Pro všechny přemýšlivé lidi

Komentáře k článku

18.6.2006 10:49

Co s tím ?

Každý, kdo něco tvoří pro radost a pocity štěstí druhých lidí, má v ruce zlatý klíček, kterým odemyká brány smutku a chmur nebo nevědomosti. Ráda se dívám na krásné obrazy a poslouchám hudbu i ve chvílích, kdy je mi smutno nebo se cítím vyčerpaná. A teď si představte, že v takovém rozpoložení vám někdo ukradne kabelku s doklady. Hodně přemýšlím o lidské zlobě, nenávisti, zlovůli a zvůli. Je jí všude plno. Je v lidech, ne v systému a i kdyby po volbách vznikla jakákoliv koalice, složená ze samých geniů s úžasnými politickými programy, nic to nepomůže. Vždycky se najde člověk a nebo skupina lidí, kteří budou zlomyslní a závistiví nebo poťouchlí. Tito lidé si vyhlíží krásně upravené fasády domů a malují na ně nevzhledné klikyháky, svými podpisy říkají – jsme zde a budeme vás obtěžovat a otravovat, každé pěkné ráno a pěkný den vám zkazíme. Na silnicích, kde se budeme řítit v protisměru a působit vám velký stress, abychom se tomu někde mohli v hospodě nebo nějakém doupěti zasmát. Zničíme vám rodinný hrob, který máte krásně upravený, abyste si nemysleli, že si tak budete v nedělních šatech beztrestně chodit na hřbitov a v tichu vzpomínat na své zesnulé. Rozbijeme vám zase sklepní okna, abyste měli škodu a museli znovu a znovu běhat ke sklenáři, na to si brát od zaměstnavatele volno, budeme okrádat druhé lidi o to, co je pro ne nejcennější. A to je klid, harmonie, sounáležitost, prožívání krásných chvil a užívání si plodů práce.
Je to snad tichý a nenápadný terorismus ? Přikláním se k tomu, že ano. Myslím si, že je na čase ho identifikovat a pátrat po tom, jací jsou to lidé, odkud pochází. Otázka, proč to dělají, je zbytečná. Jejich důvod je prostý …. Pomalu ničit druhé lidí systematickým obtěžováním, otravováním, ničením jejich klidu a jistoty, provokování pocitů odvety a vyvolávání vzteku a bezmocnosti. Místo, aby lidé hovořili o pozitivních věcech, zabývají se těmito útoky a říkají, to dělá mládež. Chybí jí láska, jistota, proto to dělá. Ale já se domnívám, že to není pravda. Že jsou k tomu vedeni a cíleně vychováváni. Mnozí z nich nezažili totalitu a přesto jsou její nositeli. Jsou nenápadní, neviditelní, ovládají počítačovou techniku a prostřednictvím ní se profilují. Vystupují tam, kde je nikdo neočekává. Zničí webové stránky, kradou informace, znehodnocují práci druhých lidí a sem tam i vykradou někomu autorské dílo. To není recese, to je cílený útok.
Jejich činnost je víc, než trestný čin. Souvisí to s bojem člověka proti člověku. I když to budete ignorovat, přesto vás to zasáhne a oni to vědí. A pátrají, jak ještě víc vám ublížit a vy se jimi, ač chcete nebo nechcete, začnete zabývat a otravovat si duši. Tak se to má s terorismem, To je jeho pravá tvář. Nemusí to být jen bombové útoky, tohle je daleko zákeřnější.
Představte si skupinu lidí, kteří se chystají kdykoliv proti vám udeřit bez zjevného důvodu. Chtějí vás okrádat o spánek, ohrožovat váš majetek, pomlouvat vás, objíždět korunou váš nový vůz, rozbíjet přední sklo u auta, vykrádat chatu a ničit úrodu. Běháte po policii a ta krčí rameny, protože mnohý policista to také zažívá a je proti tomu bezmocný. Soudci i jiné osoby, které by mohly něco s tím udělat v rámci svých pravomocí, mají také vykradené chaty a oškrábané vozy, vypuštěná kola, pomalovanou fasádu na domě.
A lidé jsou proti nim bezmocní. Zasahují je na nejcitlivějších místech. Vymysleli něco daleko rafinovanějšího, než jsou bombové útoky. Útočí na naši mysl, na náš psychický stav. Zkoušíme je ignorovat, ale nepomáhá to, jsou vždy rychlejší, než vy se dokážete na ně připravit. Výsledkem jejich činnosti je to, že pohrdáme lidmi a institucemi, které by tomu měli zabránit a nemohou. Že se v naší duši se ukládá hněv a zlost a touha po odplatě a že se zkrátka stáváme někým jiným, než původně jsme. A tak začínáme být jako oni. Co s tím ?

Terorista není chuligán...
Ema, 19.6.2006 11:08

Souhlasil bych s tím, jak jsme obtěžováni nesmyslným ničením, vandalismem nebo hackingem. Nadruhou stranu bych nesouhlasil s tím přirovnání k terorismu.

Teoristé, tak jak se o nich mluví dnes, využívají všechny dostupné protředky k dosažení svého cíle nebo alespoň k upozornění na svůj nesouhlas. Vždycky jim jde o něco. Určitě jsou ovlivněni propagandou svých vůdců, ale rozhodně věří tomu, že bojují za svou svobodu. Vyhazoval by někdo autobus do povětří jen pro zábavu? Určitě ne. Nechci obhajovat žádné metody terorismu, ale pokud se člověk cítí utlačovaný, je velmi snadné z něj teroistu udělat.

Tím se to ale podle mě diametrálně liší od těch drobností zmiňovaných v článku. Mládežníci, kteří stříkají na zdi svoje tagy nebo soutěží, kdo dřív zlomí heslo od nějakého systému, k tomu nesjou vedeni. NEni v tom systematická touha zničit naší společnost. Je to pro ně nejdostupnější zdroj zábavy, zabíjení přebytečného času, hledání sebe sama, soutěžení...

Jde s tím něco dělat - podpořit organizace starající se o volný čas mládeže, postavit ve měste skateparky, zkušebny, legální zdi na malování atd... tím se problém alespoň velmi omezí. Kdyby se jednalo o cílený boj, nebo nějakou formu terorismu, tyto metody by určitě nepomáhaly. Toť můj pohled.

Odp: Terorista není chuligán...
sandál, 21.6.2006 9:43

Tyto dva pojmy jsou opravdu odlišné. Zatímco terorismus je veden ideou ať je to radikálně pojaté náboženství, politika nebo cokoli jiného v rámci vyhraněného názoru. Jeho cílem je dosáhnout jakési spravedlnosti často na úkor neviných obětí. Ty jsou jen prostředkem dosáhnutí cíle. I když s terorismem bytostně nesouhlasím, dá se rozpoznat smysl útoků a samotní teroristé se často zveřejní aby ukázali co sledují a jaký je jejich cíl.
Vandalismus ( jestli nekřivdíme Vandalům jako starověkému kmeni.) je často normálním lidem nepochopitelný a většinou zbytečný. Dnešní módní slovo adrenalin a skloňovaný ve všech pádech je do jisté míry nesmysl. jestliže někdo rozkope a zničí autobusovou zastávku protože mu ujel autobus - není normální. Vtrhnout na hřbitov a zničit náhrobky atd. je nedostatek citu a soudnosti. Proč musí být na fotbalových stadionech ploty a kordony policajtů? A bylo by možno pokračovat dá a dál. Jistěže je jich - aspoň doufám- menšina. Bohužel je toho stále víc. Kde se ale bere ten vztek nebo zloba? Režimem to určitě není. Myslím že je to obecným poklesem morálky a odmítáním některých !tabu„ které byly
nastaveny křesťanstvím. Zloděj je zloděj a nikdo na něho nehleděl jako na hrdinu. V oblasti sexu byly mantinely ještě užší. Jistěže můžeme říct že lidé z “horních vrstev„ nabyli lepší než my. Můžeme vyjmenovat plno nedostatků ba i zločinů církví. Přesto v lidech zakořenilo to lepší v obecném chování. Nástupem materialismu a tvrzením že vše je
dovoleno, jsou popřena všechna omezení a proto je většině lidí vlastně jedno co dělá druhý a dotyčný se nebojí projevit se na veřejnosti. Když bude potrestán tak většinou za malé účasti veřejnosti a nebude “dán na pranýř" a obrazně odsouzen lidmi kolem něj. Odsedí si trest a jako by se nic nestalo. To jsou myslím kořeny dnešního přístupu k životu.

Odp2: Terorista není chuligán...
Kalanchoe, 25.6.2006 13:20

Ano, vše je dovoleno, ale co není zákonem zakázáno. Mám obavu, že se tady spouští mechanismus falešných představ o tom, co je svoboda. A tak se dívám někdy na lidi, jak se snaží získat prospěch z porušování pravidel slušnosti a sami ji tak vehementně vyžadují od druhých. Není snad domu, v kterém by nevládly sváry o tom, že někdo něco dělá, co mu druhý nepřeje a tak ho uzurpuje. Ale to je o něčem jiném, já vím.

Opravdu si myslíš, že všichni ti lidé...
David12345678, 19.6.2006 11:45

Opravdu si myslíš, že všichni ti lidé chtějí přímo cíleně ubližovat?
Někdy ano,ale často taky chtějí vybít adrenalin, vztek, ukázat svoji osobnost, zkrátit nudu. S těmito věcmi se dá něco dělat. Existují adrenalinové sporty, ale ne každý je tímto směrem vedený. Život je dnes frustrující a hektický, což také zanechává svou daň. Ne každý člověk se umí vyrovnat se vztekem. Ukázka svojí osobnosti je podle mě (alespoň si to myslím) spojená s komplexem méněcenosti a nedostatku možností projevit se jinak. Zkrácení nudy se projevuje hlavně u mladších lidí, kteří ještě nemají trvalé zaměstnání a rodiče se o ně zrovna nestarají. Nezastávám se vandalů, měli by být trestaní zakaždý takový přestupek, ale musíš jim dát možnost takového vyžití, která dokáže nahradit jejich vandalismus.
Co se týče terorismu, to je kapitola sama o sobě.
Možná způsob vedení války, xenofobní rasová nesnášenlivost, měkkost v obraně nás Evropanů...
...a já nevím co ještě. tohle je prostě další kapitola.

Hm, tento článek mě naplnil jakousi...
Michal, 19.6.2006 20:48

Hm, tento článek mě naplnil jakousi skepsí, patosem, marností nad světem ... Možná, že autorka článku se na svět kouká podobně a proto zažívá pocity a trápí se, jak v příspěvku popisuje ... Dle mého názoru se musíte dívat na svět pozitivněji, ne každý Vám chce ublížit, ne každý je proti Vám zaujat, ne každý je zlý.

Možná bych měl říci něco o situaci, která je pro mne posledních 1O dní aktuální. V kanceláři jsem se docela ostře a přede svědky pohádal s kolegyní. Samozřejmě, že se cítím nevinný a mám pocit, že ona byla agresivní dřív, takzvaně si začala a já se jen bránil. Nic nemění na tom, že v následujících dnech jsem jakékoliv negativum všedního dne přejímal s paranoidním přesvědčením, že za to může ONA, že v tom má jistě prsty, aby mi ublížila a tak podobně. Nakonec se dnes ukázalo, že záležitost z pátku, která ve mně hlodala tedy asi 4 dny, se dotyčného agresora vůbec netýká a neprávem jsem jej ve své mysli obvinil ...

Co tím chci říci? Že pokud se na každodenní problémy budeme koukat tak, že „za to můžou ti zlí“, budeme v sobě pěstovat podobně „zlého“, abychom se těm druhým ubránili, případně abychom měli navrch.

Řešení tedy vidím v přemožení se k pozitivnímu náhledu na starosti všedních dnů života a neobviňování jakýchci pomyslných skupin či jedinců.

Někdo může být naprosto slušný člověk a jednou se opije tak, že si zadovádí. Jiný je závislý na heroinu a tak krade, protože mu to z jeho pohledu zachrání život. Terorista může být otec spořádané rodiny, která trpí hladem kvůli pro něj nesmyslnému embargu, navíc včera mu zabili manželku vojáci „okupující“ jeho vlast, proto se rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou, jak mu jeho přesvědčení káže. Vyjmenoval jsem náhodně zástupce tří skupin s naprosto odlišnými lidskými motivy k páchání trestného činu nebo terorismu. Nevhazoval bych je do jednoho pytle, ovšem ani jednoho z nich neomlouvám! Jen jsem chtěl ilustrovat, že Vaši „teroristé“ vlastně nejsou teroristé ... Jde o individuální přístup ke světu a každodennosti.

Odp: Hm, tento článek mě naplnil jakousi...
Kalanchoe, 25.6.2006 13:12

Moc se mi líbilo, co jsi napsal. I já zažívám podobné věci s kolegy, ale přišla jsem na to, že příčina mých sporů je, že nechápu jejich důvody dělat něco jinak, než je stanoveno v pracovním pořádku. Byla jsem vychována ke kázni a odpovědnsti a tak takové to rozvolňvání pravidel ve všech oblastech života nějak hůř nesu. Ale mám obavu, že v některých případech vandalismu a násilí jde o cílenou činnost. Jak by bylo jinak možné, že je tolik útoků proti majetku a tolik opilců za volantem, kteří jsou si vědomi, že ohrožují druhé lidi ? Já však nejsem pesimista, abys sis nemyslel, jen tohoe mne zaráží a štve i za druhé lidi. Proto jsem ten článěk psala. Nebyl to výbuch z jednoho případu, popsala jsem to, co pozoruji dlouhou dobu s rostoucí obavou. Ale ještě jednou díky za odpověď, moc se mi to líbilo.

Logický závěr
romantik, 19.6.2006 22:56

Logickým závěrem Vaší úvahy je domněnka, že i bezdůvodně nedat nebo vzít slušnému člověku práci je terorismus. Nezaměstnanost však nikomu (kromě nezaměstnaných) nevadí, její „řešení“ je pouze na papíře a v plamenných proslovech. Co je proti tomu nějaká ukradená kabelka ? Když nedostávají lidé peníze za práci, tak si je obstarají jinde a jinak.

Odp: Logický závěr
Kalanchoe, 25.6.2006 13:14

Pamatuji doby, kdy byli někteří slušní lidé vydíráni, aby udělali to či ono, jinak se s ním zaměstnavatel rozloučí. A ti lidé by padli do socilání sítě, v takovém případě není o co stát. myslíš si, že to není terorizování zaměstnanců ?

„Normální“ kvalitní
xy, 23.6.2006 22:17

osobnost nepotřebuje ničit, ubližovat, poškozovat,šikanovat. Nepotřebuje nějaká zařízení či instituce, aby se někde „odreagoval“/od čeho?/, zaplašil nudu, nebo si užil „adrenalin“/většina lidí nemá ani šajna,o čem mluví,jen papouškují/. Nepotřebuje ani drogy. Otázkou je, proč toho špatného je nyní čím dál více. Jsem pamětník, mohu srovnávat, nejen ve svých vzpomínkách. Podívejte se na počmárané podchody, je to vyvření Inferna, pekla. Jako obrazy od H. Bosche aj.

Odp: „Normální“ kvalitní
Kalanchoe, 25.6.2006 13:16

Něco svou poznámkou napovídáš a asi ti rozumím. Trochu jsi odpověděl i na mou úvahu. Sama vidívám znaky satanismu na místech veřejnosti přístupných. Všimla jsem si toho. A máš pravdu, jen ještě se budu muset v duchu s tvou poznámkou ztotožinit a sama si promyslet to, co jsi naznačil. Díky.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.