálně (ne)použitelných pracovníků, které si může kdykoliv, podle potřeby, najmout anebo propustit.

Na straně druhé je třeba mít k disposici vysoce kvalifikované pracovníky, kteří jsou schopni vyvíjet takové technologické linky. Kromě toho jsou ještě potřební kalkulanti, mzdoví účetní, fakturanti a podnikoví právníci. Toto se týká výroby. Ovšem výrobní stránka je již léta bagatelisována a ve společnosti je vyvoláván dojem, že nejdůležitější součáští produkce jsou obchodníci a reklamní agentury. Dobývání surovin, jejich zpracování a prvovýroba je v současnosti považována za cosi podřadného. Často se také z „ekonomických“ důvodů v naší zemi ruší a přesouvá do států, které poskytují mnohem hlubší nádrž podstatně levnějších námezdních dělníků. A za zrušenou výrobou zůstávají zhroucené osudy rodin, které půl roku mohou živořit z podpory a pokoušet se hledat ve stejně „ekonomicky“ myslící sjednocené Evropě najít zaměstnání.

(S postupujícím pokrokem ve vědě a technologiích se zdá, že lidská práce již nemá významu. Jistě bude mnohem větší potřeba vzájemných služeb, ale i ty jsou založeny na lidské práci.)

Člověk nemusí být komunista, aby viděl, že takto chápaný „svobodný“ trh je skvělý pouze pro roboty, které je možno po použití naolejované uložit na rok či na dvě století do skříně, anebo je rozebrat na součástky a vytvořit robty nové. S lidmi, kteří potřebují každý den najíst, zahřát, zazpívat si, odpočinout, se skutečnými lidmi takový systém zcela evidentně nepočítá.

Proč tedy vlastně ještě financovat nějaké střední školy.

*) oproti padesátým létům se na střední školy celkem bez vážnějších problémů dostávaly i děti disidentů

Chaos totální
Jana, 4.1.2009 13:17

Co bude?
Zmatek nad zmatek. Druhé kolo proběhne nejdříve v červenci. ROdiče i studenti, připravte si na to a nic si na červenec neplánujte. Ještě v září nebudou školy vědět, kolik studentů k nim vlastně nastoupí. Doufám, že tato blbost bude co nejdříve zrušena.

Odp: Chaos totální
Jimmy, 4.1.2009 15:16

A jaký to je rozdíl oproti situaci na VŠ? Žádná vysoká škola neví do okamžiku zápisu kolik nastoupí prváků. Ale jednak se to dá zhruba určit na základě zkušeností z předchozích let a navíc zda bude ve třídě 25 nebo 35 studentů je vcelku jedno, takže nějaká drobná nepřesnost je nedůležitá.

Odp2: Chaos totální
Jana, 4.1.2009 20:06

Chlapče, víš o tom málo.
Na počtu studentů velmi záleží financování školy. A hlavně - pětatřicet žáků ve třídě mít prostě nemůže. Jsou na to zákony a normy. A pětadvacet - to by škola zase nemusela mít dost prostředků na provoz.:-(
Norma je třicet, s výjimkami lze dosáhnout maximálně 34.

Odp3: Chaos totální
Jimmy, 4.1.2009 20:45

Pořád nechápu v čem je rozdíl oproti situaci na VŠ. I vysoké školy jsou placené podle podle počtu studentů a tak neví dopředu kolik dostanou peněz. Ono kolik kolik dostane peněz na rok dopředu neví žádná soukromá firma a přesto s tím nějak poradí.
A ostatně kolik budou mít studentů neví méně prestižní školy už dnes a z odborných učilišť pravděpodobně neví žádné kolik nabere prváků. A když jsme u toho, tak žádná základní škola neví kolik bude mít prvňáčků a také si s tím musí poradit, tak proč musí mít v tomto střední školy nějakou výhodu?
Financování škol je tedy pouze pseudodůvod pro zachování současného stavu přijímaček ve stejném termínu.

Odp4: Chaos totální
Jana, 4.1.2009 21:56

Jimmy, ale ty základky to vědí už od zápisu, ještě čekají do června na ty, kdo mají dostat odklad. A VŠ jsou specifické, ale vědět to taky musí nejpozději v den zápisu. A střední školy by počet studentů neznaly podle nových přijímaček ani během září! A hospodařit nějak musí, musí mít určitý počet učitelů, ty musí zaplatit...
A fakt mě zajímá, jak se bude lidem líbit to druhé kolo přijímaček v červenci...

Odp5: Chaos totální
Jimmy, 4.1.2009 22:25

Kdypak je zápis na VŠ ? V průběhu září, prváci většinou kolem 20. A kdypak je druhé kolo přijímaček na VŠ ? Většinou v červenci nebo i v srpnu.
Tak jak to, že to v jednom případě jde a v druhém nikoliv?

Odp4: Chaos totální
Juras, 5.1.2009 1:13

Správně, hlavně poslední věta. Jana to financování podala jako dogma. Co kdybychom jí jako dogma dali možnost podat více přihlášek? Dojde k argumentu, že je blbost financovat školy podle počtu studentů, co myslíš? :-)

Odp3: Chaos totální
Juras, 5.1.2009 1:10

Jestli je to jediný problém, který s tématem máš, tyak může existovat více variant řešení.
Nebylo by lepší změnit systém financování škol namísto rušení možnosti podat více přihlášek?

Z pohledu rodiče budoucích uchazečů o studium vítám možnost moci si vybrat a moci napravit pokažené přijímací řízení na jiné škole.

Dobře míněná rada rodičům:
ntk, 4.1.2009 18:21

Neplýtvejte psychickými silami svých dětí ani svými na snahu dostat děti na školy ( jakékoliv)! Buďto musíte své děti zaměstnat ve své soukromé perspektivně dlouhodobě určitě p r o s p e r u j í c í firmě, nebo jim raději místo studia zafinancujte ze svých volných finančních prostředků dům, automobil a bytové zařízení. Soukromě vynaložené peníze na studium nikdo v současné době nezohledňuje; absolvent školy má stejnou šanci nesehnat práci, jako člověk pouze se základním vzděláním. Školy si pro sebe nahánějí studenty pouze proto, aby za každý „kus“ dostaly na svou činnost od státu dotace. Lépe na tom bude nezaměstnaný mladý člověk pouze se základním vzděláním, avšak s kapitálem od rodičů, ze kterého bude moci žít, než nezaměstnaný absolvent, na jehož vzdělání rodiče vyčerpali všechny své úspory. Ten druhý nebude mít žádný zdroj živobytí, běda mu !

Je nutné vytvořit ligu za poskytnutí trvalého zaměstnání absolventům škol; a s firmami, které je budou potřebovat, dopředu podepsat smlouvu o smlouvě budoucí na uzavření pracovního poměru.
Jinak náklady na jakékoliv studium jsou zbytečné. Několikeré rekvalifikace, ježdění za prací tisíce kilometrů do zahraničí, prošení o zaměstnání a bezdůvodné, zaměstnanci nezaviněné propouštění zaměstnanců zaměstnavatelem považuji za nepřijatelné pro budoucnost mladých i starších lidí.

Nesmyslem je i prodlužování doby odchodu do důchodu, když je v zemi stále v nadbytku spousta mladých nezaměstnaných lidí, kteří by naopak potřebovali dříve nastoupit na místa lidí odcházejících do starobního důchodu.
Jeden příklad za všechny: Je normální, aby absolvent české VŠ se dvěma doktoráty musel odjet za prací na Aljašku, aby tam porcoval ryby u pásu za bídnou mzdu ?

Odp: Dobře míněná rada rodičům:
Pavel7, 4.1.2009 20:21

Stát nemůže garantovat zaměstnání absolventů, ale může vytvořit podmínky, aby jejich uplatnění bylo výrazně lepší. Prozatím nikoho nenapadlo, aby struktura studijních oborů byla ve shodě s potřebami trhu práce. Někoho asi toto bude dráždit - snad bychom měli plánovat jako za komunistů!!! Jen blbec plánuje špatně a ještě větší blbec neplánuje vůbec. Je pravda, že se tomu nyní říká prognóza a průzkum trhu ap., podstata je stejná. Systém bez zpětné vazby nemůže efektivně fungovat, ale stát (politici) raději platí za studium nepotřebných oborů (SŠ i VŠ) než, aby vysvětlovali voličům, že jejich geniální dítka nemohou studovat na prestižním gymnáziu (přece nemá žádnou 4).

Odp2: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 4.1.2009 20:58

Každý si dnes může vybrat co bude studovat naprosto svobodně. To že si někdo dobrovolně a svobodně vybere obor, který ho třeba i baví, ale kterým se neuživí je jeho problém a následek jeho špatné volby. Rozhodně je lepší když se každý sám za sebe rozhodne co zhruba chce dělat a na co má vlohy a případný neúspěch na trhu práce může dávat za vinu jen sám sobě než aby nějaký „osvícený“ úředník určovat kolik a jakých profesí bude zapotřebí za 5, 10, 15, 30 let. To už tady bylo a lidí kteří nadávali a právem na zpackaný život kvůli rozhodnutí nějakého úředníka o quotách bylo rozhodně více než dnes je romantiků, ronantiků, ntk, manů a dalších přezdívek co si romatik vymyslí. To že romantik vidí problém v systému a ne v sobě je problém romantika a nikoliv systému.

Odp3: Dobře míněná rada rodičům:
ntk, 4.1.2009 21:27

A že Jimmy nenávidí autora článku, je problém čistě Jimmyho. Zpackaných životů v současné době je mnohem více než bylo dříve, a to ne tím, že by si lidé sami něco chybně zvolili, ale tím, že jim ti na hoře krutě manipulují se životem, že někteří mají právo selektovat bez uvedení důvodu a jiní povinnost podřídit se bezdůvodnému vyselektování bez jakékoliv možnosti obrany.

Odp4: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 4.1.2009 21:44

Každá má právo volit si co chce. Zaměstnanec má právo volit si svého zaměstnavatele a zaměstnavatel má právo volit si své zaměstnance, jak prosté. Stejně jako zaměstnanec může podat výpověď nebo se dokonce vůbec neucházet o práci v podniku který se mu nelíbí má zaměstnavatel právo dát výpověď, nepřijmout nebo se dokonce vůbec nezajímat o člověka který se mu nelíbí.

Selekci totiž provádějí obě stany, jak zaměstnanci, tak zaměstnavatelé a obě bez možnosti odvolání.

Nebo snad chcete zavést otrokářství naruby, kdy každý pán musí přijmout nově příchozího otroka, ať už je schopný či neschopný a ať už ho potřebuje či nikoliv ?

Odp5: Dobře míněná rada rodičům:
Martin K., 4.1.2009 22:18

Myslíte, že každá ideologie braná vážně a důsledně (i ta volnotržní) může být nebezpečná? ;-)

Odp6: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 4.1.2009 22:52

Zajímavá otázka :-)
Volný trh se navzdory veškeré snaze o potlačení objevil všude, za protektorátu i za komunismu. Takže zjevně to je nejlepší dostupný systém. Nicméně vzhledem k tomu, že volný trh předpokládá symetrickou rozložení informací mezi subjekty trhu, tak za určitých krajních podmínek nemusí být úplně ten nejlepší systém.
Např. pokud osvobodíte otroky, kteří jsou otroky už několik generací, nebudou si vědět s nabytou svobodou rady a často zůstávali u původních pánů dělajíc stejnou práci dále.

Nicméně u nás máme 20 let po revoluci, takže komu bylo za revoluce méně než 43, měl 20 let na přizpůsobení a komu bylo více už je v důchodu a nemusí se přizpůsobovat.

Odp7: Dobře míněná rada rodičům:
Martin K., 5.1.2009 10:11

Konkrétně mám na mysli volný pohyb osob (zaměstnanců) a právo firem vybrat si mezi domácím kvalifikovaným zaměstnancem a zahraničním nekvalifikovaným, ale o polovinu levnějším zaměstnancem. Nejlépe ještě přes agenturu.

Rozhodně nemyslím vyjížďky dobře zaplacených specialistů třeba do Japonska ;-). Ale příliv nevyučených manuálních pracovníků, kteří v podstatě devalvují cenu úpráce. A jejichž jediná výhoda je „ochota“ pracovat za pár korun (pro ně je to ale víc než doma).

Protože Tito zahraniční zaměstnanci byli vyjmuti ze svého unikátního (domácího) životního prostoru v porovnání s námi by se dalo leckdy hovořit o bídě, ale též životní náklady jsou v přepočtu na koruny nižší, cena práce je nižší a o pracovním právu raději nemluvě.

Příklad s osvobozenými otroky je vhodný. Otroci sice dostali svobodu, ale majiteli odpadla nutnost je živit a ubytovat. A jelikož otroci měli holé zadky, nevlastnili půdu k obživě a neměli vzdělání (většina ani neuměla číst a psát), nezbylo jim než svobodně nastoupit do pracovního poměru ke svým bývalým pánům (nyní podnikatelům), případně odejít na sever do fabrik a to za smluvně vyjednanou mzdu. No a jelikož v té době nebyly dělnické spolky, natož odbory (které se krvavě přihlásili o slovo až až v následujících desetiletích) hladoví osvobození otroci byli vůbec rádi že nastoupili za minimální mzdu, přičemž stravu a ubytování si nyní platili ze svého.

Tímto jevem oficiálně podporovaným tedy dojde k tomu že se firmám vyplatí najímat za méně peněz agenturní zaměstnance ze zahraničí. A propuštění (resp.nepřijatí) domácí zaměstnaci zase mají možnost dělat v EU ;-).

A nestávají se tak pomalu všichni zaměstnanci těmi propuštěnými otroky?

Myslíte že tento volnotržní fundamentalismus zadělává do budoucna na řadu problémů, konkrétně i tomu učňovskému školství?

Odp8: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 5.1.2009 12:54

Myslím si že volný pohyb osob a v tomto případě příliv zahraničních dělníků na nižší pozice je jediným řešením.
Všimněte si, že drtivá většina firem začala zaměstnávat agenturní pracovníky a později i cizince ve chvíli, kdy expandovali, potřebovali stovky lidí ale v průmyslových regionech kde působili byla nezaměstnanost už jen kolem 3-4 %. Při takto nízké nezaměstnanosti už nepracují v drtivé většině jen ti co jsou z různých důvodů nezaměstnatelní. Každý kdo skutečně chce pracovat si totiž už práci dávno našel a nebo ji během 1-2 měsíců najde, když o ni náhodou přijde.
Češi se moc stěhovat za prací do jiného okresu či kraje nechtějí (částečně kvůli zamrzlé deregulaci nájemného) a tak nebylo kde potřebné stovky a tisíce lidí vzít (např. firma kde pracuji měla na počátku 800 zaměstnanců ale na vrcholu přes 6500 ). A tak se začali dovážet lidé odjinud. Nejprve Slováci, tam to bylo bez problémů, pak Poláci, Rumuni, Bulhaři, ale nejvíce se paradoxně osvědčili Vietnamci, kteří v drtivé většině opravdu pracovat chtějí a chodí do práce pravidelně. U ostatních národů (včetně Čechů) je na dělnických pozicích hodně časté, že jim po 1,2,3 týdnech práce přestane chtít ráno vstávat a prostě nepřijdou do práce a tu Vietnamců odpadá.

Co se týká učňů. Pokud rodiče nechtějí dávat své děti do učení, tak s tím nikdo nic neudělá. Chce to čas aby lidé zjistili, že i řemeslem se dá dobře uživit.

Odp9: Dobře míněná rada rodičům:
Martin K., 5.1.2009 22:03

Opravdu je vhodné označovat člověka jako zboží, které se dováží, popřípadě vyváží?

Myslíte že tolik propagovaná a zaměstnavateli vyžadovaná možnost půjčovat zaměstnance jako majetek jiným zaměstnavatelům na jakékoli práce bude nepodobná novodobému otroctví?

Žije člověk proto aby pracoval, nebo pracuje proto a by mohl žít?

Je tu člověk pro fungování firem, nebo firmy pro fungování lidi?

Myslíte že by sem Slováci, Rumuni, Bulhaři, Poláci, Ukrajinci šli pracovat kdyby měli doma stejné peníze za stejnou práci jako u nás?

Myslíte že by někdo normální šel pracovat do ciziny, když by nemusel?

Nemyslím teď špičku ledovce, tj. špičkové techniky, topmanažéry, vědce ..., ale spíše nekvalifikovaná povolání jako zedník, výkopový dělník, prodavač, skladník, stavební dělník, pokladní, zdravotní sestra.

Kdyby existoval zákaz dovozu pracovní síly tak by firmám vzrostly náklady, protože při nedostatku tuzemských zaměstnanců by nemohly „dovézt“ zahraniční „levné“ zaměstnance. Ale musely by nabídnout více peněz těm tuzemským.

Pokud by byla spravedlivě ohodnocena práce a nedocházelo by k její devalvaci dovozem zahraničního zboží (pardon, zaměstnanců) jistě bude opět zájem i o učební obory a ubude lidí kterým se vyplatí být na podpoře. Tím že lidé budou pracovat ve svém státě, kraji, nedejbože blízko místa bydliště, tak ztratí méně svého volného času dojížděním.

Nebo je lepší když Ukrajinec kope příkopy na Slovensku, Slováci pracují jako skladníci v ČR a Češi dělají instalatéry v Německu?

Dovozem „levných“ zaměstnanců firmy sice ušetří náklady, ale je to na úkor oněch dovezených zaměstnanců, resp. na úkor jejich volného času a rodinného života.

Myslíte, že je pro zaměstnance těchto méně kvalifikovaných profesí výhodnější pracovat co nejblíže svého bydliště nebo co nejdále?

Odp10: Dobře míněná rada rodičům:
ivan, 5.1.2009 23:51

No, Martine, auta nebo jiné výrobky by mohla mít certifikaci podobnou potravinové Bio. Takto označené výrobky by nesly osvědčení, že se na jejich výrobě podíleli usměvaví spravedlivě odměnění lidé většinou rodáci, a že při jejich výrobě vládla, přátelská nálada odpovídající radostnému tvoření. Proč by si někdo nepřiplatil pár set tisíc, kdyby věděl, že si kopil spokojeného tygříka.

Odp11: Dobře míněná rada rodičům:
Martin K., 6.1.2009 10:17

Každý podnikatel (firma) má šanci být „Baťou“ ve svém oboru ;-). Pokud to nedokáže a pomocí účelových zákonů se upíná k dovážení levné pracovní síly jako k jediné možnosti jak obstát na trhu či přežít krizi, svědčí to jedině o jeho neschopnosti.

Například jsem slyšel, že za velké krize letecká firma Aero nepropouštěla zaměstnance. Naopak, management našel díru na trhu, a se svými stálými zapracovanými loyálními zaměstnanci, které si ponechali začali vyrábět kvalitní výrobky s vysokou přidanou hodnotou se kterými v konkurenci uspěli.

Kdyby tenkrát v souladu s klasickými poučkami ty zaměstnance, pro něž momentálně neměli využití jednoduše propustili, svět by byl chudší o několik technických skvostů, dnes sběrateli vysoce oceňovaných.

Nebyla by to škoda? ;-)

Odp11: Dobře míněná rada rodičům:
Martin K., 7.1.2009 10:59

Aerovka byla nadherna fabrika. Moderni. Auta se delala v halach a urednictvo melo svoje kancelare. Take sve budovy. To byly budovy! Jan Bata tu byl jednou na navsteve a Aerovka se mu nelibila. Rikal: Co to je za podnik? Ten majitel tady kazdeho zamestnance zna, kazdemu tyka... To neni poradny provoz, to je takova „po domacku“ tovarna. Vubec se mu to nelibilo.......

.......Nalet na konci valky a promena spolecenskeho systemu zasahly nicive i do zivota Aerovky. V Rudem pravu se objevil clanek: Jak je to mozne, ze zamestnanci tovarny Aero porad drzi s sefem, kdyz vykoristovatel tady nema co pohledavat!

Je na case, aby se Aerovka probudila a tohoto zbytecneho prezitku se zbavila.

Historie automobilky Aero.


Zdá se, že se na jejich výrobě podíleli usměvaví spravedlivě odměnění lidé většinou rodáci, a že při jejich výrobě vládla, přátelská nálada odpovídající radostnému tvoření. ;-)

Nicméně žádná certifikace nebyla nutná, a ani Aerovky nebyly o několik desetitísíců dražší než tehdejší konkurenční vozy. ;-)

Odp9: Dobře míněná rada rodičům:
ntk, 7.1.2009 20:05

Pro Jimmyho parafráze jeho slov:
Pokud podnikatelé nechtějí financovat nováčkům dostatečně dlouhou a dokonale připravenou a účinnou praxi pod vedením zkušených patronů, tak s tím nikdo nic neudělá. Uchazeči o zaměstnání s požadovanou minimálně tříletou praxí přesně v požadovaném oboru postupem doby odejdou do důchodu a zůstane pro podnikatele množina uchazečů z mladších ročníků bez praxe. Chce to čas, aby podnikatelé zjistili, že musí do pracovní síly také něco investovat, a ne z ní jen těžit.

Odp9: Dobře míněná rada rodičům:
Martin K., 17.1.2009 11:56

Když jsou pro firmy tak super, tak proč jdou přes palubu jako první?

Odp10: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 17.1.2009 16:50

Protože se jim neplatí odstupné, oni totiž nejsou zaměstnanci výrobních firem, ale personálních agentur (logický výsledek „ochrany zaměstnanců“), takže se prostě s agenturou neprodlouží smlouva.
A protože výrobu sníženou na např. polovinu bez problémů zvládne polovina zaměstnanců, kteří bývají kmenový zaměstnanci firmy.

A nijak se to nevylučuje s tím, že jsou cizinci super. Oni jsou totiž super ve chvíli, kdy potřebujete navýšit výrobu a z dojezdové vzdálenosti už nejste schopen získat alespoň přiměřeně kvalitní pracovníky, protože všichni kvalitní už dávno pracují u vás nebo u konkurence. Ale pokud vám zakázky klesají o desítky procent, jako dnes téměř všem, tak vám stačí méně lidí a se logicky zbavíte nejprve těch u kterých to je nejrychlejší a nejlevnější.

Odp11: Dobře míněná rada rodičům:
Martin K., 17.1.2009 18:12

Takže to pro ty agenturní zahraniční zaměstnance asi moc super není. Děkuji, nemám dalších otázek.

Snad jen jednu. Kdyby nebyla „ochrana zaměstnanců“, nebyli bysme nakonec všichni „těmi agenturními, snadno odejitnými“ zaměstnanci? Viz. vládní návrh na možnost propuštění bez udání důvodu.

Jak už jsem jednou psal, opravdu udělal Vladimír Kabeš chybu když za krize místo aby vyházel lidi/zeštíhloval, tak rozšířil obor podnikání?

Ale asi to byl jenom trochu jiný podnikatel, takový spíše podnikavý typ ;-).

Odp11: Dobře míněná rada rodičům:
Velmi časté výjimky, 24.1.2009 21:54

No, moc se vy „kvalitní“ nenatřásejte. Aktuální příběhy:

1) Podnikatelem hodnocená pracovnice cestovky jako Super holka, komunikativní, kreativní, šikovná, krásná, a přesto ji zavraždil její přítel. Že by pro peníze ? Nebo snad pro nadbytečnost ? :-)

2) Podnikatel dostal od státu 15 „melounů“ na chov a pastvu ovcí ve chráněném území pro záchranu chráněných rostlin. A tento „slavný chovatel“ v krutých mrazech nechal ovečky venku bez přístřešku a narozená jehňata neošetřená zmrzla hned po narození. :-(

3) Podnikatel neměl peníze na zaplacení krmiva pro prasata a tak je nechal postupně hynout hlady a úhyny ani nenechával zlikvidovat kafilerkou. :-(

4) Východní migranti jsou našimi podnikateli přijímáni do PP bez vstupní lékařské prohlídky; takže tu pracují i cizinci např. s otevřenou TBC ( takže tito „super“ cizinci také na našem území proto umřou). Naproti tomu Češi musí třeba i vícekrát za rok se dostavit k závodnímu lékaři na vstupní prohlídku, nechat si odebrat krev a sami si to všechno zaplatit ve výši až několik stovek Kč za jedno vyšetření ! To je rovný přístup k různým národnostem ? Jaká je v tom logika ? :-(

Odp12: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 24.1.2009 22:53

A vy zase bijete černochy !

WTF ? Co mají popsané příklady společného se zaměstnáváním cizinců (krom bodu 4.) ? To opravdu nelze komentovat, protože to jsou argumenty ad hominem.

4. V naší továrně se případ pracovníka s tuberou objevil jeden, zatraceně rychle byl poslán pryč a všichni kdo s ním přišli do kontaktu byli poslání k doktoru na kontrolu. S tímhle totiž nebude vědomě riskovat nikdo, ani ten hnusný kapitalista se totiž nechce nakazit, když chodí jíst do té samé kantýny.

Odp9: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 2.2.2009 12:00

Chce to čas aby lidé zjistili, že i řemeslem se dá dobře uživit.
Tak už je to tady. Chvilku to trvalo, ale trh zareagoval.
Učni dostanou stipendia. Řemeslníků je nedostatek

Odp7: Dobře míněná rada rodičům:
ntk, 6.1.2009 11:18

Takže Jimmy oznamujete světu, že dnešní situace bezdůvodně ze zaměstnání propouštěných lidí je horší, než historická situace z otroctví propuštěných otroků, protože ti bývalí otroci se mohli vrátit pracovat ke svým bývalým otrokářům a bylo jim to umožněno. Dnešní propuštění lidé možnost vrátit se pracovat nemají.

Jimmy, buďte opatrný, co píšete! My ostatní, které považujete za neschopné a neschopnými nás nazýváte, jsme schopní vše co řeknete použít proti Vámi propagované teorii.

A ještě moje přesvědčení: Situace spokojeně pracujícího otroka pro tolerantního a k otrokům ohleduplného otrokáře je nesrovnatelně lepší, než situace dnešních lidí, kterým zaměstnavatelé ruší pracovní poměry ve zkušební době bez uvedení důvodu ! Statistika říká, že je prý takových propouštěných lidí třetina !!! Osobně se domnívám, že je jich ještě více.

Každý zaměstnavatel si také představuje, že požadovanou 3letou PRAXI absolventům poskytne nějaký JINÝ ZAMĚSTNAVATEL, že i to zaučování jakožto „další vylepšení na kráse zboží jménem absolvent“, mu zadarmo vyprodukuje jiný zaměstnavatel. Který, když množina zaměstnavatelů poskytujících ochotně absolventům tříletou praxi je žalostně malá až prázdná ???

Odp5: Dobře míněná rada rodičům:
ntk, 4.1.2009 22:31

Ukažte jedinou možnost, jak si může nezaměstnaný člověk vybírat zaměstnavatele, ukažte jediný veřejný registr zaměstnavatelů, kde by bylo zveřejněno např. kolika zaměstnancům v určitém období zrušili PP ve ZD bez uvedení důvodu, jak je u nich prováděno zaučování nováčků a zda vůbec, jak zaměstnavatelé dodržují pravidla BOZP, zda poskytují zaměstnancům zdarma ochranné pracovní pomůcky a mnoho jiného ! Možná, že by jste se pro PÁNY uplatnil jako schopný selekcionář malých dětí, a to na děti „schopné a neschopné“, aby ty „neschopné“ jako takové, už nemusely chodit do školy a ani nemusely studovat, protože stejně je zaměstnavatelé nebudou chtít zaměstnat. V tom případě byste se asi musel i postarat o to, aby se ty „neschopné“ děti vůbec nenarodily ! Jak to uděláte ? Jak to vysvětlíte jejich matkám ? Co provedete s těmi už žijícími tzv. „neschopnými“ dětmi ? Máte ve státní pokladně tolik prostředků, abyste z nich ze všech do konce života udělal buď lidi nezaměstnané žijící ze státní dostatečné renty nebo plné invalidy žijící z plného invalidního důchodu ? A máte vůbec právo a kvalifikaci na to, abyste takovou selekci mohl udělat ? Samozřejmě, že nemáte, jako ji neměl jeden chlap s knírkem pod nosem a patkou do čela, který se sám dosadil na trůn „ všemocného selektátora“. Člověk není kus šutru na cestě, který když potřebuji , tak seberu a opravím s ním plot, a když ho nepotřebuji, tak ho zase zahodím. Ten šutr se na rozdíl od dítěte nikomu nenarodil, nikde nestudoval, nemusí bydlet, nemusí si kupovat jídlo ani ošacení, ten šutr nemá matku, ani manžela/manželku, ani vlastní děti, které živý člověk má a musí živit !

Odp6: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 4.1.2009 23:04

Kdykoliv si pročítáte inzeráty ať už na úřadu práce, inzertních novinách nebo stránkách personálních agentur provádíte selekci zaměstnavatelů. Říkáte si, pekař - ne, metař - ne, svářeč - ne, tomu nerozumím (je to německy) - ne, úředník v bance na pokladně - ano to zkusím.

Ovšem stejně jako vy nemáte úplně údaje o potenciálním zaměstnavateli tak zaměstnavatel nemá úplné údaje o potenciálních zaměstnancích. V Životopisech jsou všichni hezcí, chytří, spolehliví a schopní. To že jsou leplové, nespolehlivý, zapomnětliví či přímo neschopní se v životopisech nikdy nedočtete. A naopak pracovní prostředí v inzerátech firem je vždy příjemné, kolektiv mladý a dynamický a šéf schopný a spravedlivý. To že kolektiv na sebe nevraží, jede jen dle zajetých pravidel a šéf si léčí na podřízených mindráky se tam také nedočtete.

Ale k tomu existuje právě zkušební doba kdy jedna i druhá strana má dost času na zjištění pravého stavu věcí a pokud není jedna ze stran spokojena říci, sorry tady ne, nebo ty ne, sbohem.

Odp6: Dobře míněná rada rodičům:
Juras, 5.1.2009 0:56

Znám jednu vdavekchtivou ženu. Připadá mi dost hrozná, ale zkusím jí vás nabídnout, třeba si vás vybere. Asi se v souladu se svou filozofií nebudete cukat a bez jakékoliv zkušební doby půjdete k oltáři, protože budete vědět, že ona vás chce.

Odp5: Dobře míněná rada rodičům:
Juras, 5.1.2009 0:52

Myslíš, že to má cenu? Romantik romantikem zůstane, ať se děje co se děje a pořád bude mít pocit, že by se o něj měli všichni ostatní postarat. Byl by vděčný za zlatou klícku, kdybys třeba založil chov romantiků, ale tyhle řeči, Ty nenávistníku, jenom dokazují neomezenou aroganci boháčů, kteří nemají jinou zálibu než psychicky deptat romantiky ;-)

Že by se mohl romantik stát boháčem a ukázat, že nikoho ve zkušební době nevyhodí, toho se asi nenadějeme :-)

Odp6: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 5.1.2009 8:55

Upřímně, nemyslím si že to má velký smysl.
Ale jednak mě drobně irituje číst romantikovi stále stejné nářky pod každým druhým článkem ať už je téma článku jakékoliv.
A na druhé straně mě přeci jen baví podloženou argumentací vyvracet jeho pomýlené názory, i když uznávám že to je trochu jednoduchý cíl. Ale přeci ty nesmysly tu nemůžeme nechat bez odezvy, třeba by si ještě někdo mohl myslet že tak to má být a že to jsou správné nápady jak by svět měl fungovat.

Odp7: Dobře míněná rada rodičům:
ntk, 5.1.2009 10:51

Pane Jimmy nebo paní Jimmy,
žádný můj názor se vám zatím vyvrátit nepodařilo. Snažíte se o to opravdu jednoduchým až prosťáčkým způsobem, protože nedomýšlíte ani ty nejjednodušší následky. Jste pro mne osobou neschopnou specielně v oboru personalistiky a zacházení s pracovní silou. Běžte porcovat ryby na Aljašku, třeba se vám tam podaří ze sebe udělat osobu schopnější.

Jinak můžete dále diskutovat k následujícímutématu:

Jak je možné, že mladý člověk 19 let se učil a studoval, rodiče, lékaři, učitelé k němu neměly za celou dobu žádné zásadní připomínky až pan podnikatel si osobuje právo toho mladého člověka za 14 až 92 dnů zbavit zaměstnání bez uvedení důvodu ?

Nebo: Zavraždění prezidenti Lincoln a Kennedy byli podle Vás neschopní, protože se nechali zabít ?

Nebo: Zloděj peněz v benzínové pumpě a současně kmenový zaměstnanec určité firmy je podle vás schopný nebo neschopný ? Můžete rozlišit podle toho, zda se při nočním loupení nechal chytit nebo se mu podařilo beze stopy nepoznán zmizet.

Odp8: Dobře míněná rada rodičům:
Juras, 5.1.2009 15:39

Špatně. Podnikatel mladého člověka 19 let nezbavil zaměstnání, on mu ho jenom nedal. Měl právo nedat mu ani tu zkušební lhůtu, není nač si stěžovat.

Odp8: Dobře míněná rada rodičům:
ntk, 6.1.2009 10:36

Doplňkové vysvětlení k předchozímu příspěvku:
„ ... mladý člověk 19 let se učil a studoval ..“ znamená a bylo myšleno tak, že jeho doba učení a studia na ZŠ a SŠ a VŠ dohromady trvala celkem např. devatenáct let . NEZNAMENÁ to, že se jedná o devatenáctiletého absolvena !

Odp4: Dobře míněná rada rodičům:
Juras, 5.1.2009 1:03

Romantiku, kdyby měly být uvedeny v praxi Vaše představy o zaměstnaneckém poměru, tak Vám garantuji, že žádné zaměstnání prostě existovat nebude a basta. Zaměstnanci přestanou existovat, pracovní skupinky se budou vytvářet rovnějším poměrem než zaměstnaneckým a Vy budete brečet na svíci, že potřebujete zákon na to, aby s Vámi musel spolupracovat ten, koho si vyberete.

Odp3: Dobře míněná rada rodičům:
Pavel7, 4.1.2009 22:11

O žádném osvíceném úředníkovi nebyla řeč. Potřebné údaje lze získat z již dnes evidovaných dat. Podobné systémy fungují i jinde. Taky nikdo nebude nikomu bránit ve studiu „jeho oboru“, ale buď se musí učit a mít výsledky nebo si to zaplatí sám. Proč bychom měli platit osobní vzdělání, které nepotřebujeme, někomu, kdo se nechce učit. V opačném případě chci být prezident nebo minimálně doživotní senátor.:-)

Odp4: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 4.1.2009 22:43

A ty údaje extrapolujete na dalších 10, 20, 30 let jak ? Před 10 lety tu masově vyráběla auta škodovka s objemem nějakých 200 000 kusů ročně. Dnes tu máme automobilky 3 (?). Kolik jich tu bude za 10 nebo 20 let ?

To neplacení školy tomu kdo nebude úspěšný by mě také zajímalo. Napadá mě snad jedině, aby se platilo školé, všichni studenti na ně dostali půjčku ve výši 100% a kdo nezačne pracovat ve vystudovaném oboru do x let ji bude muset vrátit.

Ono přestože je studium na VŠ zdarma, tak samotné živení studenta stojí typicky 3000-5000 Kč měsíčně a studenta v ušlé mzdě to dnes stojí tak cca 1 000 000 Kč za těch 5 let. Takže teoreticky by student už dnes měl mít i ekonomickou motivace studovat něco co mu vynaložené přímé a nepřímé náklady vrátí.

Ono jezdit starou škodovkou od rodičů v době kdy si spolužáci ze střední začínají kupovat byty (auta už dávno mají) je trochu motivující studia zbytečně neprodlužovat a začít už taky konečně pořádně vydělávat.

Odp5: Dobře míněná rada rodičům:
Pavel7, 4.1.2009 23:08

Není důvod plánovat na 10 a více let, systém by fungoval průběžně - studium trvá 3 - 5 let. Nikdo taky netvrdí, že by systém byl úplně přesný.
Otevřely by se obory v předpokládaném počtu a ti lepší by si vybírali více a ti horší už méně. Kdo by nebyl spokojen, obrátil by se na soukromé školy, kde je možné za peníze vystudovat cokoliv.

Odp2: Dobře míněná rada rodičům:
Caprice, 4.1.2009 22:52

Průšvih je, že učňovské školství je v současnosti téměř zlikvidováno. Řada učňáků úplně zanikla. Není divu, kde není poptávka, není ani nabídka. Většina rodičů chce přirozeně pro své ratolesti alespoň tu maturitu. Většina SŠ chce zase zachovat svou existenci i při generačním úbytku dětí. Ve svém okolí vím bezpečně hned o dvou SŠ, kam přijímají ze ZŠ žáky i se čtyřkami! Nepochybně těm slabším přizpůsobily i své nároky, aby o ně nepřišly, potažmo o normativy přidělené právě na počet žáků. Všechno je zase o pěnězích, SŠ si přetahují uchazeče, aby přežily, jejich úroveň klesá a počet nezaměstnaných absolventů řady neperspektivních maturitních oborů roste, tím pádem i zátěž pro státní pokladnu. O šikovného a spolehlivého řemeslníka je pomalu nouze už dnes (a nejmladší z nich bývají většinou čtyřicátníci), jednou budou takoví lidé v zaslouženém balíku.

Odp3: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 4.1.2009 23:12

Až budou ti řemeslníci v balíku (oni ti schopní jsou na tom dobře už dnes), tak to rodiče trkne a nebudou cpát dítě se čtyřkama na střední školu.

Bohužel najít šikovného řemeslníka už dnes bývá problém. Když má sestra letos měnila okna, tak jí 2x !!! vyrobili špatný rozměr oken a potřetí se povedl správný jen proto, že při třetím měření rozměrů koukal řemeslníku pod ruku a opravila mu opět správně změřený ale špatně zapsaný rozměr.

Odp4: Dobře míněná rada rodičům:
ntk, 5.1.2009 11:11

Patří vám to. I ten dle vás „neschopný řemeslník“ je výsledkem současné hloupé personální politiky. Vy, který se považujete za NEJSCHOPNĚJŠÍHO ze schopných, jste přece mohl své sestře to okno udělat sám. Nedivte se vyučenému řemeslníkovi, že na první pokus vaší sestře nevyhověl. Důvodů může být více, a dokonce ten člověk může být z mnoha úhlů pohledu hodnocen jako velmi schopný:
1) Chtěl jít studovat třeba egyptologii, a nechtěl jít do učení.
2) Opravami si prodloužil dobu práce, kterou budete muset zaplatit.
3) Udělal to vaší sestře schválně, protože ho nepohostila obědem, zákuskem a kafíčkem navíc, aj., apod.
A kdybyste si vzal pod drobnohled ty řemeslníky „ v balíku“, tak byste se také dověděl o jejich „schopnostech“, které se s poctivostí a řemeslnou zručností nemají nic společného.

Odp5: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 5.1.2009 11:37

2) Omyl, cena byla stanovena předem a jako každá jiná reklamace šli náklady na opravu reklamované vady na vrub výrobce. Tedy řemeslník si přidělal práci navíc, ale nedostal za ni ani korunu. Zda špatně vyrobené okna prodal někomu jinému nebo je musel zahodit už je jeho problém.

Odp2: Dobře míněná rada rodičům:
ntk, 5.1.2009 10:58

Stát platí za studium nepotřebných oborů proto, aby ty školy mohly dál fungovat a aby v těch školách mohli učit učitelé, kteří tento systém volí a podporují a tudíž ti učitelé nesmí být zbaveni svých „výrobních surovin“ v podobě početného stavu na škole studujících studentů.

Odp: Dobře míněná rada rodičům:
ntk, 5.1.2009 21:03

Ještě trochu ekonomické osvěty :-):
Dříve, v malé míře rodiče a větším dílem stát, pro státní a družstevní firmy financovaly učební obory a studium mladých lidí, kteří na oplátku za své studijní úsilí a za získané vzdělání dostávali poměrně trvalá pracovní místa ve státních nebo družstevních podnicích.

V současné době vzdělání mladým lidem převážně financují jejich rodiče a částečně stát. Avšak soukromí podnikatelé, kteří vyučené a vzdělané lidi mohou zaměstnat, té mládeži žádné vzdělání nefinancují a zachází s nimi jako se zbožím, které dostávají zadarmo a využívají dle vlastního uvážení včetně určení výše jejich mzdy, rušení jejich PP ve ZD bez uvedení důvodu, nedodržování BOZP, nedokonalého nebo žádného zaučení apod. Pokud je tedy absolvent pro podnikatele pouze zbožím, tak podnikatel, který ho přijal, by při té příležitosti měl mít povinnost za jeho vzdělání zaplatit např. 1.000000,--Kč jemu a jeho rodičům, dále 500000,--Kč školám, které ho vyškolili a další částky dalším institucím, které se podílely na jeho vzdělání. Nebo by si podnikatel s absolventem v pracovní smlouvě mohl dohodnout, že ho bude zaměstnávat např. 6 let a každý rok (kromě mzdy, v jejíž výši je vzdělání absolventa zohledněno minimálně) mu splatí 1/6 nákladů na vzdělání. Tím by podnikatel měl zajištěno, že mu absolvent neodejde, a absolvent by měl zajištěno poměrně trvalé pracovní místo. Po těch několika letech by už z absolventa byl důkladně zapracovaný odborník sžitý s firmou a spokojenost by byla na obou stranách.

Odp2: Dobře míněná rada rodičům:
Jimmy, 17.1.2009 17:06

Malá osvěta ;-),
pokud studujete nějaký trhem požadovaný obor, tak se občas najde firma, která vám bude platit stipendium už na škole nebo vás zaměstná na částečný úvazek a na druhou stranu si vás zaváže, že u ní budete pracovat minimálně několik let.

Nebo častější případ. Několik mých spolužáků z VŠ si vybíralo místa podle toho zda k němu dostane i byt či nikoliv. A znám i případ, kdy si kamarád, čerstvý absolvent vymohl nejen byt ale i zaměstnání pro svoji přítelkyni, absolventku podobného oboru, ve stejné firmě.

Samozřejmě je to něco za něco. Jednak takovéto nabídky přichází od firem z menších měst, do cca 30 000 obyvatel a jednak, když vás má firma jistého, tak nárůst platu může být pomalejší než když vás u firmy nic nedrží.

Jinak vzhledem k tomu, že absolventi VŠ mají v průměru vyšší plat než zbytek obyvatel, tak vzhledem k progresivnímu zdanění příjmů (sice je „rovná daň 15%“, ale odečitatelné položky z ní dělají progresivní), tak v průměru náklady na svoje studium státu přeplatí a svým rodičům vrátí náklady tím, že budou podporovat na studiích zase své děti.

Odp: Dobře míněná rada žákům ZŠ:
Oponent, 17.1.2009 22:49

Po shlédnutí pořadu pí Jílkové uvádím trochu odlišný názor:
Mládeži, dostaňte se na SŠ všemi možnými způsoby. Kromě shora uvedených zásadních nevýhod to má i některé výhody: Bude vám v té době nabíhat doba na pojištění (možná), nebudete muset být zaměstnáni a nebudete proto muset brzy ráno vstávat do práce. Živit a šatit vás budou vaši rodiče (pokud na to budou mít). Někteří z vás (ti hodně asertivní a hlavně s pozitivním myšlením) se budete moci beztrestně posmívat učitelům a týrat je, a jestli během studia nepodlehnete útokům zvenčí ani psychicky ani fyzicky, tak se dožijete maturiy a k maturitě dostanete od tatíčka-podnikatele superfáro, nebo alespoň od nezaměstnaného taťky jeho staré předsametové hodinky a od babičky její poslední důchod. Pak už na vás čeká jen „báječný svobodný svět“: Herny, Drogy, Rvačky na sportovních stadionech, Prostitutky, Aljaška, Úřady, tajemné Agentury, opakované Zkušební doby, Zahraniční mise, Bouračky na silnicích atd. Tak pravou nohou vpřed, ať mají rodiče za co utrácet, ať mají učitelé koho učit a hlavně: ať mají podnikatelé koho selektovat ! :-)

Dobrá rada nad zlato!
slayd, 4.1.2009 19:04

Udělejte si rozhodně alespoň maturitu, řidičák a naučte se anglicky, případně jiný jazyk pokud chcete pracovat v konkrétní zemi EU. I když se týká celosvětová krize i USA já bych preferoval vycestovat za prací do USA. Pořád je tam nejvýhodněji zaplacená i ta nejpodřednější práce, i když zlaté časy našich uklízečů kin už minuly. Setra mojí ženy tam odešla uklízet ty kina hned po maturitě. Následně hlídala dětičky v bohatých rodinách. Celou dobu dálkově studovala. Dnes má o deset roků více, je vdaná a pracuje jako učitelka. Vlastní se svým mužem dům / který pronjímají/ a žijí v pronajatém bytě v jiném státě USA. Vrátit do Čech se můžete kdykoliv - nikdo na vás nečeká tady ani tam. Ale pro získání prostředků např. pro samostatné vlastní bydlení je zaměstnání v ČR pro absolventy úplné tabu.
Toto je můj názor. V dokonalé úctě P.S.

Demagog Jimmy?
slayd, 5.1.2009 19:09

Opravdu existuje takový demagog jako Jimmy nebo si server svíce. cz jen dělá ve své paměti pořádek a kupí dokola rádoby - pozizitivní odkazy na skutečnost kolem nás? Systém je O.K. a pokud náhodou dobrý není, tak stejně žádný jiný lepší neexistuje. To je první argumentace typu Jimmy a spol.sr.o. Za všechny chyby, svůj osud, společenské nezdary, nedostatek peněz, klidu, pocitu bezpečí si může každý občan sám. Společnost ve které žijeme nemá na nic žádný podíl. Psychické potíže, sebevraždy, rodinné hádky, zadlužení domácností.... atd. jsou vždy chybami jednotlivců a okolní svět na jejich stavu nemá žádný podíl - vůbec s jejich situací nesouvisí. Jo. Ale za socialismu to jo! Za totáče mohl za všechno prostě totáč a byrokraté: zkrátka systém. V demokracii si dle Jimmiho může každý za všechno sám. Demokratická byrokratická administrativa je o.k., soudy jsou o.k. /vždyť jsou nezávislé/pozm. jen trochu lačné po penězích, policie o.k., školství o.k., zaměstnavatelé /samá ctnost/ - takže nespokojení rebelanti mlčte. Za všechno může vaše neschopnost - prostě jste se jen špatně adaptovali. Koukejte můj strýc vydělává 70.000 Kč měsíčně, tak proč to nedokáže každý také - že jo?
Tak si nestěžujte. Pracujte více a lépe a jednou možná... přijde i kouzelník. Ať žije Jimmy. Klik. Klik. Klik. Klik. Toto je kvalitní názor!!!!!!!!!!! Zdar P.S.

Jedna přihláška nebo tři?
Dahlia, 5.1.2009 21:20

Nemyslím si, že kdybych měla možnost podat tři přihlášky na střední školu, že bych se dostala na tu, na které teď jsem. Viděla jsem to jako jedinej cíl a tomu jsem se podřídila.
Prostě tři přihlášky jsou naprostá blbost!

Přihlášky a co dál?
slayd, 6.1.2009 21:05

Důležitější je přemýšlet v jakém světě vlastně chceme žít. Mistr Jimmy si myslí, že jde o nějaký zájem mas vlastnit a vlastnit a vlastnit a proto, že budou donekonečna supět a trpět jako oslové. Mnozí dávno cítí, že tudy cesta nevede. K čemu jsou všechny ty hračky pro dospělé a jaká je skutečná cena, kterou za ně platíme? Platíme vlastním životem. Stáváme se jejich otroky. Tohle musím mít a abych tohle měl, udělám pro to cokoliv. Bez značky nejsem nic. Se značkou jsem in. A čím více lidí chce totéž, tím méně bude možné všechny uspokojit. Jistě nějaké rifle i banány si může koupit každý, ale s auťákem za 2 melouny, domem s bazénem, jachtou to už bude problematické. Ovej zrada: potřebuji měsíčně 100.000 a mám jen deset? Nejsem in jsem v prdeli - neúspěšný idiot. Buď rezignuji nebo se ušoupu nohy a ruce a možná vydělám dalších deset... ale - nic moc.
------------------------------------------------------------------
Vezměte si takový příklad dvou rodin. Jedna rodina bude rodina milionářů. Mají všichni nějaký nadstandart, ale v rodině přesto bují závist, intriky, podrazy, falešné úsměvy - dusné klima.
Druhá rodina je chudá. Nikdo hladem netrpí, zdraví docela slouží. Všichni se společně rádi vidí, v nouzi si střídavě pomáhají, radují se i pláčí bez falše v očích.
Cítí se vzájemnou solidaritu, pokoru a úctu ke všem svým členům. Vládne zde mírné přívětivé klima.
V jaké rodině chcete trvale žít? A pokud tyto dvě rodiny chrakterizují dva typy společnosti - ve které se bude většina lidí cítit lépe? Není třeba někdy lépe nějaký rádoby - pokrok: nová fasáda, auto, let do kosmu atd. odložit - zpomalit vývoj a raději vytvořit pohodu ve stávajícím čase? Přemýšlejte...... Vypínám. Relaxuji. P.S.

Odp: Přihlášky a co dál?
Jimmy, 6.1.2009 23:28

Doporučuji si přečíst Orwela - 1984 a Aldouse Huxleyho - Konec civilizace, kde je krásně popsáno, jak v prolétu je naděje na změnu a masy nechtějí stále něco nového ;-) . Ostatně to jak masy nechtějí vlastnit nic nového jsme se mohli všichni přesvědčit v narvaných předvánočních obchodech ;-).

Snaha o to mít se lépe je lidská přirozenost. Bez ní by jsme byli ještě pořád na stromech. To že někteří lidé volí dobrovolnou askezi a střídmost je sice pravda, skutečnou askezi volilo vždy jen nepatrné procento lidí a nebude tomu jinak.
O trochu více lidí volí dobrovolnou střídmost, ale většinou to jsou lidé, kteří už nějaký blahobyt zažili a zjistili, že nové druhé auto každé dva roky jim zvýšené štěstí nepřinese. Pokud si ovšem zachovají své příjmy, tak pouze přesměrují svou spotřebu jinam. Začnou nakupovat Bio = drahé potraviny, kupují ručně, tedy draze vyráběné řemeslné výrobky a podobně.
Že by chudí lidé byli nějak masově dobrovolně skromní je iluze, podívejte se jak prosperuje Provident a podobné firmy půjčující na zbytečnosti za šílené úroky.

------------------------------------------------------------------

A proč by to nemohlo být v těch dvou rodinách naopak? V bohaté rodině usilovně ale úspěšně pracující rodiče, podporující své děti v určených činnostech kvalitním zázemím, vedoucí děti k odpovědnosti za svůj život a odmítající jim koupit každou hloupost na kterou si ukáží.
vs
V chudé rodině otec nepracující a utápějící svůj neúspěch a podporu v alkoholu, matka nestíhající práci a péči o domácnost a děti zcela bez koníčků, bez vedení a dělajících si převážně na ulici co chtějí ?

Takovýchto modelových rodinek se dá vymyslet kolik chcete, každá bude mít svůj reálný obraz ale každé porovnání bude stejně nesmyslné. Špatné vztahy mohou být v jakékoliv rodině.

BTW Zeptám se jinak. V ČR nejsou rozdíly moc veliké, tak pro příklad vezměme Brazílii, zemi velkých rozdílů.
Budete se chtít procházet spíše po čtvrti střední třídy nebo po nějaké favele ?

Odp2: Přihlášky a co dál?
Alfons, 7.1.2009 2:15

Po favele. I ta je součást tržního systému. Někdo trhne a druhý na to pojde. Člověk člověku vlkem. Ve favelové oblasti je snad tepleji než u nás, takže favelování je lepší než naše podmostování. Naši bezdomovci mají favelákům co závidět.

Odp3: Přihlášky a co dál?
slayd, 7.1.2009 12:58

Odpověď pro Jimmyho. Důležité je vědět že milující a moudří rodiče vědí, že jim ani jejich dětem nekonečný konzum nepřinese žádný užitek. Když nejde dítě pod stromečkem 100 ks hraček nebude vědět kam dřív a za dvě hodiny bude z toho množství rozmrzelé a unavené. Když mu přinesete příští den jednu novou. Začne si hrát zase chvíli pouze s ní a tak to jde pořád do omrzení. Konzumní společnost nabízí hlupákům takový přístup k životu a média je v tom podporují. Kolik rodin zůstalo po letošních vánocích v dluzích? Já tvrdím, že i když to masy nevědí, tak by právě ti chytří a mocní je měli k tomu nasměřovat a ne jejich blbosti využívat. Oni mají mít morální kredit, když se považují za osvícené reformátory předchozí špatné společnoti, založený na špatných základech. Ekonomický základ dnešní společnosti je možná lepší než té minulé, ale morální kredit je mínusový a v lepší případě je její přínos k zlepšení postavení člověka obecně nulový. Tudy cesta nevede a přitom právě tuty by měla vést. V zájmu zachování udržitelného rozvoje a smysluplného lidského života vůbec. Všichni zatím platíme daň za blbost mocných a hlupáků, kteří jim na jejich léčku skočili. P.S.

Ještě doplnění.
slayd, 7.1.2009 18:33

Biblické vyprávění. Každý šéf natož vládní úředník by měl řádně pečovat o své svěřené stádo. Když dobrý pastevec povede stádo ovcí na zdravou zelenou louku na pastvu. Bude míjet cestou lán chemicky ošetřeného zelí, musí to stádo odehnat, aby jedy nekonzumovalo. Když budou míjet pole s olejninami a obrazně řečeno, nějaký obchodník bude to stádo lákat ke konzumaci něčeho, z čeho budou mít posléze hloupé ovce průjem, dobrý pastevec a hospodář vezme hůl a nepoctivého obchodníka praští přes hlavu a neposlušnou ovci přes prdel, aby se vrátila na správnou stezku, která vede k ekologicky zdravé pastvině. Naši vládcové i nejmenší šéfíčkové myslí na své stádo jen velmi málo a velmi špatně ho chrání před lumpy, zloději, manipulátory, agresory a podvodníky všeho druhu... P.S.

Odp: Ještě doplnění.
Wild Dog, 7.1.2009 19:04

Jenže do teď většina pastevců jen tvrdila, že vedou svoje stáda na zdravou a zelenou louku ale při tom je vedla na jatka.
Většina ovcí šla slepě za svým pastevce, protože ten jim sliboval zdravou zelenou louku a jako bonus každý večer drbání za ušima, ale našlo se pár takových,které na slibované pastviny nechtěli, z vyprávění starších ovcí věděly, že ty slibované nekonečně zelené pastviny zatím žádná ovce nikdy neviděla a dokonce některé tvrdily, že ani neexistují. Jenže takové ovce dal pastevec porazit nejdříve, protože narušovaly jednotu ve stádě a svýma kacířskýma myšlenkama jen zbytečně šířily neklid. Pravda přece je jen to co řekne pastevec. Nakonec stejně většina ovcí poznala, že jejich pastevec, který sliboval tu nekonečnou, zelenou šťavnatou louku, nebyl zase takový dobrák, ale to už většina ovcí stála v úzkém koridoru na jehož konci stál řezník s nabroušeným nožem.

Odp2: Ještě doplnění.
ivan, 7.1.2009 20:22

Pěkné.

Odp3: Ještě doplnění.
slayd, 7.1.2009 22:27

Tohle je pěknější! P.S.

Odp2: Ještě doplnění.
slayd, 7.1.2009 22:26

Ano většina pastevců taková byla. Proto musíme vybírat z té menšiny, která stádo nevede na jatka, ale k zelené louce. Zdravé zelené louky existují a dříve jich bylo dokonce více. Ale hrabivý pastevci je odlákali stádo od staletím prověřeného na pozlátko něčeho lepšího a stádo pomalu ale jistě degeneruje ve věčném koloběhu zabezpečení základních potřeb, vyrušováno tisíci třpytivými nesmysly. Je třeba najít správného pastevce a vůdce smečky. Skuhrající hrabiví supi vás dovededou rozhodně vždy jenom k mršině! P.S.

„Schopní“ a „neschopní“
ntk, 7.1.2009 21:03

Pro Jimmy:
Vysvětlete prosím, proč na jedné straně zdejší podnikatelé mají zájem o, a zaměstnávají ty východní šikmooké černooké trpaslíky, kteří z českého jazyka umí říci pouze „něňoňumí“ (= nerozumí), jsou to fyzicky střízlíci, neznají české prostředí a jsou nevzdělaní, a na druhé straně titíž zaměstnavatelé ruší pracovní poměry ve zkušební době nejméně třetině mladých středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných Čechů bez uvedení důvodu. Čechům je často vytýkán tzv. nedostatek komunikativnosti, tedy se ptám, jak podnikatelé komunikují s těmi všemi upřednostňovanými „Ťung Semi“ a „Ťung Tami“ ??? To jim dávají příkazy nonverbálně nebo snad telepaticky ??? Nebo jim vlastně platí mzdu za jinou tělesnou aktivitu:-), která je neoficiální a ke které není žádné řeči třeba ???

Je přece jasné, že nálepku NESCHOPNÝ by přednostně měli dostat ti východní trpaslíci. Kromě jiného k nám ti cizinci z ciziny pravděpodobně zanášejí i infekční nemoci, které už byly dříve dávno v Čechách vymýceny.

Také by mne zajímalo, zda by p. Jimmy mezi neschopné zařadil historické osobnosti, které skončily v bídě, v blázinci, na popravišti, v plynových komorách nebo zahynuly na poli vědy. Označil byste pane Jimmy neschopnými osobnosti např. spisovatelka Božena Němcová, malíř Vincent Van Gogh nebo cestovatel Roald Amundsen ?

Můj závěr: Každý člověk má nějaké schopnosti a každý je má jiné. Zaměstnavatel má u svého zaměstnance vyhledat, ocenit a využít ty jeho schopnosti, které jsou firmě prospěšné a tyto schopnosti svého zaměstnance ještě rozvíjet a cílevědomě vedenou praxí zdokonalovat. Podle schopností je třeba každému člověku přidělit určitý, na jeho schopnosti specificky zaměřený druh práce.

Odp: „Schopní“ a „neschopní“
Jimmy, 7.1.2009 21:59

Ti cizinci nejsou přijímání na stejná místa jako ti středoškoláci a vysokoškoláci, že ? ;-) Cizinci jsou přijímáni na místa o která má zájem méně Čechů než je potřebných počet pracovníků a to je většinou někde ve výrobě a často někde u pásu. Takže pro středoškoláky a vysokoškoláky nejsou žádnou konkurencí. Komunikace je trochu problém, ale na každých cca 10 cizinců jedné národnosti je jeden překladatel, člověk z daného národa, který v ČR žije už tak dlouho, že mluví obstojně česky. Vzhledem k tomu, na každých cca 10 lidí stejně musíte mít nějakého parťáka či vedoucího, není to žádný výrazný vícenáklad. A přijímaní jsou proto, že ještě před rokem prostě „nebyli lidi“. Sice nezaměstnanost kolem 3-4 procent vypadá, že lidí je přeci stále dost, ale pro práci na linku už dost lidí není. Ty 3-4 procenta lidí bez práce totiž tvoří z většiny lidé, kteří buď hledají něco lepšího než práci na lince, nebo nejsou fyzicky schopní na lince vydržet nebo nejsou schopní či ochotní vůbec pravidelně chodit do práce. Při takovéto nezaměstnanosti když naberete 10 nových Čechů na linku, tak po 14 dnech jich bude chodit do práce 8, po měsíci 6 a po 3 měsících zůstanou 3-4 kteří opravdu chtějí pracovat. Tito lidé skoro na dně totiž nemají žádnou velkou motivaci pracovat či pracovat pořádně. Vědí, že když je vyhodíte, tak jednak podpora nebude o moc menší než plat a až jim dojdou peníze, tak prostě půjdou pracovat přes ulici do jiné firmy. A v takové situaci se do ČR začali vozit cizinci. Sice mnoho spousta příslušníků mnoha národů se chovalo stejně jako tito Češi, ale ono se to vytříbilo a bohužel pro Evropany nejlépe v průměru pracují Asiati.

Takže se romantiku nemusíte bát. Vám, který studoval 19 let žádný cizinec na pracovním trhu nekonkuruje, vám konkurují jen ostatní Češi.

Odp2: „Schopní“ a „neschopní“
tnk, 8.1.2009 20:20

Máme jiné zkušenosti, jiné poznatky, a proto jiné přesvědčení.

Romantiku, ujišťuji tě, že...
ivan, 7.1.2009 21:40

Romantiku, ujišťuji tě, že zaměstnavatelé oceňují, vyhledávají a využívají všechny prospěšné vlastnosti každého, kdo je schopen je nabídnout. Ty nejdůležitější jsou samostatnost a schopnost spolupracovat. Ty nakonec rozhodnou o délce zkušební doby.

Odp: Romantiku, ujišťuji tě, že...
slayd, 7.1.2009 22:29

Mne už zkouší v zaměstnání 25 let a pořád ještě žiji.
Co je snesitelné to trvá, co je nesnesitelné, to ukončuje život! P.S.

Země praotce Čecha ...
Sybila, 9.1.2009 0:07

... je na šikmé ploše. Bylo v ní zlikvidováno prosperující zemědělství ( produkce mléka, chmelařství, pěstování cukrovky aj.), průmysl ( textilní průmysl, sklářství, oděvní průmysl, sirkárny aj.), těžba uhlí, železárny a hutě, potravinářský průmysl (mlékárny, jatka, cukrovary aj.) Ničeno je původní české obyvatelstvo nezaměstnaností, studenti studují nemajíce pak pracovní uplatnění, český jazyk je nahrazován angličtinou pofiderní kvality. Je tolerována kriminalita, finanční podvody v dříve neslýchaných rozměrech, drogy, obchod s lidmi, vydírání, herny, prostituce, nedodržování zákonů a klasických morálních zásad. Pohyb dolů do propasti se stále zrychluje. Veřejnost je oblbována „svobodou“ a „Coca-Colou“, „pozitivním myšlením“ a „helouvínským jásáním“, vegetariánstvím a veganstvím, sójovým masem a Santa Klausem.

Uvědomte si, kdo to všechno zavinil ! Podle toho jednejte,
třeba Blanické Rytíře na pomoc povolejte !
Nebo snad chcete, aby nám i tu Horu Říp
někdo o prázdninách štíp ???

Odp: Země praotce Čecha ...
ivan, 9.1.2009 21:04

Kdyby Říp, někdo nám štíp. ;-) Tak by nepřekážel ve výhledu odkudkoliv, kamkoliv.

Odp2: Země praotce Čecha ...
slayd, 10.1.2009 10:15

Říp je vhodné místo na americký protiruský radar. Myslíte, že nám potom naši američtí soudruzi zajistí suroviny z Aljašky? Americké zájmy nemyslí ve prospěch nikoho dalšího. Kde je ta Praha? Asi někde v Čečensku... tuším, řekla americká učitelka základní školy. Jděte si raději zalyžovat ! Už se chystám! P.S.

koukněte na tohle, je to hustý, ale...
nn, 9.1.2009 21:58
Odp: koukněte na tohle, je to hustý, ale...
slayd, 10.1.2009 10:18

Otevřel jsem zubatou a nic. Furt žiju. Je to o.k. P.S.

Neměla jsem sílu číst výše uvedené...
Bára Š., 10.1.2009 20:26

Neměla jsem sílu číst výše uvedené příspěvky. Takže pouze reakce na tento článek. Za prvé, co tím chtěl autor říci? Že je dobré omezit děti, potažmo jejich rodiče, v množství podaných přihlášek na střední školy??

Článek sděluje, že děti se nebudou při třech přihláškách tolik snažit, rodiče taktéž ne...Tak s tímto názorem se skutečně neztotožňuji. Mám za sebou jak střední školu, tak přijímací řízení na školu vysokou a vidím spíše toto: ten, kdo se snaží, se dostane na školy všechny, ten, kdo ne, nemusí ho vzít ani na jednu školu. Samozřejmě se neorientuji v lehkosti/obtížnosti přijímacího řízení na běžné střední školy typu škol obchodních, je možné, že tam jsou přijímací zkoušky zadarmo.
Logické mi přijde naopak mít přihlášek více, pokud by mi náhodou jedna škola nevyšla, třeba vyjde ta další. TO je podpora vzdělávání, ne?:-)

Odp: Neměla jsem sílu číst výše uvedené...
slayd, 11.1.2009 17:46

Jasně. A když se dostane na tři střední školy, tak bude asi nejlepší je začít studovat všechny tři najednou. Když potom budete shánět zaměstnání, budete daleko více žádanější na trhu, než jednostranný specialista.
Dobrá trojkonbinace je např. zdravotník - kuchař - nástrojař... Tak se snažte a nezapomeňte na jazyky, řidičák a počítačovou gramotnost. P.S.

Odp: Neměla jsem sílu číst výše uvedené...
Jana, 11.1.2009 19:56

Tak si všichni počkejme na ten hokej.:-(:-(:-(
Bude z toho jen spousta nešťastných a vynervovaných dětí i rodičů.

Odp2: Neměla jsem sílu číst výše uvedené...
slayd, 11.1.2009 20:15

Jasně že bude. Ale ty nervy to byly vždycky. Můj starší syn zrovna přechází o pololetí z jedné střední průmyslové školy na jinou. Vidíte i tak lze udělat změnu - jen trochu později. Já osobně jsem na průmyslovou školu přestoupil až po jednom roce na učilišti a moje sestra to měla ještě pestřejší. 1 rok studovala na tříletém učebním oboru: poštovní provoz a potom přešla na obor čtyřletý s maturitou. Po maturitě si ji nechali na tom učňáku jako sekretářku a po roční praxi se přihlásila na VŠ stavební. Byla přijata a za 5 let měla diplom. Nyní místo na poště sedí na Magistrátu města Brna / předtím pracovala u Agroprojektu a chvíli u Povodí Moravy/. Přihláška na střední je pouhá epizoda. Já ty první přijímačky na střední dělal na mlékárenskou průmyslovku v Kroměříži a vidíte dnes pracuje jako správce domů. Nějak to jistě dopadne. P.S.

Starší „děti“ to mají horší.
Milá paní Jano,, 12.1.2009 11:24

... těch nešťastných a vynervovaných dětí i rodičů už bylo mnoho před Vámi v minulých letech a je i v současnosti; ty „děti“ i jejich rodiče jsou už nejméně o 10 let starší, než ve Vašem případě. Avšak ony už nebojují o místo na SŠ a nevolí mezi jednou nebo třemi přihláškami na SŠ. Ty starší „děti“ mají podstatně horší situaci v tom, že je zaměstnavatelé selektují ve zkušební době rušením pracovního poměru bez uvedení důvodu; tam už není žádná možnost odvolání např. proti způsobu nebo počtu přijímacích zkoušek, nebo proti jejch náročnosti a pod., protože nějaká kriteria neexistují.

Zaměstnavatelé přijmou do zaměstnání a nechají pracovat absolventa pouze podle toho, JESTLI SE JIM LÍBÍ nebo JESTLI SE JIM NELÍBÍ. Při přesévání písku několika síty se každá frakce (= každá velikostní skupina zrnek) technicky využije. Naproti tomu po selektování mladých lidí zaměstnavateli zůstane nejméně 1/3 absolventů bez zaměstnání a musí je nadále živit a platit jim pojištění jejich příbuzní. V tom je rozdíl mezi zbožím pískem, a zbožím absolventem.

Odp: Starší „děti“ to mají horší.
Jana, 12.1.2009 16:03

Neříkejte. Vy jste pořád bez práce? Vždyť už to musí být roky. Jak se to snažíte řešit?

Odp: Starší „děti“ to mají horší.
Bára Š., 13.1.2009 13:41

A co jako?
Snad jakožto zaměstnavatel si mám právo zaměstnat koho se mi zlíbí ;-)

Nebo Vy byste nutil občany, aby povinně zaměstnali občana XY??

:-)

Odp2: Starší „děti“ to mají horší.
Juras, 23.1.2009 12:43

Jo nutil, především pokud XY=romantik :-)

Odp: Starší „děti“ to mají horší.
Yardasan, 14.1.2009 22:25

Pokud jsou děcka práceschopné a ne invalidi, tak nevím co by za ně příbuzní platili. Vzít do ruky pořádnou hůl a vyhnat je od PC někam do světa... S pozdravem jK.

Odp2: Starší „děti“ to mají horší.
Bára Š., 15.1.2009 11:42

Jů, konečně se ztotožňuji s nějakým příspěvkem :-)

Odp2: Starší „děti“ to mají horší.
Trautenberk, 23.1.2009 18:58

Oni se páni podnikatelé postarají, aby se z práceschopných „děcek“ postupně stali „děcka“ invalidi a z těch „dědci“ invalidi. Pořádek může udělat jen Trautenberk.

Blbci to mají horší, ale mohou si za to sami...
Yardasan, 24.1.2009 15:06

:-) vidím, že si za to mohou sami zaměstnanci, porušováním a neznalostí bezpečnostních předpisů, honěním se za mamonem za každou cenu a držením huby, záviděním si výplat mezi sebou a házením špíny a pomluv. S pozdravem jK.

Jako Vy madam:
Říkám:, 12.1.2009 16:19

na svíci.

Odp: Jako Vy madam:
slayd, 12.1.2009 17:24

Ale na svíci se opravdu nikdo nic nevyřeší. Svíce je tlachání u PC bez točeného piva. Náhražka hospody. V hospodě se dá občas založit i Dělnická strana nebo Klub angažovaných nestraníků. Ale peníze vám taková činnost nepřise jen práci. Peníze by přišly až kdyby vaše strana uspěla ve volbách a vy jste byl členem jejího představenstva. Základna jen platí příspěvky. P.S.

Každému co jeho jest.
Rarášek, 12.1.2009 19:12

Pane Slayde,
neberte odpověď paní UčJaně doslova. Odpovědi různým tazatelům jsou přece dávány různé. Vy byste asi dostal odpověď jinou. Příčina je v tom, že někdo nesnáší jízlivé otázky od nějakých Úč a že nechodí do hospody.

Odp: Každému co jeho jest.
slayd, 12.1.2009 19:43

Děkuji za vysvětlení... P.S. Vzorný žák, čtenář i posluchač.

Odp2: Každému co jeho jest.
slayd, 13.1.2009 11:34

Nic novýho - tak mám zase poslední slovo. P.S

Význam SVÍCE
Osvícený., 14.1.2009 16:30

Pro Slayda:
SVÍCE slouží k tomu, aby se na ní lidé vypovídali a vyvztekali nad zásadními novými i starými chybami společnosti a systému, kteréžto chyby nikdo z mocných neřeší a řešit nechce. Důvod je jasný: To, co většina obyčejných lidí cítí jako křivdu, to bylo hrstkou mocných uzákoněno, aby mohli z toho velkého davu „obyčejných a hloupých lidí“ pod sebou bezpracně bohatnout. Ludvík XIV o SVÍCI neměl ještě ani tušení; se SVÍCÍ by se mu bývalo vládlo snadněji, a možná by vládl dosud.

SVÍCE slouží k tomu, aby se vyssávané davy na SVÍCI mohly vykřičet a neměly už sílu zaútočit na správný a odpovědný cíl. Svíce je takovým prvním UCHEM a současně NÁRAZNÍKEM a PEŘINOU, tlumící nespokojenost davu.

Odp: Význam SVÍCE
Juras, 23.1.2009 12:42

Omyl, romantik není většina a není oprávněn za žádnou většinu mluvit.

Být Alešem Jandou, tak Vám poslední větu nějak osladím. Jaké máte důvody pro tvrzení, že pan Aleš Janda slouží mocným k tomu, aby vysílil „vyssávané davy“?

Báře Š.
slayd, 13.1.2009 17:41

Napište něco rozumnýho. Já vím, že je to těžké, když téma je tak prosté a emocionálně prázdné. P.S.

S tou se nebavte.
tik, 13.1.2009 20:59

Copak jste Slayde dosud nepoznal, že úspěšná je a může být pouze BARONESSA, která si myslí, že jediná z nás je nejchytřejší a že se jako jediná z nás dostatečně „snaží“ a patřičně hýbá svou „pr.elí“ ( slušně řečeno pozadím) ??? Ona si myslí, že je stvořená jen k ohrnování nosu nad ostatními. Z té nic rozumného nevyrazíte. A ani se o to nepokoušejte, s radostí Vás za to kousne, a nebude se ani rozpakovat kam. Ale jako odstrašující exponát s náhubkem by se vystavit dala; a k tomu na cedulce vtipný komentář ...:-)

Odp: S tou se nebavte.
Yardasan, 14.1.2009 22:22
Odp: S tou se nebavte.
Bára Š., 22.1.2009 9:49

Nemyslím si, že jsem nejchytřejší a jako jediná ze všech se snažím. Nicméně - myslím si, že jsem chytřejší než VY a především hýbu zadkem více, než VY. Vycházím z vašich zahořklých komentářů mé osoby :-)
Asi jste nepochopil, jako spousta lidí, že diskuze se automaticky nerovná nadávání na vše. Možná vás překvapuje, že lidi, co se na nikoho nespoléhají a dřou, nadávat nemusí.

Odp: S tou se nebavte.
Juras, 23.1.2009 12:38

Pravda, romane-tiku. KJestli i Vaše pracovní nasazení spočívá v tom, že především hledáte chyby na ostatních, nedivte se, že vás odevšud vyhazujou bez udání důvodu. Ostatně - kdoví, jestli to bylo bez udání důvodu. Na svíci jste si od různých diskutujících vyslechl spoustu důvodů, proč se s vámi pracovat nedá, a vypadá to, že to nevnímáte nebo neberete v potaz. Takže i ten zaměstnavatel Vám to určitě zdůvodnil, i když to formálně bylo bez udání důvodu. Jenom jste to neslyšel nebo nechtěl slyšet.

Měl byste se naučit sklapnout a když se vám někdo nebo něco nelíbí, měl byste nejdřív uvažovat, než začnete celé své okolí nasírat ublíženeckou kritikou. To je dobře míněná rada. Jestli nenastartujete změnu především u sebe, tak vám v sebelítostné nasranosti proklouzne celý živcot mezi prsty a najednou zjistíte, že už jste na konci a celý život jste se zbytečně užíral vlastní hloupostí.

Odp2: S tou se nebavte.
Alfons, 29.1.2009 14:02

Nahlaste sem všichni své chyby !!!;-)A´t je nemusím pracně hledat.

Jste nevyhovující.
Vaše hloupost, 29.1.2009 15:04

je JurasiJurasimoviči větší, protože stále nechápete. Vy místo pochopení kolem sebe vytváříte zónu nasranosti, Vy si nevážíte lidí, kteří s Vámi diskutují. Nejste diskutér, jste kecal, pro diskuzi nepoužitelný, jste beznadějný případ.

:-)3 PŘIKV JŮJUO HJMDGNH §§§
PEPIK, 25.1.2009 16:59

:-)3 PŘIKV JŮJUO HJMDGNH §§§

Žádost o radu či pomoc..
Richard, 5.4.2009 17:06

Dobrý den chtěl bych se zeptat na jednu těžkou otázku co mám dělat když mě nevzali na žádnou školu a už je dávno po termínu,tak jestli by někdo nevěděl co mám ted dělat?Jinak školy stále hledám ale nic už asi nenajdu,tak jestli by někdo nevěděl co a jak dál dělat v téro situaci...děkuji Richard.Kdyby někdo mi chtěl prosim odpovědět tak mi napište na email: Richard.Muzikar@seznam.cz

Odp: Žádost o radu či pomoc..
(:-), 5.4.2009 19:47

Richarde, vykašli se na školy. Pokus se najít si práci. A když Tě pan podnikatel do tří měsíců nepropustí ve zkušební době bez uvedení důvodu, tak můžeš začít jásat, protože to bude pro Tebe nejvyšší životní výhra = trvalé zaměstnání.
No a pak se uvidí, můžeš začít studovat při zaměstnání, tedy dálkově.

kreteni
Kubi, 11.5.2009 15:52

:-( at se dou radši visrat poslanci spičeni...Jsem pěkně nasranej...

Práce v zahraničí
Alisa Dvořáková, 7.3.2012 16:56

Nové nabídky práce a brigád v zahraničí na
http://www.prace-v-zahranici.superko.com/

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.