Malé úvahy o problémech kolem nás

Komentáře k článku

28.5.2006 22:32

Jak lze chápat morální odsouzení mladých lidí starými?

Do svých asi 18ti let jsem si říkal, že nikdy nebudu takový, jako jsou „ti dospělí“. Tedy nebudu odsuzovat názory mladých, jejich nápady, myšlenky, jejich chápání světa ani pohled na řešení problémů.
Odmaturoval jsem a postupem doby začal toto „naivní“ vidění mezigeneračního rozporu pomalinku opouštět. Najednou jsem viděl, jak studenti z mladších ročníků se v menze neurvale předbíhají mnohem agrasivněji, nežli jsme to dělali my, tedy moje generace. Jejich vyjadřování (nejen slovně, ale často i gesty) mi připadalo stále více vulgární. Ale nejsem svatý.
Říkal jsem si, že je to jistě tím, že škola, na které studuji, prostě přijímá v rámci své politiky stále více studentů, což se odráží v jejich počtu a nikoliv už v kvalitě.

Čas plynul a já začal pracovat. Sice jen „brigádně“ na pidiúvazek, ale začal jsem učit na střední škole. Říkal jsem si, že nikdy nebudu takový nudný a ztrouchnivělý, jako spousta učitelů v mém životě. Snažil jsem se být mírný přívětivý a chápavý pohodář.
A výsledek? Začli toho studenti zneužívat, já musel přitvrzovat atd. Mluvil jsem s kolegy „středoškolskými profesory“, čím to je, že ta úroveň studentů mi připadá rok od roku horší? Je to celospolečenskými změnami způsobenými materiálním vnímáním konzumního života? Je to opouštěním od klasického modelu rodiny, která vychovává děti? Je to způsobeno kapitalizmem nebo neblahým socializmem minulého století? Hledal jsem odpovědi, ale zároveň jsem působil dle svého přesvědčení morálně a pozitivně na své studenty i okolí.
Kolegové zhruba stejné věkové kategorie mi dávali často za pravdu, že my jsme ti „hodní a spořádaní“, to jen ti studenti jsou „rok od roku horší“.

Takhle jsem tedy vnímal ještě docela nedávno svět: Mladí jsou čím dál rozmazlenější, drzejší, neprávem sebevedomější atd. ... Zároveň jsem si uvědomoval, že ještě před necelými 10ti lety jsem přesně tento přístup nesnášel na „dospělých“!

Přemýšlel jsem nad tím trochu a možná konečně více pootevřel oči. - Není to náhodou tak, že čím jsou „mladí“ ofrklejší, tím více to vadí těm „starým“, ovšem kdyby tu byli ti „nejstarší“, potvrdili by třeba, jak je kdysi dávno zlobili ti stále nevychovanější „staří“? Protože to, co si dovolí moje generace, by si generace třeba jen o pět let starší asi nedovolila ...

Co myslíte, horší se celková morálka společnosti (tedy mladí jsou „horší“ než starší a ti byli a jsou morálně slabší než ti historicky před nimi)? Pokud ano či ne, je to tak dobře nebo není a mělo by se s tím začít něco pozvolna dělat nebo to nechat svému osudu, protože tak to prostě běh dějin chce? ...

Mno...
Saw, 29.5.2006 8:39

Souhlas s tím, že mladí jsou „horší“ a to jsem ještě ani nematuroval. Na dnešní společnosti se mi neskonale nelíbí jedna věc, a to, že lže lidem. Kolikrát se dítě dozví od milujících rodičů jak je dokonalé, kolikrát se z televize dozví, jak je jedinečné. Navíc v televizi/počítači vidí povětšinou jen uhlazený cenzurovaný obraz života. Když se má tak dobře, jak by chtělo, bude ještě víc namyšlené, protože je na tom lépe než ostatní. Když se má hůře, zvnikají komplexy. Tak jako tak to vede k netolerovatelnému chování. Ovšemže to tak není u každého, někoho poučí život, někdo to odmala bere s nadhledem. Jisté ale je, že by se výchova měla ubírat jiným směrem. Až příliš mnoho případů svědčí o tom, kam se odebere svědomí a morální chování, když člověk dostane volnou ruku...

Odp: Mno...
Michal, 29.5.2006 15:29

Musím s Vámi souhlasit: Mladí mají nadmíru sebevědomí, často bezdůvodně a na škodu. Dle mého názoru spoustě mladým lidem chybí smysl pro pokoru, morálku, řád a jistá míra nezkreslené sebereflexe.

Když pak přijdou do zaměstnání, jsou tito nepoužitelní, protože přílišný egoismus a egocentrismus je často vystřídán duševním propadem, depresí, frustrací ...

Odp2: Mno...
Saw, 29.5.2006 16:47

Výsledný efekt je mnohdy ještě horší, než jen frustrace samotného jedince. Ve chvíli kdy se začne snažit získat peníze ilegálně, ohrožuje všechny ostatní. A dokud bude nejoblíbenější drogou společnosti hromadění financí a majetku, lepší to asi nebude...

Jsou stále horší
romantik, 29.5.2006 21:42

Ano. Mladí jsou morálně stále horší a horší. Je to tím, že společnost (pedagogové, úředníci, majitelé firem, instituceaj.) takové drzé, nečestné lidi upřednostňuje. Čím je mladá osoba drzejší a čím má víc sebevědomí, tím získá od společnosti více bonusů. Lidé se usmívají a slouží a podlézají těm spoluobčanům, kteří jim ublížili nebo mohou ublížit. Naopak člověku slušnému ostatní ubližují, protože se ho nebojí.

Odp: Jsou stále horší
Michal, 29.5.2006 21:57

K tomu bych měl poznámku: Jsem tak trochu pedagog a na vlastní kůži pociťuji, že nemohu vlastně nic s těmi, kteří ignorují mne, ingorují řád a bojkotují výuku! Je mi 26, takže někteří studenti maturanti jsou třeba jen o 2 roky (no považte to!!) mladší, takže si více dovolí. Ovšem časem jsem se zřejmě zocelil a snad získal potřebný nadhled. Holt musím tyto nevychovance vychovávat verbálně, protože tím je často uzemním. Pokud to nezabere a student přesto prosadí svou (např. ohrožuje ostatní, ničí majetek školy atd. přede mnou!), pak s nimi jdu přímo k řediteli školy. Ostatní kolegové se mi diví, proč to neřeším jen poznámkou v třídnici. Mám takový názor - síla poznámky se devalvovala natolik, že skoro kdo nemá poznámku je jakoby méněcenný (!), ale síla hrozby ředitele ještě působí. Výrostci dostanou strach, že by třeba u maturity neprošli a ředitel by neměl slitování, navíc přecejen, když o vašich skutcích ví „ten nejvyšší“ v daném ústavu, je to vždy horší, než když to ví jen třídní kniha někde pod čarou ... Nejsem mstivý, ale nenechám si ani kálet na hlavu.

Odp2: Jsou stále horší
NEMO, 30.5.2006 10:48

Ano, pane, je to tak.
Onehdá jsme řešili tuhle přehnanou sebejistotu a snad i aroganci. Pár takových mistrů světa znám a dokážou hodně znepříjemňovat život lidem kolem sebe. Přes svoji „jedinečnost“ nevidí, že jsou na obtíž a obtěžují. Je to důsledek tlaku společnosti presentovanou „skvělými“ seriály a časopisy, kde nikdo nic nedělá a jen si užívá. :)

je to „s“kurvená společnost a systém...
1234, 30.5.2006 18:59

je to „s“kurvená společnost a systém kterej de do „p“rdele.
http://gnosis9.net

Ti mistři potřebují „setřít“, aby...
komin, 31.5.2006 0:08

Ti mistři potřebují „setřít“, aby zjistili, že zas nejsou tak světoví a pokud možno před ostatními. Když se jim ostatní začnou smát, tak zvadnou jako týden stará květinka.

Zajímavý pohled :-) A kdo by ty mistry...
Nikola, 31.5.2006 9:47

Zajímavý pohled :-) A kdo by ty mistry měl podle tebe „setřít“? Snad ne nějaká nula, kterých je všude okolo plno :-)
A jiný úhel pohledu ... Nestane se ten, kdo je „setře“ pak též takovým mistrem? :-)

Odp: Zajímavý pohled :-) A kdo by ty mistry...
komin, 31.5.2006 12:50

Měl jsem na mysli např. pedagoga. Ten by neměl být nula a dokonce ho učili, jak si nenechat přerůst „mistry“ přes hlavu.
A co se týče jiného úhlu pohledu souhlasím, to nebezpečí tady určitě je.

Tak by se dal problém řešit pouze ve...
Nikola, 31.5.2006 15:31

Tak by se dal problém řešit pouze ve školství, samozřejmě pominu-li, že naše školství je přefeminizováno, a chtít po žácích, aby měli respekt z učitelky jen o pár let starší než jsou sami, je lehce úsměvné.

Odp: Tak by se dal problém řešit pouze ve...
komin, 31.5.2006 23:54

Proč pouze? Ve školách jsou ještě tvární. A žena učitelka bez respektu? Neřekl bych. Mám kamarádku, učí na střední asi dva roky a nemá s tím žádný problém. Má velmi ostrý jazyk a nikomu nic nedaruje.

Odp2: Tak by se dal problém řešit pouze ve...
Nikola, 1.6.2006 9:22

Proč pouze? No to je snad zřejmé. Pedagog je omezen prostorem školy a vyučovacími hodinami.

Odp3: Tak by se dal problém řešit pouze ve...
komin, 1.6.2006 11:37

Ve škole se děcka učí chování ve společnosti i mezi sebou. Tam se vytváří „mistři“. Když jsou sami doma, tak se nemají před kým předvádět. Kdy se jedinec postižený „mistrovstvím“ předvádí v hodině a projde mu to, tak bude nesnesitelný např. i o přestávce. Ale když „narazí“, tak bude o přestávce zdrojem zábavy. A něco si do života určitě odnese. Ať pozitivního, nebo bohužel negativního.

Odp4: Tak by se dal problém řešit pouze ve...
Michal, 1.6.2006 21:38

Bohužel si myslím, že „mistři“ se líhnou nikoliv ve výchovných zařízeních jako je škola, ale spíše v rodinách, kde se za posledních 15 let rapidně změnil styl (ne)výchovy potomstva ...

Odp5: Tak by se dal problém řešit pouze ve...
Ivan Placák, 3.6.2006 0:36

Michalovi rozumím -profesní záležitost .
No a pro nás ostatní:...Zkusme si představit,že nám
je patnáct, žijeme ve světe kterému se teprve snažíme
porozumět,nejsme vybaveni vlastní zkušeností,tu
si teprve musíme vytvořit! Nejdříve se musíme
prosadit ve skupině vlastních vrstevníků a najít
si výchozí pozici pro další život. Tu nezjískáme
převzetím,potřebujeme vlastní.Naučíme se dovednostem,vybavíme se znalostmi, ale zacházet
s nimi se naučí jenom někteří. Budou to oni ,kteří
budou opravovat chyby (našich-vašich) obdivovaných
vzorů. Ostatní se stanou průměrem. Nic hanlivého.
Bubou stejně dobří a stejně špatní tak jako jsme my !
Přeju jim šťatnou cestu..

Odp6: Tak by se dal problém řešit pouze ve...
Ivan Placák, 3.6.2006 1:14

Nedostatečným signálem dochází k zmatečné
úpravě graf.textu.

Proč jen Ti mladí?
roman, 9.6.2006 8:35

Nejdříve bych chtěl říci, že nejsem učitel, ale zaměstnavatel. Mám tedy s lidmi zkušenost z jiného úhlu pohledu a to nejen s lidmi mladšími, ale i staršími než jsem já.
Co bych k tomu tedy řekl? Drzí, bezohlední a sobečtí jste Vy lidé téměř všichni.
Podle mých průzkumů veřejného mínění, drtivá většina lidí se na tomto světě stará jen o svůj prospěch a vše co leží za hranicí jejich zájmu a osobního prospěchu je nezajímá.
Takoví lidé jsou ochotni připustit jakékoliv pohromy a katastrofy až po zánik celé planety pokud se tak stane nejdříve 5 minut po jejich smrti. A takových lidí je většina tak velká, že vyjímky mne vždy šokují.

Celé to začalo pádem Bastily a od té doby se ke slovu stále více dostává lůza a tzv. davový člověk.

Před 200 lety někdo napsal, že tomu co přichází bude třeba postavit velkou mravní a morální bariéru, aby se zabránilo úpadku.

Před 70 lety napsal španělský filosof José Ortega y Gasset knihu „vzpoura davů“. V ní píše o tom, že davoví lidé jsou zvyklí považovat civilizaci a všechny výhody z ní plynoucí za samozřejmost a drze požadovat, aby jim tyto výhody byly poskytovány stále, bez ohledu na to kolik to koho stojí. (ale to je na podstatně delší vyprávění)

A co tedy chci vlastně k tématu říct? Myslím si, že každá nová mladá generace je stejně drzá a bezohledná a sobecká jako byla generace předchozí. Mladí lidé jsou stejně špatní jako lidé staří, jen se pohybují v trochu odlišném prostředí. Staří tuto drzost vmímají ostřeji, protože dochází k ohrožení jejich klidu a jejich „práv“ o nichž si myslí, že na ně mají nezpochybnitelný nárok a není jim po chuti dělit se s ostatními.
Např. právo na ticho a proto si nikdo nesmí pouštět nahlas hudbu, která se mi nelíbí.

je mi 37

Odp: Proč jen Ti mladí?
Nikola, 9.6.2006 15:39

Možná by to chtělo poněkud prohloubit studium historie :-) O lůze, jako o sociální vrstvě vydělující se z lidu se dá hovořit mnohem dříve než od zmiňovaného letopočtu 1789. Například již Aristoteles ve svých úvahách o státu zmiňuje možnou formu vlády lůzy (ochlokracie).

Odp: Proč jen Ti mladí?
romantik, 29.10.2006 22:31

Jak byste nazval a posuzoval svého přímého potomka, kdyby se navzdory Vašemu „světonázoru“ a výchovnému působení postavil do davu a začal s davem proti Vám propagovat názory lidí, které nazýváta „lůzou“? Stal by se i Váš potomek Vámi nenáviděnou „lůzou“? Jedinci tvořící dav, který nazýváte „lůzou“ nejsou lidé a nemají podle Vás právo na lidské zacházení? A Vy sám se necítíte být „lůzou“ ? Máte snad na rozdíl od nich „modrou, stříbrnou nebo zlatou krev“? Kdy jste se od „lůzy“ oddělil a čím? Kdo způsobil, že vznikl dav „lůzy“?

.
Ivan Placák, 9.6.2006 17:49
Odp: .
Ivan Placák, 9.6.2006 17:59
Odp2: .
Ema, 14.6.2006 15:33

Ivo, tomu nerozumim.

Odp3: .
Ivan Placák, 15.6.2006 22:30

Řešení zveřejním až po nějaké době. Asi se dost lidí
zasměje, ale k popukání to neude.

Horší, lepší...
Luko, 28.10.2006 22:15

Dovolil bych si malou poznámku... podle mě nejde o to, jestli je nějaká generace horší než ta přechozí nebo naopak. Spíš je to tak, že lidé stejně staří drží při sobě a je pro ně snadné zanadávat si na to, jak ti mladí kazí svět a bůhvíco všechno dělají. Já prostě vidím problém v nedostatku schopnosti vcítit se do druhého, do druhých a do sebe sama o něco mladšího nebo staršího, pozoruji to na spolužácích. Tím, jak svorně nadávají na trapný starý rodiče už teď dávají základ k tomu, aby za pár let byli stejně trapný a starý pro svoje děti, a sami si pořád budou myslet že jsou nejlepší. Zhruba tak.

Jak se to vezme
Lipovan, 24.2.2011 17:05

Na dnešních mladých oceňuji jednu věc; hledí si svého. O starých se to rozhodně říct nedá, sousedova koza je pro ně stále záviděnou komoditou, kvůli níž nemohou spát. Je sice pravda, že první třetinu hesla žít a nechat žít mladí občas využívají do mrtě, ale je to pořád lepší, než stovky udání a pomluv ze strany starých závistivců Molíkova typu. :-)

Odp: Jak se to vezme
Juras, 25.2.2011 14:21

Bylo by hezký kdybys měl pravdu. Ale nevím, nakolik je Tvůj pocit podložený. Vzhledem k tomu, že seš spíš introvertní a snaž:-)íš se styku s lidmi pokud možno vyvarovat, nedostáváž možná pravdivý obraz.

Odp2: Jak se to vezme
ivan, 25.2.2011 14:27

Kde se flákáš, takovou dobu o sobě nedat vědět!

Odp3: Jak se to vezme
Juras, 25.2.2011 21:34

Měl jsem teď dost práce, přitom su línej i na tu svícu :-)

Odp2: Jak se to vezme
iva, 25.2.2011 14:50

Spíš si myslím, že když je člověk mladý zajímají ho jiné věci jak sousedova koza, ale jak se čas začne nachylovat začne se zajímat o kdeco. Mně dříve ani nenapadlo ptát se kde člověk dělá. Aso tek v pětadvaceti jsem začala zjištovat, že lidi se skupinkujou k sobě podle toho kdo kde pracuje. Jsem v tomhle děsně natvrdlá, když jsem potkala někoho po letech , hned se ptal, kde dělám. a pak zjištoval, čím bych mu mohla být užitečná. Myslím, že naši mladí si brzo tuto otázku osvojí, zatím je zajímá třeba jen značko mobilu nebo kde koupil tu nádhernou bundu a džíny, ale časem se dají do latě.

Odp3: Jak se to vezme
Platfus, 25.2.2011 16:00

Možná, že svou váhu má i to, že se člověk když je mladý, stará se ponejvíce o sebe. Chodí do školy a ve zbytku kouká, aby si užil spoustu věcí. Rodiče se na to dívají se schovívavým úsměvem „však jsme byli taky mladí“. Takže pokud někdo není nucen okolnostma předčasně dospět, v zásadě nemá důvod nic řešit. Ke konfliktu dochází až tehdy, když rodič nespokojeně sleduje, že se potomek odchyluje od vytyčené směru, který si do něj promítal - vždyť on sám nejlíp ví, co je pro něj v dlouhodobém měřítku dobré. Klasický dobrý úmysl, který zůstane dlouho nepochopen. Pamatuju si na situaci, kdy mi táta, ač sám kuřák, velmi ošklivě vyčinil, když zjistil, že jsem kouřil - považoval jsem to v tu chvíli za nespravedlivost.

Myslím si, že si jsou staří a mladí podobnější než si chtějí připustit. Často je potřeba dlouhá doba, než se vzájemně mezigeneračně setkají.

Odp: Jak se to vezme
Neuvedeno, 26.2.2011 9:30

Když si někdo hledí svého, tak v podstatě odmítá pozorovat svět jako celek. Jenže právě pozorování světu jako celek je to pravé ořechové.
Podívejme se na moře. Někde vznikne silný vítr a jinde je zase klid. Jinde na moři je příliv a na druhé straně moře je zase odliv. Všechno souvisí na světě se vším.
Je na příklad zajímavé, že se zde na svíci nikdo nezajímá o situaci v arabských zemích.
Dle mého názoru celá situace vznikla tím, že jde většinou o muslimské země, kde díky víceženství přebývají muži. Ti přebyvší muži se pak bouří protože jim schází žena.
Dále další důvod je rození velkého množství dětí v muslimských zemích. Jakmile těmto občanům, kteří dostávají sociální dávky, se zdraží strava, což v současnosti nastalo a vláda přitom nezvyšuje tyto sociální dávky, tak nastane vzpoura.
Je možné, že tyto vzpoury v podstatě způsobila Evropa a neúroda v Rusku. Evropa přestala mít nadbytek obilí, protože začala na polích pěstovat zelenou naftu. Navíc byla neúroda obilí v Rusku a tím se zdražilo obilí.
Když někdo má peníze jen na základní jídlo a jídlo se zdraží, tak se člověk nemůže divit, že i tito chladoví lide se vzbouří.
Pak v tom je nafta. To je jisté. Pak fakt, že socialistické vlastnictví v Libii, jestli tam socialistické vlastnictví bylo, je méně stabilní, než vlastnictví soukromé. Je tedy v tom také v případě Libie touha některých velmocí snadno shrábnout majetek v socialistickém vlastnictví a hlavně ložiska nafty skoupit za pakatel na základě monopolu moci.

Odp2: Jak se to vezme
Neuvedeno, 27.2.2011 10:16

Jenže v Libyi je situace trochu jiná, než jinde ve světě. V Libyi se zřejmě již několik generací lidem daří se mít dobře z nafty a přitom nic moc nedělat a dostávat státní podporu z tohoto zdroje.
Jakmile se toto změní, nastane stav s obrovským množství lidí v totoální chudobě. Ti se proti lidem, kteří si přisvojí ropu vzbouří a nastane podobný masakr jako je v Iráku. Včetně sebevražedných masakrů. Takže být západem, tak se do Libye nijak neangažuji, protože se vše obrátí proti němu.
Nechtěl bych se dožít toho, že v celé Evropě budou vybuchovat bomby těchto sebevražedných atentátníků.
Německo a Francie má mnoho muslimů na svém území. Takže by se toho dočkali nejdříve. Itálie a Irsko obchoduje s Libyiskou naftou, takže by to samozřejmě schytali také.
Takže žádná legrace to není takhle podněcování v Libyi lidi k odporu. Lítaly jim tam holuby do huby, tak nevím proč by si měli lidé stěžovat. To, že měli v noci zákaz vycházení, to je dnes v USA také, jenže v USA to dělá každý dobrovolně, aby nebyl někým zavražděn, neb oloupen. V Libyi je to státem přímo předepsané. Řekl bych, že je to téměř stejné. Díky drogám to bude muset být za nějakou dobu i u nás. Co asi zbývá státu, když je velká kriminalita, než udělat zákaz vycházení.
Kadáfí žádné vlastní potomky nemá, má adoptovaného syna. Takže, že by lpěl na majetku o tom dost pochybuji.
Spíš se jedná o to, že by se měli v Libyi zavést reformy, které by nastartovaly zaměstnávání lidí, aby nebyla nezaměstnanost. To konečně platí i u nás. Je nutno shromažďovat nezaměstnané lidi a využívat je v nějakém méně nákladovém procesu výroby, která by ještě alespoň přinášela určitou mzdu, když už ne zisk.

Odp3: Jak se to vezme
ivan, 27.2.2011 22:47

Kaddáfí má pane Neuvedeno osm synů a dvě dcery.

Odp4: Jak se to vezme
Neuvedeno, 28.2.2011 5:54

Má vlastní děti Kadáfí?

Odp5: Jak se to vezme
Lipovan, 28.2.2011 6:43

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.