Neptejte se co, ale proč

Komentáře k článku

20.7.2005 0:04

Svícení aut ve dne

Ekolog

Děkuji panu ministrovi Š. za ještě větší znečistění našeho ovzduší! Svícení ve dne je stejné mrhání energií jak topení s otevřenými okny. Jediným potěšením pro pana ministra za KDU je určitě ten fakt, že my všichni, kteří nemáme poslanecké výhody, platíme z benzínu NEKŘESŤANSKOU DAŇ.

Není to jen plýtvání
Aleš Janda, 20.7.2005 10:13

Svícení není jen mrhání energií.

Podle mě je svícení i ve dne užitečné - ať chcete nebo ne, auto tak prostě je lépe vidět. A někdy stačí jen málo (např. osvícené stromy před horizontem kopce) a může to zabránit neštěstí.

Každý, kdo vleze za volant, je automaticky jednou nohou v kriminále. Myslím, že svícení patří k těm přijatelnějším řešením.

Odp: Není to jen plýtvání
David Kořínek, 20.7.2005 21:27

Musím jedině souhlasit.
Jezdím opravdu často a auta, která svítí i ve dne jsou oproti ostatním dobře vidět.
Je celkem jedno, jestli to je mrhání energií, když to pomáhá bezpečnosti na silnici. No, jen mi řekněte, jestli se vyplatí zaplatit pár korun za benzín nebo kvůli neosvětlenému „blbovi“ kupovat nové auto?

Odp2: Není to jen plýtvání
Satík, 4.4.2008 12:01

Podle výsledků statistik to nepomáhá vůbec ničemu.

Odp3: Není to jen plýtvání
tlapka, 29.12.2009 12:05

Navíc by měli svítit i chodci, aby byli vidět na přechodu za deště ve tmě.

Odp4: Není to jen plýtvání
ivana Kozárová, 9.1.2010 13:28

A byli by z nás broučci. Hned jsem si to představila. Souhlasím,bude to nádhera!

Odp5: Není to jen plýtvání
Honza, 17.11.2010 17:37

Až ti někdo přejede někoho z rodiny až půjd ev tmavém oblčení z hopsody mezi vesnicema a řidič jeoducí třeab 50 km/h ho uvidí na pár metrů, tak tě humor přejde....

Odp2: Není to jen plýtvání
tlapka, 29.12.2009 12:03

Jízda autem je samo o sobě mrhání energií tak ať aspoň svítí a doporučovala bych duhově se měnící světla aby to bylo ještě pěknější.

spotreba
Zero, 21.7.2005 2:10

No sviceni pri jizde nesppotrebovava zadnou eneregiji navic, protoze se el eneregie vyrobi v alternatoru vozu a posleze pouzije. Pokud vsak stojite tak se vybiji akumulator ale po ujeti cca 50 km mate akumulator zcela dobity.

Spis by mnela udealt tahle vlada neco ztema nekrestanskejma dani a cenu pohonych hmot.

Odp: spotreba
Jan, 22.7.2005 12:54

Fyzikální zákony nelze obejít, alternátor při svícení více zatěžuje motor a tím zvyšuje spotřebu. Jedině v okamžiku kdy jedeme z kopce a dáme nohu z plynu bez vyřazení, můžeme říci, že svítíme zadarmo, pokud tím právě využíváme motoru k brzdění z kopce. Pak lze i říci, že nám odběr žárovek, který přes zatížený alternátor přibrzďuje motor, pomáhá šetřit brzdy. :-)

Teorie
Lada, 23.7.2005 20:53

»Pak lze i říci, že nám odběr žárovek, který přes zatížený alternátor přibrzďuje motor, pomáhá šetřit brzdy.«
...asi tak, jako když fouknu dopředu, podle fyzikálního zákona o akci a reakci mne to fouknutí posune dozadu.

Odp2: spotreba
comodity, 19.3.2008 19:28

Při jízdě do kopce nám žárovky přes alternátor zatěžují motor snižují výkon motoru a zvyšují spotřebu pohoných hmot. Při čekání ve frontě na Nuselském mostě potom smrdí naše žárovky všem obyvatelům pod nos a zvyšují výskyt rakoviny u obyvatel.

Svícení potřebují zejména špatně vidící a nezkušení řidiči a řidiči velmi rychlých aut jež nedodržují rychlost / včetně těch na něž se zákon nevztahuje/ . Vidím li špatně a koupím li si rychlé auto tak jsem si vykoledal vražednou kombinaci a nějaké svícení mne nezachrání. Rychlost je třeba přizpůsobit tomu jak vidím a ne řešit svoji bezpečnost plýtvání energiemi a na úkor ostatních. Zněčišťovat zbytečně svícením vzduch výfukovými smrady je bezohlednost .

Odp3: spotreba
Pavel7, 19.3.2008 23:48

Své názory jsem popsal dříve, tak se nebudu opakovat. Svícení ve dne má svůj význam. Sám jsem zažil několik situací, kdy právě svícení pomohlo zabránit většímu průšvihu. Nejezdím sice úplně pomalu, ale více méně dle zákona, vidím rovněž dobře.
Hlavní problém je v přechodu dne a noci, ev. velké oblačnosti ap. To je opravdu špatně vidět (např. šedá auta) a jsou lidé, kteří nerozsvítí a nerozsvítí, pak se tedy musí svítit stále. Lze konstatovat, kdyby byli všichni řidiči ohleduplní a za snížené viditelnosti svítili a jezdili slušně, ... Ovšem to se dostáváme do pohádky „nebylo a nebude“!:-(

Odp3: spotreba
Yardasan, 22.3.2008 16:20

Je pravda, že poslední hromadná nehoda na D1 vyvolala pocit falešné nebezpečnosti této komunikace, ale málokdo nazve věc pravým jménem - a sice = jezdíte jak prasata - ta silnice za to nemůže. S pozdravem jK.

Odp: spotreba
Satík, 4.4.2008 11:55

Bezva! Právě jste definoval Perpetum Mobile - výroba elektrické energie bez spotřeby žádné jiné.To je na nejméně na Nobelovu cenu!Nebo si zopakujte fyziku ze základní školy. Pavel

Fyzika je fyzika...
EFi Yunah, 28.7.2005 9:24

S tým mrhaním energie sa mi zdáte byť fakt smiešny... Lada to vystihol naozaj perfektne (Fyzika je fyzika, ale ani archimedov zákon na mňa moc nevplýva počas mojho pobytu v atmosfére)... Ja sa musím priznať, že napriek tomu, že u nás to nie je povinné, svietim celoročne a privítal by som podobný zákon aj u nás... (i keď je pravda, že tomu tak nebolo vždy a pár pokút za nerozsvietené svetlá som zaplatil :) )

Svitim cely rok!
L.U.K.E, 21.8.2005 11:53

Nemyslim si ze by celorocni povine sviceni byla blbost a protoze si myslim ze to napomaha vetsi bezpecnosti silnicniho provozu, svitim po cely rok uz nyni....a jsem moc rad ze nejsem sam!!

Odp: Svitim cely rok!
Satík, 4.4.2008 11:58

Je však zajímavé, že v Německu, odkud to naši zákonodárský mudrlanti opsali, je již povinnost svítit ve dne zrušená ZRUŠENÁ.

Dyt je to preci jedno
t0rN, 27.8.2005 23:02

Lidi a neni to jedno? Prostě, kdo chce, tak ať si přes den svítí, a kdo ne, tak nesviťte...myslim, že je tu mnohem víc důležitějších zprzněnejch zákonů, než ten, jestli svítit, nebo nesvítit...mějte se a užívejte života, je krátkej!!!

Odp: Dyt je to preci jedno
Smoke, 8.10.2005 10:30

Kdyby to bylo jedno, nikdo by to neřešil. Už jen proto, že tvůj potomek nebo člen rodiny může být dnes živ a zdráv právě díky této legislativní úpravě. Věř, příteli, že osvětlené vozidlo je pro okolí mnohem bezpečnější.

Odp: Dyt je to preci jedno
J. Nosek, 5.9.2006 15:09

Není! Bez světel může být ještě kratší, nebo vozejkovej! Invaliditě zdar!

troubit by jsme mohli také celoročně
ghost, 22.6.2006 14:36

Když budeme všichni neustále držet klakson bude to také bezpečnější !! :-((((
Nikdo si vlastně neuvědomuje, že jde o zvýšení agresivity ze strany řidičů - „já jsem tady pánem, a všichni se mi kliďte z cesty“ .
Cyklisti a chodci budou přehlédnuti protože nesvítí !!!
Kdo bude hájit zájmy chodců a cyklistů ??

Odp: troubit by jsme mohli také celoročně
Juras, 5.9.2006 16:14

Připadá mi, že daleko agresivnější než svítit ve dne je svítit v noci. V noci světlomety aut oslňují, ve dne nikoliv. Ve dne pouze způsobí, že je to auto líp vidět. Srovnávání svícení za dne s klaksonem je trochu mimo.

Svícení ve dne je nebo není plýtvání?
Pavel7, 8.10.2007 21:28

Při svícení se spotřeba zvýší asi o 0,1 l/100 km, při počtu aut na silnicích a najetých kilometrech je docela slušné množství paliva a vypuštěných zplodin.
To je jedna strana problému. Autem jezdím denně a vliv svícení na bezpečnost je podle mne nesporný. Kolik benzínu vyváží lidský život? Bez svícení ušetřím za rok stovky korun, ale můžu zrušit auto za statisíce a sebe i jiné přizabít.

Možná by bylo vhodné místo řečí zavést úsporná denní světla.

PS: Klimatizace = 0,5 – 1 l / 100 km, těžká noha i několik litrů.

Odp: Svícení ve dne je nebo není plýtvání?
Yardasan, 22.3.2008 22:49

Malý automobil spotřebuje za jednu hodinu tolik kyslíku, jako jeden člověk za celý rok. Jedno velké letadlo spotřebuje za hodinu kolem pěti tun paliva. Několik tisíc lidí denně v „necivilizovaných“ zemích musí zemřít denně abychom mohli jezdit několik hodin denně vozem. Jděte do háje s Vaším vážením lidského života. S pozdravem jK.

Odp2: Svícení ve dne je nebo není plýtvání?
Pavel od vody, 27.5.2008 15:25

Dnes již jsou k mání žárovky pro denní svícení na bázi LED svítidel. Jsou levná a mají velmi nízkou spotřebu.
Zapojují se tak, aby svítily se zapnutím zapalování, přičemž musí zhasnout již při rozsvícení obrysových světel.
A jedna perlička: Denní svícení se týká předních světel. Vzadu není povinné.

Odp: Svícení ve dne je nebo není plýtvání?
Satík, 4.4.2008 12:46

Je zajímavé,že v Deutsches Reichu to už zase úplně zrušili.Jako blbost.HiHi.

svícení
bolek, 26.5.2008 10:02

Svícení motorových vozidel ve městě ztrácí veškerou logiku v okamžiku když se v hustém provozu proplétají cyklisté. NESVÍTÍCÍ cyklista se ztrácí mezi odlesky světlometů a je tudíž ještě více ohrožen. Navrhuji povinné svícení pro všechny účastníky silničního provozu!!!! Je to vzájmu všech.

Odp: svícení
zvoník, 17.10.2009 19:34

A chodci by museli mít na hlavě malinký bílý majáček se stálým světlem leddiody, který by zhasl, kdyby se chodec zastavil. Policejní pochůzkaři by měli modrý po obou stranách lebky v horní části, který by v případě pronásledování pachatele blikal a vydával kvílivé tóny. Kdo by nesvítil, musel by sedět doma nebo by zaplatil pokutu. Podle jistého, zde na svíci se vyjadřujícího, fyzika a známého zákona perpeta mobile, by elektrická energie pro světýlka vznikala v malinkém kapesním alternátoru jen tak mimoděk, třeba poháněného malinkým benzínovým motorkem, aby se následně spotřebovala a dobíjela tak nějakou baterčičku k napájení ledky.
Hned bych se na ulici cítil bezpečněji a také by se opět takticky zvýšila poptávka po benzínu! Vždyť jde vlastně jen o minimum, tak proč si nepřiplatit pro tu bezpečnost? Já už mám prototyp skoro hotov! Ne abyste mě někdo předběhl na patenťáku!!!

Odp2: svícení
., 17.10.2009 20:19

Zvoníku, energie pro ta světýlka bludiček na hlavách chodců by se vyráběla při jejich chůzi jejich pohybem (benzínu netřeba). Ještě třeba dodat, že kdyby ten chodec náhodou upadl do bezvědomí, tak by bylo dobré, aby ta jeho lucernička začala blikat červeně. Jinak by ho nechali ostatní chodci ležet na chodníku bez pomoci (kdysi dávno se něco podobného stalo v praze na Václaváku).
No a takové světéklko by mohli mít na nožičce přimontované také holubi nocující ve věži; za tmy by je podle toho bylo možné posbírat a z věže vyhodit (když paní Ivana K. promine).

Odp3: svícení
zvoník, 18.10.2009 20:40

To s tím malinkým benzínovým motorkem jsem to dal jako nápad kvůli tomu, aby si přišli na své také všichni chudáci, kteří velmi namáhavou a obětavou cestou ,,produkují" paliva z ropy, kdy si také na své přijde chudák zadlužený stát. Pochopitelně by to šlo i jinak při došlápnutí nohou..., ale benzín je benzín a jeho odbyt je důležitější. Stejně tak se v útlumu děje s alternativním pohonem přece u aut, ne?...

Odp: svícení
., 17.10.2009 20:22

Bolku, nesvítící cyklisté jsou už v současnosti standardem; a „vesele“ ve tmě při zběsilé jízdě porážejí nesvítící :-) staré babky, které pochodují na neosvětlených cestách pěšky.

1/3 výkonu Temelína?
Senior, 19.10.2009 5:53
Denní svícení
Honza, 29.12.2009 11:41

Osobně si myslím, že denní svíceni není nutné. Pamatuju si, že tak rok a půl zpátky jsem byl zastáncem denního svícení, ale čím více člověk jezdí, tím více mi to připadá zbytečné. Souhlasím s lidmi, co argumentují, že auta se zapnutými světly jsou za šera a nízké oblačnosti mnohem lépe vidět. Proti tomu se nedá argumentovat a člověk by v těchto podmínkách měl zapínat světla automaticky. Nesouhlasím ovšem s tím, že svícení je hlavním z faktorů dopravních nehod. To je blbost. Člověk, který není schopný zaregistrovat nesvítící auto, nemá za volantem co dělat.
Dále si myslím, že denní svícení je např. ve městech i „nebezpečné“. Dám vám příklad: Stojíme na vedlejší, za námi kolona aut. Máme zelenou, odbočujeme doleva a tudíž vjedeme do křižovatky, kde musíme takřka zastavit, protože o autu s rožnutýma potkávacíma světlama v protisměru nevíme vůbec kam pojede. Pojede doprava či rovno a budu mu muset tedy dát přednost? A vida, tak ten řidič měl po celou dobu zapnutou směrovku, která naprosto splynula s rozsvícenými obrysovými světly. Víte, co tím mám na mysli? Oranžové směrovky zcela zaniknou ve spojení se silnými bílými obrysovými světly.
Takže suma sumárum, povinnost svítit ve dne či ne bych nechal zcela na řidiči a ne na zákonu, který nám to přikazuje.

P.S. Podívejte se jaká je situace ve Španělsku, Francii, Austrálii, USA a dalších místech, kde za dne 90% řidičů nesvítí. Trdím, že bezpečnost na silnicích je tam mnohonásobně vyšší...

Odp: Denní svícení
Juras, 29.12.2009 12:43

Nepovinné svícení je, myslím horší, než povinné svícení všech. Nechat na libovůli každého, kdy uzná, že už je snížená viditelnost, znamená, že si jich spousta zapomene rozsvítit i za velkého šera nebo v tunelu.

když bude předjíždět neosvětlený osvětleného a Ty pojedeš v protisměru, tak toho neosvětleného neuvidíš - bude přesvícen osvětleným předjížděným. Tak místo, abys zpomalil a umožnil dokončení předjíždění, napálíš to do něj.

S tím blinkrem máš pravdu - nejhroznější mi připadají auta, která to nemají vně potkávacích světel, ale mezi nima. To mi připadá úplně zvrácené a u nich si hlavně dost pozdě uvědomím, že něčím blikají.

Odp2: Denní svícení
tlapka, 30.9.2010 11:48

Správně. BUDIŽ SVĚTLO a pán Bůh viděl, že je to dobré.

Názor neřidiče
Eduard Nud, 29.9.2010 17:48

Vedoucí pionýrů v Sonátě pro zrzku by nejspíše řekl: Už můj dědeček říkával, že svítit je nejlépe tehdy, když je tma a není vidět. Jak jsme se dozvěděli z diskuze, v Německu už tento zákon neplatí. U nás nejspíš přestane platit, až budeme mezi posledními a pro legraci, jako vždycky. Já osobně, když přecházím, vnímám rozsvícené světlo až jako to poslední, ale to není přesné, protože ho nevnímám vůbec. Ani bych vám nedokázal říct, jestli nějaké auto svítilo, spíš mám pocit, že ne. Kromě mrhání energií mi to přijde nelogické. Když jdeme ve dne na dvorek, také nesvítíme jenom proto, abychom náhodou v noci nezapomněli.

Odp: Názor neřidiče
greybeard, 29.9.2010 22:12

Jakožto počítačník vyššího věku už docela špatně vidím. Z legrace říkám, že už vidím jen to, co svítí. Není to sice úplně pravda, ale díky tomu uznávám, že svícení aut je svým způsobem nutnost. Jistě, je-li slunce nízko nad obzorem, je svítící auto vidět stejně špatně, jako všechno ostatní, ale v ostatních situacích světla pomohou.
Důvody pro svícení jsou asi dva - doprava je příliš hustá a počet lidí, kteří se nesoustředí a přehlédnou i kamion, je příliš vysoký. Proto je lepší svítit zbytečně. Nehodám to samozřejmě nezabrání, protože když se potkají dva spěchající šílenci, je z toho hned krizovka, ale určitě to svůj význam má.

Soudě podle sebe bych spoustu věcí považoval za zbytečnost - nejen svícení, ale i pravidelné technické kontroly, přemíru dopravního značení a bůhvícoještě, jenže každý jsme jiný. Já běžně auta vnímám sluchem a periferním viděním. Mám perfektní odhad a rychlou reakci, představivost a předvídavost, soustředím se na 100%, takže jako chodec chodím na 99% bezpečně, jako řidič asi také tak.
Jenže doprava se musí přizpůsobit průměrnému občanovi, který takové vlastnosti nemá, tudíž dělá různé nepředložeností. A proto existují tyto zdánlivě nesmyslné předpisy. Navzdory tomu se chodci dál vrhají pod auta, řidiči dál vjíždějí na přejezdech přímo pod lokomotivy, pomalu jedoucí předjíždějí, ačkoliv je v protisměru auto, které nebliká, nebrzdí a neuhne (ostatně předjížděný také ne, protože neví, že je předjížděn). Jezdíme na červenou, protože koukáme na předcházející vozidlo, které sice jelo už na oranžovou, ale toho jsme si nevšimli atd. Protože my si myslíme, že nám se to (sem si dosaďte cokoliv) stát nemůže.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.