Pro všechny přemýšlivé lidi

Komentáře k článku

16.1.2008 16:10

Národní knihovna

Dnes jsem na internetu znovu narazila na debatu ohledně budovy Národní knihovny.Vzhledem k tomu,že na Letné již několik let žiji, mi to není lhostejné.

Já osobně si myslím, že ona zelená hrůza není důstojné místo pro kulturní památky a že se absolutně vůbec nehodí do historické části Prahy.

Další otázkou je, zda je nezbytně nutné novou budovu vůbec pořizovat. Rekonstrukce současné budovy (Klementinum) mi zcela jistě přijde vhodnější.

Kdyby ona zelená hrůza byla zasazena na okraj Prahy (do nové a moderní výstavby) a byl v ní umístěn aquapark, nákupní středisko či cokoli jiného, možná bych i byla schopna ocenit originalitu onoho díla, v této chvíli však nemohu.Tak mi nezbývá nic jiného než si zaklepat na čelo a přemýšlet, zda jsem jediná, komu tato výstavba přijde zcela zcestná.

A to už vůbec nemluvím o tom, že se chtějí s projednáváním oné stavby vrátit do bodu nula a začít znovu. Kolik vyhozených peněz se mohlo využít úplně jinak...

Pokud může být v Praze Tančící dům...
SENIOR, 16.1.2008 21:07

Pokud může být v Praze Tančící dům - proč by tam měla vadit Chobotnice ?
Někde jsou radní prozíravější. Např. v Č.Krumlově je problém byť jenom málo pozměnit barvu fasády rodinného domku - pokud je vidět z vyhlídkového ochozu zámecké věže . Občas se ovšem dějí věci. . . viz např.
http://podnety.cz/podnet-cislo-20050513133007

Stavba se mi docela líbí
Ginny, 16.1.2008 21:23

Pokud by uvažovali lidé vždy podobně, třeba by dnes nestála ani Svatovítská katedrála. :-)
Jo, a myslím, že stavba má být zlatá, ne zelená. Barva návrhu byla chybná.

Odp: Stavba se mi docela líbí
terka, 16.1.2008 22:39

Tak teď jsem se na netu dočetla,že by měla být dokonce fialová...ještě lepší...ale každopádně pan Bém prý včera prohlásil,že taková stavba prý kousek od hradu nebude...uf,to se mi ulevilo...tak jen doufám,že mu to vydrží

Odp: Stavba se mi docela líbí
Pavel od vody, 16.1.2008 22:43

Ty panely mění barvu podle úhlu dopadajícího světla.
V bílém světle by měla barvu šampanského.
Pan Kaplický jeden panel předváděl v jednom pořadu.
Měli bychom si ho vážit a ne na něj plivat špínu. Tím nemyslím tuto diskusi.

Odp: Stavba se mi docela líbí
ivan, 17.1.2008 0:35

Ginny, katedrála ,,tři V" (Vít, Václav,Vojtěch) se stavěla přes 6 set let. Za tuto dobu mnohokrát změnila svojí podobu a byla stavbou, která byla od počátku dominantou. Přes svojí hmotnost působí odlehčeně a v nikom nevzbuzuje pochyby o souladu s okolím, které se jí vzájemně po staletí přizpůsobovalo. Tedy harmonie. U knihovny s neobvykým zjevem tato vzájemná vazba neexistuje, tedy nepopíratelým rizikem je! Při obdivu k technologické dokonalosti knihovny by klidně mohla být podzemní stavbou a stále by plnila svůj účel. Pamatujete na růžové neonové srdce na Pražském hradě, později změněné studenty architektury na otazník? Navíc, dnes se dokonce zpochybňuje proklamovaná nezbytnost stavby takového rozsahu. Když přidáme k čemukoliv přívlastek ,,NÁRODNÍ,, tak, jako bychom učinili požehnání bez výhrady. Představte si podobnou stavbu třeba vedle Partheonu v Athénách, nebo vedle sochy Krista v Riu de Janiero. Také dominanty svého místa. Rozpaky, rozpaky! Já si tedy moc jistý nejsem.

Odp2: Stavba se mi docela líbí
terka, 17.1.2008 0:56

Naprosto s tebou souhlasím..

Odp2: Stavba se mi docela líbí
Pavel od vody, 17.1.2008 1:04

A co Ivane taková Eiffelovka. V době její stavby bula celá Francie proti. Že bude hyzdit panorama Paříže, že je nevzhledná a kdesi cosi. Dneska je pýchou Francie a vydělává miliony.
Dnešní architektura je jinde a pan Kaplický je na její špici. Myslím si, že studií Knihovny nám dal odkaz do budoucnosti a my bychom k němu neměli být hluší.

Odp3: Stavba se mi docela líbí
ivan, 17.1.2008 21:22

Ahoj Pavle, Eiffelovka byla příležitostnou stavbou ke světové výstavě v Paříži, nebylo s ní počítáno jako s trvalou stavbou. Byla postavena v rovině údolní nivy a byla dominantou sama o sobě, vlastně bylo jejím jediným posláním, křičet, JSEM TADY!!
Kdyby ta samá stavba stála třeba v Tibetu na pozadí s Himalájem, tak by vypadala jako trpaslík. To, že ukazovala nové možnosti stavitelství z hutních materiálů se nemohlo líbit dodavatelům materiálů tradičního stavitelství, cementátnám, vápenkám, a majitelům a akcionářům cihelen. Kdybych byl cihlářským dodavatelem, nebo majitelem firmy tradičního stavitelství tak bych taky křičel,-JSEM PROTI !!..koukejte ten hnus zbourat! ;-)

Mimochodem, G.Eiffel krom chemie studoval i aerodynamiku. Tam by si s Kaplickým mohl trochu rozumět. Jeho knihovna bude mít určitě nejnižší Cx. ze všech staveb v Praze, což je velmi dobré u aut nebo u letadel, př. v loďařství, ale jestli to platí i pro knihovny nechť každý posoudí sám. No, nevím, nevím.

Já doufám,
Juras, 18.1.2008 12:14

Doufám, že ta chobotnice v Praze bude. Kdyby tam nebyla, hrozilo by, že ji koupí Brno. A to bych fakt nechtěl, jezdit kolem toho, protože se mi ten sliz nelíbí. :-)

Odp: Já doufám,
Pavel od vody, 18.1.2008 12:42

Zájem projevil i skotský Edinburg.

Odp2: Já doufám,
ivan, 18.1.2008 14:02

Ve Skotsku by mě taky nevadila.

Odp3: Já doufám,
terka, 18.1.2008 14:50

to mne taky ne;-)

Odp4: Já doufám,
Shipper, 21.1.2008 18:35

Kdo podle vás má rozhodnout jakou knihovnu a kam ji umístit, vy?

Odp5: Já doufám,
terka, 21.1.2008 18:48

Nikdo tady neříká,že chceme o něčem rozhodovat..já za sebe ale říkám,že kousek od Pražského hradu není vhodné mít jinou dominantní budovu,která svou architekturou naruší celkový dojem..to je ale čistě jen můj názor..jen jsem měla potřebu zjistit,jak to vidí jiní lidé..;-)

Odp6: Já doufám,
Shipper, 21.1.2008 19:36

To je hezké, ale já jsem se ptal, kdo to podle vás má rozhodnout, protože kdybyste na to odpověděla a neuhýbala, nastanou dvě možnosti:
1. Odborná porota, pak pravděpodobně přiznáte, že tomu nerozumíte.
2. Laická veřejnost, obyvatelé Letné atd...a to je tak hloupé, že se k tomu asi znát nebudete.
Tím vás nechci urazit, jen naznačit, že chcete mluvit do věcí, na které nejspíš nemáte kvalifikaci, asi jako když já, jako hudebně hluchý laik prohlásím, že nějaký koncert klasické hudby nestál za nic. To, že se na tu obludu budete muset dívat, by vás nemělo mást.

Odp7: Já doufám,
terka, 21.1.2008 20:22

Vaše otázka zněla:Kdo má podle vás rozhodnout kde a jakou knihovnu umístit,vy? Proto jsem odpověděla,tak jak jsem odpověděla...Všem nám je jasné,kdo bude rozhodovat;-) nejsem architekt,nikdy jím ani nebudu a i přes to si myslím,že se můžu vyjádřit a mít na určitou věc vlastní názor..Budova se mi nelíbí a to je vše..a kdyby každý měl mluvit pouze o věcech,na které má kvalifikaci,tak to tady můžeme zabalit.###

Odp8: Já doufám,
Shipper, 21.1.2008 20:37

Takže když to shrneme, vy jste označila zelenou hrůzou něco, čemu nerozumíte, já jsem vás upozornil na to, že tomu nerozumíte a vy jste mi odpověděla, že na svůj laický názor máte právo, to máte samozřejmě pravdu.

Odp9: Já doufám,
terka, 21.1.2008 20:48

No,my asi každý přemýšlíme poněkud jinak..budiž.Já psala o svém vnitřním pocitu,neposuzovala jsem to jako architekt a na vlastní pocity vzdělání není potřeba...v jiném mém článku se rozebírala má prsa,je to stejné jako toto-předpokládám,že všichni,co něco psali,nemají dostatečnou kvalifikaci v oboru plastické chirurgie,přesto mají názor a školy k tomu nepotřebují a o tom to celé je:-)

Odp10: Já doufám,
Shipper, 21.1.2008 21:06

Ale no tak, já to četl, dokonce jsem vám odpovídal, nikdo přece (kromě vás) nehodnotil výsledek operace, takže pokud budete např. řešit jestli má pro běžného občana knihovna smysl, je to něco jiného. Jaký smysl má vyjadřovat se ke kvalitě vína, pokud jsem v životě pil maximálně Sklepmistra...

Odp11: Já doufám,
terka, 21.1.2008 23:01

Víno bez přičichnutí či bez ochutnání je skutečně těžké soudit..architekrura ve mě vyvolá pocit-buď se mi líbí nebo ne

Odp11: Já doufám,
ivan, 21.1.2008 23:45

Shippere, Titanik stavěli profesionálové, Archu amatér. ;-)

Tím chci naznačit, že odborníci se mohou mílit, ale následky ponesou všichni. Nedaleko vybraného místa stála kdysi stavba, která by mohla být příkladem dobře odvedené práce. Přesto tam nestojí. V zůzných dobách se důvody pro a proti mění. Rizika podstupuji když jejich následky nesu sám. Stavba je příliš zahleděna do sebe, než aby koexistovala s okolím. Je pomníkem.

Odp12: Já doufám,
Shipper, 22.1.2008 5:24

To ale mícháš funkčnost a krásu...Titanic snad není hodnocen jako šeredná loď, zatímco ona stavba byla podle nejen bezcenná, ale snad ani nefungovala, propadala se, nebo ne? jistě to nevím.
No a v závěru děláš to samé, co autorka článku, podle tvých příspěvků je zřejmé jaké máš vzdělání, to nemyslím nijak zle.

Odp13: Já doufám,
ivan, 22.1.2008 6:48

Ale myslíš! Tak se z toho nevykrucuj. Buď chlap!
Ten pomník o kterém hovoříme byl postaven vzhledem k rychlosti výstaby neobyčejně kvalitně. Po ,,odpláštění " se železobetonové jádro střílelo několikrát. Předpokládaný odstřel ve dvou fázích se ukázal jako nedostačující. Přesto se pod ním vybudovaný sloupový prostor nijak nepoškodil. Politicky nevhodná stavba nemusí být stavebním zmetkem. Budovali ji ti samí lidé co před válkou pohraniční pevnosti.

Odp14: Já doufám,
Shipper, 22.1.2008 9:26

...podle tvých příspěvků je zřejmé jaké máš vzdělání,
Tím nemám na mysli úroveň tvých příspěvků, ale ty pasáže, kde se zmiňuješ o své práci a minulosti, vyvodil jsem z toho, že jsi nevystudoval architekturu, ani jiný příbuzný obor, ale možná se mýlím.
Nebyl jsem si jistý, jestli se pomník propadal...
U pomníku řešíš funkci stavby, u knihovny vzhled, i když v architektuře jsou obě funkce propojeny, tak v tomto případě je to míchaní jablek s hruškama, nebo se ti nelíbí funkčnost Kaplického návrhu?

Odp15: Já doufám,
ivan, 22.1.2008 10:41

Funkce stavby byla politická! ..já jsem hovořil o zdařilé konstrukci a dobře odvedené práci zkušenýma odborníkama . Tedy, ne o ideologii, ale o betonu a dobře zvládnutém řemesle kamenosochařů. Obě stavby propojuje pouze osudovost prostoru, pouhá nahodilost.

Odp16: Já doufám,
Shipper, 22.1.2008 12:05
Odp12: Já doufám,
Dan, 25.3.2008 19:02

hahaha ... Titanik a Archa . Lepší spojení jsem snad ještě neslyšel. Tímto stylem převedeno na architekturu se zachvíli budeme snažit porovnávat kvalitu urbanistického řešení Prahy a Atlantidy. Zpátky na zem člověče!

Odp7: Já doufám,
Juras, 21.1.2008 21:38

Narozdíl od životně důležitých otázek souvisících s bezpečností semě (radar), si myslím, že o takovéto věci by měla rozhodnout veřejnost. Mezinárodní politiku toto rozhodnutí ovlivní minimálně, ale lidi budou mít lepší pocit, když je to tak jak se jim to líbí - ať už by to dopadlo jakkoliv.

Jenom nevím, jestli by hlasování mělo být jenom místní anebo celostátní. Přece jenom - spousta lidí by to Praze odhlasovala, jenom aby nedejbože ten hnus nestál u nás a nemuseli jsme na to koukat ;-)

Odp8: Já doufám,
Shipper, 21.1.2008 21:51

Pak by ale architektura zhruba odpovídala úrovni Tv Nova v oblasti televizního vysílání...

Odp9: Já doufám,
ivan, 22.1.2008 0:06

Město Brazilia navrhovali profesionálové, přesto působí neútulně a nikdo tam bydlet nechce, lidem se tam nelíbí. Zlatá ulička byla domovem rodin hradních kanonýrů. Byla postavena na nepřístupném ostrohu, jinak nevyužitelném. Přesto tam není pro turisty kam šlápnout a davem se musíš prodírat. Bůh suď.

Odp10: Já doufám,
Shipper, 22.1.2008 5:39

To můžeš uvést i novou zástavbu Berlína, město se takhle uměle asi navrhovat nedá a nedokážou to ani ti nejlepší architekti.
Zlatou uličku nemusel nikdo citlivě (to slovo ti asi v tomto případě přijde k smíchu) zasazovat do architektonicky ceněného okolí.
A jak psal Pavel od vody s Eiffelovkou, dav nikdy nemůže navrhnout takové dílo, nemá na to vzdělání, ani schopnosti, dav může postavit krásnou chalupu, ve své době, na svém místě.
Hodnotit ex post je strašně jednoduché. Jistě můžu prohlásit mně se knihovna líbí, nebo nelíbí, ale jak o tom mám diskutovat, když tomu vůbec nerozumím...ty ano?

Odp11: Já doufám,
ivan, 22.1.2008 7:36

Ale to líbí, nelíbí, je přece to nejpodstatnější. Proboha vždyť se stane součástí života mnoha lidí. Magistrálu středem města a parcelizaci Václaváku navrhovali taky odborníci. Národní Museum vypadá jako když tam stojí v zapomění na hanbě sevřeno bez pozemního přístupu mezi dvěma dálničními přivaděči. Vskutku NÁRODNÍ..Z kdysi živého centra se stala hotelová parkoviště a taxikářská rejda. Tento rozsudek nad prací svých kolegů odborníků, vynesli jejich kolegové, odborníci.

Odp12: Já doufám,
Shipper, 22.1.2008 9:36

Víš jak by z tvého úhlu pohledu (líbí, nelíbí, je přece to nejpodstatnější)dopadly sbírky moderního umění?
Architekti jako celek představují celé spektrum, od genia po nýmanda, rozhoduje čas, takže ne všechno se povede, to ale neznamená, že budou pekaři navrhovat knihovnu.

Odp13: Já doufám,
ivan, 22.1.2008 19:28

Shippere, sbírky umění jsou umístěny v galeriích, muzeích, výstavních prostorách, v soukromých objektech, v depozitech nebo ve skanzenech. Nejsou tedy součástí veřejného prostoru a života. Nepodstrkuj mě, co jsem nikdy netvrdil a následně nevyvracej. ( Můj úhel pohledu) K těm pekařům! Asi máš pravdu, ale o Antonínu Dvořákovi by taky nikdo nehovořil jako o řezníkovi. Mimochodem, G. Eiffel byl chemik, přesto ho jako architekta a konstruktéta nikdo nezpochybňuje.

Odp14: Já doufám,
Shipper, 22.1.2008 20:11

Tak na obecním úřadu asi taky může viset moderní dílo, ale to je jedno, to bychom mohli pokračovat donekonečna. Ty se prostě domníváš, že laická veřejnost má co mluvit do vzhledu knihovny, já si myslím, že tomu nerozumí a má to nechat odborníkům. Dál to nemá asi smysl, snad jsem ti nic nepodstrčil. :-(

Odp15: Já doufám,
ivan, 22.1.2008 20:30

Nemrač se.

Odp9: Já doufám,
Juras, 22.1.2008 5:24
Odp10: Já doufám,
Shipper, 22.1.2008 9:29

Takže obor architektury zrušit? Nebo mají architekti jen kritizovat, co dav vybuduje?

Odp11: Já doufám,
Juras, 22.1.2008 13:01

To nechápu, co Vás vede k takovým reakcím. Plánovaná stavba má nějakého zadavatele. Tím je, myslím, město Praha. Myslím si, že když pražáci financují stavbu, na kterou se budou denně muset koukat, měli by možnost ji odmítnout, když se jim nelíbí. O jakém davu to mluvíte? Jestli budete spokojenej, nechte si postavit ten sliz na zahradě, zachráníte tím obor architektura a nikdo Vám do toho nebude moct kecat;-)

Odp12: Já doufám,
Shipper, 22.1.2008 16:25

Davem myslím autorku článku, sebe a každého, kdo nemá patřičné vzdělání, či kvalifikaci, aby posoudil návrh pana Kaplického. Město Praha vyhlásilo nějakou soutěž, když pominu ten právní bordel, který v tom podle posledních zpráv panuje, tak jaký smysl by mělo sestavovat porotu? Podle vašeho názoru, by bylo vhodnější referendum, nebo ne?
Zahrádku na Letné nemám a u nás na severu mi ten sliz asi nepostaví...:-)

Odp: Já doufám,
ivan, 18.1.2008 13:53

V Kohoutovicích by z ní byl nádhernej výhled na celé Brno. ;-) Krása.

Samé nesouhlasné názory a mně se...
Yardasan, 21.1.2008 18:07

Samé nesouhlasné názory a mně se strašně líbí, jak NĚŽNĚ vykukuje nad stromy. A vůbec nevidím, že by narušovala vzhled či panorama Prahy a už vůbec ne historické. Myslím si, že nadčasové věci se těžko přijímají. Když přijedu do Prahy po delší době, tak vidím ten hnus, který jsem jako domácí neviděl. A jsem rád, že už tu nemusím bydlet. S pozdravem jK.

Entropa
ivan, 21.1.2009 19:43

Rok po posledním příspěvku tu mám další. Nevím, jak bych z toho vykřesal článek, proto zde navážu dalším tematem. - ENTROPA - Urážka, nebo nepochopené umění? Je umělecké dílo a jeho umístění pouze věcí autora, nebo se taky týká veřejnosti? Hovoří pan Černý pouze za sebe, nebo si nás půjčil jako svoje rukojmí? Cítili byste se v Bulharsku uvolněně, nebo by vám bylo trapně? Je to jeho věc, nebo naše? Omlouváme se Bulharsku a Slovensku za sebe, nebo za něj? Já jsem z toho rozpačitý a jednoznačně nevím. Necítím se jako suchar, ale úplným volem bych taky nerad.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.