Malé úvahy o problémech kolem nás

Komentáře k článku

10.8.2007 22:13

Využití MMORPG v terapii sociální fobie?

Pojem sociální fobie je nejspíše znám většině lidí, projistotu podotýkám že se jedná o nadměrný neopodstatněný strach z lidí, týká se asi 8% obyvatelstva. U nemocného vyvolává úzkost i jen přítomnost lidí, zvláště pak provozování nějaké činnosti před lidmi (např. jezení), nebo když se na něj někdo třeba podívá. Z toho je jasné, že se jedná v těžší formě o problém, který zásadně narušuje běžný život (včetně možného výskytu psychosomatických onemocnění).

Pojem MMORPG (Massively multiplayer online role-playing game) bude zase velmi dobře znám zvláště mladším lidem. Jsou to online hry, a co je nejdůležitější, silně založené na interakci reálných lidí interpretovaných virtuálními charaktery.

Začínají se tedy rýsovat souvislosti :) Obvyklou terapií fóbie je (krom farmakoterapie - obvykle SSRI v případě sociální) postupné zvykání si na podnět, který vyvolává fóbii. Například u arachnofobie se nemocnému ukáže obrázek s pavoukem, potom třeba hračka pavouka a v ideálním případě si nemocný nakonec nechá na ruku vlézt pavouka osobně :)

Jedním mezikrokem v léčbě sociální fobie by tedy dle mého mohly být výše zmíněné MMORPG. Výhodou je dostupnost prakticky každému kdo vlastní alespoň základní herní sestavu s připojením na internet (mnoho her je pak k mání úplně zdarma). Lepší než běžná internetová komunikace je to hned z několika důvodů. Díky reprezentaci postavou a funkčnímu světu má interakce reálnější charakter, mnohem více možností a důvodů. Je tedy jistá šance, že by si člověk navykl na konflikty a jednání s lidmi za daleko méně stresujících podmínek, než kdyby se o to pokoušel v reálném světě.

Pokud Vám teď připadá, že třeba starší člověk těžko bude sedět u počítače a hrát hry, obával bych se spíš opaku. Zvláště pak lidé, kteří ještě nejsou ve světě her dost zkušení se totiž snadno stávají závislými. Závislost se projeví ztrátou zájmu o jiné aktivity, zvýšenou agresivitou uživatele (zvláště pak když se ho někdo snaží dostat od počítače :-) ), zanedbávání vzhledu a životosprávy, nedostatkem spánku (pamatuju na dospělé lidi, kteří kvůli hraní nenaspali víc než 4 hodiny za noc), možné úmrtí na dehydrataci, trombózu, nebo vyčerpání organizmu. Celkově bych to však hodnotil jako přijatelné riziko, avšak nutné dohledu.

Co myslíte Vy? Najdou tyto hry své místo vedle těch, které pomáhají odvádět pozornost u nemocných trpících bolestmi, nebo na jejich využití nikdy nedojde?

Příklad hry
David Kořínek, 11.8.2007 8:28

Zajímavým námět, ale rád bych se zeptal na nějaké konkrétní případy her. Podle mě jde ve většině těchto her spíše o boj, konflikty a řešení úkolů. Taková hra bude mít na onoho socio-foba zcela jistě nějaký vliv, ale buď negativní (bude lidi chápat jako herní postavičky, nedával bych mu do ruky meč:) nebo přinejmenším nesprávný.
Ale nejsem hráč a možná se mýlím, proto se ptám ;-)

Odp: Příklad hry
Saw, 11.8.2007 12:19

Samozřejmě máte pravdu že v některých hrách se méně komunikuje a více hraje, ale pak jsou také hry ryze sociálního charakteru, jako třeba Sims Online, kde opravdu nejde prakticky o nic jiného. Já osobně hraju World of warcraft , hrál jsem CisMU, Anarchy online a přestože jsou to hry ve kterých se dělá přesně to co jste zmínil, většina lidí prakticky nepřestává komunikovat. A to vzájemné zabíjení charakterů je nejčastější zdroj konfliktů, i pro spoustu normálních lidí to byl zpočátku tak stresující faktor že chtěli přestávat s hraním, ale člověk vůči tomu poměrně rychle otupí, stejně jako proti nadávkám. A minimálně u mé osoby se to promítlo i do reálného světa větším klidem při řešení konfliktů s lidi :-)

Aby se to dalo ověřit, prosím lidi s diagnózou sociální fobie, aby se mi ozvali na mail a můžeme udělat takovou menší studii :)

Odp2: Příklad hry
Švabík Jarda, 21.2.2008 0:19

Ahoj, je mi 33 let a asi 7 let trpím soc.fobií+deprese.
Prodělal jsem léčbu KBT v Kroměříži ale nepomohla.
Nejsem schopen chodit do práce a rád bych se z toho dostal-tohle není život.Prosím jestli mi můžeš vysvětlit co to je MMORPQ-chtěl bych to zkusit.
Dík, Jarda-Chomutov.

Odp3: Příklad hry
Saw, 21.2.2008 2:22

K mailu uvedenému v profilu jsem zapomněl heslo, protože těch mailů mám trochu moc :) Napiš mi prosim na johnnx.v*zavináč*seznam.cz Jinak Tvé stavy naprosto chápu a doufám, že budu schopen pomoct...

No, zkusit by se to mohlo :) Ale...
Laďa, 11.8.2007 20:55

No, zkusit by se to mohlo :) Ale otázkou je, jestli to není terapie pořád v rámci jednoho pojetí. Jinými slovy - člověk se bojí lidí, terapie: pomalu si na ně bude zvykat.
Ovšem ten strach má nějakou příčinu - většinou z dětství - rodiče často vytváří podmínky pro vývoj určitým směrem. Možná by proto stálo za jít do hloubky - podívat se do předchozích generací. Problém je, že klasickou psychologií je toto nedosažitelné... ale třeba „rodinné konstelace“ to umožňují...

Takže za zkoušku by to stálo, ale pokud se nepůjde do hloubky, moc si od toho neslibuju...

Odp: No, zkusit by se to mohlo :) Ale...
Saw, 11.8.2007 22:46

„Zlaté“ poruchy ze známých příčin, tam je alespoň jistá šance že se podaří odstranit příčinu. Obávám se ale že ta fóbie v pravém slova smyslu nemívá žádné reálné základy (i když to je otázka, třeba pavouků se podvědomně bojí i primáti, kteří je v životě neviděli, ovšem nepůsobí jim to psychické potíže). Tak jako tak správně zvolená psychoterapie ale samozřejmě může znamenat zásadní pomoc, takže souhlasím že se to musí spojit...

http://daemonicmu.com
http://daemonicmu.com, 13.11.2007 7:40

[url=http://]http://daemonicmu.com[/url]
nejlepsi mu ktery jsem hral ted je test! hrajte to nema chybu

Člověk se sociální fobií má především...
dušan, 19.3.2008 8:59

Člověk se sociální fobií má především problém komunikovat s ostatními v přímém kontaktu. Osobně si myslím, že by se tím fobie mohla ještě prohloubit. Člověk by si časem mohl zvyknout pouze na virtuální postavy a reálný svět by pro něj mohl být ještě více nesnesitelný.

Odp: Člověk se sociální fobií má především...
Saw, 19.3.2008 10:08

Kdyby se na tom nestal zrovna závislej a neutíkal tim před realitou, lepší komunika virtuální, než žádná. Ale možné to taky je, to by prokázaly experimenty...

lineage2
Jakub, 28.4.2008 13:03

Mam dobrou zkusenost s hranim teto hry.

Odp: lineage2
Saw, 28.4.2008 17:41

Ve vztahu k sociální fóbii?

Ahoj je mi 23 let a mám sociální...
kubo, 29.8.2008 18:40

Ahoj je mi 23 let a mám sociální fobii.Dělá mi problémy komunikovat s lidma.

Odp: Ahoj je mi 23 let a mám sociální...
Saw, 29.8.2008 20:25

Asi nejlepší komunitu lidí najdeš na http://socialnifobie.info/

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.