Nefilozofujte u piva, přijďte na Svíci.cz!

Komentáře k článku

6.12.2006 8:15

Nepříjemná pravda

Nevím zcela přesně, zda recenze filmů patří na tento server. Vím, že existují specializované filmové servery jako např. ČSFD, ale film, o kterém chci psát, se trošku vymyká zaběhaným škatulkám a tak se s Vámi chci podělit o dojmy.

Jak už nadpis článku napovídá, jedná se o film Nepříjemná pravda v originále An Inconvenient Truth , který natočil v letošním roce režisér David Guggenheim.

Film je dokumentem, zachycujícím přednášku Ala Gora, prezidentského kandidáta v USA z roku 2000 a autora celé řady knih s ekologickou tématikou (mě se např. moc líbila kniha Země na misce vah). Tématem přednášky je globální oteplování. Al Gore ve své přednášce velice srozumitelně a krok za krokem předkládá argumenty o tom, že globální oteplování je faktem a ne teorií, jak se to snaží interpretovat odpůrci hlavně v USA. Obrázky tajících ledovců, vysychajících jezer či katastrofálních povodní dojem z přednášky jen posilují. Přednáška je prokládána Gorovými osobními vzpomínkami na klíčové momenty svého života.

Někomu by se možná mohl film zdát příliš nudným, ale přemýšlivé lidi (kterých je na Svíci.cz určitě dost) určitě osloví. Nejlepší na filmu je to, že Al Gore pouze neshrnuje vědecká fakta, ale nabízí i řešení - změnu myšlení a spotřebitelských zvyklostí, apeluje na politiky, aby našli dost politické vůle chtít začít problém řešit. Ale nejen na politiky, i na každého z nás. I my můžeme svým jednáním pomoci tomu, aby značné části světa nezmizely pod vodou, aby Země nevysychala nebo naopak netonula pod povodněmi. A aby naše děti nebo vnoučata ještě poznaly sníh :-)

Nikterak se netajím svým ekologickým smýšlením, dokonce jsem měl v plánu napsat i sem článeček o globálním oteplování, ale myslím, že Al Gore to zvládl mnohem lépe. Je to přeci jen profesionál :-)

Shrnuto a podtrženo - Kelt doporučuje film Nepříjemná pravda ke shlédnutí :-):-)

Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jana, 6.12.2006 19:04

Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I když do kina se asi hned tak nedostaneme.:-( Proč ale Al Gore a globální oteplování? Je Gore tak zanícený ekolog, nebo použil toto téma pro své zviditelnění? Možná obojí. Každopádně nechápu, jak mohl volby v Americe vyhrát právě Bush, a to už dvakrát po sobě. Vždyť není pomalu schopen říct kloudnou větu, když ji nemá dopředu naučenou. Prý měl Al Gore víc hlasů celkově, ale volební systém byl výhodnější pro Bushe.
Jinak, Amíci a ekologie, to je kapitola sama pro sebe. Už ta jejich auta jak krávy co žerou pomalu jak menší tank. Nevíte náhodou, za kolik mají benzín? Vůbec nic je netlačí do šetření. A ta klimatizace, hrůza. Nesnáším klimatizaci, přináší daleko víc problémů než užitku. A dalo by se pokračovat.
Bohužel, právě Spojené státy nejsou ochotny dělat pro ekologii v globálním měřítku vůbec nic. A nikdo je asi nedonutí.:-(:-(

Odp: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Kelt, 6.12.2006 20:12

Al Gore se věnuje ekologické problematice a globálnímu oteplování dlouhodobě, od dob svých vysokoškolských studií, takže u něj to není nějaké předvolební gesto. Jeho jméno má v ekologických kruzích USA docela kredit. V Evropě to zas tak známé není. Napsal řadu knih s obdobnou tématikou, v češtině vyšla již zmiňovaná knížka Země na misce vah.

A tématům, jako je spotřeba paliva či energie obecně se ve filmu věnuje též. A neláme nad Amerikou hůl, ale naopak, věří v sílu americké demokracie, že se nakonec změny podaří prosadit. Takže film nakonec končí docela optimisticky ...

Odp: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
ivan, 7.12.2006 8:41

Vítězstvím Bushe nad ecyklopedicky vzdělným Al Gorem,jsem si uvěomil,že v tuto chvíli chvíli asi svět propásl šanci se polepšit .Technika jednou zvládne nepředstavitelné , ale nebude čas.

Odp: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jimmy, 8.12.2006 4:23

Amerika je úplně jiný kontinent než Evropa a tak tam musí některé problémy řešit jinak než u nás. To ale člověku dojde až když tam nějakou dobu je.
Také jsem nechápal jejich posedlost klimatizací, sprchování několikrát denně, velká auta atd dokud jsem tam půl roku nežil. Je nutné si uvědomit, že v létě je po celých USA teplota mezi 35-50°C podle lokality. V takovém horku se bez klimatizace přežít skoro nedá, nezpoceni venku vydržíte maximálně půl hodiny. Takže i já jsem se po necelým týdnu sprchoval 3x denně.
Na druhou stranu když jsem viděl překlimatizovanou veřejnou knihovku tak, že knihovnice měla na sobě svetr, tak jsem si v duchu ťukal na čelo.

Benzín v USA stojí asi polovinu toho co u nás. Na druhou stranu americká auta jsou dělaná na americký styl přepravy - najedu na dálnici, nastavím tempomat na 55-75mph (88-120km/h) a udržuju konstantní rychlost. V tomto režimu mají jejich auta spotřebu srovnatelnou s auty v Evropě, protože obrovský vliv na spotřebu má neustálé brzdění a zrychlování na našich Evropských serpentinách a neustálých křižovatkách a to v USA odpadá. Tam se po dálnici dostanete prakticky až do středu města. Navíc USA jsou prostě obrovské a to včetně měst. Skoro každý tam má svůj domeček se zahrádkou (kdo u nás by nechtěl domeček místo bytu v paneláku ? ;-) ), což rozšiřuje města do ohromných rozměrů a tím komplikuje veřejnou dopravu.

Když jsem byl v centru Dallasu (na místě kdy byl zastřelen Kenedy) , tak jsem si dělal srandu, že kterýmkoliv směrem do vzdálenosti 50km se rozkládá město. Když jsem se ovšem podíval do mapy, tak jsem zjistil, že tomu tak opravdu je! Umíte si to vůbec vy co jste nevytáhli paty z Evropy vůbec představit ? Město táhnoucí se z Plzně až do Prahy ? A to na východě kolem New Yorku a západě kolem LA jsou ještě mnohem větší souměstí. To dohromady ovšem způsobuje, že USA májí v průměru na osobu ohromnou spotřebu energie, bohužel ale jednoduchá řešení odjinud tam není možné použít.

Odp2: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jana, 8.12.2006 18:42

Jimmy, taky jsem strávila pár měsíců ve spokojených státech, takže malinko vím, o čem píšu.:-)

Odp3: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jimmy, 9.12.2006 0:17

Pardon, ale podle otázky na cenu benzínu mi to nepřišlo jako zápisek od někoho kdo v USA byl ;-)

Odp4: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jana, 9.12.2006 6:55

Už je to dvanáct let...

Odp4: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
ivan, 9.12.2006 14:26

V ČR jsem se narodil a žiju tu od mala,přesto, kolik stojí třeba chleba,vím jenom přibližně.

Odp5: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jana, 9.12.2006 19:39

V roce 1994 stál benzín asi něco přes jeden dolar za galon. Prostě pro ně skoro zadarmo a pořád o dost levnější než u nás.

Odp6: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jimmy, 10.12.2006 0:14

V roce 2002 jsem viděl ceny bezínu od 1.08 do 2.15USD za galon. Běžná cena byla někde kolem 1.4-1.5 USD.
Prostě samotný benzín tam stojí stejně, ale mi k ceně benzínu musíme platit ještě šíleně vysoké daně, takže výsledná cena je u nás zhruba dvojnásobná.

Odp7: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
ivan, 10.12.2006 1:02

Cena ,,B" je asi 11Kč,zbytek je daň.
Plus souběh ostatních daní je neuvěřitelá suma!! Při tomto výběru je náš stát ještě zadlužován,nepochopitelné! Toto je důvodem proč bych se nebál nechat řídit stát oligarchií.Demokracie už dávno nic neřídí. Přeju v Jp.příjemný pobyt,doufám,že o tom napíšeš článek.

Odp8: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jimmy, 10.12.2006 12:51

Pobyt už mě naštěstí končí, půl roku je dost dlouhá doba a emigrovat sem není můj sen :-) Článek, no vidíme jak se budu během vánoc nudit ;-)

Velmi zajímavá série článků o Japonsku vyšla nedávno na Neviditelném psu - JAPONSKO: Čtyřikrát očima cizince. Musím přiznat, že při čtení prvního dílu jsem nepochopil záměr autora, ale přečtení všech dílů musím vyseknout autorovi poklonu, protože popis je velmi přesný

A ještě existuje krásný film popisující pocity cizinců v Japonsku - Ztraceno v překladu

Odp9: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
ivan, 10.12.2006 15:38

Díky za tip i za ostatní,určitě nebudu sám,
kdo nahlídne. Měl jsem na mysli nějakou drobnost,detail,který tě zaujal.

Odp10: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jimmy, 10.12.2006 16:09

Drobností se najde dost, ale na článek to asi není.
Jsou tu věci, kde mi zůstává rozum stát.
Např. výtahy ve dveřích tu nemají fotobuňku, která zabraňuje zavření dveří, takže většina Japonců při vstupu nebo výstupu z výtahu neustále drží tlačítko na otevření dveří. A to občas až tak absurdně a zbytečně, že vychází ven, a prst pořád drží na tlačítku a pustí ho až když jsou celí venku a ruku mají 20-30cm za sebou. Toto už je absurdní, protože na tlačítku je interval asi 5 s což stačí na ujití několika metrů, dost na to projít skrz dveře :-).

Pak tu jsou různé detaily které jsou pro nás podivné, ale mají svojí logiku.
Např. vstup na záchody tu skoro nikde nemá dveře! Samotné záchody (většinou turecké) už dveře mají, ale často je vidět z chodby nebo cesty až na mušle. Asi pozůstatek z doby, kdy bylo třeba intenzivně větrat ;-)

A pak tu jsou věci, které bych chtěl i u nás.
Např. běžné expresy metra jezdící každých pár minut jezdí běžně 110-120 km/h a lokálky do 80km/h. Pak není divu, že metro je tu 3-4x rychlejší než auto. A pozor mluvím o metru ale zvolna to přechází v příměstské vlaky jezdící i 100km daleko!

Odp11: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
ivan, 10.12.2006 17:39

Přesně to jsem myslel.Trefa! Drobné detaily ze života. :-) Maličkosti.

Odp2: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
ivan, 8.12.2006 21:52

Jimmi,sám zde popisuješ a zdůvodňuješ potřebu ohomné spotřeby.To je to o čem hovořím a na co poukazuju.To je to špatně!Takováto ohromná osídlení vyžadují obrovkou spotřebu enegie.Jsou sama na sobě závislá. Každé řešení je jenom dočasné a pak násleuje další gradace.Některá města přivádí vodu i několik set kilomerů.Některá zemědělská území změnila trvalým čerpáním spodních vod pro zalévání svoji nadmořskou výšku skoro o dvacet metrů. Mnohým oblastem hrozí zasolení půdy a její zneůrodnění.Geneticky modifikované otraviny (Jana,spokojené státy :-))mění půdní strukturu. Umí si někdo představit zásobování patnátimilionových měst koňmi? Nedovezli by potravu ani sami pro sebe! Potíž je v tom,že lidé neuvažují jako lidstvo,ale jako člověk! :-) Cítíte, jak celá civilizace visí na jedné skobě? Jak je vratká? Spalovací motor a délka dvou lidských životů změnil svět do nevratného stavu.Umíte si představit takřka neomezené množtví levné energiie? Ten obrovský pokrok ? :-) K závěru tvého příspěvku o použitelnosti jednoduchých řešní. No právě,to je ta past!!..nezastavitelnost. !!Trvalé bujení spotřebuje svého živitele.Nepřipomíná ti to něco?

Odp3: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jimmy, 9.12.2006 1:27

Jenomže co s tím ? Jinde to není lepší.
Náhodou právě dokončuji půlroční pobyt na druhém konci světa - v Japonsku (hnusní imperialisté mě sem vyslali pracovat za nekřesťanské peníze místo aby přijali místního nezaměstnaného - poznámka pro romantika ;-) ). Hustota osídlení je tu odhaduji asi 4x větší než v ČR, takže ekologický ráj ? Nikoliv, sice tu většina jezdí MHD, ale jen proto, že metro je rychlejší a hlavně aut je tu už tolik, že se sem už další nevejdou. Teploty tu jsou stejné jako v USA, ale k tomu 90% vlhkost vzduchu, takže bez klimatizace je tu peklo (zatímco v USA jsem se po půl hodině začínal potit, tady jsem měl čelo hustě pokryté kapičkami potu). Klimatizaci tu používají i na topení, což při účinnosti výroby elektřiny není nic moc ekologického. A z čeho tu rostu je paranoidní balení potravin - často dvojité balení v igelitu a nebo „každá sušenka“ zabalená zvlášť. A nákladní vlaková dopravu tu v podstatě neexistuje, takže se všechno dopravuje náklaďáky. Na druhou stranu se tu úspěšně snaží o recyklaci obalů.

Prostě lidí je příliš mnoho, ale když někde přirozeně klesá populace jako např. v ČR, tak se okamžitě spouští hrozný řev, jak je to špatně. Já třeba nevidím problém v tom aby v ČR žilo za 50 let 8 mil. lidí a s tím, že budu pracovat do 70ti nebo déle jsem se smířil, tak to bude ať už nám Parouback slíbí cokoliv.

Odp5: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
Jana, 10.12.2006 7:11

Jde o to, jak překlenout to období, kdy bude mnoho starých lidí a velmi málo mladých.:-(:-(
A i potom, pokud by se populace ustálila na počtu dejme tomu 8 mil., věková skladba obyvatelstva by se lišila od dob, kdy vznikal současný důchodový systém. V dnešní podobě by to fungovat nemohlo, ostatně to přestává fungovat po celé Evropě...

Odp6: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
ivan, 10.12.2006 9:37

Lidí nemůže být hodně,nebo málo! Současný stav je chybou v uvažování,je důsledkem špatné rozvahy a následkem krádeže!! Cechy a svobodná řemesla si samy zakládaly podpůrné spolky a fondy k podpoře ve stáří a nemoci. Byly spravovány lidmi,kteří se mezi sebou znali a měli důvěru ostatních! Tyto byly zvlastněny -ukradeny!!..státem a staly se tak základem politické korupce. Mnozí neprohlédli a tak jásali a oslavovali stav,socialistických vymožeností, mnohdy až neuvěřitelných,kdy jim bylo placeno jejich vlastním dědictvím,zatímto co jiní kradli! Neoprávněný důchod za politickou práci,(odměna za spolupachatelství) je taky krádeží! Mnozí přispěli pouhou naivitou,jiní hloupostí,jiní vědomým gengsrerstvým. Mnohým z nich se velice stejská,má po čem!

Odp2: Beru Keltovo doporučení na vědomí.:-) I...
realista, 1.2.2007 21:33

Jimmy, nechápu co chceš tím říci? To, že by se měla příroda přizpůsobit životnímu stylu američanů? Nemělo by to být právě naopak?

U nás bez přednášek
romantik, 6.12.2006 21:21

To u nás jde prosazovat „ekologii“ snadno, bez přednášek. Zavřou se továrny, kravíny i doly a postaví se na polích „ekologické průmyslové zóny pro nalákání zahraničních investorů“. Vzniklí nezaměstnaní jsou přece nejekologičtěji žijící (živořící) občané. Zahraniční kamióny lákat nemusíme, přijedou, přivezou nebo odvezou všechno sami.

Něco odjinud
krok, 7.12.2006 8:43
„The Global Warming“ je dost chabě prokázaná
Loki_F, 26.12.2006 4:11

hypotéza snažící se dokázat vliv člivěka na vývoj globálního klimatu, která má do teorie dosti daleko.
Stupňuje-li někdo slovo „teorie“, slovem „faktum“, jako je tomu v článku, o čemsi to svědčí...
Al Gore je pouhý recyklovaný neúspěšný politik, pokoušející se o comeback. Bez šance. Naštěstí.
Změna myšlení lidí se bude ubírat zcela jinými pěšinkami než jsou v článku implikované „mělo by se“ samozvaných fanatických proroků... A to je dobře.

termojaderná fúze
Václav Vojíř, 21.1.2007 19:02

Lidi,vzpamatujte se!Poprvé jsem četl o termojaderné fúzi kolem r.1968,tedy skoro před 40 lety.Teď nám vědci slibují r.2050.To máme 90 let slibů a černé díry na peníze.A výsledek je nejistý.Totální fata morgána!Vrhněme maximum energie a peněz do obnovitelných zdrojů.Doporučuji si přečíst knihy Světové sluneční hospodářství a Světová sluneční strategie od Hermanna Scheera.Sluneční energie by dokázala pokrýt několikanásobek spotřeby lidstva.Už teď je možno pomocí zrcadel zkoncentrovat tuto energii a využít ve vysokých pecích k tavení rud.Je možno dosáhnout 2200 stupňů C.Solární panely na ohřev vody jsou už realitou a vyplatí se!Fotovoltaické články,které vyrábějí proud, se musí domakat.Ty se ještě nevyplatí.Ještě určitý čas to chce.U většiny obnov.zdrojů půjde cena dolů,pokud se budou vyrábět masově.Proč se ve Švédsku ročně zprovozní 100 000 tepelných čerpadel a u nás jen 1700?
Uvědomme si,že ČR ma nadbytek el.energie a třetinu vyváží.Hysterie kolem nedostatku je uměle vyvoláván ČEZem.Pokud budeme stavět jader.elektrárny za astronomické částky,na obnov.zdroje nezbude,ale hlavně nebude zájem o výkup z OZ.Navíc nastává boom větrných elektráren a bude to velký byznyz.Jedna větr.elektrárna o výkonu 2 MW dokáže zásobit 2000 domácností.Zaplatí se za 10-15 let.Několik obcí už z toho má slušné příjmy.Oprosťme se konečně od představy,že několik monopolních kolosů bude zásobovat republiku.To jsou z hlediska energetiky padesátá léta.Musí se decentralizovat,aby se narovnala pravidla trhu.Odmítám být rukojmím jednoho monopolu.

Odp: termojaderná fúze
realista, 1.2.2007 21:43

Bravo! Souhlasím s váma. Jen si vemte ty miliardy dolarů, jež byly a jsou vyhazovány (o zbrojení nemluvě), kdyby byly vyutity na pokrytí pouští (kde se objevují mraky zřídka, většinou jen jednou v roce) solárními panely, a energetický problém je na nějakou dobu vyřešen.

Dnes byl zveřejněn Al Goreův účet za...
ivan, 1.3.2007 21:22

Dnes byl zveřejněn Al Goreův účet za elektřinu spotřebovanou v domácnosti.
Neuvěřitelných 191OOO KWh. mě dostalo na kolena. Doufám,že to mají televize ověřené. (zdroj) Kdyby jsme všichni šetřili energiemi, tak jako on,tak už jsme žhavou koulí.Jsem docela zklamanej,co vy? Hlídač zlodějem!

Odp: Dnes byl zveřejněn Al Goreův účet za...
NEMO, 1.3.2007 22:53

Mě by zajímalo, jak se mu to povedlo, to má doma teleport nebo transgalaktický vysílač? Je to mimozemšťan? :)
Jinak lidstvo vyrábí a spotřebovává velmi málo energie s porovnáním třeba s energií a spadem způsobeným výbuchem sopek na Zemi.
Ne opravdu bychom nebyli žhavou koulí, to by se musela výroba a spotřeba zvednou o mnoho, mnoho řádů. To co se děje s počasím, si myslím, je přirozený cyklus nebo výkyv.
Spíš než spotřeba a výroba energie mi vadí chemický a jiný odpad hromaděný v zemích třetího světa. :( Máme málo energie a nedostatečné technologie na jeho likvidaci. Energie by bylo dost, třeba sluneční na pouštích, ale ty technologie jaksi nejsou, nebo jsou, ale záměrně utajované... Prachy a za se prachy. Na tohle asi zajdeme pokud se něco nezmění. :/

Odp2: Dnes byl zveřejněn Al Goreův účet za...
ivan, 1.3.2007 23:01

Tu hžavou kouli jsem nemyslel doslova.Ale 12x větší spotřeba jeho domácnosti proti Am. průměru, kterej je x násobně větší než je průměr ve světě o jeho energetické zdrženlivosti zrovna nesvědčí.Hlídač zlodějem docela sedí.

Odp3: Dnes byl zveřejněn Al Goreův účet za...
NEMO, 1.3.2007 23:18

Politikovi nevěřím ani dobrý den. Říkají něco naprosto jiného než dělají a pak když se na to náhodou přijde, tak dělají blbýho. Viz. Kakaový Bob, Kató a jiní „šibalové“.
Hlídač opravdu bývá často zlodějem, v případě politika to poslední dobou platí skoro na 100%. :/
Jinak ta spotřeba je hodná výzkumáku s tokamakem... :)

Odp4: Dnes byl zveřejněn Al Goreův účet za...
ivan, 1.3.2007 23:36

Ty výmluvy bývají jako u dětí ve školce. Kdysi se holky mojí známé popraly a starší si stěžovla mámě!,,Mami,mami,Katka mě kousla do krku...To není pravda!..ona se tam kousla sama!.......... Asi tak.

No to je teda bomba
Jana, 2.3.2007 8:09

Jestli je to pravda, nevěřím mu už ani nos mezi očima.

Odp: No to je teda bomba
Kelt, 2.3.2007 9:34

Taky to byl pro mě šok - kázat vodu a pít víno. Al Gore sice tvrdí, že požívá energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů, že používá sluneční panely apod., ale i tak mě docela zklamal. No ale na druhou stranu mě to nijak neovlivnilo v mém rozhodnutí přispívat ke globálnímu oteplování co nejméně :-)

Příliš pohodlný překladatel
vzjp, 9.3.2007 3:08

Inconvenient znamená nepohodlný, se všemi konotacemi. Pojem nepříjemná pravda je blízký, ale ne správný. Nezahrnuje aspekt, že tato pravda leckomu nevoní. Respektive, pokud je to pravda, pak strčme hlavu do písku. Jenže pokud to pravda není, tak se taky nehodí, aby byla tradována, i to je nepohodlné. Nepříjemná je skutečnost, že tato zpráva je nepohodlná. Nepohodlná, ať už je to nepohodlná pravda, nepohodlná lež, nebo nepohodlná domněnka, či omyl. Nepohodlné je totiž o tom přemýšlet. Vždyť ono je příliš nepohodlné přemýšlet i o tom, jak to správně přeložit. A základem řešení je, správně pojmenovat problém.

Odp: Příliš pohodlný překladatel
Kelt, 9.3.2007 7:29

Dobrý postřeh, máte pravdu. Včetně zdůvodnění. :-) Jen bych chtěl říci, že jsem pouze použil oficiální překlad použitý distributorem. Je ale pravda, že někdy žasnu, jak dokáží distributoři přeložit název filmu ...

Odp2: Příliš pohodlný překladatel
Juras, 9.3.2007 12:45

Ano, některé překlady jsou opravdu hrozné. Ale na druhou stranu - v případě názvů filmů bývá někdy název úplně jiný (ani so nikdo o překlad nesnaží). Název filmu má za úkol zaujmout, a to by v některých případech strohý překlad nezabezpečil. V jiné sociálně a kulturně odlišné společnosti mohou stejná slova působit úplně jinak.

Odp: Příliš pohodlný překladatel
Juras, 9.3.2007 12:37

Slovo do pranice:

Inconvenient nemá přesný význam našeho nepohodlný a je podle lingey mimo nepohodlný též nevhodný, nevyhovující, nepraktický. Nelze najít jedno slovo, které by plně vystihovalo všechny významy originálního názvu v angličtině. Z důvodu i těch ostatních významů asi bylo zvoleno inconvenient a ne třeba uncomfortable. Pojem nepříjemný si myslím vystihuje pěkně o co jde. Musíte však pomyslet na správný význam slova nepříjemný. Není to jako „nepříjemná zima“ ale spíš jako „nepříjemné otázky“, což v sobě zahrnuje trochu provokace, útok na podstatu problému, o níž se tázanému nechce hovořit a také trochu neomalenosti vzhledem k tázanému.

Překladatel to přeložil dobře - nepřepsal podle slovníku mechanicky slovo, ale našel slovo, které v daném kontextu vystihuje podstatu ;-)

Z obnovitelné energie!
Marian Páleník, 10.3.2007 3:01

Pokud má Gore energii z obnovitelných zdrojů, pak nemá žádný důvod jí šetřit. To dá přece rozum!!

Takže, když spálím celej les pro svoji...
ivan, 10.3.2007 13:04

Takže, když spálím celej les pro svoji potřebu,tak je to vpořákdu.Je to tak?

Zdravim všechny
Jakub, 8.12.2007 13:55

Zdravim všechny

měl jsem, to štěstí ten film nedávnio...
Jakub, 8.12.2007 14:05

měl jsem, to štěstí ten film nedávnio vidět a je to opravdu síla co se děje!!!Včera na uhelné elektrárně prunéřov byli greenpeace a vylezli na komín,ale to není podstata chtěli poukázat na elektrárnu s největším množstvím vylučovaného CO2 do ovzduší,které by se mělo snižovat a nenic s tím nedělat.Neosuhlasím s greenpeace ale jinak by se o tom nikdo téměř nedověděl a ani já ne.Budiž,dejme tomu,že já si teď říkám jak se to spravý a všechno že nás to nezasáhne.Nejsme přímořský stát takl nás to nezaplavý...ale kam pujdou ty lidi ze zasažených oblastí? no přeci do vnitrozemí.Nevim každej má právo udělat si svuj názor a tohle je muj

Doporučuji ten film
minutus et nullus, 29.12.2007 22:49

Nepohodlnou pravdu jsem už asi před rokem viděl a byl to pro mne dvojí zážitek: jednak proto, že jsme byli s kamarádem jedinými dvěma diváky v hlavním sále mimopražského multikina, a dále především proto, že jsem získal řadu informací o stavu planety, a to i z míst, kam jinak sám nikdy nedostanu. Že to byly informace jednostranné, to je pochopitelné a nevidím to jako chybu, chyba by byla, kdyby autoři neodlišovali, co jsou data a fakta a co hypotézy a domněnky. Tedy přínos filmu vidím v tom, že přináší k danému tématu řadu nových informací z více zdrojů a podává je způsobem dostatečně srozumitelným i neodborné veřejnosti. To, že některé momenty jsou přehnaně teatrální a tak působí spíše jako trapná reklama, jsem ochoten skousnout...
Při odchodu z kina jsme diskutovali o tom, že shlédnutí tohoto filmu by mělo být součástí vzdělání dnešního maturanta spíše než znalost obsahu např. Jiráskových románů. A myslím si to i dnes, více než po roce :-)
Přeji vám všem hezké dny a trvalý optimismus!

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.