Nefilozofujte u piva, přijďte na Svíci.cz!

Komentáře k článku

23.6.2008 10:26

Jak jsem seknul s Potterem

Černovlasý kluk s věčně rozcuchanými vlasy, s brýlemi s drátěnou obroučkou a s jizvou na čele ve tvaru blesku – nemusím jistě nikomu představovat Harryho Pottera – hrdinu stejnojmenné série knih od britské autorky J.K.Rowlingové.

O příčinách toho, proč dosáhly příhody čarodějnického učně z Bradavic takové fenomenální celosvětové obliby, proč se dočkaly filmového zpracování a své autorce vydělaly fůru peněz, byly popsány tuny papíru a zaplněny megabyty paměti na různých serverech, proto se zde nechci pouštět do žádné analýzy. Jen bych chtěl popsat svůj soukromý vývoj vztahu k Harrymu a jeho přátelům.

Musím říci, že zpočátku mě celé dění kolem Pottera nechávalo naprosto chladným. Spíše nechápavě jsem přijímal zprávy o frontách před knihkupectvími, když se měl objevit nový výtisk. :-) Prvotní vlna potterománie mě nezasáhla i z toho důvodu, že ke všemu, co je módní a valí se na vás ze všech stran, si zachovávám odstup. Z principu, není mým stylem jít s davem, rád bývám v opozici. Fantasy čtu moc rád, ale tohle mě nějak nelákalo – celý ten humbuk mě spíš odrazoval.

Jak se první vlna převalila, říkal jsem si, že bych si mohl přečíst třeba alespoň první díl, ať vím, o čem je řeč, předešel mě však náš syn, který si donesl Kámen mudrců z knihovny. Počkal jsem až dočte a skoro potají jsem si knihu přelouskl také a musím říci, že se mi opravdu líbila. Čtivé, vtipné vyprávění se svižným dějem. Pak jsem se podíval i na film a ten mě také příjemně překvapil – málokdy se podaří převést knihu na plátno zdařile.

Takže jsem byl samozřejmě zvědavý, jak příběhy Harryho budou pokračovat a tak, jak na nás přicházela v knihovně řada, četli jsme další a další díly. Mé nadšení však pomalu vyprchávalo – knihy byly čím dál tlustší, ztrácely však šťávu a svižný děj, namísto toho mi připadly plné vaty, jakoby autorka byla placená za počet slov :-) O tom, že klesala i kvality filmových zpracování ani nemluvím.

Bod zlomu u mě nastal po pátém dílu – 700 stránek o ničem, rozvláčné, utahané, bez vtipu a zápletek. A tak jsem si řekl, že netoužím vědět jak dopadne souboj Harryho s Voldemortem za každou cenu, že můj život se nezhroutí, když se nedozvím, jak skončili ostatní hrdinové nekonečného maratónu a beze stopy lítosti jsem odmítl šestý díl, když mi jej syn podával přečtený.

Proč o tom všem ale píšu? Protože si myslím, že ani v oblasti literatury neexistuje spravedlnost a že více než kvality díla rozhodují o úspěchu knihy dobrý marketing, reklama a mediální masáž. Četl jsem v mezidobí mezi jednotlivými díly Harryho Pottera celou řadu fantasy knížek a příběhů, které svým nápadem, zpracováním, stylem i zápletkami dle mého názoru výrazně předčily knihy o škole čar a kouzel v Bradavicích, přesto nedosáhly zdaleka takového věhlasu a mediálního prostoru jako Harry. Proč? Nebyl by to takový dobrý byznys pro všechny? Není to škoda, že prostor a pozornost dostává ne sice špatný, ale průměrný Harry Potter a řada lepších knih zůstává bez povšimnutí?

A tak i proto jsem seknul s Harry Potterem – kvůli smyslu pro fair play :-)

Ano, autorka Harryho Pottera zřejmě...
Sova, 23.6.2008 12:42

Ano, autorka Harryho Pottera zřejmě není dvakrát chudá, a tak si může dovolit patřičnou propagaci jejích knih. Mě osobně se líbí jen první tři díly, pak už je to nuda...

Lepší knihy?
Shipper, 23.6.2008 15:41

Dostanete se ke starému problému, kdo určí, co jsou to lepší knihy? Kritici? Žebříčky prodejnosti? Čas? Každý jednotlivý čtenář?

Harry nesmyslný, nechutný, neestetický...
ronantik, 23.6.2008 17:04

...tak vnímám Harryho P. já. Mám technické vzdělání, nikdy a nic v mém životě nebylo možné změnit žádným kouzlem a kouzlem se v mém životě nikdy nic k lepšímu nezměnilo. Na Harryho mi stačilo se dívat v TV pouhých deset minut; po tahání nějakých nechutných zelených hlenů z nosu obra se mi málem udělalo špatně a „slavný“ Harry měl existenci na obrazovce TV i kdekoliv jinde v mé domácnosti definitivně zlikvidovanou a zakázanou. Nikdy jsme doma žádný díl knihy neměli, nečetli a nelitujeme. Je to neskutečná slátanina. Puntík.

Odp: Harry nesmyslný, nechutný, neestetický...
Kelt, 23.6.2008 19:34

Neodvážil bych se takto příkře odsoudit něco, co jsem nečetl ...

Odp: Harry nesmyslný, nechutný, neestetický...
Growen, 23.6.2008 21:02

Jen bych chtěl říct, že mně osobně se filmové ztvárnění vůbec nelíbí. Knížky jsou skutečně mnohem zábavnější. ;-)

Odp2: Harry nesmyslný, nechutný, neestetický...
Jana, 23.6.2008 22:50

Jasně, knížky jsou vždycky zábavnější.

Odp: Harry nesmyslný, nechutný, neestetický...
Pavel od vody, 23.6.2008 23:47

Též jsem technik-elektro, ale nemohu souhlasit. Pohádky mne dodnes fascinují. A Potter je pohádka. Stejně jako Tolkien s Pánem prstenů, Andersen či naše Boženka. Myslím si, že kdo neumí vnímat pohádky, je v životě o mnoho ochuzen.
A jestli je kolotoč kolem Harryho komerce? No samosebou je. Všimněte si ale jedné skutečnosti: Harry Potter vrátil knížku do rukou dětí. Alespoň to bychom mohli ocenit.
Pro Romantika: Zakázal jsi doma taky Shreka, když si z ucha vytáhl ušní maz a udělal z něj svíčku pro romantickou večeři? (:o)

Odp2: Harry nesmyslný, nechutný, neestetický...
ronantik, 24.6.2008 22:35

Bohužel anglosaské pohádky jsou proti našim všeobecně hrubé, bezcitné a neestetické. Je to dáno jinou kulturou v anglosaských zemích. To, co normálnímu staršímu Čechovi připadá příliš hrubé, nevkusné, nebo nudné, tomu se dospělí i děti současných cizinců z těch zemí smějí.

Odp3: Harry nesmyslný, nechutný, neestetický...
Pavel od vody, 26.6.2008 19:27

Bude to asi tím, že český národ si za dobu své existence neužil moc romantiky a tak ji vyjádřil ve svých pohádkách.

Odp: Harry nesmyslný, nechutný, neestetický...
Deever, 19.8.2009 15:46

klasický demagog

Odp: Lepší knihy?
Kelt, 23.6.2008 19:33

Jasně, máte pravdu, o úspěchu či neúspěchu knihy rozhodne nakonec jen ten čas. Já se zde nechci stavět do pozice Arbitera, který rozhoduje, co je lepší a co nikoliv, možná má někdo názor právě opačný a já ho respektuji. Jen jsem chtěl vyjádřit svůj názor a své důvody proč si myslím, že je Harry Potter přeceňovaný a že z mého subjektivního pohledu vychází řada lepších knih.

Odp2: Lepší knihy?
Shipper, 23.6.2008 20:47

Díváte se na Harryho Pottera jako na umění, či jako na byznys?

Odp3: Lepší knihy?
Kelt, 23.6.2008 23:18

No umění v žádném případě, myslím, že sama autorka nikdy neměla ambice psát Harryho jako umění :-) Spíše jako zábavu, lehké čtení, tedy spíše ten byznys.

Odp4: Lepší knihy?
Pavel od vody, 23.6.2008 23:52

Mrs. Rowlingová rozhodně s prvními díly netušila, jakou lavinu uvolní. Teprve s filmovou adaptací to přišlo a s dalšími díly prostě využila situace.

Odp4: Lepší knihy?
Shipper, 26.6.2008 6:25

Myslím, že v tom máte trochu rozpor, pokud by byl Harry Potter pouze lehké čtení, nevadilo by vám, že ho Rowlingová nastavuje jako kaši. I když jsem to nečetl, myslím, že mezi Rowlingovou a např. Danielle Steel je dost podstatný rozdíl a že ta první na rozdíl od té druhé v dějinách literatury zůstane.

Odp5: Lepší knihy?
Kelt, 26.6.2008 7:35

Možná jsme se špatně pochopili - já jsem dílo paní Rowlingové nezatracoval jako celek, líbilo se mi jak bylo pěkně psané, svižné, vtipné - o tom svědčí ostatně i fakt, že jsem přečetl celých 5 dílů :-) Jen si myslím, že méně bývá někdy více a že kdyby pojala dílo jako dejme tomu trilogii, nebylo by tomu co vytknout. Od Danielle Steel jsem bohužel nic nečetl, takže nemohu srovnávat, plně s Vámi ale souhlasím v tom, že Harry Potter určitě zůstane v takovém tom „Zlatém fondu“ knížek pro děti. A ještě jednu věc nelze opomenout - paní Rowlingová dokázala řadě dětí vrátit knížku do rukou, za což jí patří velký dík.

Trilogie?
Shipper, 27.6.2008 13:35

No ani v této diskuzi se asi neshodnete, vy jste pro tři, někdo pro čtyři, nebo pět dílů, myslím, že pro autora je obtížné bez časového odstupu rozpoznat, kdy přestat.
Paní Rowlingová sice dokázala řadě dětí vrátit knížku do rukou, ale otázka je, na jak dlouho...

Odp: Trilogie?
Kelt, 27.6.2008 20:29

Já myslím, že to, aby se všichni lidé dokázali shodnout za všech okolností je nedostižným ideálem jakékoliv demokratické diskuse, tu na Svíci nevyjímaje. :-) Vyjádřil jsem svůj názor, Vy jste vyjádřil svůj, každý jsme přihodili pár argumentů pro podporu svého názoru, jeden jsme v klidu a bez emocí vyslechli toho druhého - už tím jsme myslím dokázali více než mnozí naši demokraticky zvolení zástupci :-)

Harry Potter
Jana, 23.6.2008 20:40

Knížka se mi dostala do ruky před pár lety, půjčila jsem si první čtyři díly od sestřenice. Původně jsem je chtěla číst dětem, ale přiznám se, že mě příběh pohltil. Co se nedá Rowlingové upřít, umí rozvíjet příběh.
Další, pátý , díl jsem si koupila rovnou v angličtině, nechtělo se mi čekat na překlad. Pokud jde o pátý díl, líbil se mi moc. Musím ale s Keltem souhlasit, že šestý byl už moc rozvláčný a sedmým jsem byla zklamaná - nemám ráda, když dopředu tuším, jak to všechno dopadne.
Jinak, Rowlingovou obdivuji. Není to sice určitě literátka nejvyšších literárních kvalit, ale fascinuje mě životní příběh ženy, která se vypracovala z role rozvedené matky samoživitelky mezi nejbohatší lidi na světě.

Odp: Harry Potter
Kelt, 23.6.2008 23:29

Já Rowlingové neupírám vypravěčské schopnosti, naopak, byl jsem prvními díly příjemně překvapen, jak lehce dokázala příběh rozvíjet, s jakou lehkostí a vtipem dokázala čtenáře udržovat v napětí a v jakém svižném tempu a s originálními zápletkami dokázala příběh vyprávět. Jen mám ten pocit, že jí tento dar s přibývajícími díly začal opouštět a pro mě poslední, tj. pátý díl, byl již pro mě příliš rozvláčný, nezáživný a bez nápadu.

Jinak proti Joan K.Rowlingové vůbec nic nemám a její osobní příběh mě taky fascinuje, že i v dnešním světě plném korporací a lobistů dokázala s originální myšlenkou prorazit. Jen si myslím, že nedokázala včas přestat. Ale to je můj soukromý názor :-)

Odp2: Harry Potter
Pavel od vody, 24.6.2008 0:07

Možná na ni tlačili nakladatelé, jak je to báječný byznys, možná nedovedla ukočírovat svoje ego, kdo ví?
Je to stejné se všemi příběhy. Když jsou úspěšné, hledá se pokračování. Vždyť proč se vrací Indiana Jones? Po jánevím kolika letech? Anebo slavný Rambo. U nás se taky chtěli vrátit k Tatínkovi z polepšovny a k Velrybí stoličce a dopadlo to - no nijak. Poslední Básníci - taky žádná sláva.
Stará moudrost říká v nejlepším přestat. Tedy končím i já.

No jo... zase ty prachy.
slayd, 23.6.2008 22:17

Já Rowlingové ty peníze přeji. Dělala to pro peníze a povedlo se jí zbohatnout. Jaké má ovšem její dílo umělecké poselství? Já tedy žádné nenašel. Na dětské filmy se dívám zásadně se svým synem a ten snese jen první dva díly... Dále je to prostě hnusné a také dost nudné. Osobně se mi více líbily Letopisy z Narnie.

Nejlepší zážitek mám z Harry Potera, když jsem četl jeho odmítání, jako propagaci černé magie. Tento výplod se nacházel ve vitríně u kostela Praha - Kyje. Farář byl bigotní zakompexovaný blbec a jen přežít křest jednoho dítěte, mi dalo opravdu zabrat... Dle něj ta Rowlingová určitě skončí v pekle!
Tak to je vše. Čáry máry fuk... brejlatej kluk... P.S.

Odp: No jo... zase ty prachy.
Jana, 23.6.2008 22:52

Asi bych v tom umění nehledala. Jen dobře zvládnuté řemeslo. Ale i to dokážu ocenit. Až budu mít chuť na něco umělecky náročného, po Harrym Potterovi asi nesáhnu. Stejně tak ho nebudu číst podruhé. Ale nelituju, že jsem si to přečetla.

Odp: No jo... zase ty prachy.
Kelt, 23.6.2008 23:32

Vystoupení některých věřících proti Potterovi jsem taky zaznamenal a snad nejvíce mě dostal jeden náš známý, který plameně opakoval nesmysly obdobné těm, o kterých píšete, ale přitom tu knihu vůbec nečetl! Ač se taky považuji za věřícího, z tohohle na mě zavanul temný středověk :-)

Oprava.
slayd, 23.6.2008 22:20

Zakomplexovaný farář ...

Globalizace
Shipper, 24.6.2008 4:50

Jedna věc je vliv autorky, první kniha byla prostě nejspíš trefa a nedá se asi říct, že šlo hned o byznys, pak ovšem nedokázala říct dost... kdo to dokáže, Cobain to radši skončil jinak.
No a pak je tu asi vliv globalizace, vítěz bere všechno a co nejrychleji. Vzpomínám si jak zpěvačka Alanis Morissette pořád nemohla pochopit, proč si zrovna její desku kupuje tolik lidí, pak na to se zklamáním přišla - prostě proto, že si ji kupují ostatní...v tomhle směru se většina lidí chová jako ovce, marketing funguje.
Knihu jsem taky nečetl, tak jako se obloukem vyhýbám jménu da Vinci, Titanic nebo dinosaurům, mediální masáž má na mne opačný vliv, ovšem občas vylévám s vaničkou i dítě...

Odp: Globalizace
Juras, 24.6.2008 9:18

To jsem na tom podobně. Před dvaceti lety jsem ještě miloval Hobita a Pána prstenů, tím hloupým filmem a všemi komerčními hnusy nabalenými okolo mi to trochu znechutili. Chce to ale zapomenout a přečíst si knížky znovu :-)

Odp2: Globalizace
Kelt, 24.6.2008 9:41

Já se musím přiznat, že jsem film Pán prstenů neviděl a to z toho důvodu, že jsem si nechtěl pokazit úžasný dojem z knihy a kvůli tomu, že mám své vlastní představy a netoužil jsem po vnucování cizích představ. A dětem jsme Pána prstenů taky raději přečetli.

Odp3: Globalizace
Growen, 24.6.2008 22:25

Film má tu úžasnou vlastnost, že může naprosto skvěle dokreslit atmosféru hudbou. A ta je u pána Prstenů krásná. Osobně mám rád knížku i film a jeho emotivní, velkolepé scény.

Mimochodem, myslíte že je Pán prstenů pohádka a nebo by se dal považovat i za mýtus či epos ?

Odp4: Globalizace
Kelt, 26.6.2008 7:37

Já osobně bych byl s pohádkou dost opatrný. Za pohádku považuji Hobita, ale Pán prstenů? To je něco víc - možná bych se nebál toho eposu, byť v próze :-)

Odp5: Globalizace
Juras, 26.6.2008 23:18

Kdybych to měl kategorizovat, tak by mi na to nejlíp seděl román fantasy :-)

Odp4: Globalizace
Juras, 26.6.2008 23:16

Ten film má hezký obrázky (až na to, že ze skřetů udělali takový ty americký zombáky), ale je to o ničem. Je to normální vypočítaný kýč naší doby. Plytký, místy emotivní, místy akční, ale dohromady úplně o něčem jiném než knížka. A to je na něm asi to nejhorší. Když to uvidí někdo, kdo ještě knížku nečetl, nemá už potřebu po ní sáhnout...

Odp4: Globalizace
Juras, 26.6.2008 23:22

Ještě musím dodat - ani tak nemám tolik proti tomu filmu. To je mi celkem buřt, jak se komu líbí a jaký má úspěch. Víc mě štvou všichni ti paraziti, kteří se vyrojili a snaží se na tom přiživit. Všechny ty hry, čepice, trička atp. Vrcholem pro mě byla reklama na nevím co (plete se mi Telecom) která svědčila o tom, že autor buď nevěděl co žvatlá anebo kápl božskou - chtěli nalákat zákazníky s tím aby si „užili kouzel pána prstenů“ :-D

Původně jsem Harryho odmítala, protože...
Bára Š., 24.6.2008 12:21

Původně jsem Harryho odmítala, protože začátek prvního dílu byl dle mého skutečně nudný. Pak jsem se nadchla a zase odnadchla, když mě znudil pátý díl.

Tak jako tak například druhou až čtvrtou knihu považuji za velmi dobrou, poutavou literaturu...ani mediální masáž by nedonutila tolik dětí a dospělých je přečíst, kdyby to bylo šedé, nezajímavé a hloupé.

HP
toulavy.medved, 15.8.2008 18:42

Ahoj, lidé, a především pane autore článku. Píše se zde o byznisu, který zneužívá HP atd.... hm... že prý je škoda, že lepší knihy nedostávají takový prostor, hm... o čem je vlastně článek a tahle „diskuse“? Každý jeden člověk se rozhodl předpokládám zcela svobodně pro HP. Každý z vás zaplatil „ten byznis“ a všechno kolem. Přemýšlejte o sobě pokud máte trochu svědomí...

Kniha Harry Potter, je čarodějnictví...
L, 19.8.2009 14:30

Kniha Harry Potter, je čarodějnictví moderního spiritismu ve formě zábavy. Kdo nevěří, ať si to prověří.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.