Pro všechny přemýšlivé lidi

Poslední komentáře

Střípky z diskuse

Zajímavé odkazy

Novinky na Svíci.cz

  • 30.11.2007: Nyní jsou nově přidané komentáře od poslední návštěvy zvýrazněny barevně
  • 13.4.2007: Možnost úpravy i zatím neschváleného článku
  • 22.6.2006: Zlepšeno vyhledávání
Proč používat Linux

Komentáře k článku

19.11.2007 20:56

Satelity

Satelit je odborný výraz pro objekt, který se vyskytuje u jiného,většího nebo významějšího objektu. Vztah obou můžeme definovat jako rodičovský, sourozenecký, přátelský či nepřátelský podle toho, jak na sebe vzájemně působí.

Pořídili jsme si s manželkou domek v příměstské vsi, o které se vůbec nedá říct, že by byla satelitem, protože její existence se datuje jen o málo méně let, nežli město poblíž. S úsměvem se zde čeká na dobu, kdy se město připojí k naší obci.

I tady vznikla oblast na bývalém poli, která je v územním plánu obce jako zástavbová a kde se taky staví. Rozhodnutí padlo už dost dlouho, cca 12 let zpátky, a tak ti první se už skoro považují za starousedlíky. To ještě bylo v dobách, kdy na hypotéku dosáhl málokdo, ale to nyní rozebírat nechci.

Jak jsme se seznamovali s obcí, s novými sousedy a vůbec se životem na novém bydlišti, chodili jsme po večerech obcí a obhlíželi, co má kdo na zahrádce, jaké domy se staví atd atd. A sledovali vývoj bydlení a žití na vsi. Pravda, vesnice 2km od města má jinou atmosféru, než na vsi vzdálené 20 a více km od nejbližšího města. I tak se dá vysledovat dost.

Směr, který výstavba nabírá (nejen u nás, v jiných obcích je to stejné), mne naplňuje smutkem. Představte si vzorový příklad. V Obci, která má cca 200 čísel popisných, vyčlenili k nové výstavbě území, kde bude na 120 nových rodinných domů. To území je na poli, které bylo vráceno v restituci soukromníkovi, ten to prodal agentuře, ta zase developerovi a ten jde jenom po penězích. Přirozeně. Takže celá určená plocha se rozparcelovala na malé „claimy“ po cca 500 metrech no a prodává se, kupuje se, staví se. Potud je to jakžtakž normální.

Co mi normální nepřipadá, je skutečnost, že tam nebude ani kousek obecní plochy, na které by vzniknulo třeba hřiště (děti si hrají na ulici, stejně jako mezi paneláky), nebo park, či hospoda. Nebo co já vím třeba náves s rybníkem. Všechny parcely jsou soukromé a obci připadnou pouze ulice, o které se bude muset starat. Prostě vznikne jakýsi panelák naležato, kam lidi budou chodit přespávat, zavřou se do svého soukromí a budou tam přežívat obdobně jako v paneláku. Továrna na bydlení. Proč není v moci obcí podílet se na tom, jak budou vypadat a jsou plně v moci developerů?

Je to snad někde jinak?

Je to bída,
SENIOR, 19.11.2007 23:01

ale pokud by někoho napadlo jak problém „panelák naplocho“ řešit, o.s.PODNETY.CZ ho uvítá - na str. http://podnety.cz/formular-podnetu

V hlubokém komunismu byl vyroben...
hrabě, 20.11.2007 10:58

V hlubokém komunismu byl vyroben zajímavý film CO JE VÁM DOKTORE, kde je řečeno vše o takzvaném uniku z velkoměsta.Zejména scénka, kdy pan Svěrák na schuzi řekne tu památnou větu,KDYBYSTE NIKAM NEJEZDILI A ZUŠLECHTILI SI PRAŽSKÉ OKOLÍ.Satelity je něco, jako terenní auto pro zbohatlíky, ODLÍŠIT SE od socek. A to již jsme blízko k filmu VOLNÝ PÁD, kdy českému zbohalíčkovi ve frontě sobě podobných rupne v bedně a skončí jako obět vlastní omezené idiocie.

Pavle, zdravím vás
Jana, 20.11.2007 17:10

Panelák naležato, to zní zajímavě. Opravdu, asi se opakují staré chyby, kdy se houfně stavěla paneláková sídliště, ovšem bez potřebné infrastruktury.
Jo, a ještě je se satelity spojen problém tzv. „zelených vdov“ - mladých žen, které tráví s dětmi vlastně celé dny v satelitu a takový život je neuspokojuje.
Jo, obrázek křížku je pořád ve foťáku. Ale pošlu ho, až to manžel stáhne do PC, určitě!

Odp: Pavle, zdravím vás
Pavel od vody, 20.11.2007 20:35

Jano těším se a hledám fotku, kterou jsem nafotil v Lomnici n.P. Křížek pod dvěma lipami v západu slunce.

Odp2: Pavle, zdravím vás
Pavel od vody, 20.11.2007 20:43

Jano na dálku si tyknem, jo?

Odp3: Pavle, zdravím vás
Jana, 21.11.2007 20:05

Jasně, beru.:-)

Odp4: Pavle, zdravím vás
Pavel od vody, 23.11.2007 22:48
Odp: Pavle, zdravím vás
Yardasan, 22.11.2007 14:38

Dnes to přeci nemůžou být chyby, dnes vše určují peníze. Taky jsem ze začátku uvažoval, že bych se tam nastěhoval, tak jsem se šel podívat na tu nádheru. Uprostřed pole, široko daleko nic, bylo již pár prvních domků. Na pozemek by se nevešel ani bazén. Zvenku polystyrén, zevnitř sádrokarton, plastová okna BRRRR... A když jsem otevřel okno, koukal jsem šest metrů daleko k sousedovi do okna - prostě nádhera. Zlatý panelák... Pak jsem ještě pár satelitů objel - stejné. Lepší je koupit něco ve starý zástavbě na vesnici a předělat, vyjde to levněji než pozdější reklamace těchto novodobých kurníků. Stačí se projít po našich vesničkách a závidět, jak dříve uměly bydlet (vzhledem k jejich možnostem). Levně postavit draze prodat - z toho ještě nikdy nic dobrého nevzniklo, ale spousta lidí se nechá přesvědčit. Už jste třeba při těch povodních viděli, co domků zaplavených je nových a co starých? S pozdravem jK.

Odp2: Pavle, zdravím vás
Pavel od vody, 22.11.2007 16:45

Ale o tom to je. Všude vládnou peníze a každá vesnice v blízkosti většího města (do 10km) mění své územní plány, likviduje pole a na nich se staví tyto paneláky naležato. O tom co se staví, rozhodují dewelopeři. My jsme měli to štěstí, že jsme koupili zasíťovaný pozemek s územním rozhodnutím a bylo na nás, co si na něm postavíme.
A navíc: cituji: Zvenku polystyrén, zevnitř sádrokarton, plastová okna BRRRR... postavili jsme domek ze slaměných panelů a nemůžem si to vynachválit. Žádný polystyren, žádný sádrokarton, jen sláma a izolace (nosná konstruce je dřevo). Plastová okna jsou úžasná, konečně je to smysluplné využití plastu, ne jenom na petky. Neumím sem vložit obrázek pro ilustraci.
Ale původně jsem vyjádřil podiv nad tím, že se staví bez koncepce, bez návaznosti na starou, chcete-li původní zástavbu obce a nové sídliště tam působí dost divně.
A ještě něco. Nerozumím větě: Dnes to přeci nemůžou být chyby, dnes vše určují peníze. To jako že ten, kdo má peníze, tak nedělá chyby? To asi ne, což?

Odp3: Pavle, zdravím vás
Yardasan, 22.11.2007 18:50

Dnes to přeci nemůžou být chyby, dnes vše určují peníze. To je přeci o tom, že pro peníze se udělá všechno a ty chyby se dělají naopak schválně. (po nás potopa).

Odp3: Pavle, zdravím vás
Yardasan, 23.11.2007 12:48

Pozor na plastová okna - větrání - plíseň - karcinogeny. Já bych je tam nedával. Předpokládám že máte i topení na bázi klimatizace (dvacetimetrová roura podělně v zemi alespoň dva metry - stálá teplota po celý rok = v létě ochlazuje, v zimě ohříváte teplejší vzduch - nižší náklady). Pozor na radon, u nepodsklepených stačí nechat izolační větranou fuku. U předimenzované slámové izolaci máme uvnitř bez topení i když mrzne kolem 15C. Výborná věc je i když si některé stěny na jih obložíte sklem - musí zůstat mezera - tam i v zimě kolikrát musíme ochlazovat již zmíněnou klimatizací - spotřeba 15W!!! za hodinu. S pozdravem jK.

Odp4: Pavle, zdravím vás
Pavel od vody, 23.11.2007 22:47

Plastová okna dnes jsou na hony vzdálená těm, o kterých mluvíte. Ano, ty první byly opravdu tak těsné, že vznikaly plísně. Dneka jsou pětikomorové a mají tzv mikroventilaci - průduchy, které vedou skrz rám okna. To jest že i při úplném zavření okna přes ně proudí vzduch - větrání. To „větrání“ ale nehýbe záclonami, je trochu cítit, jen když venku fouká. Zde má hygiena přednost před ekonomikou. Ale úniku tepla se nemusíte bát, je mizivý. Navíc vám vyrobí plastová okna s dřevěnou texturou tak dokonalou, že nepoznáte rozdíl. Sám jsem tomu nevěřil.
To „topení na bázi klimatizace“ jsem moc nepochopil. Jedná se o tepelné čerpadlo? Klimatizaci bych si do domu nikdy nedal. Topíme plynem, dům je nízkoenergetický a tak při ploše 95m protopím cca 8.000,- ročně. Ještě uvažujeme o kamnech, ale začíná být problém čím je krmit.

Odp5: Pavle, zdravím vás
Yardasan, 24.11.2007 2:19

Jedná se o honění vzduchu přes jakýkoliv uzpůsobený kotel, ve Skandinávii se užívá převážně elektrický nebo na dřevo. Někdy nejde ani o kotel ale jakýsi výměník. Finančně náročnější jsou potom třeba vrty, kde se používá tepelné čerpadlo, ale pak topíte zase hubičku. (než na to uvalí daň...). Pokud je dům zateplen - není to odfláknuto - tak bych se s mikroventilací tolik nebál (nevím kolikaletou zkušenost máte), snad ještě ty karcinogeny u toho plastu, tam bych si nebyl jistý. Znám okna s texturou, ale mně to táhne spíš k tý vesnici klasický a tak mi to připomíná oplácané panelákové jádro. Nic ve zlém. S pozdravem jK.

Odp5: Pavle, zdravím vás
Yardasan, 24.11.2007 13:31

Tenv zduch se průchodem rourou v zemi v zimě ohřeje na asi 14 stupňů sám, v létě ochladí na 14 stupňů taky sám - je tam stejná teplota po celý rok. A to doladění v zimě na 20-25 stupňů, už je sranda. Jde až o osmdesátiprocentní úsporu oproti naší klasice, nehledě na to že máte zároveň i neustále větráno bez otevřených oken a perfektní vlhkost vzduchu = zdraví... Dá se to udělat i snulovými náklady na topení, ale vstupní investice, jsou tak veliké, že finančně to pak ztrácí smysl, pokud by jste nebyl zapřísáhlý ekolog apod. S pozdravem jK.

Zajímalo by mne, proč zmizela Reality...
Pavel od vody, 20.11.2007 20:41

Zajímalo by mne, proč zmizela Reality Show od Tří kroků do tmy. Co jsem stihl přečíst, tak jsem nic závadného neshledal, a koresponduje i s tímto tématem. I když jsem jej uvedl o něco později. Snad ne cenzura (!)

Odp: Zajímalo by mne, proč zmizela Reality...
Tři kroky do tmy, 21.11.2007 20:50

Také netuším. Že bych se bolestně dotknul některého ze sponzorů svíce? :-(

Odp2: Zajímalo by mne, proč zmizela Reality...
Aleš Janda, 22.11.2007 20:29

Vysvětlím, proč se tak stalo :-)
Když schvaluji nový článek, tak ho předtím samozřejmě alespoň zběžně pročtu. V tomto případě jsem ho přečetl, ale nějak jsem moc nechápal pointu nebo smysl článku. Nicméně protože byl od autora, který sem poslal už hodně kvalitních článků, tak jsem si říkal, že jsem to jenom nějak nepochopil a schválil ho.

Za chvíli po zveřejnění mi ovšem psal jeden kamarád, který sleduje Svíci, s otázkou, jaká je informační hodnota a význam toho nového článku. Tedy stejné pochyby jako jsem měl já. Protože jsem ho schválil teprve před chvílí a nebyla tedy k němu ani žádná diskuse, zase jsem ho skryl.

Jinak Svíce nemá žádné sponzory (snad kromě hostingu od čověka, kterého dobře znám) a už vůbec by se podle nich nepodřizovaly články - to by bylo proti smyslu serveru.

Bohužel už kvůli času a množství článků automaticky neodpovídám, proč článek nebyl schválen, pouze je tedy stav schváleno/zamítnuto.

Odp3: Zajímalo by mne, proč zmizela Reality...
Jana, 23.11.2007 8:00

Pane Aleši. Článek jsem také pročetla jen zběžně, ale neřekla bych, že neměl informační hodnotu.Takže to moc nechápu.

Odp3: Zajímalo by mne, proč zmizela Reality...
Tři kroky do tmy, 23.11.2007 8:21

Jedná se o kritiku těch nejkřiklavějších praktik realitních kanceláří, plus nesmělý pokus o humornou vložku. Toť vše.

Odp3: Zajímalo by mne, proč zmizela Reality...
Yardasan, 25.11.2007 2:06

Já bych upřesnil - cenzurováno. Vždyť jsme pořád stejní, ale nechci se rouhat „B“ohům. S pozdravem jK.

Odp4: Zajímalo by mne, proč zmizela Reality...
Aleš Janda, 4.12.2007 23:55

To nebyla žádá cenzura, prostě jen musím nějak třídit dobré a ty horší články. Kdybych měl schvlaovat všechno, nikdo to nebude číst.

Autorovi jsem poslal e-mail s vysvětlením a s tím, co tomu článku chybělo.

Odp5: Zajímalo by mne, proč zmizela Reality...
Pavel od vody, 8.12.2007 0:24

Těžká je práce editora. Rozumím tomu a souhlasím. PPP

:-(Bydlím 2,7km od středu města v malém...
dobrák, 22.11.2007 13:42

:-(Bydlím 2,7km od středu města v malém domečku,takříkajíc „mimo“.Zde je většina domků straousedlíků.Vím( s prominutím),že tito jsou opatrní,pomlouvační,nedůvěřivý atd..atd...Příklad.Kousek odemne.„soused“ v pohodě topil vším možným chemickým svinstvem.No já asi mám na toto citlivý „čmuch“ a tak jsem zavolal,když opět tak činil,městskému ekologovi,co se zde páše za zvěrstva prosím pěkně neřekl jsem jméno,jen,že z „jednoho baráku vychází hustý a štiplavý kouř“,nic víc,nic méně.No přijel ekolog,našel pááááchatele a neměl nic jiného na práci než mu sdělit,že jsem si „stěžoval“,dobrý ne?Od té doby ze mně zbytek okolí udělal nebezpečné individium a přestaly pozdravy,nastalo uhýbaní očima a ten postižený,který ten svinčik činil,mě přišel „seřvat“ a to tak,že tam dělal divadlo pro celé okollí,asi to byl záměr!No a tak ač nejsa ekologický fanatik,nic mě nezbylo než hrdě prohlásit.„Když se nikdo nebude z nás starat o čistotu ovzduší dopadne to tak jak to dělá znečisťovatel.Nyní je v místě klid,z komínů se(zatím)valí jen kouř ze dřeva a hlavně uhlí!No a já?Já jsem z uvedené party vyloučen.Ne že by mě to vadilo,ale zde vidíte i některé “přednosti vesnice".Jinak jsem v pohodě.

Odp: :-(Bydlím 2,7km od středu města v malém...
Yardasan, 22.11.2007 14:23

Holt není vesnice jako vesnice.

Odp: :-(Bydlím 2,7km od středu města v malém...
Pavel od vody, 23.11.2007 23:00

Mám podobnou zkušenost, ale s jiným koncem. Maník odvedle si staví sám a večer pálil stavební zbytky. Mimo jiné i polystyrén, igelity a pod. Řekl jsem mu, že na něj zavolám hygienu a hasiče, když nepřestane. Řekl mi sice, že mi jednu flákne, když to udělám, ale od té doby odpad odváží. (jestli to pálí jinde, to už nevím)

Myslím,že si lidé nikdy nelámali hlavu...
ivan, 25.11.2007 0:32

Myslím, že si lidé nikdy nelámali hlavu s nějakým velkým plánovaným rozvojem, jinak by nemohla vzniknot pěti- desetimilionová města. Je jasné, že k osdídnení místa vždy vedla nějaká konjukturální výhoda. Přirozená pevnost, delty řek, přírodní přístav, obchodní cesty, přístupnot zdrojů. Na tyto se vždy vázaly ,,přístavby" někdy až slamy. Dnešní centra, měst nevznikala nijak plánovitě, přestože tak působí, prostě byla zbourána původní zástavba a takto zjískané místo bylo ovládnuto nejsilnějším kapitálem svojí doby. Vždyť se tak děje i dnes. Pavle, zkus vzít do ruky staré fotografie a porovnej je s dnešní skutečností. Byly bourány celé čtvrtě. Plánovaná výstavba a komplexní řešení se nikdy neosvědčila. Město Brazilia, Most,-jejich sídliště, nebo Havířov. Vždyť vypadají otřesně, musíš tam žít trvale abys to nevnímal. Je to jako se smradem, daleko silněji ho cítí ten který přišel z venku. Od mala jsem bydlel v Roztokách u P. Tehdy se tam stavělo sídliště montovaných domů-fiňáky ( válečné reparace) a Roztoky té doby byly takřka polma. Dnes bych řekl, že rodičovský dům je takřka centrem. To samé se časem stane i z dnešních satelitů. Zahrady zarostou a lidé přestanou tento prostor vnímat jako jednotlivé parcely, ale jako sjednocený celek-ulici. Takových padesát let a všichni budete starousedlíci. ;-) Tedy aspň tvoje děti. :-)

Odp: Myslím,že si lidé nikdy nelámali hlavu...
Yardasan, 25.11.2007 2:02

Už teď ty děti lituju, ale když nepoznaj nic lepšího... S pozdravem jK.

Odp: Myslím,že si lidé nikdy nelámali hlavu...
Pavel od vody, 25.11.2007 23:58

Řekl bych, že jdeš Ivane trochu jiným směrem. Tenkrát se s obytnými domy stavěly i ty společensky potřebné. Tedy nejen hospůdky, ale obchůdky a pod. Kde si např budou hrát děti. Nejsou hřiště, kus volného místa. A tam kde místo je, tam jsou zase auta.
Já vím, že s malými řemeslníky je to u nás bídné (taky mají bídnou podporu od státu), ale třeba na to má vliv i to, že ti řemesníčci jsou v pronájmu, kde platí nájem. A ten není malý. Kdyby byli ve svém, dole krámek, nahoře byt, určite by se jim dýchalo volněji.
S tou proměnou měst máš pravdu, Pardubice asi neznáš, a tak ti mohu poslat srovnávací foto různých míst, které dělí cca 100 let.

Odp2: Myslím,že si lidé nikdy nelámali hlavu...
ivan, 26.11.2007 9:23

Pavle, to s tebou souhlasím, ale nejdříve byla pouze ta přitažlivost toho místa. Ta přitáhla první lidi, kteří se tam usadili a místo zabydleli. Jejich domy (chýše příbytky) to byla ta zástavba a prostor který byl později zbourán a využit ke stavbám kostelů,měšťanských domů, nebo tržišť. Rybníčky sloužily k napájení zvířat a jejich údržbě. Takové benzinky svojí doby. Stejně jako dneska! Do klidných Nošovic přijelo auto chlapíků s náčrtama, teodolitem a pásmem. Pak přijelo větší a nablejskanější,......Líbí se nám tady ta vaše rovina..... Máme pro vás bezva zprávu, budete se stěhovat....!!! Doško až na vyhrožování vraždou. Tehdy ti lidé byly zrazeni a okradeni vlastním státem a partou poklepávačů na základní kameny čehokoliv. Zrádcem a brzdou pokroku byla paní Regecová. Pamatujete? Jejich domovy se staly zase pouze parcelníma číslama. Tak to je, tenkrát stejně jako dnes.

Odp2: Myslím,že si lidé nikdy nelámali hlavu...
Yardasan, 26.11.2007 20:34

Ano ano. Jedna z mojich tet vlastnila kavárnu Slavii v Praze, ta byla tehdy v prvním patřem na rohu vedle pasáže metro. Bydlela tam s manželem a nikdy si nemohla vzít dovolenou, aby nepřišla díky nějakýmu zástupci o zákazníky, denně sama vařila i 500 obědů. A byla spokojená. jK.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.