Neptejte se co, ale proč

Komentáře k článku

22.7.2005 14:32

Kde se bere despekt vůči boháčům?

Proč je tolik lidí schopno říci větu jako „no jo, oni se vozí v limuzínách“ nebo „jen ať platí, když je bohatej“? Proč je obecně k těmto lidem taková nenávist?
Nepatřím k žádné bohaté vrstvě, nemám limuzínu, jsem normální člověk. Ale takové smýšlení mě štve. To jsou fakt většina lidí takoví chamtivci?

Co ti bohatí jsou vlastně zač? Podnikatelé a majitelé, různí dědici a pak státní zaměstnanci (hlavně poslanci).

Podnikatelé nás všechny živí

Většina lidí chodí někam do práce. Do nějakého podniku, továrny, firmy atd. A kdo tu továrnu/firmu postavil, kdo na sebe vzal to riziko, kdo se musel zadlužit, kdo ji spravuje a kdo vám dává peníze na to, aby jste se uživili? Ano, je to ten hnusný podnikatel, odporný zbohatlík, který všude jezdí autem, má doma kohoutky ze zlata a jistě žije v samém přepychu. Kvůli němu máte práci, kvůli němu máte čím živit rodinu, z jeho peněz bydlíte. Jen proto, že on do toho šel, na rozdíl od vás.

Že má peníze? No a, vždyť si je zaslouží... Navíc z jeho peněz se odvádí největší daň, z jeho peněz se stavějí nemocnice, dálnice... Tento člověk je pro své okolí rozhodně prospěšnější než běžný pracovník.

Myslíte si, že ty peníze dává jen do zlatých kohoutků? Ale kdepak. Ty peníze investuje dál, postaví další podnik, zaměstná další lidi... A navíc i ty zlaté kohoutky musel někdo vyrobit :-)

Pokud si myslíte, že se i tak má až moc dobře, běžte a postavte si taky továrnu. Co vám brání? Jistě se budete mít stejně dobře jako on :-)

Dědici - ve správný čas na správném místě

Někdo se narodí v bohaté rodině, někdo v chudé. Někdo se narodí jako člověk, někdo jako slon, někdo jako pták. Holt někdo má chobot a někdo umí lítat. Každý je na tom už ze začátku jinak, žádná rovnocennost neexistuje.

Nemá cenu jim závidět, jenom peníze ještě nikoho šťastným neudělaly, zvlášť pokud je má od narození...

Poslanci - nic nedělají za naše peníze?

Poslanci - a jiní státní dobře placení zaměstnanci - jsou snad trnem v oku nejčastěji. Koneckonců sami jsem si je zvolili (kdo nevolil, je to jeho problém), teď je tu takové uskupení a to hlavní - zákony - se pořád zlepšuje.
A já nevím jak vy, ale aby se veřejně probíral můj život nebo majetek, aby mě spousta lidí nenávidělo, to by mi nevynahradil žádný plat.

Takže jestli máte pocit, že by se vám lépe žilo jako politikovi, jděte do toho taky a nebuďte na ně tak zlí :-)

A proč jsou bohatí...

Bohatý není ten, kdo něco dělá dobře, ale ten, kdo se dokáže prosadit. Je nějakým způsobem jedinečný, má v té době dobrý nápad, skutečně něco dokázal atd. A většinou si to opravdu zaslouží. Tak jim to prosím neberte...

Seš cizinec? Zaplať!
Mr.Putter, 7.8.2005 22:59

Seš cizinec? Zaplať! S tímto druhem diskriminace jsem se dříve setkával hodně často. V restauracích, sportovních areálech,... Např. celodenní lyžařská jízdenka: cena pro čechy: 500Kč
cena pro němce: 650Kč.
Vždyť přece němci dostávaj víc peněz než my, tak proč by jim cenu nenasadily? Navíc oni sem jezdí stejně jenom proto aby u nás ušetřili, tak ať jim zmrzne úsměv, frajerům bohatým.
Takhle k tomu přistupují ti, co dělají cizincům „speciální“ ceny.

Odp: Seš cizinec? Zaplať!
x, 16.9.2005 15:21

Duvod je jednoduchy - staci aby cizinec dostel vyklad v ceskem jazyce ci alespon cizojazycnou prirucku ci aby ta pani v pokladne se s nim umela cizi reci dohovorit - je to proste priplatek za nadstandartni sluzby (nekto to prirucku musel prelozit, ci ta slecna co provadi vyklad ci sedi v pokladne si se znalosti ciziho jazyka rekne urcite o mnohem vetsi plat a pravem !!).

Odp2: Seš cizinec? Zaplať!
Pavlo, 15.11.2005 22:19

No to je blábol. Jezdím do rakouska lyžovat ceny jsou vždy stejné a všichni jsou rádi že k nim jezdím. Letáky v češtině se objevují stále častěji. Nemluvím o kvalitě služeb. S vašim přístupem běžte vekslovat nelépe bony.

důvod - nedávná minulost
geuin, 5.9.2005 15:32

Problém bude v tom, že v ČR se po převratu v r. 1989 a po následné privatizaci dostalo příliš mnoho lidí k penězům podvodem nebo krádeží. Toto způsobila nedostatečná legislativa, nedostatečná politická vůle tyto činy trestat a nedostatek morálky lidí, kteří se nebáli krást. Většina z těchto „krádeží“ nebyla nikdy potrestána a ani nebude. Skandály ohledně vládních zakázek a prodejů existují i v současnosti (aktuální je např. Unipetrol). Toto smýšlení je od té doby zakořeněné ve společnosti a ještě nějakou dobu určitě bude. Stát přišel o stovky miliard, které skončily fyzickým osobám v kapse, podvodem. Od té doby je pravděpodobně člověk bohatý spojovaný s nemorálním...To by mohla být alespoň částečná odpověď na tvoji otázku. Dalším problémem, který ukousne pěkný kousek procent, bude nechvalně známý rys české povahy: závist, jak jsi už zmiňoval..

Odp: důvod - nedávná minulost
škraby, 7.9.2005 15:09

Naprosto souhlasím, akorát problém by se dal určitě hledat ještě dále do minulosti. Vždycky lidem vládl někdo bohatý a ve starší minulosti byla šlechta často krutá a proto nenáviděná... asi vzniklo takové spojení Bohatý = špatný... nedůvěřujeme bohatým. Možná že je na vině i davovost člověka - bohatých je výrazně méně a odlišnost se velmi často trestá :-)

Odp: důvod - nedávná minulost
Yardasan, 23.11.2007 14:18

Problém bude v tom, že jsme potřebovali uměle vytvořit milionáře, na tom byla privatizace založená i stav zákonů a kdybychom pozorně naslouchali panu Klausovi tenkrát a nezaspali (neznám špinavé peníze), tak bychom byli mezi nimi a nezáviděli. Bohužel, člověk je tvor nenažraný a neví kdy má dost, proto se to furt táhne a těžko brzdí. S pozdravem jK.

Boháči?
anonym, 7.10.2005 17:43

Kolik je těchto novodobých boháčů poctivých? Odhaduji tak 1 procento.Ostatní jsou zřejmě typu toho „chudáka“ na Seychelách.

Odp: Boháči?
Aleš Janda, 7.10.2005 19:02

Na základě čeho tak usuzujete? Proč by měl být každý majitel nějakého podniku podvodník?

Odp: Boháči?
JP, 15.11.2005 21:34

Omlouvám se, ve skutečnosti bych rád použil „silnějších“ slov, ale asi nebudete příliš přemýšlivý:). Podívejte se, kolik je kolem vás úspěšných firem. Za každou věcí nebo službou, kterou si koupíte, stojí nějaká firma. Ta firma svůj produkt neprodává pro Vaše hezké oči, ale pro svůj zisk. Nejvýše postavení (nejschopnější) lidé ve firmě z toho pochopitelně mají velké peníze, ale také vynaložili velké úsilí tomu, aby se na své místo dostali. Cítíte se okraden, když si něco dobrovolně koupíte?

Drtivá většina těch, kteří na svůj velký majetek nakradli, už jsou dávno chudí. Finanční bohatství nepřináší peníze, ale umění je vydělat. Dejme tomu, že někdo na začátku 90. let nakradl 50 milionů korun. Co je 50 milionů? Takový člověk si myslí, že má najednou strašně moc peněz a tak si koupí dva domy, dvě auta a spoustu dalších věcí. A pak zjistí, že na dlouhodobý provoz všech věcí, které si koupil je potřeba mnohem víc peněz, než má. Chybí mu totiž pravidelný vysoký příjem, na který však potřebuje schopnosti, které nemá. Rychlí zbohatlíci rychle zchudnou, to je logické. Ti, kteří jsou bohatí delší dobu, musí mít nějaké schopnosti a musí myslet do budoucna. Být bohatý je složitější, než si myslíte. Nestačí na to každý den 8h v Kolbence.

Odp2: Boháči?
Yardasan, 23.11.2007 14:22

Bravo, moc hezky jsi to napsal jen a jen souhlas.

Geuin bude asi nejblíže
Ťuhýk, 14.11.2005 21:49

Souhlasím s hodnocením Geuina. Nesouhlasím s tím, že by poctivých „boháčů“ bylo pouhé 1%. Každý se pohybujeme v určitém prostředí a ti lumpové jsou pouze více vidět. Jsem zaměstnanec, ale musím se podnikatelů zastat. Většina z nich platí poctivě daně a svým zaměstnancům mzdy. I když se nepředají (malé firmy mají 72% průměrné mzdy). Výše mezd často odvisí od toho, jak velké obavy má podnikatel z možného krachu. A samozřejmě od jeho podnikatelských zaměrů, ale také chamtivosti. Jsou také takoví, kteří podnikají jen pro to, aby nashromáždili peníze na bezpracný život. Ale to bych byl zase na začátku.

Odp: Geuin bude asi nejblíže
Tripoli, 16.11.2005 21:07

Z osobní zkušenosti znám jednoho majitele relativně malé řemeslné firmy. Platí si čtyři zaměstnance - jeden drží kancelář a přijímá zakázky a zbylí tři vykonávají veškerou práci ve firmě. Pan velkopodnikatel je ve firmě vidět zhruba tak dvakrát do měsíce, když si přijede převzít peníze z nějaké větší zakázky - a samozřejmě je hned utratí za chlast či hlouposti typu karavan nebo jachta na Slapech. Nic nedělá, nic neprodukuje, není z něj absolutně žádný prospěch - a navíc je to s prominutím ožrala s chabým morálním profilem. Jeho jediná zásluha na provozu firmy je skutečnost, že díky známostem z předlistopadových dob má prostory v areálu jistého státního podniku pronajmuté za desetinu skutečné ceny. Milostpán si přitom jezdí v BMW, jeho exka v Oktávce - a zaměstnanci, kteří jsou skutečným motorem celé firmy, jsou rádi, když od něj vidí peníze alespoň jednou za dva měsíce.

A teď mi řekněte, k čemu takový póvl je na světě - jen se přiživuje na cizí práci, dýchá nám zbůhdarma vzduch a spaluje benzín. Doufám, že to není reprezentativní vzorek českého středního podnikatele - ale pokud ano, pak je jasné, kde se mezi lidmi bere zášť vůči bohatým. I já sám, ač povaha holubiččí, vždycky když to líné budižkničemu vidím, mám sto chutí přetáhnout ho lopatou.

Odp2: Geuin bude asi nejblíže
Mlok, 18.11.2005 8:53

Je-li to vážně takhle, tak „podnikatel“ buď velmi rychle skončí, protože některý je jeho zaměstnanců sám časem zjistí, že si zakázky sežene sám, domluví se se zákazníky a trhne se. Ale pokud firma prosperuje, tak to zřejmě takto jak to popisujete nebude a vy se pane „tripoli“ spíš jen užíráte a kazíte si zdraví úděsnou závistí - jednou z typických českých národních vlastností.

Odp3: Geuin bude asi nejblíže
socka, 18.11.2005 13:52

Naprosto souhlasím, viděl bych to na názor toho posledního pomahače ve zmiňované fy, či jeho syna. Kdyby byl majitel takový magor, tak dnes už určitě tím BMW nejezdí a pokud jezdí, tak je to jinak.....

Příběhy ze života
oko, 15.1.2006 23:05

Nedoporučuji uvádět odstrašující příběhy ze života, protože ti, kterým nebudou vyhovovat, je veřejně označí jako nepravdivé.

Reakce na článek
Tobiash, 12.4.2006 16:47

Na úvod bych rád předeslal dva zásadní názory.
1.Uvědomujeme si, že jsme propojeni a máme zájem přežít jako celek s plnou zodpovědností za domovskou planetu.
2.Zastáváme názor, že přežijí jen silnější,jsme oddělené individuality.Život je boj a ten má jasná pravidla.
Při první variantě je v podstatě jedno, zda je někdo bohatý nebo chudý. Lidé by se necítili ohroženi, protože by věděli, že jsou součástí celku, který je nenechá padnout. Strach by byl nahrazen láskou, porozuměním a pocitem sounáležitosti. Být bohatý (vlastnit) by znamenalo mít větší zodpovědnost. Největšími „správci majetku“ by se stali lidé s přirozenou autoritou, morálně a duchovně uvědomělí, schopní se postarat o svěřené statky. Jistě by jim nikdo tuto roli nezáviděl.
Mám pocit, že frekventovanější je druhý názor. Vše je založeno na konfrontaci, jak sám píšete schopnosti prosadit se. Co, ale s těmi, kteří nechtějí bojovat,prosazovat se, vyhrávat při konkurzních řízeních a zaujímat někoho za každou cenu? Hitler znal odpověď. I on prohlašoval, že neexistuje rovnocennost a vyzdvihoval jeden národ. Myslíte, že touha prosadit se je přirozenou vlastností člověka? Podle psychologických studií bývají lidé s největší touhou po „úspěchu“ psychicky nemocní. Pokud je norma moci ve schopnosti prosadit se, pak je svět v rukou psychicky narušených lidí. Máme se na co „těšit“!

Odp: Reakce na článek
Yardasan, 23.11.2007 16:16

Zákony přírody jsou tvrdé, ale bohužel asi jedině správné pro přežití. Humanismus a s tím spojené přelidnění i neschopnými (porody za každou cenu vydržování menšin a jiné), vede do pekel nakonec pro všechny. Válka vypadá sice krutě, ale i to je jen jedno z řešeních „od přírody“. S pozdravem jK.

Platfus
Platfus, 1.7.2010 17:43

Dovolil bych si nesouhlasit s autorem článku, nebo přinejmenším přidat pohled z druhé strany. Sám necítím žádnou zášť vůči bohatým lidem a docela šťastně si žiju s množstvím peněz, které mám. Nesdílím ale to idealistické přesvědčení, že si bohatí z valné většiny své bohatství zaslouží a jsou výrazně prospěšnější pro stát. Jistě, vážím si lidí, kteří dávají práci jiným, a vydělané prostředky investují zase do podnikání. Motivací zde sice není pomoc druhým, ale touha vydělat - proti tomu nic, jinak by to asi nefungovalo. Nemluvím ani o lidech, kteří jdou do podnikání a riskují své zadlužení, potom asi nejsou dost bohatí. Jakmile ale člověk dosáhne takového bohatství stane se to, že peníze snáze plodí další peníze nebo se daří bohatství nezmenšovat jednoduše tím, že bohatý člověk už tolik neriskuje. Velkopodnikateli ve zlatém Rols-Roycu nezávidím ale taky mu nevěřím ušlechtilé úmysly. Mysl takového člověka většinou plně pohltí horečná snaha uchovat si svůj náskok oproti ostatním; ostatně odolat je sakra těžké. Sám vnímám peníze jako určitý druh společenské smlouvy, která má usnadnit směnu mezi lidmi. Tak jako každá smlouva by měla být všestranně výhodná. Chápu, že se takováto smlouva dneska dá jen těžko vypovědět, ale nemělo by se zapomínat na to, že peníze by měli sloužit lidem a ne lidi penězům. Měřítkem pro posouzení člověka, ať už chudého nebo bohatého, je pro mě jeho aktivní ekonomický přínos v jeho možnostech - rozlišujme proto aktivního šéfa podniku a boháče ve zmíněném Rolls-Roycu, který se naopak vyznačuje značnou pasivitou. Ten druhý podle mého názoru žije z práce druhých a beru ho spíš jako špatný důsledek systému, který není dokolaný, ale za který nemáme náhradu.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.