Neptejte se co, ale proč

Poslední komentáře

Střípky z diskuse

Zajímavé odkazy

Novinky na Svíci.cz

  • 30.11.2007: Nyní jsou nově přidané komentáře od poslední návštěvy zvýrazněny barevně
  • 13.4.2007: Možnost úpravy i zatím neschváleného článku
  • 22.6.2006: Zlepšeno vyhledávání
Proč používat Linux

Komentáře k článku

23.2.2007 14:07

Jedna staromódní

Jak by to asi vypadalo, kdyby si muži a ženy byli rovni dle „amerického“ vzoru?

Pokud by bylo opravdu zle, tak by se musela galantnost stát něčím nepřípustným, či dokonce trestným činem. Pomoci ženě do kabátu, přidržet dveře a pustit ji do nich jako první by se rovnalo společenskému faux pas.

Připálení cigarety, nebo odsunutí židle v restauraci, stejně jako povstání od stolu při příchodu ženy by bylo považováno za znevážení opačného pohlaví. Za nadřazenost muže a znamení slabosti ženy.

Pustit ženu sednout v autobuse, čekárně u doktora, nebo nedej bože pomoc s těžkou taškou by byl dost dobrý důvod pro důrazný nesouhlas „obdarované“. Dostali bychom se k studené a přísné dokonalosti ohledně vztahů a všechny poučky Gutha-Jarkovského by se staly zakázanou literaturou na které by nejzuřivější zastánkyně rovnosti mužů a žen dokazovaly své dřívější ponížení, kterého se jim ze strany nás mužů po desetiletí dostávalo.

Byť trochu s nadsázkou, i přesto není výše uvedený scénář zcela bez šance na realizaci. Dle zpráv zpoza oceánu některé tlaky ze strany zastánkyň práv žen jsou korunovány úspěchem. I proto jsem rád, že Evropa je v těchto věcech poněkud staromódní.

Zkraje uváděné příklady se týkají drobných základů slušnosti a jsou zde v Evropě považovány za jakousi společenskou normu patřící k dobrému vkusu chování mezi ženami a muži. Budiž to tak ještě dlouho zůstane.

Z mého pohledu, ano trochu konzervativního, je mi mnohem bližší a po pravdě zcela přirozená právě taková drobnost jako přidržení dveří, či uvolnění místa k sezení. Galantnost by neměla nahradit uniformita, kdy je takřka nemožné poznat podle oblečení, nebo chování zda se jedná o muže či ženu. Kde je pak ona rozmanitost, originalita, nápaditost, fantazie a jedinečnost?

Společnost mužů přece příchodem ženy vždy ztichne a změní své chování. Stejně tak v oblíbených filmech z třicátých let z postav dýchá noblesa a galantnost, kde ženy nosí opravdu ženské oblečení a působí oproti některým dnešním supermoderním ženám často jako z jiného světa. Totiž jako dámy.

Jistě společnost se vyvíjí. Není možné požadovat po ženách v profesích čistě specifických nošení například šatů za každou cenu, když jsou pro výkon práce nepřijatelné, protože nevhodné a nepohodlné. Navíc nikdy bych si nedovolil nikomu nařizovat cokoli co sám nechce. Prostě ať si každý chodí jak je mu libo. A to se netýká jen oblečení.

Jen si myslím, že pokud by se měla nějakým způsobem prosazovat rovnoprávnost tak raději cestou srovnávání platů za stejnou práci, otevření možností vykonávání všech zaměstnání jak muži tak i ženami. Najdou se limity a proto asi nikdy nebude tolik žen piloty stíhaček jako mužů, ale ani mužů zdravotními bratry jako žen. Důležité však je, aby existovala možnost, i když ji využije pouze jeden člověk.

Cesta k rovnoprávnosti rozhodně nevede přes potlačování galantnosti, ale přes nastavení a dodržování stejných podmínek pro všechny. A je mi docela líto mužů i žen, kteří si myslí, že tou galantností dáváme najevo naši převahu. Já tím dávám najevo úctu, poklonu ženskosti a vím, že nejsem sám.

Když už jste dočetli až sem možná mi dáte za pravdu, že je na čase změnit svůj nick na idealista...

Americký způsob myšlení
Márinka, 23.2.2007 16:38

je mi cizí. Bohužel se ho chytá čím dál více žen i v Evropě. Feminismus v podání Hlídací feny se mi příčí. Naprosto souhlasím s obsahem článku - zejména s posledními dvěma odstavci. Poslední o změně nicku nepočítám - netřeba ;o)

Souhlas s Márinkou - zrovna já musím ve...
Deever, 23.2.2007 20:05

Souhlas s Márinkou - zrovna já musím ve škole trpět pod jhem jakési šílené feministky, která vykřikovala cosi o tom, že MDŽ je alibistickej svátek chlapů (na tom ale něco je) a taky že ženy dokážou sledovat víc věcí najednou a to z nich dělá někoho „úplně jiného“, než jsme my, osoby mužského pohlaví.
Když jsem jí oponoval, že všechno má svá pro a proti a že právě protože dokážou sledovat víc věcí najednou mají ženy větší sklony k frigiditě, tak si to vzala osobně a stěžovala si třídnímu profesorovi.
Je pravda, že ten to vzal s nadsázkou, nejdřív se jí vysmál, že je trapná (slušně, samozřejmě) a pak se vysmál mě, že jsem blbej a otvírám si pusu kde nemám.

Feministky kamenujte mne!

Odp: Souhlas s Márinkou - zrovna já musím ve...
Janacz, 7.11.2008 15:48

Feministický komentář: Neber si to tak.

Extrémy škodí
Kareta, 25.2.2007 11:18

Nejsem zastánkyní vyhraněných feministických názorů a postojů, ba právě naopak, příčí se mi hlavně jejich způsob prezentace, kdy si feministky často přivlastňují právo předkládat své radikální myšlenky jménem celé ženské populace. Rozčiluje mě, když někde čtu nebo poslouchám názory feministek, které pokládají samy sebe za hlásné trouby zbytku ženského světa. Navíc jsem si jistá, že velká většina žen (alespoň těch evropských) stále ještě oceňuje gentlemanské chování mužů. Takže jestli feministkám vadí slušnost, úslužnost, ochota, galantnost a vstřícnost ze strany mužů, ať prosím, mluví a protestují vždy pouze za sebe.
Ovšem stejně jako se mi příčí fanatický feminismus, tak nenávidím i krajně šovinistické chování, kdy muži apriori pohrdají ženskými schopnostmi a dovednostmi, považují ženy za hloupoučké a slaboučké chudinky, mnohdy jim záměrně házejí klacky pod nohy, zuby nehty se brání pustit je do svých pracovních kolektivů, aby se snad neprojevilo, že ženy jsou v různých oborech stejně dobré, někdy možná lepší, než jejich maskulinní protějšky.
Zkrátka i tady platí, že každý vyhrocený extrém je spíše na škodu. Ať žijí gentlemani!

Neposuzujte, když jste tam (dámy) nebyly
Marek, 25.2.2007 13:16

Výše uvedené je nesmysl, nikde mě za galantnost nežalovali, každá normální žena má pomoc nebo drobnou galantnost ráda a pokud ji pouze přidržím dveře a neplácnu ji přes prdel, když těma dveřma projde, tak se nic neděje. Vaše vnímání je zkresleno tím co se dostane do zpráv. Za poslední rok ve Státech ukázali o ČR taky jedinou zprávu - když Macek vlepil facku tomu debilovi Ráthovi. A kdyby Američani posuzovali Čechy podle téhleté zprávy... No nevím nevím.

Odp: Neposuzujte, když jste tam (dámy) nebyly
sneczech, 25.2.2007 16:23

Dovolím si poznámku. V článku je použito slova „amerického“ s uvozovkami, protože se jedná o nadsázku. Skutečnost, že nejhlasitější hnutí požadující rovnoprávnost žen včetně extrémních názorů v článku popsaných ještě neznamená, že se tak již opravdu děje, nicméně se dá předpokládat, že pokud by se tak někde dělo budou Státy, když ne první tak jistě na čele tohoto trendu. To vysvětluje, proč jste se s ničím podobným nesetkal. Neznamená to však, že to neexistuje. Ostatní komentáře nikde vysloveně neuvádějí Státy jako konkrétní případ, byť je z kontextu poznat, že je o nich řeč. Neinformovanost zde i tam je smutná věc, jen si myslím, že Američané nás neposuzují, protože je moc nezajímáme (my ani nikdo jiný), jinak by si informace našli. U nás se zase bohužel zbytečně rozmáhá antiamerikanismus vyvolaný činy vlády USA. Ten však nemá s normálním životem za oceánem nic společného, věřím, že byste mi dal za pravdu.

Odp: Neposuzujte, když jste tam (dámy) nebyly
Juras, 25.2.2007 23:58

Není to nesmysl. Že jste zrovna Vy nenarazil na slepici, neznamená, že to je nesmysl. Vím o jedné, která za přidržení dveří přidržujícího pěkně zpražila (shodou okolností to byla Američanka).:-)

Odp: Neposuzujte, když jste tam (dámy) nebyly
Jimmy, 26.2.2007 8:40

Zažil jsem v USA jaký problém měl shodou okolností druhý čech ve firmě kde jsem pracoval.
Byli jsme obsluha různých pouťových atrakcí. Za tím čechem, který tam pracoval za „pultem“, přišla nějaká cca 15ti letá holčina a začala s ním flirtovat. On nemohl utéct a jako k zákaznici k ním musel být milý a tak jí nějak neutrálně odpovídal. Holčina po nějaké době odešla a o tam stál a pracoval dál. Zhruba za hodinu přijela policie a začala ho vyslýchat ! O čem s ní mluvil, zda se jí dotýkal, zda s ní byl o samotě, zda s ní něco měl atd. Po nějakých 10-15 minutách kdy si ověřili že se opravdu nemohl hnout z místa a tedy že se nic nestalo ho nechali být.
My všichni mezinárodní studenti jsme z toho byli dost šokovaní, protože tohle by se v Evropě nestalo.

Když vlídně promluvím na utahanou...
ivan, 25.2.2007 16:43

Když vlídně promluvím na utahanou pokladní v obchodě a ona se vděčně podívá,tak jsem nikdy neměl pocit,že bych měl dostat facku. Naopak,vždy si odnáším víc než jsm tam nechal.Slušnost a přiměřená galantnost je měna,kterou když platím,tak neubývá.

Odp: Když vlídně promluvím na utahanou...
Juras, 26.2.2007 0:07

Jak mám rozumět tomu, že si odnášíš víc než jsi tam nechal? Vlídným slovem odvedeš pozornost_ ;-) Ale vážně - naprostý souhlas. Naučit se chovat se ke svému okolí vlídně, to znamená, že si člověk pěstuje prostředí, aby k němu taky bylo vlídné. Ovšem na druhou stranu je dobré poznat míru. Častokrát jsme už změnili restauraci pro obědy z důvodu, že když jsme tam delší dobu chodili a personál nás už znal, začali se chovat familierně a dotěrně (leč vlídně) a dost nás to štvalo :-)

Odp2: Když vlídně promluvím na utahanou...
ivan, 26.2.2007 12:00

Bejt takřka neviditelnej je důkazem opravdového zvládnutí profese.Řemeslo, jakoby se vytratilo.

Odp3: Když vlídně promluvím na utahanou...
Vutak, 8.3.2007 10:21

To zní moudře. Nevím však, jestli to myslíš pro obsluhu restaurací nebo obecně :-)

Odp4: Když vlídně promluvím na utahanou...
ivan, 8.3.2007 14:09

Vutaku, rád Tě vidím. Myšlena tím byla samozřejmě obsluha,ale obecně by to nebylo špatné. :-) :-)

Ženy nejsou muži
Juras, 26.2.2007 0:17

Co mi vadí, to nejsou ani tak feministky, jako spíš populismus a touha nadělat z ženských chlapy (myšlením). Celý svět je nyní uspořádán po mužském způsobu (jsem si jistý, že ženské by to udělaly jinak - neříkám, že lépe, ale v některých rysech by to horší být nemohlo). Všechny významné role jsou uzpůsobeny mužům, předpokládají, že se jich ujme muž. A každý druhý pomatený politik se předhání v tom, kolik takových mužských pozic obsadí ženskými. Nejdřív ty ženy musí převekslovat na mužský způsob uvažování, potom jimi obsadí ty pozice a camrá se, jaké je borec.

Ženy naštěstí nejsou stejné jako muži a proto se k nim nesmíme chovat tak, že jim budeme „přenechávat“ určité procento míst ve volebních seznamech atp. Až to lidi pochopí, tak snad pošlou všechny politiky, kteří na takovýchto zhovadilostech staví svoji oblibu.

A když jsem narazil na ty kvóty - jako každá jiná pozitivní diskriminace to znamená, že cílová skupina bude poškozena. Přesně tak to bylo ve Spojených STátech, když byly kvóty na školy pro černochy. Kdo by si najal třeba černocha advokáta? Nikdo - ten přece vystudoval za kvótu a bílej se naopak musel snažit, aby obstál - takže je bílej asi lepší, ne? A skutečně dobří černoši potom měli na trhu práce nevýhodnější pozici oproti ostatním.

ženský a chlapi to maj úplně...
ivan, 26.2.2007 0:21

ženský a chlapi to maj úplně stejné.Přiměřený zájenm druhých ,je to co se nám všem líbí.Potřbujeme se!

I mě je americký způsob myšlení...
Jirka, 26.2.2007 19:04

I mě je americký způsob myšlení naprosto cizí (vlastně se mi hnusí). S článkem souhlasím.

Odp: I mě je americký způsob myšlení...
Vutak, 8.3.2007 10:26

Nejsmutnější je na tom to, že co je v Americe dneska, bude zítra i tady (viz třeba reklamy uprostřed filmů) :-(

Odp: I mě je americký způsob myšlení...
Janacz, 7.11.2008 15:52

Mě se americký způsob zase líbí.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.