Neptejte se co, ale proč

Komentáře k článku

15.2.2008 12:05

Ať žije král

Všichni se asi po zkušenostech z před pěti lety i po zkušenostech z uplynulého týdne shodneme na tom, že volba hlavy státu našimi řádně zvolenými zástupci není to pravé ořechové a že si umíme představit účelněji vynaložený čas našich zákonodárců i účelněji investované peníze nás daňových poplatníků.

Celkem logicky vyznívá požadavek, abychom si prezidenta volili my všichni v přímé volbě. Bude to asi trošku dražší, ale politici se nebudou muset půl roku předem i půl roku potom dohadovat koho zvolit a budou se moci věnovat své práci a hlevně to bude na první pokus :-)

Co kdybychom si ale odhlasovali změnu ústavy a místo České republiky bychom byli českým královstvím? Mě osobně se myšlenka království moc zamlouvá. Pokusím se na následujícím přehledu poukázat na výhody konstituční monarchie

1) Král není politik, král je aristokrat, který nemá v náplni práce naddržovat té které politické straně - nemá to totiž zapotřebí, nemusí být nikomu vděčný za své zvolení.
2) Král nemá funkční období, byli bychom tedy ušetřeni opakované volby každých pět let, po případné smrti nebo abdikaci krále by se králem automaticky stal následník trůnu - jak prosté.
3) Král by byl důstojnějším reprezentantem země navenek i dovnitř.
4) Král by spíše dokázal své poddané sjednotit než rozdělit právě svou apolitičností.
5) Poddaný Jeho Veličenstva zní mnohem lépe než občan České republiky.
6) Království má v našich zemích mnohem delší tradici než republika - králové vládli této zemi 741 let (1085-1092, 1158-1172, 1198-1918), prezidenti pouhých 90 let
7) Při korunovaci českých králů teklo z pražských kašen víno :-) :-)

Abych byl spravedlivý, musím uvést i pár negativ, které dle mého názoru s Královstvím souvisí.
1) Asi by byl problém nalézti vhodného krále - král by měl být asi urozeného původu. Domácí královská dynastie vymřela po meči roku 1306, Lucemburkové roku 1437, Jagelonci 1526, zbývají tedy Habskurkové, kteří se do historického povědomí našeho národa nezapsali zrovna nejlépe, ačkoliv i mezi nimi byly světlé vyjímky. Nebo bychom mohli nabídnout český trůn některému jinému evropskému panovnickému dvoru.
2) Provoz královského dvora by byl asi poněkud dražší než v současném prezidenstském modelu, ale možná se pletu.

Sečteno, podtrženo - dle mého výhody království jednoznačně převažují nad nevýhodami.

A co vy? Taky byste chtěli žíti jako poddaní Jeho Veličenstva krále českého a markraběte moravského?

Co mojmírovci?
Juras, 15.2.2008 14:05

kdybys netrval na králi, tak bys jako panovníky mohl započítat mojmírovce. Jak je to s jejich potomkama? Jsme to my všichni? :-)

Odp: Co mojmírovci?
Kelt, 15.2.2008 15:36

Při vší úctě, Mojmírovci byli jen knížata :-) Království české zní přeci jen líp než jen knížectví :-) Ba ne, je pravda, že Mojmírovci toho pro zdejší slovanský lid udělali možná víc než si připouštíme - kdyby prozíravě nepřijali křesťanství, možná by naše předky čekal osud polabských a pobaltských Slovanů a dnes bychom tu všichni hovořili deutsch :-)

dědičné „hlavostátovství“
Vlastimil Čech, 15.2.2008 14:51

hmm... ono to dědičné hlavostátovství někdy není nic moc.... třeba v Korejské lidově demokratické republice, ve Spojených státech amerických....

Není králík jako králík
Yardasan, 15.2.2008 15:15

Království je hezké asi jako komunismus. Já se osobně hlásím do království, kde je povoleno smát se a zpívat. S pozdravem jK.

Odp: Není králík jako králík
hrabě, 17.2.2008 9:39
Odp: Není králík jako králík
T.kordac, 3.6.2008 14:36

Teda, že ti stojí zato psát takovouhle blbinu: „Království je jako komunismus“. Hodinky, Holínky, oboje se natahuje, co?

při přesunu polu a Země do puvodní...
hrabě, 15.2.2008 16:12

při přesunu polu a Země do puvodní figury,ten, kdo to přežije, bude mít vnímání aristokrata 5 dimenze a tam již bude rozvinutý společenský řád, jako na ostatních planetách.Brzdíme tady planetární vývoj svou zakrnělou a přežitou 3 dimenzí,ještě pár let a bude tu osvícené žití.

Odp: při přesunu polu a Země do puvodní...
Vlastimil Čech, 16.2.2008 13:58

No teda... pane Hrabě, ten odkaz pod Vaším příspěvkem níže mi připomíná ze všeho nejvíc Švejka: Uvnitř zeměkoule je ještě jedna, ale mnohem větší...;-)... nic ve zlém... mohl byste se, prosím, trochu víc rozepsat o konceptu „posun pólů“... našel jsem stránky Zetatalk...no to asi nemyslí vážně, to bych řekl je něco takového jako Bendovi vesmírní lidé, nebo náš Jára da Cimrman...:-)... anebo jsem prostě jenom nepochopil Váš vtip?:-( No ono se asi ty póly v minulosti opravdu hýbaly... jak by tady mohl býti tropik, kdysi.... plavuně, přesličky, černé uhlí...napište, jak jste to myslel...a taky o těch dimensích... to jsem nepochopil vůbec...

Odp: ...
Pavel od vody, 17.2.2008 0:43

Tak jsem si to prostudoval a není mi jasné jedno: oni tam mají pořád den? Žádná noc, žádné hvězdy, žádné líbání při měsíčku? Hm, to by se mi asi nelíbilo. Dovedete si to představit? To Slunce ve středu Země do nás praží ze vzdálenosti nějakých 6.000 km. A není před ním úniku...

Odp2: ...
hrabě, 17.2.2008 8:55

když šlápne bota neurvalého kinga 3 dimenze do mraveniště, je to pro mravence stejná záhada,jako pro zmíněného kinga uvaha o 5 dimenzi

Odp3: ...
Pavel od vody, 18.2.2008 20:35

Tohle nepovažuju za odpověd. Sorry :-(

plánuju volit
venca, 15.2.2008 20:03
Odp: plánuju volit
PP, 15.2.2008 20:37

Přesně to o Koruně české jsem tu psal, ale komentář zmizel .. (?)

Odp: plánuju volit
hrabě, 18.2.2008 9:01
Odp2: plánuju volit
Kelt, 18.2.2008 10:09

A jakou souvislost má tenhle nenávistný protižidovský článek s myšlenkou znovuobnovení českého království?

Horské knížectví, později království...
ivan, 16.2.2008 0:44

Horské knížectví, později království Bhútán je jednou z nejchudších zemí světa, ale také z nejčištších. Jeho osvícený monarcha korunovaný v r. 2006 ve svém královském prohlášení uvádí, že cílem jeho politiky není parametrizování HDP, ale tvorba spokojenosti jeho obyvatel. V Bhútánu byl jako první na světě zaveden zákon o nekouření nejen na zastávkách veřejné dopravy,( lišácké) ale na území celého státu. Zákon o trvalém zalesnění téměř 60% území je neprolomitelnou hranicí. Zákon o zákazu provádění mítních těžeb dřeva je jednoznačně pokrokový a znemožňuje jeho masívní vývoz. Bh. vyváží elektřinu, ale nebuduje vlastní elektrizační síť. Bh. království podporuje a přispívá obyvatelstvu k využívání el-voltaických panelů a nízkoenergetických spotřebičů. Netrýzní svoje obyvatele státní byrokracií. Přes značný zájem o turistický kontakt nedovoluje zem zaplavit komerčníma cestovkama. (chvályhodné) Když se hlava oSVÍCENÁ, ( ;-) ) národu (kmenům) opravdu povede, tak dokáže vývojově přeskočit celé generace. Kdo se skutečně snaží o zlepšení života lidí ve svém království a aktivně ho prosazuje rozumem, nikoliv silou, tomu zvolejme.

AŤ ŽIJE KRÁL!

Co je bohatstvím, a co je chudobou se teprve uvidí, až si největší pracháči světa začnou kupovat místa pro svoje bydlení daleko od toho, co vytvořili pro blaho nás všech.

Odp: Horské knížectví, později království...
Shipper, 16.2.2008 5:31

No pokud si nevíš se svobodou rady, tak asi dobrý.

Odp: Horské knížectví, později království...
Yardasan, 16.2.2008 9:36

Je to hezké, ale náš národ je taková směs maloměšťáků a vesnických pepíků, že bych dával sebelepšímu králíku tak rok života. Asi je u nás málo poddaných a moc králíků. S pozdravem jK.

Odp: Horské knížectví, později království...
Vlastimil Čech, 16.2.2008 14:14

A jsou ti Bhútánci opravdu šťastní??? Anebo touží po tevisoru v každé chatrči? ...a po tekoucí teplé vodě v domech, po koupelnách a splachovacích záchodech, po telefonech a dostupnosti lékařské péče, po moderních školách, kanalisaci, ledničkách, očkování dětí ??
Věřím tomu, že na té myšlence něco je... a dokonce věřím, že pan bhútánský král má splachovací záchod a elektřinu a tekoucí teplou vodu, protože je král....no a taky ten les, a málo turistů a ostatní výhody, protože je Bhútánec ale možná, že ti ostatní lidé, by chtěli něco jiného, aby byli šťastní, možná by chtěli taky tu elektřinu a telefon, a vodu v domě... možná že by rádi cestovali... ptal se jich ten jejich král? Jak může někdo rozhodnout za ostatní co je jejich štěstí? Jenom proto, že je král? (nebo generální tajemník?)

Odp2: Horské knížectví, později království...
ivan, 18.2.2008 22:55

Vlasto, spokojenost obyvatel není nařízením, ale projevem vůle neobtěžovat obyvatele státní byrokracií. To, že ve vysokohorských podmínkách stát nebuduje elektrizační síť a průmysl vnímám jako soulad se zdravým rozumem. V Bh. není zakázána těžba dřeva, ale těžba mítním způsobem. To, že tato pravidla brání velkotěžařským společnostem v masívním vývozu jejich bohaství je počin hodný uznání, ikdyž opak by jistě královské kase dokázal prospět. To, že chudý stát nepodlehl nabídkám snadnému ,,bohatnutí„ zplundrováním je počin prospěšný celému světu. Proč ho kritizovat? Náš stát vybírá pokryteckou daň za prodej cigaret přesto, že ví , že jsou daleko škodlivější než se donedávna předpokládalo. Za nezdaněné cigarety hrozí tresty i tady! Tak buď jde o to aby neškodily, nebo o ty prachy co se za ně vybere! Vlasto, proč si myslíš, že někdo rozhoduje za někoho co je jeho štěstí, když nabízí, ale nevnucuje možnosti. Je na každém co chce. Kydž si to nebude někdo přát, tak mu nikdo el-voltaický panel nevnutí. Vybudování komunikačních systémů na solárních zdrojích je určitě lepší nežli pálit doma pneumatiky v kamnech. Celý smysl je právě ve zpřístupnění televize telefonů a internetu na čistých zdrojích. Tedy snaha o obecné vzdělávání, které takto bude umožněno všem, kdo o něj bude stát. Kelte, myslím, že se Bh. král se svou snahou prospět svojí zemi ve vysokohorských podmínkách přiblížil svým protějškům ze Švédska, nebo Norska daleko více než my tady z rovinateho Polabí . Bh. je určitě ,,skokanem“ poslední doby. Kelte, proč si nepojmenoval svůj článek rovnou,, Ať žije Švédský, ebo Norský král ". hned by bylo jasno.

Odp3: Horské knížectví, později království...
Shipper, 19.2.2008 5:44

Proč tedy Bhútán směřuje k parlamentní demokracii? Že by to nebyl až takový ráj na zemi? Volby jsou plánovány na rok 2008 (systém dvou politických stran), není těžké si spočítat, co zbyde ze záměrů osvíceného monarchy, homo economicus se postupně prosadí, jako všude.

Odp4: Horské knížectví, později království...
ivan, 19.2.2008 7:10

Nikdo nikdy netvrdil nic o ráji na zemi. Když bylo téma článku ,,Ať žije král,„ tak mě napadl tento příklad jako první. Vládcové, ať dědiční, nebo volení mohou být pro svoji zemi požehnáním nebo zhoubou. Kormidelník není spasitelem a zachráncem všeho, ale může napomoci vední správnm směrm. Shippere, vždyť je to právě král kdo tuto politickou transformaci připravuje, tímto se rozhodně velice Bh. přiblíží spíše evropskému pojetí monarchií, tak jak jsme na ně zvyklí. Prostě nemá tendence vyhlašování dvou, nebo pětiletých plánů, nebo velkého hospodářského skoku. Přichází s drobnými, ale splnitelnými drobnostma, a taky tak činí! Jeho země je položena ve vratkých klimatických podmínkách, doufám, že na pět minut ,,nezhasne“. Po rodinné střílečce před pár lety si uvědomil, že není dobré aby takřka veškerou moc držel král. Rozdělení moci ve státě inicioval on sám. U nás politici neodstoupí ani při prokázaných trestnýhch činech, natož proto, že by si mysleli , že je to dobré. Z tohoto pohledu žijeme v pravěku my.

Odp5: Horské knížectví, později království...
Kelt, 19.2.2008 7:22

Určitě máš pravdu, ale já v tomhle vidím úskalí absolutistického vládnutí - co když po skvělém a prozíravém králi jako byl například náš Karel IV. přijde neschopný a zkorumpovaný darebák jako jeho syn Václav IV., který vlastně dovedl zemi k občanské válce? Co když syn dnešního osvíceného Bhútánského monarchy bude budižkničemu nebo se nechá zkorumpovat západními těžařskými společnostmi? Ba ne, moc králů by měla být pod kontrolou lidu a musí se bhútánskému králi přičíst ke cti, že si to uvědomuje.

Odp6: Horské knížectví, později království...
Pavel od vody, 19.2.2008 9:41

Docela se mi líbí rčení - vládnout znamená sloužit. To si málokterý z vládců uvědomuje, ač by to měli mít napsáno všude tak, aby to měli neustále na očích.

Odp5: Horské knížectví, později království...
Shipper, 19.2.2008 16:45

...tímto se rozhodně velice Bh. přiblíží spíše evropskému pojetí monarchií...
Ty tomu věříš? Co se asi stane, když dáš moc nevzdělané lůze? Do Evropanů mají asi dost daleko. Nebo to bude nějaká forma takydemokracie? Mladý král studoval v USA a na Oxfordu, takže hloupý a naivní asi nebude, nezapadá mi to sebe a jsem docela zvědavý na další vývoj.
Je to určitě skvělý příklad osvíceného panovníka, vhodného na období transformace, ale nejlepší na světě (to jako my) ho nepotřebují.

Odp3: Horské knížectví, později království...
Kelt, 19.2.2008 7:16

Proč jsem nenazval článek „Ať žije švédský nebo norský král?“ Inu proto, že nežiji ve Švédsku ani v Norsku a ačkoliv přeji oběma králům dlouhý a spokojený život, přece jen jsou mi problémy Švédska a Norska lehce vzdálené.

Jestli do toho mohu vstoupit - tak ani...
sandál, 16.2.2008 8:44

Jestli do toho mohu vstoupit - tak ani ve středověku nebyl u nás král absolutním monarchou. České stavy si krále volili a v případě nespokojenosti mu dovedli také pořádně „zatopit“ ne - li ho dokonce uvěznit nebo odstranit. A mimochodem drtivá většina královských rodů byli v prvé řadě Evropany (dobýváním území, sňatky..) a až posléze českými panovníky. Jak by se toto dalo naroubovat do dnešní doby je opravdu asi jen utopie.

Odp: Jestli do toho mohu vstoupit - tak ani...
Kelt, 18.2.2008 10:05

Já také nijak nepropaguji absolutistickou vládu jednoho monarchy, to je opravdu utopie, která v našich zemích fungovala snad v období prvních Přemyslovců, pak už nikoliv, já se snažím propagovat konstituční monarchii, kde má král své postavení definováno ústavou a jeho role je povětšinou pouze reprezentativní. Proč by místo prezidenta s omezenými pravomocemi nemohl stát v čele naší země král s omezenými pravomocemi?

Když se stát bude starat o to, aby jeho...
Pavel od vody, 16.2.2008 20:49

Když se stát bude starat o to, aby jeho obyvatelé buli spokojení, aby bohatli bez toho, že by si na to musleli půjčovat, aby je nechal volně dýchat, tak je jedno, jestli v čele stál král nebo president.
Vzpomínáme na Karla IV a na TGM, ale to je minulost, na které se dá jen stavět. Vracet se k ní nejde.

Odp: Když se stát bude starat o to, aby jeho...
Shipper, 16.2.2008 22:54

Pokud měl autor článku na mysli jen výměnu prezidenta za krále, něco jako Švédsko, Dánsko atd, pak by se nám dýchalo úplně stejně, byli bychom stejně bohatí a stejně spokojení. Pokud měl na mysli změnu systému, něco jako Bhútán, tak...no nazdar.

Odp2: Když se stát bude starat o to, aby jeho...
Kelt, 17.2.2008 17:11

Ne, na Bhútán jsem během psaní svého článku opravdu nemyslel, to vás můžu ubezpečit, opravdu je mi bližší pojetí království ve skandinávském slova smyslu.

Vím, že na životě nás prostých poddaných by se znovuzavedením království mnoho nezměnilo, ale byli bychom přinejmenším ušetřeni těch šaškáren, co jsme zažili v uplynulých týdnech :-)

Odp3: Když se stát bude starat o to, aby jeho...
Pavel od vody, 17.2.2008 21:09

Svatá pravda, bohužel.

Odp3: Když se stát bude starat o to, aby jeho...
Mirek, 29.4.2008 20:16

Saskarna kolem volby prezidenta byla desna, ale je to jen slaby cajicek proto saskarnam, ktere se dnes a denne deji kolem dvoru soucasnych (ten britsky na prvnim miste). Diana mela ozraleho ridice, nemela ozraleho ridice, jela rychle, nejela rychle, nendo to zosnova, nezosnoval. Synacek prolezl se ctyrkama stredni vojenskou, zahajloval si a pak byl tajne par tydnu v „misi“ a je z nej narodni hrdina.

A obcane slabeho ducha stoji frontu u silnice a pri trose stesti se jim dostane „small talk“. Tedy neco jako:
„To je ale hezka holcicka, ta je vase? To jsme radi, ze nam rostou takovi pekni poddani“.

A co teprve ta saskarna s princem, kterymu tahne na 60.

Ach jo.

Hned s první větou nesouhlasím.
M.., 17.2.2008 23:44

Jaké „všichni se shodneme“? Já se teda rozhodně neshodnu.
Takové demagogie nesnáším.
A proti monarchaii jsem zcela zásadně.

Odp: Hned s první větou nesouhlasím.
Shipper, 18.2.2008 5:00

Všichni se ASI...
Takové demagogie nesnáším.

Částečně nesouhlasím
havranznursie, 18.2.2008 3:29

Království to není to pravé ořechové. Že by mohli čas strávený komplotem využít k tomu za co jsou nadměrně ohodnoceni to jsou má „slova“.

Monarchii nechci.
JardaJardaJarda, 18.2.2008 11:21

Monarchii rozhodně nechci.
A na průběhu volby prezidenta před pěti lety ani letošní nevidím nic pohoršlivého. Pohoršilivé by bylo, kdyby to byla volba na oko. Kdyby to bylo jako fingovaná výměna v Kremlu. To by se mi rozhodně nelíbilo, to by mne pobouřilo.
Ale volba prezidenta u nás byla teď i minule veřejným bojem o moc a měřením politické síly, a to bez střílení a pouličních demonstrací a bez zásahu vojska.... Dobré to bylo.
Jsme dobrý stát a máme demokracii.

Odp: Monarchii nechci.
Kelt, 18.2.2008 11:40

U nás se nestřílelo, u nás se pouze posílaly nábojnice :-) :-)

Mě osobně připadla volba prezidenta sice demokratická, ale naprosto nechutná a nedůstojná civilizované země 21.století. Tohoto všeho bychom byli ušetřeni, kdyby se voli prezident v přímé volbě ... nebo kdybychom měli krále.

Odp2: Monarchii nechci.
Pavel od vody, 18.2.2008 20:33

Kelte, v jádru s tebou souhlasím, ale - není to přece jen trochu utopie, nebo jenom hezký sen? Jakou má vize českého království naději?

Odp3: Monarchii nechci.
ivan, 18.2.2008 23:07

Pavle, nemohu odpovědět e-mailem protože mám přecpanou a ,,zaseklou" schránku,- snad to nějak rozpletu. Díky, zdravím. Iv.

Odp4: Monarchii nechci.
Pavel od vody, 19.2.2008 10:41

Ivane nespěchej, až budu o JL vědět víc, tak se ozvu na mobil.

Odp3: Monarchii nechci.
Kelt, 19.2.2008 7:09

Za současné situace to určitě utopie je, to nezastírám - jediná strana, která usiluje o znovuobnovení království je Koruna česká a ta má 300 členů :-) Ale lidské dějiny jsou trpělivé a je-li myšlenka království správná, tak se dříve či později na „trhu vizí a ideí“ dokáže prosadit. Nejspíš se toho ani jeden z nás nedožijeme, ale to neznamená, že rezignuji na svůj názor. :-)

Odp4: Monarchii nechci.
Pavel od vody, 19.2.2008 10:56

Myšlenka království se mi docela líbí, za císaře pána se Češi neměli špatně, ale vývoj šel jinudy a dneska si lze jen těžko představit krále na Hradě. A českého krále, to snad ani nelze. Kdo z nás může říct, že je na 100% Čech? Za ta staletí se přes české země přehnalo tolik vojsk, které zde zasely své sémě, že Čech je dneska každý, kdo se tady narodil a mluví po našom. I kdyby měl šikmé oči, blond vlasy a černou kůži.
A právoplatní dědici už vůbec nejsou Češi. To už je mi bližší valašský král.;-)

Odp5: Monarchii nechci.
Vlastimil Čech, 19.2.2008 16:13

JÁ JSEM ČECH!!! Já můžu říct, že jsem 100% Čech!!! Čech Vlastimil!
Jo, a Ivane: mýtní způsob těžby... vyňatá slova po „M“.... třetí třída základní školy....(my, mýti, hmyz, mysliti, mýliti se, myš, hlemýžď, MÝTO, MÝTITI, zamykati, smýkati, dmýchati, Litomyšl)

Odp6: Monarchii nechci.
Shipper, 19.2.2008 16:19

Tak jste 100% Čech!!!, ale chování nic moc.:-(

Odp6: Monarchii nechci.
Juras, 19.2.2008 21:25

Jste fakt dobrej. Teď jste tady všem ukázal, jaký jste pašák. Chudák Ivan aby teď chodil kanálama, co? :-D Nepřipadáte si náhodou trochu trapně, že ne?

Odp6: Monarchii nechci.
ivan, 19.2.2008 23:08

Buď na sebe hrdej a každý den se pochval! Zasloužíš si to.

Odp7: Monarchii nechci.
Vlastimil Čech, 20.2.2008 22:11

Ano, jsem hrdý! Dokončil jsem základní školu! Jsem Čech a umím česky. Jsou i lidé, kteří mají velikou hubu, naparují se, jací že jsou kabrňáci, borci a chytrulíni z Chytrákova.... a neumí česky, nedokončili ani tu základní školu, nebo si kreslili na lavici a nedávali pozor... No, a ti nás teď budou poučovat, kárat a vůbec se porůznu obhajovat, že čeština je (ty BORCE a HVĚZDY) nezajímá, že oni pravidla dodržovat nemusí , že oni jsou takoví gerojové, že jejich myšlenky jsou nad pravidla a my se jejich pravopisným blábolům musíme přizpůsobit.... už se těším... že to tak bude?... anebo že bychom se dočkali jiné výmluvy?
„Der Tseschtin est jejich kobylek“ anebo nějaká „Hoch Bomisch“ ?

Odp8: Monarchii nechci.
Shipper, 21.2.2008 14:37

A co když někdo nemá velkou hubu, nenaparuje se, dokončil základní školu a prostě jen udělá chybu, připadá vám přiměřené hned předhazovat třetí třídu a vyjmenovaná slova?
No ono se asi ty póly v minulosti opravdu hýbaly
Vlastimil Čech, 16.2.2008 13:58
Nakonec ani nebudete Čech :-(

Odp9: Monarchii nechci.
Vlastimil Čech, 21.2.2008 19:19

No ono se asi ty póly v minulosti opravdu hýbaly Nakonec ani nebudete Čech :-(
No to teda nejsem Čech! To jsem z toho přímo jelen.... Jakou souvislost spatřujete proboha mezi předpokládaným, jakkoliv hypothetickým, pohybem pólů a mým jménem či národností ??
Žasnu! Jaké myšlenkové bouře se ve Vás musely odehrát, abyste přišel k takovému závěru...Snažně prosím, pokuste se mi vysvětlit....

Odp10: Monarchii nechci.
Shipper, 21.2.2008 20:17

Tak teď opravdu nevím, No ono se asi ty póly v minulosti opravdu hýbaly
Nemělo by to být - no ony se asi ty ...
Jedná se mi o gramatický problém, ne o vědecký.

Jsem Čech a umím česky

Odp9: Monarchii nechci.
ivan, 21.2.2008 19:29

Ve staženém článku od ,,Tři kroky do tmy„ -,,Topíme uhlím,“ se pan Vlasta chlubil jak krásně ušetří za uhlí pálením paneumatik a plastů ve velkém. Můj syn Tomáš, nekuřák, (elektronik) zemřel na Leukemii ve svých 25 letech zřejmě iniciovanou exhalacemi od lidí jako je on. Jemu nevadí moje gramatická, byť hrubá chyba, kterou by jistě ve zdraví přežil, ale moje kritika jeho počínání, a jemu podobných, kterou občas někdo zaplatí životem. Nikdy mě to neodpustí !! Jazykovým nadáním nepřetékám a dokonce se divím, že jsem se naučil jakž,takž, mluvit a jako internetový samouk se textově dorozumět. Mým cvičným polem je Svíce, kterou jsem si vybral právě pro její slušnost. Shippere, Jurasi, díky za zastání, je mě trapně za sebe i za pana 100%. Iv.

Odp8: Monarchii nechci.
Yardasan, 21.2.2008 18:52

Zdá se mi, že nevidím velikána, který by měl z češtiny za jedna a přitom by jste se sním mohl rovnat. S pozdravem jK.

Odp5: Monarchii nechci.
Kelt, 19.2.2008 17:18

Příslušníci panovnických rodů Evropy se mezi sebou ženili a vdávaly v průběhu mnoha staletí, takže se dá říci, že jsou dnes příbuzní všichni se všemi :-) Takže ať se obrátíme kamkoliv, vždycky najdeme někoho, kdo má v sobě nějakou tu přemyslovskou nebo lucemburskou krev. :-)

A když to vezmeme do důsledku - vždyť už tolikrát v minulosti usedli na český trůn cizinci - Jan Lucemburský, Jagelonci, Habsburkové, Fridrich Falcký a tak bych mohl pokračovat. A řada z nich se o zdejší zemi starala lépe než „našinci“. Proč by to tentokrát nemohlo být podobné?

Odp6: Monarchii nechci.
Yardasan, 19.2.2008 20:03

Nemůže to být podobné, protože je velmi vysoký výskyt blbců na kilometr čtverečný. S pozdravem jK.

Odp7: Monarchii nechci.
Pavel od vody, 20.2.2008 22:04

Yardo, tohle není argument, sorry.

Odp6: Monarchii nechci.
Pavel od vody, 20.2.2008 22:39

To je sice pravda, přesto si nedovedu představit (jistě z nedostatku info) že by se naším králem stal potomek Habsburků Karel či Pavel Jiří (toho bych preferoval i když já jsem Pavel Vojtěch). Jaká je možnost výběru českého krále? Dle webu korunaceska.cz připadají v úvahu pouze tito dva. Může být králem třeba náš Karel Shwarcenberg? (teď nevím jak se to píše)

Odp7: Monarchii nechci.
Kelt, 21.2.2008 7:08

Já taky nejsem odborník, jen se snažím hledat analogie v historii a tak vím, že minimálně dvakrát byla česká koruna nabídnuta královskému rodu, který neměl s českými zeměmi co do činění - Janu Lucemburskému a Fridrichu Falckému, jednou byl českým králem korunován příslušník šlechty - Jiří z Poděbrad. Habsburkové se české koruny vzdali, takže si nemyslím, že by museli být českými králi automaticky oni - už kvůli poměrně pošramocené pověsti :-) Takže dle mého selského rozumu je těch možností více.

Odp7: Monarchii nechci.
JardaJardaJarda, 21.2.2008 14:19

Proč Habsburky (správněji Lotrinčany), když máme Karla Gotta?

http://www.kartinki.cz/show-pic-10124.html

S královstvím bych měl veliký problém...
vi.tr, 1.3.2008 15:34

S královstvím bych měl veliký problém, protože dělí lidi na urozené a ty druhé!!!

Odp: S královstvím bych měl veliký problém...
T.kordac, 3.6.2008 14:51

ale to je nesmysl. A ikdyby to byla pravda - že království dělí lidi na urozené a ty druhé (myslíte asi neurozené) - tak proč by Vám to vadilo, pokud by s tím nebylo nic jiného spojeno. Nebo snad máte pocit, že Holandsko, Belgie, Dánsko dovoluje studovat jen šlechtě a jak říkáte „neurození“ mohou dodělat jen základku? Co chápete pod pojmem „urozený“?

Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Ondra, 9.4.2008 21:49

Nejsem zastánce absolutních ano nebo ne. Ale v tomto případě absolutně NE. Důvodů je příliš mnoho. Btw. znamenalo by to, že bychom se stali poddanými :))) což mě dvakrát netěší...

Odp: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Zamfir, 29.4.2008 16:56

Poddaní nebo ne. Nezdá se vám, že teď jsme dá se říct také poddaní, ale říkáme si občané? Vždyť je to jedno a to samé. Problém by byl, kdybi se k moci dostal někdo, kdo tam nemá co dělat. Když je u moci ten, kdo tam být má, tak je potom skoro jedno, jestli království nebo republika.

Odp2: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Mirek, 29.4.2008 19:56

O jak to Vasemu uchu lahodne zni, poddany jeho Velicenstva.

A co takhle pohled do minulosti. Jak vzniknul prvni aristokrat? Byl to vudce tlupy, ktery potreboval posadit na misto vudce i sveho synacka. Takze uzavrel nepsane spojenectvvi s mistnim samanem.
Saman dodal bozsky puvod, kral samanovi punc cirkevniho hodnostare a uz to frcelo.

Postupem casu na sebe aristokrate nabalili pozlatko
jedinecnosti, vyjimecnosti (dobrych mravu a cti), ktere pak prakticky projevovali poziranim se mezi sebou a hlavne drenim poddanach az na krev.

Nebavi mne servilne ukapavat slzu pri pohledu na nejaky majestat. Riziko, ze se na trun dedicnym rizenim dostane senilni nebo naopak nesenilni ale degenrovany jedinec, mne taky prilis nevoni.

Vyhodopu demokracie jest, ze si nikdo nemuze byt jist, ze ma misto nahore navzdy jiste. Ci jinak receno, muze byt prezidentem zvolen kazdy z nas. Nebo jeste jinak, kazdy z nas muze byt odvolen.

Trvalo to dlouho nez aristokrate odkraceli do propadliste dejin, nechme je tam, a budme radi, ze uz aspon tech 90 let mame volene hlavy statu.

Vas pohled na kralosvky majestat je velmi romanticky a hlavne ovlivnen pohledem na dnesni tzv. konstitucni monarchie. Tedy monarchie takove, kdy kral nema zadnou praktickou moc vykonnou, zakonodarnou ani jinou. Je to prezitek, ktery si nekteri narodove pestuji jako loutku, pozlatko ci zabavicku pro obcany ponekud mdleho rozumu. Neb jen kolektivni mdly rozum dokaze vysvetlit to silenstvi kolem Diany.

Nedavno se princ Harry vratil z Afganistanu (byl tam ani ne mesic). A hned prispechal ministersky predseda Brown a s dojetim vsem britum sdelil, jak je hrdy na to, jak princatko (ktere pul roku predtim v krcme hajlovalo) statecne bojovalo za vlast a kralovnu. Primadona byla poslana domu pri prvnim svezim vetricku a hosi od mariny zustanou na bojisti dalsi rok jen to frkne.

Ja se nestacim divit. Jak muze nekdo vedome vymenit
pozici svobodneho obcana za pozici poddaneho jeho velicenstva ??? Nekteri lide proste musi mit nekoho, ke komu mohou vzhlizet (aby je sjednotil) a koho mohou poslouchat (aby vedeli co maji delat) a ...

Dekuji, ale NECHCI.

Odp3: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Zamfir, 29.4.2008 21:52

Sice si říkáme občané, ale jestli jsme svobodní, to je otázka. Když je král dobrý (například Karel IV.) tak je pro člověka čest, že si může říkat „poddaný jeho veličenstva“. Ty dnešní zákony atd. Jsou jen na to, aby se dali obcházet, dělat různé miliardové podvody,...
Nezdá se vám to tak?

Odp4: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Yardasan, 29.4.2008 22:06

Nezdá. Je to tak. Jde jen o peníze. To jste ještě nepochopil? ;-) Bez peněz nejste nic. S pozdravem jK.

Odp5: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Tony, 29.4.2008 23:01

O penězích to není. To jste ještě nepochopil? Peníze jsou potřeba, ale není důvod chtít stále více a více.

Odp6: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Mirek, 30.4.2008 0:42

Presne tak.

Penize jsou skvely sluha, ale spatny pan (jako ten ohen).

Panez je na svete takova spousta, ze pro pracoviteho a chytreho cloveka nemuze byt problem legalne neco z toho financniho krajice ziskat pro sebe.

Clovek toho ve skutecnosti potrebuje velmi malo, zato toho co si mysli, ze potrebuje, je velmi mnoho.

Kdyz nahromadite nejake mensi penize (rekneme prvni meloun), mate pocit nezavislosti a svobody. Elementarni existencni strach zmizi, clovek se uvolni, vidi svet jinak a plny moznosti. Presto nejsou prachaci o nic stastnejsi nez lide bez melounu, vetsinou se totiz namisto vnitrniho uvolneni upnou k hromadeni dalsich a dalsich melounu, a ..... pak

jednoho dne zjisti, ze je zakazano brat si cokoliv do hrobu (Cimrmann).

Takze penize ano, ale tak, aby cloveku slouzily, ne aby clovek slouzil jim. Kdo to pochopil, je bohacem i se
100 Kc na konte.

Dobrou noc

Mirek

Odp6: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Yardasan, 2.5.2008 23:02

O tom píšu jinde, nebudu se opakovat, já jsem mimo mísu. Zde mám na mysli poslance a vládu a... nenažranou většinu národa. S pozdravem jK.

Odp4: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Mirek, 30.4.2008 0:07

Vždyť říkám romantik jak vyšitý.

Kdyz je kral dobry, jako třeba Karel IV??
Podle ceho byl lepsi nez ostatni despotove jeho doby. Podle ceskych ucebnic dejepisu, ci snad proto, ze zalozil Univerzitu, postavil Most, atd. ???

A copak si myslite, že by Karel IV udelal, kdyby jste v jeho dobe nahodou vyjadril jiny, nezli jeho nazor ???
Proc se tlacil na rissky trun, no protoze mel snahu podmanovat si ty okolo. My cesi jsme v jeho dobe meli malicko navrh, tak si to strasne radi idealizujeme.

A jsme u toho, romanticke predstavy s troskou narodovecky pojateho dejepisu (odbocim: Spanili Husite v ucebnicich ceskych a sprosti najezdnici v ucebnicich nemeckych). Za Karla IV u nas panoval tezky stredovek, nebo snad myslite, ze panovala svoboda slova, nazoru ci dokonce viry (a neviry). Myslim, ze by Vas ta cest a chut byt jeho poddanym rychle presla, on totiz Karluv most je uzasny, ale ti nekdejsi poddani ho museli postavit, a nikdo se jich neptal jestli chteji a mohou.
Cely den a cely zivot bych Vas nechal robotit na panskem, urcite by jste se citil pocten, ze se drete pro vetsi slavu vzneseneho panovnika.

Ja tedy zpatky do stredoveku nechci a za cest povazuji moznost a schopnost samostatne myslet, volit a byti volen.

A jeste jeden padny duvod pro nenastoleni monarchie:

Stoupenci monarchie porad opevuji „osviceneho, moudreho, ctnostneho, atd. monarchu - hodneho tatku“.
No dobra, dejme tomu, ze ho najdeme a posadime ho na trun. Ale co budeme delat, az se mu narodi syn, pravoplatny dedic trunu, a ono se ukaze ze je to despota ci jen docela obycejny blbec.
To potom monarchii zase zrusime, aby nas 40 ci vice roku neztrapnoval, nebo ho odvolame a dosadime nejakeho jineho (noveho a chytreho) monarchu a bude to jeste vubec monarchie?? A co kdyz nezabere ani viagra a tatka kral zustane bez potomku, to se porozhledneme po nejakem jinem slechtickem rodu a zacneme od piky ??

Monarchie se neda opravit. Priroda prihraje blbce, no tak budeme mit za krale blbce ???

Kdyz se v demokraci dostane do funkce blb, mate sanci ho odvolit, ci funkce zbavit, ale u krale??

No a finale na zaver:

Jsou si vsichni lide pred zakonem rovni ci nikoliv?
Pokud ano, odkud se bere kralova urozenost a proc zrovna ja bych mel byt jeho poddanym a jeste se
za to citit byti vdecnym ???

Ale kdyz ony se pohadky o dobrem kralovsti a moudrem krali tak hezky poslouchaji, ze ?

Odp5: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
tlapka, 25.5.2009 8:52

a ty krásné princezny a taky bychom mohli mít vícehlavého draka a větší počet čarodějnic...

Odp4: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Mirek, 30.4.2008 0:29

Kdyz spojim dve zcela nesouvesiji veci, vytvorim osli most. Ja naopak dve Vase temeta oddelim:

1.
Vy opravdu nejste v soucasne CR a potazmo Evrope svobodny???
Vy nemuzete volne rikat sve nazory, volit, byti volen, cestovat, podnikat, pracovat, vyznavat nabozenstvi dle vlastniho gusta ci zadne naopak nevyznavat, podporovat tu ci onu politickou stranu ci si zalozit vlastni ???? A delat tisice dalsich veci ???
Jakou dalsi svobodu by jste jeste chtel ???

2.
Dnesni zakony nam vytvareji poslanci, ktere jsme si zvolili. Nelibi se Vam zakony. Zvolte jine poslance nebo jeste lepe, kandidujte sam. Nebo cekate, ze dobro prijde samo od tatky monarchy???

Ano deji se nejruznejsi podvody. Je treba proti nim bojovat vsemi cestami. Ale existuje snad zeme a doba vuci podvodum zcela imunni?
Ukazte mi ji.

A jak vlastne souvisi monarchie s dnesnimi podvody?
Myslite, ze po nastoleni monarchie prestanou zlodeji krast a podvodnici podvadet???
Nebyly to prave aristokrate a panovnici, kteri se zcela nearistokraticky nestitili niceho, kdyz slo o to vyradit konkurenta a zmocnit se jeho statku??
_______________________________________________

A co tahle spetka positivniho mysleni, napriklad:
a) Ne vsichni lide kradou.
b) Ne vsichni podvadeji.
c) Ne vsechny zakony byly sepsany uz predem tak,
aby se daly obchazet.
.........
d) Co muzu sam udelat pro stesti sve, svych blizkych a
sve zeme ci dokonce sveta.
e) Dnes nebudu brecet nad chybami druhych, pujdu a
neco smysluplneo udelam ci vytvorim.
.... ???

a nebo si pobrecim ???

Odp5: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Yardasan, 2.5.2008 23:05

Je například pro mně těžké říci, že ne všichni kradou, když všichni kolem mně kradou a kradou a kradou... bohužel, si to nevymýšlím. S pozdravem jK.

Odp6: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Mirek, 3.5.2008 12:09

Odlehceni diskuse:

Prepokladam, ze Vy sam nekradete, ja take nekradu,
uz jsme tedy minimalne dva, co nekradou.

Takze neni pravda, ze vsichni kradou.

Vsichni nemuzou krast, neb by nebylo zakratko CO krast. Nebo jinak, kdyby vsichni kradli, nebylo by kradeni cinem zavrzenihodnym, nybrz standardem a poctivost by byla naopak okradanim rodiny.

Ja to tak cerne nevidim, i kdyz mi uz bylo take leccos
zcizeno.

Stasten ten, kdo nic nema, neb nestara se, kam to schova. Aneb i zlodeji zacnou vadit zlodeji okradajici jeho sameho.

Odp7: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
Yardasan, 3.5.2008 12:46

To kradení spočívá v tom, že nikde nic nechybí a nikoho to nevzrušuje. Je to taková česká nátura. Například nedávno jsem byl v nejmenované a.s. a nabídli mi jejich výrobek (cena asi 10 000Kč) zdarma - dělají to tak všichni zaměstnanci a systém je nastaven tak, že to zaplatí zákazník. V jiné firmě mi nabízeli DVACET procent z ceny výrobku, za zprostředkování jeho prodeje (cena kolem stotisíc korun = dvacet tisíc korun nezdaněných...). A to se držím při zemi. Nemluvím o podnikatelích, kteří vydělávají milóny a nezdaní téměř nic. Můj kamarád vyráběl levé boty v jiném okrese než pravé boty aby se nemusel namáhat s hlídáním svých zaměstnanců. A mohl bych pokračovat stále dál a dál a dál až do poslanecké sněmovny a ještě dál a mluvil bych jenom o tom o čem opravdu vím. Češi jsou češi. S pozdravem jK.

Odp3: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
T.kordac, 3.6.2008 16:20

Ty kecko, máš to celé popletené, ty Propadliště dějin. Arostokracie vznikala bohudík úplně jinak, Nesmíš brát jako pramen informací marxistiscko leninské dějiny proletariátu, víš?

Odp: Nejsem zastánce absolutních ano nebo...
T.kordac, 3.6.2008 16:18

Vadí Ti, že bys byl považován za poddaného? To je přežitek, který máš ze školních lavic zaseknutý v hlavě. Myslíš, že občanům Velké Británie nějak vadí, že jsou poddanými Jejího Veličenstva. Řekl bych spíš naopak, jsou na to hrdí.

Je sice pravda, že králové mají dost...
Sova, 20.7.2008 21:30

Je sice pravda, že králové mají dost výhod, ale vemte si, co by to bylo pro nás. Za králů by tu byl těžký feudalismus, byli bychom nevolníci :o)
Kdyžto teď zde vládnou osvícenské myšlenky, demokracie...

Odp: Je sice pravda, že králové mají dost...
Juras, 21.7.2008 12:05

Nevolníci jako třeba chudáci Španělé...

Odp: Je sice pravda, že králové mají dost...
tlapka, 25.5.2009 8:50

Ale zase by to bylo něco nového. Dosadili bychom krásného a osvíceného krále, který by se choval ušlechtile.

Ať zije království Svatoplukovo...
Hrdý moravan, 24.5.2009 21:07

Ať zije království Svatoplukovo - MORAVA!
http://www.youtube.com/watch?v=yP6CQzIl9ds

hkhhg
hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, 3.1.2010 13:29

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.