Pro všechny přemýšlivé lidi

Komentáře k článku

8.6.2007 7:57

Aktualizace kalendáře

Také jste si všimli, jaká jsou v českém kalendáři směšná a naprosto archaická jména? A taky Vám neušlo, jak málo je v českém kalendáři jmen, která byste mohli dát svým dětem aniž byste riskovali, že budou do konce života terčem posměchu?

Znovu jsem si to uvědomil tento týden, když si naše děti prohlíželi kalendář a smáli se prakticky u každého druhého jména. Felix, Pravoslav, Anastázie, Kvído, Slavěna, Tadeáš, Zoe, Vilma - to jsou jen namátkou jména, která jsem teď nalezl figurovat v kalendáři, u kterých jsem nikdy neslyšel o vlastnících tohoto jména.

Vím, jak těžké bylo vybrat z českého kalendáře jména našich dětí. Seděli jsme tentkrát se ženou a vypisovali z kalendáře všechna jména, která jsou aspoň trošku normální a která bychom mohli dát svým dětem, aniž bychom se jim „pomstili“ na celý život a věru, moc obsáhlý ten seznam nebyl. Co si tak pamatuji, chlapeckých jmen bylo tak 15, dívčích kolem 10. Trošku smutný výběr, vezmu-li fakt, že rok má 365 dní (tedy trošku míň, neb asi nikdo nepočítá s tím, že by se potomek jmenoval Tři Králové nebo Mistr jan Hus :-) )

Nedávno jsem na stránkách Ministerstva vnitra našel stránku s četností jmen a příjmení v České republice - mimochodem docela zajímavá statistika. Jak u mužů, tak u žen existuje skupina tak 30 jmen, která se vyskytují v naprosté většině populace, ta ostatní jména už zdaleka tak rozšířená nejsou.

A vracím se znovu na začátek. Vím, že existují určitá módní jména, tato móda se mění v průběhu času, ale přesto si myslím, že náš civilní kalendář by zasloužil trošku té aktualizace a čerstvého větru a měl by trochu víc reflektovat současné trendy.

Co o tom soudíte Vy? Měl by být náš kalendář trošku omlazen nebo ho ponecháme tak jak je z úcty k tradici?

Rodiče
Tři kroky do tmy, 8.6.2007 8:18

Felixe, Anastázii, Vilmu i Tadeáše znám. Je fakt, že Tři králové mně doposud unikají. :-)

Zdaleka největším p®ůse®em zůstává, když se rodiče inspirují filmovými postavami. Mnohé Natálie se asi budou v pozdějším věku divit, že jejich rodiče podlehli mámení té argentinské káči. Když ještě byl na TV Nova pořad *Dolejte řediteli*, jedna roztoužená mladá maminka volala panu poctivci Železnému s prosíkem, co si má počít? Chce svého syna pojmenovat Bobby (Patrick Duffy v seriálu Dallas). Bylo vidět, jak se Vovka Železný baví, když jí odpovídal - Bobby je anglická zdrobnělina jména Robert. Pojmenujte syna Robert a říkejte mu Bobby.

Odp: Rodiče
Jana, 8.6.2007 13:30

Myslím, že Natálie je pěkné jméno, vyskytovalo se zde už před argentinskou asi telenovelou nebo co máte na mysli?

Odp2: Rodiče
Tři kroky do tmy, 8.6.2007 15:06

Jo, bylo to zde dříve, ale s nástupem *Milagros* jeho obliba raketově vzrostla. Většina dětí se později ptá svých rodičů, proč zrovna Natálie (Bobby, Mehmet, Gunnar, Ingeborg, Midgardsormer). Jsem zvědav, jak se rodiče budou vykrucovat. ;-)

Kalendář bych omladila
Jana, 8.6.2007 13:29

Souhlasím s tím, že se v našem kalendáři vyskytuje spousta jmen nepoužívaných a na ta nová není místo. Něco jiného je asi katolické kalendárium, které je částečně v běžném kalendáři zachováno, ale kalendáře s církevními svátky jsou taky běžně k dostání.

Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
kahi, 8.6.2007 18:12

Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě věci...

Za prvé, jak by sis představoval případné omlazení kalendáře? Odkud by se čerpala ta nová jména?

Za druhé, proč (!) se na méně obvyklá jména díváš jako na ta horší? Proč chceš, aby tvé dítě nosilo průměrné jméno, stejné, jako statisíce dalších lidí? Proč by se na nestandardní jméno, vezměme si třeba Felixe, nedalo nahlížet jako na něco v podstatě pozitivního, právě kvůli výjimečnosti toho jména? Kdo při výběrovém řízení zaujme více - Jan nebo Felix, Martina nebo Vilma?

Jmenuji se Petr a své rodiče bych za to nepochválil.

Odp: Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
Jana, 9.6.2007 12:35

Petr je krásné jméno. Jedno z nejlepších pro chlapa. Petr znamená skála. Pevný, silný, důsledný, charakterní muž, o kterého se lze vždy opřít. Tak si představuju Petra.

Odp2: Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
opičák, 9.6.2007 15:07

já znám jednoho petra, která je všechno jen ne pevný, silný, důsledný, charakterní muž.

Odp3: Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
Jana, 9.6.2007 21:09

Jasně, tohle byla taková moje osobní představa. Prostě mi je to jméno sympatické, stejně jako Jan, Martin, Jiří, Michal a některá další. Ale tahle se mi asi líbí nejvíc.

Odp4: Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
Growen, 28.7.2007 13:30

musím říct, že z mužských jmen (českých) mám nejradši jméno Jiří. Ohromně pěkně to zní.. :D Jinak už jsou všechna taková nijaká.... Někdy jsem počítal kolik je jmen na J. To je docela zajímavé - Jiljí, Jan, Jindřich, Jaroslav, Jitka, Jiří, Jonatán, Jonáš... je jich spousta :D

Odp: Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
Kelt, 11.6.2007 7:34

Rád odpovím :-)

1) Odkud bych bral nová jména? Třeba zkrácením příliš dlouhých jmen, která se v běžné řeči stejně zkracují. Miroslav = Mirek, Magdalena = Magda, Jaroslava = Jarka. Dál bych asi do kalendáře zapracoval dnes populární křestní jména, přestože nejsem příznivcem pojmenovávání dětí podle filmových hvězd :-)

2) Nikde jsem neřekl, že se dívám na archaická jména jako na horší, jen si zkrátka myslím, že by se mělo zvážit, zda necháme v kalendáři jméno X, jež má 0,001 % zastoupení v populaci a nenahradíme jej jiným, které má zastoupení třeba 10x větší. Nic víc, nic míň.

Odp2: Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
Juras, 11.6.2007 8:47

Ale ta četnost jmen se časem mění. S takovým přístupem by v kalendáři za chvilku nic nezbylo. Nahrazovat jména jejich domáckými tvary se mi nelíbí a navíc bys spoustu používaných jmen odstranil. Když by Jaroslava byla Jarka, co by potom byla Jarmila? V mém okolí se vyskytuje asi 10x více Jarmil než Jaroslav, například.
Kalendář neměnit - nechtěl bych, aby vedle módy oblečení (Letos frčí zelená) podléhalo sezóním hrátkám i pojmenování dětí.

Odp3: Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
Jana, 11.6.2007 9:32

nechtěl bych, aby vedle módy oblečení (Letos frčí zelená) podléhalo sezóním hrátkám i pojmenování dětí.
No jo, ale pojmenování dětí podléhá podle mého názoru módě úplně stejně jako oblečení. A bylo tomu tak vždycky. Když nám třeba vládl osvícený císař Josef II. , najednou se to Josífkama jenom hemžilo. A po válce těch Vladimírů, joj. A po Superstar jedna Aneta za druhou.

Odp4: Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
Juras, 11.6.2007 11:44

No jo, ale není to řízené uměle jak ta oblíkací móda.

Odp3: Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
Dana, 30.9.2010 19:47

jméno Vilma je velice známé. Mně se nelíbí současné moderní jména,ale ani staromódní jako je Klofáč, Alfons,Klotylda,ale ani Tadeáš.

Odp4: Chtěl bych se Tě Kelte zeptat na dvě...
Dana, 30.9.2010 19:50

Omlouvám se chtěla jsem napsat Kleofáč. A taky je mi líto lidí,kterým dali rodiče zdrobnělá jména jako Ivanka apod.

Myslím, že rodiče by měli při výběru...
Mirka, 8.6.2007 19:22

Myslím, že rodiče by měli při výběru jména používat rozum. Příjmení znáš. Buď se tak narodíš nebo provdáš. Sestra mé spolužačky měla v celém jménu za svobodna 23 písmenek. Dokážu si předsatvit tu hrůzu když musela vypisovat formuláře. Já sama měla jen 21. Když to mamka tři roky musela psat, sestra se už jmenuje Eva.
Takže základní pravidlo, které jsem já sama upřednostnila je „k dlouhému příjmení krátké jméno“
Za druhé, jsem Miroslava, a to je složeno ze dvou jmen. Říkali mi Mirko či Slávko. Mé druhé pravidlo „jméno, které je jasné“.
Za třetí „vybrat dětem jméno, kterým ho chci opravdu oslovovat“
K tomu kalendáři: kde vzít nové jména?? Stará zanikají, ale nová nevznikají.

Odp: Myslím, že rodiče by měli při výběru...
Kelt, 11.6.2007 7:42

Tak to je přesně ono, používat rozum při výběru jména. Rodiče by si měli uvědomit, že jejich potomek s tím svým jménem bude žít 70 i více let a že chvilková originalita a vtip rodičů bude draze zaplacen posměchem či klepáním na čelo. Jako příklad uvedu uvedu dceru známých mé kolegyně, která se jmenuje Esmeralda Hubálková. Chudák holčička.

Není nutné zůstávat v průměru a dávat jména jako všichni kolem, je ale třeba být originální a tvůrčí jen do určité míry. Ale to je zase o tom rozumu.

Odp2: Myslím, že rodiče by měli při výběru...
Mirka, 11.6.2007 10:31

Jeden chlapeček u nás se jmenuje Kevin Gořalík. To mi přijde jako pěst na oko.
Kazatel naší církve a jeho žena dali svým dětem jména syn- Elizej, dcera- Lajla. Jsou to zvláštní jména, přesto rodiče znají jejich původ i význam a já jsem si na ně velmi rychle zvykla a líbí se mi.
Sama jsem dětem vybírala spíš běžná jména syn je Lukáš a dcera Lucie

Pius Gořalín
Vlastimil Čech, 19.6.2007 18:00

Hmm a jaké jméno si myslíte že by se hodilo pro Gořalína? Navrhuji Pius...ale vážně jak mu říkají ? Kevine, nebo Gořalíne?

Odp: Pius Gořalín
ivan, 19.6.2007 21:16

Myslím,že bude svýma spolužákama brzo povýšen na Gevina Kořalína. Říká se,že jména předurčují osud. Kořalečník nebo kořala? Uvidí se.

Odp2: Pius Gořalín
Juras, 1.10.2010 8:28

A co Tobě předurčilo jméno? Resp. příjmení? Myslím, žes příkladem, že to není pravda.

Odp3: Pius Gořalín
ivan, 1.10.2010 21:35

To se ještě neví, ale nevím jak bych to jako placka dal vědět.

Odp: Pius Gořalín
tlapka, 1.10.2010 10:39

Kdo má škaredé jméno, může si je změnit. Ve Slezsku byli hodně „Prda“ a přeměnili se na „Pravda“. Ale je lepší nechat si původní první písmeno. Mohl by se jmenovat Gordon ev. Gagarin. Kevin Gordon- to je jméno s tím by se neztratil.

Odp2: Pius Gořalín
Juras, 1.10.2010 21:25

V minulých dobách:
- „Dobrý den, chci se nechat přejmenovat.“
- „No ale to není možné. To by musel být opravdu závažný důvod.“
- „Já mám důvod.“
- „Ano? Jak se jmenujete?“
- „Klement Pičurín.“
- „Tak to je opravdu závažný důvod. Tady máte formulář, vyplňte si jej... A jak byste se vlastně chtěl jmenovat?“
- „Třeba Adam Pičurín.“

;-)

Odp3: Pius Gořalín
Platfus, 5.10.2010 18:27

Kvalitní diskuse :-). Ne, že by to sem až tak patřilo, ale připomnělo se mi, když jsme se před lety s bráchou bavili tím, že jsme pro sebe navzájem vymýšleli nejrůznější roztodivné nadávky a hanlivá pojmenování. Pokud vím, vyhrálo to oslovení - Ty symbiotická plísňová kulturo v podpaží volezlýho řidiče hovnocucu!

No jo, vyhrál to brácha, tohle se mi zatím ničím přebít nepodařilo, ale třeba vás něco napadne ;-).

Odp: Myslím, že rodiče by měli při výběru...
Dana, 30.9.2010 19:55

Nová jména nemusí vznikat,vždyť je tolik hezkých jmen v kalendáři. Jinak souhlasím s tím,že dát k dlouhému příjmení dlouhé jméno není správné.

Odp2: Myslím, že rodiče by měli při výběru...
Alfons, 1.10.2010 6:29

Nová jména můžou vznikat i křížením JOSEF x FRANTA = JOFRA = FRAJO. ANNA+LÍDA=ANLI. Některá jména by byla docela pěkná. ;-) ZVONÍK+TLAPKA=ZVOTLA..TLANÍK..ONTL atp.

Odp3: Myslím, že rodiče by měli při výběru...
tlapka, 1.10.2010 10:43

Herec co hraje v Hvězdné bráně má jmeno Rainbow Sun atd. Dívky mívají jména květin, např. Daisy, Ivy. V angličtině asi to vyznívá jinak.

Odp3: Myslím, že rodiče by měli při výběru...
ivan, 1.10.2010 19:13

Takhle ale nová jména a názvy, Alfe, vznikaj už dlouho, možná odedávna.
RAVO - Rain,Voňka.
JAWA - Janeček,Wanderrer
AHRA -Automotoclub Hradec Králové
HEHA - Hercík,Havrlík
Nakonec kdo se vyzná, tak dokáže ze jména koně odhadnout jeho původ i rodiče, má to zákonitosti které mě jsou utajeny,ale mám to odposlechnuté od koňáků.
Nakonec i tady se narodil Jurasolipoivanič, tedy nic nového, dokonce trojméno.

Odp2: Myslím, že rodiče by měli při výběru...
Juras, 1.10.2010 8:25

To byl kdysi takový vtip v časopise pionýr. Dva žáci se poprali a dostali za trest opsat stokrát svoje jméno. Jeden začal plakat: „To je nespravedlivé - on se jmenuje Jan Vlk a já Jaroslav Kyripolinovský“. ;-)

Odp3: Myslím, že rodiče by měli při výběru...
tlapka, 1.10.2010 10:40

Pamatujete si, jak jednu holku chtěli pojmenovat Půlnoční Bouře? Nevím jak to dopadlo.

Odp2: Myslím, že rodiče by měli při výběru...
ivan, 1.10.2010 22:41

Už jsem měl o Tebe starost.

Stalina
Vlastimil Čech, 8.6.2007 23:15

No. nová jména ovšem vznikají... jedna moje spolužačka se jmenovala Stalina... všichni jsme jí říkali Stáňo ve škole... pak jsme se naučili číst a na jejím vysvědčení jsme si přečetli, že se jmenuje ve skutečnosti Stalina... hmm, myslím, že jsem jí to vůdcovské jméno tehdy jako chlapeček trochu záviděl...No, a psali v novinách, že se někde v Hrabůvce pokusili rodiče pojmenovat synka „Džejár“... ale hlavně se móda-obliba jmen mění... dcera se jmenuje Blanka... staré jméno...
Milena... jméno asi jihoslovanské původně... syn je Tomáš...asi biblického původu staré nebo nové?
a časem příjde do módy Josef, a Marie... a třeba Branko...těžko říct...možná by se měl seznam jmen spíš rozšiřovat než měnit... třeba severské jméno Olaf zní docela hezky s českým příjmením... Olaf Lávka třeba... :-) a jména německého původu zní i u nás moc dobře: Helmuth... Adolf... nebo třeba můj soused se jmenuje Wolf Vlk...tedy vlastně vlk na druhou...a co třeba Sven a Selma... nezní ta jména hezky ? Dokonce si myslím, že by se děvče na rodiče nezlobilo, kdyby se jmenovalo nějakým jménem východním... Moli...zní to jako zdrobnělina... Hasan... to vypadá velice mužně....proč nedovolit rozšíření počtu jmen? Jméno zcela jistě bytost nějak předznamenává... ne nadarmo se říká: „dej psovi špatné jméno a můžeš ho jít utopit...“ žádní lidé by neměli býti utopeni ovšem... ale snad by ti numerologové a jménopravci mohli sestavit jakousi rukověť pro vhodnou volbu jména i z hlediska jakéhosi předznamenání...Vezměte si ku příkladu třeba Židy... jaká jména si dávají... kdejaký Icek si dává jméno Stříbrnýkámen... Krásnéúdolí...Tigrid...Krásnépole...jméno má svůj význam pro osud člověka...Tož myslím, že by opravdu mělo býti množství bez potíží volených jmen spíše zvyšováno a jméno neobvyklé před zapsáním zkoumáno tak, aby lidská bytost nebyla nevhodným pojmenováním poškozena.

Odp5: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jana, 9.6.2007 12:34

Ajajaj.„ Kdejaký Icek si dává jméno Stříbrné údolí.“ Měla jsem vždy za to, pane Vlastimile, že Židům byla tahle mnohly i směšná příjmení přidělována úředně....

Jsem pro a navrhuji např. jména:
romantik, 9.6.2007 22:00

Lotosový Květ, Růžový Panter, Křemílek, Vochomůrka, Přeběhlík, Ťung sem, Ťung Tam, Modrá Chryzantéma, Čintaman a Ptáček, Plamének, Haker, Zeleňáček, Svatoušek.
Boháč, Boháček, Světluška, Poletuška, John, Judy, Stavební, Živnostenská, Domarozená, Schlang, Kreativka, Komunikatinka, Nádherná, Smíšek, Bílý Zub, Zlatý Zub, Vysoké Konto, Zlatá, Zlatý, Nejlepší, Nejkrásnější, Nejbohatší, Nejúspěšnější apod.

Přidávám např:
kahi, 10.6.2007 15:35

mužská: Bistro, Afro, Milec, Lopuch, Nadan, Kebab ... možná ještě Samec.

a ženská: Filoména, Kanďabůra... ne, to raději ne, ... Rusoslava, Polinéza, Avona, Aviona, Amorie, Malomilka, Maratóna, Mejbelína, Merita, Mikrov... hm. Až vážení čtenáři Svíce vyčerpají na svých dětech tyhle tipy, klidně vymyslím další :-)

Odp: Jsem pro a navrhuji např. jména:
tlapka, 1.10.2010 10:44
Odp: Jsem pro a navrhuji např. jména:
Juras, 4.10.2010 12:26

Procházka. Rozhlížel. Uviděl. Zavětřil. Dohnal. Žadonil. Nedostal. Přecechtěl. Smlouval. Dostal. Svědil.

Odp2: Jsem pro a navrhuji např. jména:
Juras, 4.10.2010 12:28

Ještě před panem Svědilem jsem zapomněl na pány Neplatila a Utíkala. A nejsu si jisté, jestli je správně Žadonil, jestli tam místo něj neměl být Donutil.

Odp2: Jsem pro a navrhuji např. jména:
tlapka, 4.10.2010 13:26

Malý, Zajíček, Vyskočil, Tvrdý, Bobeček, Vytlačil.
K tabuli !

Kelte, ...
ronantik, 11.6.2007 23:17

... aby se Vám křestní jména v českém kalendáři nezdála směšná, bude třeba, abyste si sehnal kalendář křestních anglických jmen ze země ze zámoří, zjistil, zda je možné je dle „ harmonizovaných norem a předpisů“ do českého kalendáře použít a pak už jen prosadit jejich umístění a vytištění v kalendářích u jednotlivých tiskáren kalendářů.
Za následek to bude mít, že nově narozené a nově pojmenované děti v kalendáři budou mít svůj sváteční den, ale už ho tam nebudou mít Vaši žijící rodiče (protože ti mají asi z Vašeho hlediska křestní jména nejsměšnější), ani tam nenajdete místo k oslavě svátku své manželky (např.Marie) ani k oslavě svátku svého (např.Klement). A děti se už nebudou smát, ale budou vyzvídat: „ Kdy máš taťko svátek?, Kdy máš mamko svátek ? “. Můžete začít slavit „Den díkůvzdání“, „Den zavraždění J.F.K.“, Výročí zrušení otroctví, nebo Konec války severu proti jihu. Můžete začít dětem vyprávět pohádky, kde hlavním hrdinou nebude princ Jaromír nebo Jeníček a Mařenka, ale nějaká Judy, Marlen nebo Karole. Přesto Váš malý syn přijde jednou ze školky s požadavkem, že by se chtěl také jmenovat např. Čurila Plenkovič, jako se jmenuje jeho kamarád z třetího patra odvedle, protože nikdo jiný takové jméno nemá.

Odp: Kelte, ...
Kelt, 12.6.2007 7:12

Asi máte pravdu, byť podanou s extrémním přístupem Vám vlastním :-) Čím více jsem si četl názory na svůj nápad lehce zaktualizovat kalendář, tím více jsem dospěl k přesvědčení, že je to asi hloupost a že by měl kalendář zůstat jak je. Inu, jak říká klasik - Není chybou změnit názor, chybou je setrvávat v bludu :-):-)

proč jen jedno? ...
Vlastimil Čech, 12.6.2007 16:15

Proč by mělo býti jen jedno jméno na den připadající? proč ne dvě nebo pět? pak by se ta stará jména nemusela rušit, ale prostě by jich bylo víc...no a proč nedovolit, aby si lidé nějaké datum ku jménu sami nepřiřadili, když to musí být... kdysi bylo v kalendáři několik Janů, třeba... a tož jsme se ptali, kdy má kdo svátek... když nás to zajímalo... a vůbec... musí se svátek slavit?

Odp: proč jen jedno? ...
Tři kroky do tmy, 12.6.2007 16:27

To už dávno je. Petr/Pavel, Rút/Matylda a další. :-)

Odp: proč jen jedno? ...
ronantik, 12.6.2007 23:39

Přece proto, aby někdo nepodváděl a neslavil svůj svátek každý den; aby děti nechtěly sváteční peněžní i nepeněžní dary od svých rodičů a ostatních příbuzných během roku několikrát, aby ten určitý svátek měl svou důstojnost. Přece není možné např. aby Adam1 a Eva1 měli svátek 24.12., Adam2 a Eva2 měli svátek 24.1. a třeba Adámek a Evička měli svátek 24.2. Jednu výhodu by to mělo: musel by se zřídit nový svátkový úřad, který by každému oslavenci vystavil certifikát opravňující ho slavit svůj svátek na určité datum a v určitou hodinu. Na tom novém svátkovém úřadě by bylo možné zaměstnat mnoho čerstvých absolventů škol bez praxe. V tom by svátkové úřady byly pozitivní a možná by časem úspěšně nahradily činnost ÚP.

Vize: Svátkové úřady by poskytovaly nejen oprávnění slavit, ale svátky by přímo organizovaly v kruhu rodinném nebo podnikovém, měly by vlastní restaurační zařízení, pekly by dorty, z ciziny i od našich vinařů by nakupovaly sváteční vína a jiné nápoje, zaměstnávaly by absolventy škol ve svých sklenících, ve kterých by pěstovaly květiny, zeleninu a ovoce, to všechno pro sváteční dny. Mohly by časem přibrat svatební hostiny, oslavu rozvodů, křtin, nalezených Aniček, ztracených tchýní a nalezených pejsků. Svátky by se měly nadále slavit, mělo by se zpívat nahlas jako v pohádkách, Golem by měl péci chleba a bosý Král se klanět pradleně.

Odp: Kelte, ...
Tomáš, 13.6.2007 8:21

No romantiku, ty jsi fakt dílo. „Můžete začít dětem vyprávět pohádky, kde hlavním hrdinou nebude princ Jaromír nebo Jeníček a Mařenka, ale nějaká Judy, Marlen nebo Karole.“ - myslím, že Kelt ani nikdo jiný zrovna jména jako Jaromír, Jan, Marie nechce odstraňovat. Ty máš ten pocit?

Co já vím, ...
ronantik, 14.6.2007 8:54

... jména Jaromír, Jan a Marie jsou jména opravdu stará, archaická, a dvě z nich jsou uváděna v bibli. Ale Kelt už sdělil, že ustoupil od záměru všechna v českém kalendáři uvedená křestní jména měnit, a řekl to pěkně.
Z mé strany bylo uvedení shora jmenovaných jmen nadsázkou, ani mně se některá jména v kalendáři nelíbí, ale jsou tam asi proto, že se líbí jiným lidem, a proti tomu nic nemám. Ať si každý vybere, tím může ublížit snad jen svému pojmenovanému dítěti.

Milý Kente, co je špatného na těchto...
Maggie Simpson, 20.6.2007 15:59

Milý Kente, co je špatného na těchto jménech? (Felix, Pravoslav, Anastázie, Kvído, Slavěna, Tadeáš, Zoe, Vilma).
Znávám takovej Kvido je děsnej, ale ty ostatní jsou docela pěkný :-))
Známý nositelé: Felix Čejka (syn golfisty Alexe Čejky). A ten Tadeáš je teď dost často dávané jméno. Loni se jich
narodilo 460.
Moje návrhy jmen pro vás: Alan, Gabriel, Alfred, Andrej, Artur, Bartoloměj, Axel, Benjamin, Damian, Dorian, Elvis, Elisha, Ezra, Gilbert, Herbert, Hugo, Isaias, Izmail, Jeremias, Joel, Kassius, Kristian, Viliam, Marián, Maxmilian, Nikolas, Nathan, Noah, Oskar, Oliver, Prokop, Ronald

Odp: Milý Kente, co je špatného na těchto...
Juras, 20.6.2007 16:13

znám tři Tadeáše, kteří se narodili za posledních pět let v mém okolí, takže tuto informaci tímto podporuji.

Ostatní jména, na ta člověk narazí jenom zřídka. Tam je potom problém, že si člověk to jméno spojuje s jedinou osobou a vztah k té osobě přispěje znatelnou měrou i na vztahu ke jménu. Napíšu to i konkrétně, doufám, že se to žádného nositele jmen, o kterých budu hovořit, nedotkne. Skutečně jsem zatím jiné nositele dvou jmen, která teď budu jmenovat, nepotkal (nebo mi neutkvěli v paměti). Kdybych ale potkal, určitě nebude mít můj současný stav k těmto jménům vliv na to, jak budu přistupovat k dalšímu člověku, který se tak jmenuje taky :-)

Například Felixe mám napevno spojeného se Slováčkem, Andreje s jedním všeobecně neoblíbeným spolužákem ze základky. Tato dvě jména jsou pro mě naprosto nepřijatelná.

Odp: Milý Kente, co je špatného na těchto...
Growen, 29.7.2007 13:30

aj, Ronald je můj vzor a nejoblíbenější jméno :D :-)

Nechť každý dá svému dítěti jméno podle...
maro, 22.6.2007 14:10

Nechť každý dá svému dítěti jméno podle vlastního uvážení...ať už je to Ambrož Mrož, Pravoslav Pako, Mahulena Zahulená či třeba Bohuslav Bunda..myslím, že je to ouplně jedno. Každé jméno má své kouzlo a někomu se líbí to, jinému ono. Vždyť se podívejte jenom na své přezdívky, jak jsou vtipné a rozmanité, a tak by to podle mne mělo být klidně i u jmen. Jak by to vypadalo, běhali by po světě samí Honzové?
No a dle mého názoru stejně „nějaké“ datum s „nějakým“ jménem v kalendáři nemá takřka žádnou váhu....

Kelte - Další jména
Maggie Simpson, 22.6.2007 17:31

Aurelia, Babette, Arletta, Bibiana, Dalia, Danaé, Darja, Danica?

K svátku Ivanovi...
ronantik, 25.6.2007 22:50

...přejeme šťastné starty i přistání.

Odp: K svátku Ivanovi...
ivan, 25.6.2007 23:04

Považuji si toho. Zatím to vychází. Zatím!

Já si myslim, že Jan neni archaický...
Veru, 29.6.2007 14:13

Já si myslim, že Jan neni archaický méno. Honzíků znám hodně a je to pěkný méno. Říká se, že každý méno je hezký dyž se hezky řekne.:-)

Odp: Já si myslim, že Jan neni archaický...
Growen, 29.7.2007 13:28
vymýšlení jmen
Growen, 28.7.2007 13:37

Píšu fantasy román a před používáním známých jmen dávám přednost jejich vymýšlení. Nakonec i jméno Growen jsem vymyslel a přijal za přezdívku.
Škoda že si jméno nemůžou rodiče vymyslet... bylo by to zajímavé a mohlo by znít hezky.

Odp: vymýšlení jmen
Zuzík, 10.9.2007 22:28

no a máme tu zdroj nových jmen:o) já jsem pro, proč nevymýšlet jména pro své děti sami?

Odp: vymýšlení jmen
Janika, 14.3.2008 20:28

A proč se také nepodívat zpátky na jména do historie? Vymýšlím fanfiction a opravdu mi docházel slovník jmen, tak jsem si jich pár našla v mytologii:
Lucina, Orcus, Rheia, Neria, Nona, Isis, Eloah, Jesse, Boann, Luciana, Lucius a je jich tam takových podobných daleko daleko víc!!!

Ach ta jména..
Radana, 29.9.2007 23:22

Souhlasím, že vybrat jméno z českého kalendáře je problém, protože je tam hodně zastaralých jmen. A jména si oblíbíme podle toho, kolik známe jejich nositelů a jací ti nositelé jsou. Jména, která jsou nejrozšířenější jsou neutrální (Jana, Petra, Honza, Lenka), jenže už taky tolik nefrčí, právě pro to, že jsou tak běžná. Rodiče chtějí dát svému dítěti trošku zajímavější jméno, tak se poohlížejí v zahraničí (Bibiana, Penelopa..), ale myslím si, že je to škoda, protože stačí jen oprášit stará česká jména, aby zas dostala nové kouzlo. Mně se třeba velmi líbí jméno Antonie (Tonča, Toni, Tonička). Nebo třeba Stela. Zkrátka se nebát, originální nebo neobvyklé jméno dá dítěti originalitu a dotvoří jeho osobnost. Samozřejmě se musí vybírat s citem, aby jméno a příjmení dohromady neznělo špatně nebo komicky. Někdo tady uváděl Olaf Lávka a Wolf Vlk, no to snad byl vtip, to je opravdu za trest stejně jako sektářská jména, co tu někdo uváděl Lajla a Izaiáš... Jenom proto, že rodiče jsou v sektě, tak ocejchují svoje děti, kteří budou chtít žít jinak a budou muset každýmu vysvětlovat, že měli praštěný rodiče a nebudou na tom rozhodně o nic líp než děti rodičů, co koukají na teleńovely (Esmeralda..).

100 TIPŮ NA NETRADIČNÍ JMÉNA PRO DĚTI
Zbyňa, 24.1.2008 16:52
jména
Miranda, 29.6.2008 12:23

Ahoj všichni taky se ráda zajímám o jména. Určitě se mi líbí jména hlavně moderní, ale taková ta z těch filmů to je celkem přehnanost. Mezi mé oblíbené patří: Karolína, Natálie,Viktorie, ale třebai Sandra. Tadeáš, Eliáš, Oliver a Erik či Sebastián a mezi těmi běžnými Petr, Lukáš. Jsem také názoru, že by se měli dávat krátká jména k dlouhým příjmením a naopak. zvláště také nezní moc pěkně české jméno úplně k cizímu příjmení a naopak a třeba jméno končící na nějaké písmenko a na to samé začínající příjmení, to je potom jazykolam. Jenže mě se třeba líbí jméno Rozárka, ale ne jako zdrobnělina z Rosálie prostě Rozárka, jenže jsem to nikde v kalendáři nenašla. Kdy by potom slavila svůj svátek na Růženu nebo Rosálii? Jak by k tomu přišla, že nemá v kalendáři svůj svátek a ostatní děti ano? Vím není to tak podstatné slavit svátak si myslím, ale hlavně ty děti to řeší a rádi slaví, tak proč je o to připravit?!

Odp: jména
Juras, 30.6.2008 7:59

:-)Róza - já bych dal asi Růžu :-)

Odp2: jména
tlapka, 1.10.2010 10:45

Já bych dala Roxana

[url=http://]každý méno je hezký dyž se...
Bublinka, 1.3.2009 18:05

„každý méno je hezký dyž se hezky řekne“ tak s timto vyrokem jednoznacne souhlasim
a jsem pro doplneni jmenneho kalendare ale v zadnem pripade bych jmena nerusila
Jsem tet ve fazi kdy hledam jmeno pro sveho potomka.A mam kriteria pro jmeno 1.nesmi byt z rodiny protoze nechci nikoho zklamat 2, Nechci jmeno ktere se u nas na vesnici narodilo v posledni dobe protoze aby se nereklo ze se opicime ja sice na reci moc nedam ale napr: moc se mi libulo jmeno Zdeňek ale kdyz jsem zjistila ze ho ma soused byd je to kamarad tak jsem to zamila to se vlastne snoubi s tou originalitou
3,jmeno musi pasovat k prijmeni 4,jmeno se musi dobre vyslovovat jak samotne tak s prijmenim 5,v zadnem pripade to nesmi byt jmeno ke kteremu mam averzi. to je treba Jirka, Tomas, David, a jeste bych nejake nasla.
6,musi byt originalni mene caste jmeno.
vite jaka je to otrava kdyz nekdo na ulici zarve Jano a otoci se vecina zen
7,A musi to byt ceske a nebo pocestele jmeno.napr:jana je pocestele jmeno z hebrejskejo jazyka nebo Lukaš je puvodem z Italie atd

Ale vždyť Tadeáš je běžné ba i často...
jiji, 20.4.2009 18:56

Ale vždyť Tadeáš je běžné ba i často dávané jméno ?

Kočičí kalendář
tlapka, 1.10.2010 10:53

tam jsou hezká jména. Orion, Harley, Luther, Monaliza, Gloriosa, Andromeda, Zulejka, Aragon, Abigail, Habakuk ! Chiquita, Nessie, Madison, Shirley, Tornádo, Sindibád, Columbus, Katanga, Elektra, Kassandra, Michelangelo, Camelia, Diadém, Simba, Chicco, Mirabel, Morgiana, Othello, Tiffany ... a mnoho dalších.

Vladislava
Vladislava Š., 8.9.2011 19:03

Konečně mám od příštího roku v kalendáři i já jméno? A tedy i ostatní Vladislavy.:-)Tedy zatím jen díky jednomu výrobci kalendářů.Slíbily a splnily.:-)

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.