Pro všechny přemýšlivé lidi

Komentáře k článku

23.2.2007 11:51

Regionální zboží do regionu

Nedávno jsem zaslechla názor ekologických aktivistů zpod Beskyd, že doprava potravin křížem krážem přes republiku, či dokonce Evropu zbytečně ekologicky zatěžuje naše životní prostředí. Kvůli většímu počtu kamionů se musí budovat nové silnice, které vytlačují zeleň a stojí moc peněz a také se zvyšují exhalace. Dotyčká aktivistka přímo řekla: k čemu jsou mi v regále tři druhy másla - jihočeské, z Moravy a z Německa. Mi přece stačí jedno, jsou všechny stejné.

Určitě tento názor má něco do sebe. Napadá mne však otázka: Jak by to bylo s cenou toho másla, když by nebyla konkurence? Zohlednili by výrobci to, že jej nemusí daleko dovážet, tudíž sníží náklady na dopravu, anebo by si řekli: žádné jiné máslo tu není, chceš ho, tak zaplať 50 Kč za čtvrtku.

Určitě to platí u všech komodit. Co vy na to?

Cena dopravy
Kelt, 23.2.2007 12:24

Já souhlasím spíše s tou ekologickou aktivistkou, neb sám se za ekologického aktivistu považuji :-):-)

Ale vážně - problém vidím v tom, že cena dopravy se do ceny zboží promítá minimálně a že mnohem větší díl ceny je marže obchodníků. Je to dáno tím, že cena pohonných hmot v sobě nezahrnuje všechny prvky, kteréí by obsahovat měla. Cena paliva v sobě zahrnuje cenu za vytěžení ropy, cenu za dopravu ropy, cenu za zpracování ropy na benzín či naftu a nezbytnou spotřební daň. Zcela v souladu s ekonomickou teorií. Jenže kde je zohledněn fakt, že ropa je neobnovitelná surovina a že jednou dojde? Kde je zohledněn vliv na životní prostředí, ať už emise CO2 či právě zmiňovaná stavba dálnic, kamiónová doprava, ucpaná města a vesnice? Odborně se tomu říká externalita a tuto cenu zaplatí příroda a naši potomci.

Pokud by se do ceny pohonných hmot započítaly skutečně všechny náklady, cena paliva by výrazně poskočila a určitě by se i patřičně promítla do ceny zboží. Pak by máslo z regionu bylo levnější než máslo z druhého konce Evropy. Jenže to je zatím bohužel naprosto neprůchodné a tak budeme asi muset počkat, až to za nás vyřeší trh v okamžiku, kdy už bude ropy málo, kdy začnou stoupat hladiny moří apod., Jenže to už budeme mít podstatně horší výchozí pozici než máme dnes ...

Souhlasím
Jana, 23.2.2007 12:33

Není co dodat, plně souhlasím, podle možnosti se snažím regionální zboží kupovat.

Odp: Souhlasím
Juras, 23.2.2007 14:14

Já myslím, že pro regionální nakupování hovoří mimo argumentů v článku ještě další argumenty:

1) Stejnost původu - pokud je v daném regionu nějaké specifikum, je na něj domorodý organismus zvyklý. Řekněme nějaký vzácný prvek, který se v jiných regionech nevyskytuje. Nebo virus. Organismus, který je na něj zvyklý, se s ním dokáže vyrovnat. Ve zboží z jiných regionů mohou být pro domorodcův imunitní systém nějaká překvápka.

2) Ekonomický důvod - Pokud budu zboží ze svého regionu, budu ten region posilovat. A to co jsem zaplatil, se mi nepřímo zčásti vrátí. Když koupím cizí zboží , posílím jiné regiony na úkor svého.

Odp: Souhlasím
sneczech, 23.2.2007 16:59

I já souhlasím s nákupem zboží vyráběném v regionu. Ovšem neodpustím si jeden malý protiklad. Značka Tesla je hlavně pro starší občany z dob minulých dobře známá. Ovšem drobné kuchyňské spotřebiče této značky s erby českých měst se vyrábí výhradně v Číně. Spousta důchodců tak v dobré víře podporuje zahraniční výrobek, navíc ne zrovna špičkové kvality. Ale to je extrém.

Já myslím, že celá věc je trochu...
bratr David, 23.2.2007 13:12

Já myslím, že celá věc je trochu problematičtější. Výrobek je o surovině, síle - tedy výrobě, zákazníkovi a teprve v poslední řadě o dopravě. Výrobek je taková dost složitá spojitá nádoba a na jeho cestě od výrobce k spotřebiteli (cesta zde skutečně rovná se ceně) se na něm celkem logicky přiživí řada subjektů. Problém „máslo v regionu“ je v některých případech skoro „utopie“. řada místních producentů mléka zaniklo společně s řadou „producentů“ másla, tedy mlékárnami a také zanikli jeho tradiční prodejci - nahradili je supermarkety. Obávám se, že máslo z regionu by čistě ekonomicky vyšlo mnohem mnohem dráž než to dovezené třeba z bavorska, pokus vytvořit tradici regonální soběstatčnosti by totiž vynesl hodnotu másla na roveň hodnoty zlata. Celý je to mnohem složitější, než jak míní ekoložka. Domnívám se, že řešením je „ekologický“ princip dopravy zboží. Doprava zboží je totiž základním pilířen naší civilizace.

Odp: Já myslím, že celá věc je trochu...
bratr David, 23.2.2007 13:33

Úplně živě to vidím. Stát rozhodne, že máslo se bude vyrábět a prodávat pouze regionálně. Začnou se tedy budovat mlékárny, kravíny, rozdají se nemalé dotace, protože v regionech není dostatek prostředků. To vše se ale bude muset udělat na základě nějaké statiskiky potecionálních odběratelů másla. Někde se bude muset investovat víc a jinde méně. Z čeho poplynou prostředky na takové investice? A kdo bude provozovatelem? Stát nebo soukromý vlastník? Jak se upraví vztahy mezi odběrateli, výrobci a vlastníky? Začne produkce, jenže v regionu A bude produkce převyšovat nabídku. Cos přebytky? V regionu B se naopak másla bude nedostávat? Procucent v regionu A třeba i přes přebytky nesníží cenu a protože nemůže prodávát produkty v regionu B začne je likvidovat, aby udržel cenu (musí totiž nakupovat mléka více, protože jedině tak je schopen zachovat cenu). V regionu B je naopak mléka nedostatek a tak je tam másla málo a je drahé. Na další kombinace mi už nestačí mozkovna :-)

jednak by se tím máslo samozřejmě...
opičák, 23.2.2007 13:31

jednak by se tím máslo samozřejmě zdražilo, taky by ale byla omezena svoboda volby spotřebitelů. a vůbec by to znamenalo rozbití celého trhu. někde je zkátka třeba k výrobě másla míň práce a nikde víc(přírodní podmínky...), tam, kde je jí třeba víc, by při neexistenci dopravy byli spotřebitelé diskriminováni - globální trh tyto rozdíly alespoň trochu srovnává

Odp: jednak by se tím máslo samozřejmě...
Kelt, 26.2.2007 7:25

Nic není černobílé. Na argument o omezení svobody volby pro spotřebitele bych mohl odpovědět omezením práva na zdravé životní prostředí a na silnice bez kamiónů. Opravdu je nutné mít v každičkém obchůdku výběr ze tří druhů másla za cenu silnic ucpaných smradlavými kamióny? Nejsem si tím tak úplně jist ...

Odp2: jednak by se tím máslo samozřejmě...
opičák, 26.2.2007 19:33

třeba já si máslo vybírám - pro mě to docela důležité je. ovšem je pravda, že je to něco za něco.
současný stav, kdy se trh s máslem neomezuje, je přirozený. v momentě, kdy byste chtěl nařizovat co se kde smí prodávat, dochází k narušení přirozeného stavu. za chvíli by si mohl někdo vzpomenout, že chce zase jiný zásah ve prospěch svého zájmu ....

Odp3: jednak by se tím máslo samozřejmě...
Kelt, 27.2.2007 7:08

Já samozřejmě nechci nikomu nařizovat, co má a nemá prodávat, to opravdu nejlépe zvládne ten trh :-), já si jen myslím, že cena za dopravu není v ceně dostatečně zohledněna a že pokud by došlo k promítnutí všech nákladů do ceny pohonných hmot, tak by se rázem zboží z regionu stalo cenově výhodnějším.

Odp4: jednak by se tím máslo samozřejmě...
realista, 27.2.2007 19:41

To nemusí být pravda. Výrobní náklady mohou být rozdílné. Obrovská produkce může značně minimalizovat náklady. Dále je nutno zohlednit různé formy dotací, které v „původních západních zemích“ do zemědělství tečou, u nás však nejsou tolerovány. V neposlední míře cenu ovlivní i rozdílná kvalita, ale o té spotřebitel zpravidla nebývá informován. Není mi známá dostupnost těchto informací třeba na internetu a už vůbec ne v prodejnách.

Doplnění
Tři kroky do tmy, 8.3.2007 8:54

Viděl jsem to také, jedná se o pořad *Ta naše povaha česká*, podtitul Nenasytný národ. Se slečnou aktivistkou bych napůl souhlasil. Regionální potraviny ANO, ovšem v rámci regionu Česká republika. Zkrátka se snažím kupovat tuzemské potraviny a takovou snahu považuji za dostatečnou. Kupovat máslo z Německa mně přijde být stejný nerozum, jako ho stloukat doma na dvoře.

Pokud jde o skutečnost, že se podnikavcům vyplatí přivézt plodinu např. ze Španělska, důvod bych viděl jednoznačně. V ceně nejsou započteny externality, pak by bylo všechno jinak.

Odp: Doplnění
hero, 9.3.2007 7:55

Zkusim to takhle
Mate mesto Frydek-Mistek a okolni mesta
ve Frydku se vyrobi 7 produktu , v Mistku 8 produktu
jestlize si tyto casti mest mezi sebou ty produkty vymeni dostanou 15 produktu za lepsi cenu nez kdyby mel Frydek i Mistek vyrabet 15 produktu a to z techto duvodu
1 objem vyroby (cena)
2 poptavka(lehci odbyt)
3 kvalita
jestlize se nejaky meziclanek narusi tak se muze stat ze se nektery vyrobek bude vyrabet ve Frydku i v Mistku a presto se vyplati .Tohle si prave vynuti trh .Je nesmyslem chtit, aby si kazdy delal to sve pro sebe, jelikoz vzdy se bude delat to co se vyplati.To co se nevyplati o to se bude starat stat ve verejnem zajmu .
Proto by bylo i neekonomicke chtit jen regionalni potraviny .Logika sice tvrdi opak, jenze kdyby to byla pravda, tak by to tak bylo i ve skutecnosti. Problem je zde vytvoren prave tim ze s timhle navrhem uz prisli lide pred vami a zacali vypisovat dotace na vlastni produkty a zavadet cla na produkty cizi, coz melo za nasledek ze i cizi zem mohla vyprodukovat zemedelsky produkt za nizsi cenu nez domaci a tim ziskala odbyt nejen doma ale i v cizine (vsimli si toho cizinci a udelali to same) a proto zde mame tolik cizich produktu .Vec je samozrejme slozitejsi a nutno vyzdvihnout predchozi prispevky ze ceny nekterych prirodnich zdroju jsou videny jen ekonomicky coz je chyba, protoze ani trh se bez vybornych zakonu neobejde .

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.