Neptejte se co, ale proč

Nový komentář k článku "Regionální zboží do regionu"

Odpovídáte na příspěvek:

Cena dopravy
Kelt, 23.2.2007 12:24

Já souhlasím spíše s tou ekologickou aktivistkou, neb sám se za ekologického aktivistu považuji :-):-)

Ale vážně - problém vidím v tom, že cena dopravy se do ceny zboží promítá minimálně a že mnohem větší díl ceny je marže obchodníků. Je to dáno tím, že cena pohonných hmot v sobě nezahrnuje všechny prvky, kteréí by obsahovat měla. Cena paliva v sobě zahrnuje cenu za vytěžení ropy, cenu za dopravu ropy, cenu za zpracování ropy na benzín či naftu a nezbytnou spotřební daň. Zcela v souladu s ekonomickou teorií. Jenže kde je zohledněn fakt, že ropa je neobnovitelná surovina a že jednou dojde? Kde je zohledněn vliv na životní prostředí, ať už emise CO2 či právě zmiňovaná stavba dálnic, kamiónová doprava, ucpaná města a vesnice? Odborně se tomu říká externalita a tuto cenu zaplatí příroda a naši potomci.

Pokud by se do ceny pohonných hmot započítaly skutečně všechny náklady, cena paliva by výrazně poskočila a určitě by se i patřičně promítla do ceny zboží. Pak by máslo z regionu bylo levnější než máslo z druhého konce Evropy. Jenže to je zatím bohužel naprosto neprůchodné a tak budeme asi muset počkat, až to za nás vyřeší trh v okamžiku, kdy už bude ropy málo, kdy začnou stoupat hladiny moří apod., Jenže to už budeme mít podstatně horší výchozí pozici než máme dnes ...

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.