Malé úvahy o problémech kolem nás

Komentáře k článku

9.5.2006 22:51

Neumíme být šťastní

Ve štěstí nám do značné míry brání i naše vědomí a chápání času.Nerespektujeme základní určenosti života. Jednáme, jako by nám byl dán nekonečný čas. Myslíme na to, co bude a ne na to, co je. Ženeme se za svými vidinami, budujeme šťastné zítřky pro sebe, rodinu, obec, stát a chvíle přítomná je popelkou. Je tu jen kvůli tomu, aby se jednou naplnily naše sny a představy. Neumíme spontánně prožívat štěstí, jež nás potkalo a hnidopyšsky hledáme vady na stavu věcí současných. Otročení budoucnosti je všeobecným prokletím. Jak opravdové je rčení, že šťastnými mohou být jenom děti, mudrci a blázni - tedy lidé žijící mimo čas.Cestou, která spolehlivě ku štěstí nevede, je život výlučně zvnějšelý v povrchních požitcích těla a smyslů a život pro věci, jimiž se obklopujeme ve stále větším množství. Je to zlá choroba naší doby.

Po ztroskotání tragikomického pokusu o morální – sociálně korektní kolektivní bytí, se stala univerzálním programem této společnosti bitva o místo na slunci. Vše je zaklínáno podnikáním, trhem, komercí. Jiné hodnoty individuálního a kolektivního života zůstávají téměř nepovšimnuty. To vše je přirozená reakce na předchozí ideologický, pseudoetický systém,ale je to reakce svým rozsahem nepřiměřená. Současný mravní stav společnosti-mezilidské vztahy, potíže s veřejným pořádkem a kriminalita všech podob to dokazují. Tržní ideologie je ve své jednostrannosti ničivá a volá po sociálním, kulturním a etickém obohacení. Má-li být člověk- tvor společenský - skutečně šťastný, musí být jedním ze zdrojů jeho štěstí i mravní a spořádané společenství, ve kterém žije.

Přiznávám se, že jsem článek zcela...
kahi, 10.5.2006 11:09

Přiznávám se, že jsem článek zcela nepochopil. Přesto bych rád zareagoval.

Myšlenka o vazbě štěstí na uvědomění si času je velmi pěkná a zcela s ní souhlasím. Nerozumím však, proč se později článek odklonil od tohoto tématu, a věnuje se (v jedné větě) kritice „povrchním požitkům“ vycházejícím z materiálního vlastnictví.

Druhý odstavec byl pro mě, ač myšlenkově zajímavý, bohužel nesnadno pochopitelný a zůstal částečně nepochopený. To vše je přirozená reakce na předchozí ideologický, pseudoetický systém... - pokud je zde řeč o našich zemích v době totalitní, potom nerozumím, proč je systém nazývám pseudoetickým. Mohl byste mi prosím osvětlit, kde v té aplikované ideologii se nachází ta etika? Považujete ji za součást toho sociálního systému?

Nemyslím si, že tržní ideologie je ničivá, protože podle mého názoru a pochopení věci tady tržní ideologie nikdy neexistuje sama, vždy je doplněna dalšími ideologiemi, etikou nebo pravidly. Nemyslím si, že kriminalita dokazuje nějakou morální pokleslost společnosti, protože kriminalita tu byla vždy a obměňuje se pouze podoba. Nepopírám však, že morálka nebo etika do této věci zasahují - ovšemže, proměnlivou mírou zasahují do každého lidského jednání.

Ano, mnoho lidí se snaží vydělávat více...
Nikola, 10.5.2006 11:16

Ano, mnoho lidí se snaží vydělávat více a více peněz, aby si mohli nakoupit více a více zboží od kterého očekávají, že jim přinese více a více štěstí. Jenže ouha, ono to tak vůbec nefunguje. Štěstí je třeba hledat v sobě, v tom, že se cítím dobře, mám radost, jsem zdravá a tak dále. Myslím si tedy, že štěstí spočívá ve vnitřní spokojenosti.

Smysl života
Saw, 10.5.2006 14:45

Byl by člověk šťastný, kdyby měl vše, po čem v danou touží? A jak dlouho by mu to vydrželo, než by začal chtít víc? Je to přirozená součást lidské podstaty, chtít víc. Ono totiž více než dosažení samotného cíle člověka zabaví ta práce, kterou vynaloží. K tomu, aby člověk dokázal ocenit ráj, musí začít v pekle. Proto jsou lidé, kteří se narodí v historicky málo pravděpodobných podmínkách, třeba jako my zde, ale přesto bývají nešťastní nebo bespokojení s tím co mají. Nejlepší příkald co mne napadá jsou dva studenti Columbinské školy. Měli vše, jezdili v Porshe, pěněz měli opravdu hodně. Měli kamarády (i když obecně byli považováni spíše za podivíny), byli středem pozornosti. A pak jednoho dne přišli do školy se zbraněmi a zastřelili mnoho lidí, nakonec i sami sebe. Jak musí být člověk nespokojený, aby tohle udělal. A kolik lidí by s němi měnilo, měli mládí, zdraví i peníze, to jim však bylo málo.

Věci, které člověka udělají šťastným, jsou geneticky dané (každý touží po něčem jiném), ovlivněny zkušenostmi. Někomu stačí opravdu málo, pro někoho není nic dost dobré, něčí zájmy se nalézají mimo zákon (vlastně skoro každého, většina lidí je sobeckých) nebo jsou nemorální. Recept na štěstí je tedy jednoduchý, šlechtit a vychovávat určitý druh lidí. To se však neděje, společnost raději všem vnutí falešný cíl a falešné ctnosti, lidé jsou vedeni k sebestřednosti. Vlastně by bylo s podivem, kdyby šťastní byli...

Odp: Smysl života
Ivan Placák, 23.5.2006 22:25

Ve vašich článcích vždy nacházím myšlenku a pro sebe poučení.Mám už hodně opršelé výrobní číslo,ale na netu jsem teprve začtečníkem-samoukem.Zjišťuji ,jak je obrovský rozdíl mezi myšlenkou a psaným slovem . Někdy se mě stane, že někdo s názorově obhajitelnými stanovisky ve mně rozsvítí červené signálky!!...... ,, Jednoduchý recept,-šlechtit a vychovávat ..,,určitý druh lidí" ___?????? (Nátlakově? Insticiunálně?Geneticky?Jak a kdo?)Leonardo nebyl žádným chuďasem,přesto bych si přál mít jeho hlavu a ruce,ostatní bych klidně nechal materiálně neuspokojeným. Pan PLAY ROY to má docela snadné,tomu přeji pytel peněz!! Vaše pohledy a stanoviska mně zajímají ,určitě pište dál,budu je číst! Ivan.

plně s Vámi souhlasím, lidi nedokáží...
PlayRoy, 12.5.2006 0:35

plně s Vámi souhlasím, lidi nedokáží být šťastní a dělají všechno, aby šťastní někdy byli. Tudíž své „štěstí“ stale jen odkladají do budoucnosti a nikdy nebudou tak šťastní jak by chtěli, protože pořad se dá něco o malinko zlepšit.

Nicméně dnes, kdy tu vladne kapitalismus, lidi většinou vidí štěstí v penězích, a tak dosáhnout dokonaleho štěstí prostě nejde, leda se narodit jako Bill Gates:-)

Odp: plně s Vámi souhlasím, lidi nedokáží...
kahi, 12.5.2006 11:46

A když tu nevládl kapitalismus, tak štěstí nebylo v penězích?

Odp2: plně s Vámi souhlasím, lidi nedokáží...
kahi, 12.5.2006 11:48

V čem tedy bylo?

Odp: plně s Vámi souhlasím, lidi nedokáží...
baimao, 1.6.2006 11:48

Bill Gates se nenarodil Billem Gatesem, jak ho známe;-) Prostě se jen zapojil i se svým intelektem do podnikání. Vyhovuje mu to, je šťastný, bohatý a má smysl života. Možná :-) Já osobně si myslím, že skutečnou spokojenost a štěstí)) musí každý najít sám v sobě (ono to tam je, jenom to občas přehlédneme). Howgh*

Štěstí, neboli pocit štěstí je to co...
Vladek, 12.5.2006 9:33

Štěstí, neboli pocit štěstí je to co každý hledá.
Prostředky jsou různé.
Hlad po tomto štěstí je vložen do člověka samotným Bohem.
Ze své vlastní zkušenosti můžu říci, že jestli to prázdné místo
nenaplní Bůh, pak všechny ostatní způsoby jak být šťastný pominou.
Mají krátkou dobu životnosti.
Jsou principy stanovené Bohem, které můžou prodloužit pocit štěstí.
Např. …Je lépe dávat jak brat.
Nebo …Odpouštět
Nebo …Místo proklínání – žehnat ( dobrořečit )
Nebo …Místo nenávisti – milovat …

Avšak trvalý vztah a obecenství s Bohem přinášejí tolik hledaný pocit štěstí.
Není závislý na okolnostech, stavu konta, počasí….

Je závislý jen na jednom, mým úsilím Boha hledat a trávit s Ním čas.

Vladek

Vzpoměl jsem si jak v televizi dávali...
1234, 15.5.2006 18:15

Vzpoměl jsem si jak v televizi dávali nějaký dokument o člověku, kterého neprávem uvěznili asi na více než 20 let do vězení za něco co neudělal.. (8000 dní..) A ptali se ho co dělal, jak se s tim vyrovnal...
A on řekl.. „že každý den, se snažil být lepším člověkem“..

To se mi moc líbilo..

--

Jinak štěstí je v tom, že děláme pro druhé lidi a dáváme přednost druhým spíše než sobě.. (Je to z Bible)

ale šťastnej nejsem :-) jen to uvést v...
1234, 15.5.2006 18:21

ale šťastnej nejsem :-) jen to uvést v realitu... sobectví je sylnější a „svět“ ubíjí.. :-(

Také si dáváte pozor?
Ivan Placák, 20.5.2006 21:00

Také si dáváte pozor, abyste vypadli lepší než jste,aby vás někdo neoznačil za pitomce. V psaném textu se vyjádříte,tak jak by jste to nikdy neřekli....Tak já ano. ! Zastanu se těch ,kteří mají hodňe a chtějí ješte víc! Přírdou jsme naprogramováni z časů trvalého nedostatku k vytváření zásob zajišťujících naše přežití. Rychlým vývojem se naše vnímání ,nové situace nestačilo ješťe utvořit. Hromadění dalšího majetku nepřináší žádané uspokojení a stupňuje hlad po společenském uznání, které se nedostavuje. Gradace pokračuje!....Požitků těla a smyslů bych se nezříkal,rád bych je prožil v té nejbouřlivější podobě znova a rozhodně bych je přiřadil na stranu života.Opravdu bohatým jsem přece já,.!!mám život bohatý na zážitky...Už se zase dělám lepším a mám obavu,aby mě někdo neoznačil za pitomce a co vy??....Také si dáváte pozor....?

Peníze pro nezávislost
Tom11, 20.5.2006 23:48

Určitě bych neodsuzoval touhu po dalším majetku a penězích. Zvyšují totiž míru nezávislosti na okolní společnosti. S roustoucí nezávislostí se lze následně více věnovat ve větší míře tomu, čemu chci, tedy realizovat své plány (např. nákup většího bytu, koupit si nové PC, spolehlivější a bezpečnější auto, jet s rodinou na vysněnou dovolenou apod.)

Odp: Peníze pro nezávislost
zakomisa, 27.5.2006 2:20

Musíš ovšem rozlišit touhu po dalším majetku a penězích a na druhé straně majetek a peníze. Množství majetku a peněz totiž opravdu zvyšují míru nezávislosti na okolní společnosti. Ovšem touha po dalším majetku a penězích naopak zvyšuje závislost na okolní společnosti.Jak totiž získáš další majetek a peníze? Pravě díky společnosti, tím pádem čím více majetku chceš získat, tím více se stáváš závislý na okolní společnosti.

Peníze a radost
baimao, 1.6.2006 11:53

Ano, chci mít dost peněz, abych neměla starosti o běžné věci, abych mohla dělat v klidu, co chci, abych mohla v klidu dělat radost dalším, kteří to potřebují... protože si myslím, že RADOST dává ten pravý smysl životu.:-)

PENIZE
adalgar, 21.7.2006 15:23

stesti je v usmevu ditete,nebo dnes spise psa.Penize jsou pro zahnani hladu, nebo celozivotni nudy.porad dokola se hledaji ty prchave zablesky,sbesilou jizdou na motorce,skakani z mostu,opileckym revem,okopavanim petrzele na zahradce.do toho vseho skuhra to ego,ono smrtelne klausovsky docasne.Co s tim? ukrutna drina je jiz to,rozpoznat nemily stereotip zvyku, vasan, pojmenovat a kocirovat myslenky.pada se na usta,plno omylu,pri ociste navykoveho haraburdi si nasinec jiz dokaze odpustit,uzavret se sebou mir a to je zacatek CESTY.Pak nastoupi porozumeni a nefalsovany soucit z hlouby ocistene duse.A HARABURDI se opet vrsi,zvyky za mnoho zivotu se zabarikadovaly v zivocisnem egu a tak znovu a lepe a znovu a lepe.

Odp: PENIZE
nebrec, 13.3.2008 20:14

tak to se ti vážně povedlo. Napsal jsi to z mé duše...nebo napsala. děkuji. N

Štěstí je mít co dělat a nenudit se(+...
-Vlkodlak-, 12.4.2008 23:17

Štěstí je mít co dělat a nenudit se(+ zdraví).Když se člověk nudí,tak má čas přemýšlet o blbostech.Většina lidí má spoustu snů,ale tady to končí.Neudělají nic,jenom sní.A mají tisíc důvodů proč to či ono nejde.Zkuste jen začít pro splnění snů něco dělat a hned ucíte příliv dobrých pocitů,nebo-li štěstí.Pěkný tělo,peníze,zážitky,cestování,dobrý jídlo a pití atd...chce skoro každý.Tak zvedněte ty zadní sedací části těla a něco pro to dělejte,protože máte k dispozici pouze jeden život,tak ať ho neprofňukáte,že jste nešťastný a máte .....nic:-).

Štěstí je mít co dělat a nenudit se(+...
-Vlkodlak-, 12.4.2008 23:22

Štěstí je mít co dělat a nenudit se(+ zdraví).Když se člověk nudí,tak má čas přemýšlet o blbostech.Většina lidí má spoustu snů,ale tady to končí.Neudělají nic,jenom sní.A mají tisíc důvodů proč to či ono nejde.Zkuste jen začít pro splnění snů něco dělat a hned ucítíte příliv dobrých pocitů,nebo-li štěstí.Pěkný tělo,peníze,zážitky,cestování,dobrý jídlo a pití atd...chce skoro každý.Tak zvedněte ty zadní sedací části těla a něco pro to dělejte,protože máte k dispozici pouze jeden život,tak ať ho neprofňukáte,že jste nešťastný a máte .....nic:-).

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.