Pro všechny přemýšlivé lidi

Komentáře k článku

11.7.2005 13:03

Opravdu jsou v historii nejdůležitější spisovatelé?

Už na základní škole se učí dějiny. A o čem se v nich hlavně učí? O vládcích, válkách, směrech a spisovatelích. Proč zrovna o spisovatelích? Jsou tak důležití?

Vládci a války mezi státy nepochybně vždy dost ovlivňovaly chod národního zřízení, zemí a světa vůbec. To ovlivňovalo myšlení lidí a vznikaly různé duchovní i umělecké směry. A tyto směry se nepochybně promítly do života mnoha tehdejších lidí.
A spisovatelé o tom (a v tom duchu) psali svá díla.

Proč se klade tak velký důraz na spisovatele? Je to povolání jako každé jiné, je přece tolik jiných, významnějších a prospěšnějších povolání... Proč se školáci neučí o vědcích, matematicích, továrnících, kteří opravdu něco dokázali? Ti pro nás udělali mnohem víc. Proč místo toho musí každý znát všechny díla, která napsal Neruda, Šrámek a desítky dalších? Navíc mnohdy nejde o to, proč to napsali, ale že to prostě jen napsali.

Je to přece součást kulturního rozhledu...

Literatura, kterou napsali, nám už většinou nedá nic. Byla jiná doba, jiný styl života, jiné chování. Tato díla mají už pouze historickou hodnotu. To, že je to součást kultury a každý to „prostě musí znát“, je dáno pouze tím, že je to z nějakých důvodů ve školních osnovách. Ale proč je to v těch osnovách, já osobně netuším.

Mně přijde jako mnohem důležitější vynález penicilinu nebo historie Pražského hradu než znát jednotlivá díla autorů. To totiž užiju dodnes. Spisovatelé pouze reagovali na svou dobu. Jako každý.

Není to k ničemu

Upřímně řečeno, nechápu tuto oslavu literatury. Je to nespravedlivé vůči ostatním povoláním. Od té doby, co jsem naposledy měl tento předmět, jsem tyto vědomosti nikdy nepotřeboval. A nikdy potřebovat nebudu. Necítím potřebu spisovatele uctívat. A je mi jedno, jestli to je nebo není součást kulturního dědictví.

Jsem sám?

literatúra
avan, 12.7.2005 15:46

No, pokiaľ som chodil do školy, tiež som na to nadával, dnes mám na to trošku iný názor. Netvrdím že tie informácie sú užitočné, ale myslím si, že dôležitá je „cesta nie cieľ“. Totiž pri učení čohokoľvek sa precvičuje mozog a zvyšuje intelekt. Rovnký efekt by sa dosiahol keby sa učil naspamäť telefónny zoznam. Ale to, že to „vyhrala“ práve literatúra nechápem ani ja.

Odp: literatúra
Aleš Janda, 14.7.2005 10:22

Ano, to je pravda, „cesta“ je opravdu důležitá. Jenže „k cíli“ vede mnoho cest. Učit se nazpaměť telefonní seznam by byla samozřejmě blbost, ale učit se díla také. Opravdu by bylo lepší si „procvičovat mozek“ na něčem praktičtějším ;-)

Antika ?
Eduard Janda, 15.7.2005 16:29

Takzvané klasické gymnázium snad vychází z antiky. V tomto období byla Rétorika jedním ze čtyř vyučovaných předmětů. Schopnost vyjádřit se, přesvědčit, umění vést dialog, diskusi, to byla politicky (a dosud je) nejvyšší hodnota. Literatura je toho dokladem. Slovní zásoba, obraty, stavba sdělení, akcenty, gradace etc., na to byly celé školy. I k vedení války je třeba rétorického umění, viz. propaganda.
Není blog literatura ? Bez znalosti historie a teorie literatury by člověku ke psaní zbyl jen talent :-). Ale na těch školách to opravdu přehánějí. A dělají to špatně. Bezpracně, mechanicky, odpudivě.
Alespoň, že už je nedávají za vzor, všechny ty alkoholiky (všech osm amerických laureátů Nobelovy ceny za literaturu byli napřed alkoholici) a narkomany (někteří z těch osmi se předávkovali).

sdf
sdf, 11.9.2005 8:19

chlapce... jednou snad prohlednes

Odp: sdf
Aleš Janda, 11.9.2005 13:58

To bych rád... :-)
Tak mi to zkus vysvětlit.

Odp: sdf
b, 2.11.2005 17:58

1. Nikdy neříkej nikdy.
2. Spisovatel není obyčejné zaměstnání. Jako nemůže být každý zpěvákem, hudebním skladatelem, tak i ke spisování má mít talent. Talent musí mít i mimořádný matematik, ten ale nehledá myšlenky, které by formovaly lidské problémy.
3. Důležité jsou myšlenky, které spisovatel přináší. Někdy jsou tak mimořádné, že se o umělce zajímáme i po staletích. Továrník přináší výrobky, nakládá s hmotou, obvykle mu jde o získání majetku. Jen vyjímečně mu jde o širší souvislosti podnikání, jako šlo ve Zlině Baťům či v zámoří Fordovi I.
4. Skutečně je smutné učit se názvy knih, lépe kdyby se ve škole ony knihy aspoň trochu četly.
5. Je poněkud zbytečné učit literaturu ve středních školách, ona mívá smysl pro starší lidi.

Odp2: sdf
Aleš Janda, 4.11.2005 21:56

Nikdy neříkej nikdy.

To jo, ale beztak nebudu nikdy umět všechno, tak bych se napřed chtěl učit to, co chci. No, ještě že je to za mnou :-)

Talent musí mít i mimořádný matematik, ten ale nehledá myšlenky, které by formovaly lidské problémy.

Ale hledá. Jen to není tak znát. To se pozná až ve zlepšení výroby, ve zlepšení postupů atd. Ano, nepíše přímo o lidských problémech, ale v podstatě je řeší taky.

Skutečně je smutné učit se názvy knih, lépe kdyby se ve škole ony knihy aspoň trochu četly.

To je realita. Čte se jen zlomek. A navíc - kterému školákovi vlastně dojde např. hloubka díla „Babička“? Asi žádnému, v tom věku...

Tady nemá cenu něco vytýkat
Pawsi, 27.10.2006 10:50

Ty máš na literaturu názor asi tak jako eskymák na tropické slunce - nedělá ti dobře,a jseš-li jejímu vlivu vystaven déle než hodinu,stává se ti životu nebezpečnou... :-D Všechny knihy nejsou stejné a jejich hodnotu poznáš až poté,co si je přečteš.... - každému to dá něco jinýho - a třeba nic....to už záleží jen na tobě. Ale odsuzovat literaturu jako takovou podle mě není na místě... to už ji můžeš rovnou pálit,aniž bys pochopil její podstatu. Souhlasím s tím,že učit se názvy knih a autory ti popravdě nic nedá - lepší by bylo znát alespoň jejich hlavní myšlenky,ty jsou důležité,a proč? Třeba aby se lidi poučili z historie,pochopili spoustu věcí. Vím,že tohle ty ke svýmu životu nepotřebuješ,ale existují lidi,co ano.. A nejspíš jich kdysi bylo hodně,když se ty stupidní tituly musíme učit.... Ale to je jen můj názor...

Pragmatické uvažování
Kelt, 27.10.2006 12:28

Pragmatismus tvrdí, že dobré a krásné je to, co je užitečné. A to je přesně to, co tvrdíte Vy - zajímá mě jen, to co potřebuji a vše, co nepotřebuji, mě nezajímá. Můžeme spolu debatovat o konkrétním způsobu vyučování literatury na školách a asi se i shodneme, že tupé memorování nepřináší nic, ale zatracovat literaturu a spisovatele jako věc neužitečnou je nebezpečné. Já literaturu chápu jako svědomí lidstva, jako pokus hledání smyslu, krásy a lásky ve věcech kolem nás a v nás. Svět bez literatury by asi fungoval, ale bylo by to tuze smutné místo plné účelně naprogramovaných robotů.

Lidé jsou různí
romantik, 28.10.2006 21:53

Lidé a žáci jsou různí, jediné a všeobecné je vzdělání na základní škole. V dobách, kdy nebyla televize, četli mladí lidé několikasvazkový román „U nás“ od Aloise Jiráska. Četli, protože se tam psalo o mladých lidech, o lásce, o věrnosti, o vztahu k práci a k vlasti. Nyní už jsme „dál“. Takové velké morální hodnoty už pro mnoho mladších současníků nejsou dosažitelné ani nejsou jejich životním cílem. Proto jim ta stará historická literatura připadá zbytečná. Ale pozor: existují i současní mladí lidé, kteří mají v historické literatuře zálibu, kteří tomuto oboru chtějí věnovat celý svůj profesní život. Proto se stará literatura na základce učí. Proto i např. budoucí hudební má povinnost zvládnout na ZŠ učivo matematiky. Zatím neexistuje vědecká metoda, která by v novorozenci rozpoznala všechny jeho vyjímečné vlohy a podle nich mu připravila jedinečný speciální výukový program pro základní, střední a vysokou školu, pouze pro to jedno jediné dítě. Proto se všichni na základce musí učit všechno. Kromě toho teď společnost nutí absolventy škol měnit svou kvalifikaci i několikrát za život, cestovat za prací po celém světě a mít nervy jako špagáty. Tak je to vlastně vpořádku, když rozený umělec se nakonec pracovně uchytí např. jako kopáč příkopů nebo dřevoobráběč. Co je společnosti po tom, že promrhala jedinečnost jeho osobnosti. Takže i fyzikovi, se někdy v životě může hodit zadeklamovat něco z Nerudovi povídky „Přivedla žebráka na mizinu“.

Odp: Lidé jsou různí
ivan, 7.10.2010 20:15

Milý Romantiku, koukám, že pohrdáš prací jiných lidí a zařadil si, jak sám říkáš, dřevoobráběče do kategorie lidí jejichž práce by se měli slušní lidé štítit. Určitě patříš do kategorie jejichž jedinečnost osobnosti, vzdělanost a tvůrčí invence nemá břehy.

Teď ti vysvětlím jaký je rozdíl mezi dvěma kopáčema.

Ten co se nechá zaměstnat a nekoupí si ani vlastní krumpáč je odíraný, pod jhem tyrana trpící zaměstnanec.

Zatímco ten, co si koupí svůj za své a vykoná jím práci pro někho jiného, s tím, že se o ni ještě s někým rozdělí a půjčí mu svůj krumpáč je odpornej pes kterýmu bych udělil doživotní povinnost se o prvního navždy starat a zajišťovat mu jeho jistoty.

Odp2: Lidé jsou různí
iva, 7.10.2010 20:26

Proč uvádíš zrovna kopáče, který je na žebříčku úplně nejníž. Toho odře každý zadavatel tak jak tak. Jsou lidi co mají vzdělání a neumí nic jen se dostali někde a mají moc, třeba štempl a udělají víc škody než ten nevzdělaný kopáč co si neumí koupit krompáč.

Odp3: Lidé jsou různí
Juras, 7.10.2010 22:07

Ale o kopáčovi mluvila promrhaná jedinečná osobnost. Proč to otloukáš Ivanovi?

Odp3: Lidé jsou různí
ivan, 7.10.2010 22:37

Velkej omyl, Ivo, vážím si každé práce! Kopáče a ,,dřevoobrábče„ uvádí ve spodních patrech jako propadlý popel společenské prospěšnosti náš společný kámoš Romantik. Všimni si data jeho příspěvku. Zatímco kopáči čtyři roky kopou a kopou a dřevoobráběči obráběj a obráběj, tak se náš společný přítel Romantik dopracoval po této době k propouštění žáků základních škol za nemytí se, nebo zavšivenost a jejich nahrazením nezaměstnanýma propuštěnýma bez udání důvodu a povinností všech zaměstnavatelů se o takovéto doživotně starat. Bezva ,,Romantická“ rozvaha.

S Romantikem se známe od založení Svíce, tedy dýl než čtyři roky. To, Ivo, vysvětluje proč nerozumíš některým reakcím které nemusí dávat vždy smysl nezasvěcenému do historie našich debat.

Tady si to Ivo přečti.
Lumpové a darebáci patřej za mříže!

Jsem ,,dřevoobráběč", tedy patřím do kasty nedotknutelných mezi kopáče, to že jsou v nejnižších patrech u společenského dna si myslí a tvrdí Romantik, zeptej se na vysvětlení jejho. Mám dva živnosťáky, jeden na provádění leteckých nedopravních služeb a druhý na dřevařskou výrobu. Připouštím, a dokonce potvrzuju rozdílnost chování lidí když se představím při jednání jako pilot nebo jako truhlář, přesto jsem tatáž osoba. Zrovna tak ten samý člověk-úředník se mnou jedná jinak u sebe v kanceláři ( často dominantně) nebo před vyhlídkovým letem na letiši. (submisivně) Prostě to je v povaze lidí. Proč? Nevím! Prostě jsme živočiši.

Právní výklad vyhlídkových letů a veřejných dopravních služeb sem nebudu zatahovat, to kdyby někdo cítil rozpor mezi nedopravní službou a veřejnou dopravou osob přesto uskutečněnou. To tak mimo.

Odp4: Lidé jsou různí
iva, 8.10.2010 9:07

Jo já si to pak dočetla a došlo mi, že asi zas hájíš podnikatele. Ale nemůžou všichni podnikat to už bychom se tu bavili furt dokola. A dřevoobráběč je mnohem výš než kopáč to mi uniklo. Ta věta o lumpech ale asi nepatřila na všechny podnikatele, ale někteří urč. Takoví by tu na diskusi nechodili neb z toho nejsou many.
Měla jsme kamošku v Rýmařově. |PO škole jsme se zapojily do místních organizací dělaly plakáty vyráběly něco z vizovického těsta. Přitom ona byla ta co všechno vymyslela sehnala a já jsem bud namalovala a napsala plakát, ale úspěch jsme měly společný, že. Po revoluci jsem se dověděla, že si založila reklamní agenturu. Nebyla moc schopná výtvarně, ale měla nápady a už před revolucí obchodní talent, kdy na dovolené jak se tak kupují společně věci mi pak předložila na konci účet , co všechno kupovala a dělilo se to třema bo jsme tam ještě měla kamošku. Ta to zaplatit odmítla tak aby byl klid jsme to zaplatila já. Nebylo to moc, ale cítila jsme zradu. A to jsem nevěděla nic o podnikáýní. A nevím dodnes jen tuším.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.