Neptejte se co, ale proč

Komentáře k článku

18.4.2006 18:48

Mohou být základní instinkty na škodu?

Proč má lidstvo takový problém s přelidněním? Proč někomu pomůže rozhovor s psychologem více, než koňské dávky psychofarmak? Proč jsou lidé věčně nespokojení? Tyto zdánlivě nesouvisející otázky (a jsou jich tisíce), mají dle mého jednoho jediného původce. Jisté části lidské povahy, které jako by téměř nikdo nevnímal. Něco, co člověka staví proti zdravému rozumu...

K první otázce bych se zeptal ještě jinak: kam až může zajít lidská pseudohumanita? Může vyvolat utrpení stovek miliónů? Já míním, že ano. Příklad: máte jakousi vesnici kdesi v Africe. Okolní příroda je schopna uživit třeba padesát lidí. Jenomže pro takového afričana má lidský život nižší cenu, než jsme zvyklí my (nic rasistického se za tím neskrývá, jen otupělost vůči smrti díky daným podmínkám). A navíc má jako každý jiný tvor rád sex, takže obyvatel je přebytek, a předčasně umírají hlady. Místo padesáti spokojených obyvatel máme sto nespokojených a trpících. Jim se toho moc vyčíst nedá, západní člověk je bere spíše jako zvířata, a fakt je, že v tomto případě jsou okolnostmi v této pozici přeci jenom takto popsáni trefně.

Ale najednou přijde bohatý bílý člověk a je mu jich líto. Co udělá? Přiveze jim jídlo, nebo know how, která na chvíli katastorfu odvrátí přeci jenom účinněji? Vše krátkodobé řešení, které nakonec nutně musí vyústit v ještě větší problém. A co jim vozit místo jídla antikoncepci, a přimět je držet počet obyvatel na oné padesátce? A toto není jen problém této prťavé komunity, je to problém nás všech. Planeta země, na rozdíl od představy mnohých lidí, nemůže uživit o moc více lidí (dnešní produkce jídla je jen 110 procent světové potřeby). O jiných surovinách ani nemluvě, třeba úbytek deštných pralesů také není nic jiného, než vysoká spotřeba papíru a dřeva. Pokud si lidé chtějí žít spokojeně a v souladu s přírodou, nemůžou si dovolit neregulovat počet obyvatel. Čína to pochopila a jedná, tak proč to nechápe nikdo jiný, a i Čína musela počkat, až to bude opravdu problém.

Neschvalování potratů

Dále bych ještě zmínil pro mě absolutně nepochopitelnou taktiku, neschvalování potratů. Velké množství vrozených onemocnění lze rozpoznat ještě během těhotenství, potrat v takovém případě znamená, že onen člověk nebude muset trpět celý život v nějkém ústavu. I pro společnost ubyde, pokut to řeknu ošklivě leč pravdivě, zátěž. A vše toto je způsobeno sobeckostí lidí. Lítost a pseudohumanitu staví nad logiku a negativní dopad pro celý svět.

Rozhodl jsem se další dvě otázky ponechat do dalšího článku, ať je diskuse k tomuto přehlednější. Ptám se Vás: Vidíte jiné řešení než já? Nebo snad jiného původce těchto problémů?

Jednoducho. V minulosti sme preživali...
Seten, 19.4.2006 0:32

Jednoducho.
V minulosti sme preživali najmä diky tymto inštinktom. Teraz sa však naš život tak zasadne zmenil, že ich využitie naopak prekaža.

Inak povedane:
Boli sme stvoreni na prežitie a tak sa spravame doteraz.

Odp: Jednoducho.
Saw, 19.4.2006 7:12

To ano, ale nedostali jsme něco málo rozumu a vůle jednat proti svým instinktům, právě pro tento případ? Přijde mi, že lidstvo má potenciál, ale jako obvykle ho zahazuje. Lidé, co mají v kompetenci jednat, povětšinou vypadají tak, že je zajímá máloco jiného, než aby uspokojili své egoistické psychické i duševní potřeby. Veřejné mínění je opět pseudohumanismus. V dnešní době asi neřešitelná situace, řešit se bude, až to zase jednou bude katastrofa...

Odp2: Jednoducho.
romantik, 19.4.2006 11:47

Lehko soudit, těžší relizovat.Domnívám se, že civilizovaný člověk (bez ohledu na barvu pleti) by ve venkovských oblastech Afriky buď velmi rychle úplně vyhynul, nebo by se naučil chovat a žít stejně jako domorodci, a to i za cenu velké úmrtnosti dětí i dospělých. Donutili by ho k tomu přírodní podmínky a sociální a společenská pravidla, která jsou v tamních komunitách nepřekročitelným zákonem. Člen kmene musí poslouchat náčelníka, tak jako civilizovaný člověk musí poslouchat vládnoucí stranu. Civilizovaný člověk ve venkovské oblasti Afriky může pomoci pouze budováním zdrojů pitné vody, zvyšováním vzdělanosti a hlavně ukončením rabování přírodního bohatství a pracovní síly Afriky pro zvýšení zisků nejbohatších „civilizovaných“ vrstev mimoafrických. Nedivte se ani protipotratovým aktivistům, protože přece i za křest nevyléčitelně zdravotně postiženého dítěte se někomu zaplatí a na opatrování, léčení, operacích a učení takového ubožáka po celý jeho život bude vydělávat mnoho zdravých odborníků. Na druhou stranu je velmi riskantní rozhodnout, jaké dítě by se mělo ještě narodit a které už ne. Rozhodnutí by mělo být ponecháno na matce.

Odp3: Jednoducho.
Saw, 19.4.2006 18:15

Souhlasím s Vámi, ale pořád trvám na jediném možném řešení, to jest snížit počet hladových krků. Vaše řešení bude znamenat jen další zvýšení počtu lidí, sic vzdělaných. A ti budou muset emigrovat, řešení to tedy není, jen přesunutí problému jinam.

A ovšemže bych nechával rozhodnutí na matce, pokud ovšem bude schopna pokrýt náklady na život takového jedince.

Odp4: Jednoducho.
romantik, 19.4.2006 22:17

Vzdělanost znamená i pochopení řízení porodnosti i vyšší a efektivnější produkci potravin. Takže s vyšší vzdělaností obyvatelstva dochází k vyšší a levnější produkci potravin a zároveň ke snížení porodnosti. Tím se hlad mění postupně přes minimální nasycenost k nasycenosti dostatečné, u bohatých k přesycenosti. Každý názor a možnost řešení má více rovin pochopení i realizace.

Odp5: Jednoducho.
Saw, 20.4.2006 6:57

No, v takové Indii jsou také již nepochybně vzdělaní lidé, přesto se po ulicích válí vyhladovělá těla lidí. Jediný jedná je dnes opravdu asi jen čína...

Odp6: Jednoducho.
Seten, 26.4.2006 22:16

Ak si hladny pracuješ. Ak ti daju len tak najesť, tak nepracuješ.
Toto je presne to čo trapi Afriku. Skoro po desaťročia sa im posielalo jedlo, voda -> humanitarna pomoc.
Par jedincov sa chopilo iniciativy a ziskalo moc. A teraz si ju chcu udrzat. Posielaju do sveta najlepšie fotky svojej krajiny a očakavaju, že im pošleme pomoc = peniaze. Z toho si držia svoju moc v krajine, najmä tym, že rozdavaju ľuďom jedlo.

Späť ku članku.
Vy trpite, lebo vidite ako mi trpime.

Inak povedane, naš inštinkt pre pomoc bližnemu, je zneužity proti nam.

Odp7: Jednoducho.
Saw, 27.4.2006 16:01

Souhlasím, i to se naneštěstí nejspíš zneužívá, takováto pomoc je k ničemu...

To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Nikola, 19.4.2006 11:25

To je nějakých PROČ. Na všechny by se dalo odpovědět podobně. Protože muži mají nadbytek testosteronu :-) Snižte jim jeho hladinu na úroveň obvyklou u žen (z 3,00 - 12,00 ng/ml na 0,07 - 0,65 ng/ml) a skončí problém s přelidněním, válkami, agresí a pod. :-)

Odp: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Aleš Janda, 19.4.2006 13:26

To je zajímavá myšlenka a jistě na ní něco i bude :-)
Jenže na druhou stranu by přibylo pomluv, nevraživosti, zášti.
Takže tímto směrem radši ne :-)

Odp2: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Nikola, 19.4.2006 13:43

Ten důvod proč ne, je ve skutečnosti trochu jiný. Snížení hladiny testosteronu by mělo za následek snížení mužské pohlavní aktivity na minimum a v důsledku toho postupný zánik lidstva :-) Jedině, že by byli někde chováni vybraní jedinci mužského pohlaví, u kterých by se naopak hladina testosteronu, eventuálně látek podporujích sexuální apetenci zvyšovala :-)

Odp3: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Maura, 20.4.2006 17:14

A to by bylo ono o) Alespoň by byl jednodušší výběr.o)))

Odp: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Saw, 19.4.2006 18:25

Pokud máte zálibu v obtloustlých impotentech s vysokým hláskem, tak vás chápu ;-)
Jako řešení to možné není realizovat, v době antikoncepce to není odůvodnitelné ani jakožto řešení přelidnění. Tváříte se, že o biologii něco víte, takže vám musí být jasný dopad na populaci.
Navíc testosteron dnes hraje už pramalou roli ve válkách, po moci touží i ženy, na vině je politika. Málokterý voják dokáže zabíjet lidi bez dopadu na psychiku, muži nejsou tak špatní, jak si myslíte :-)
Každopádně je s podivem, že se nevyvýjí žádné inhibitory sexuální aktivity, mnoho mužů by je jistě uvítalo a pomohlo by to problému s přelidněním.

Odp2: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Nikola, 19.4.2006 19:09

Předpokládala jsem, že to bude pochopeno jako humorná nadsázka, ne, že to bude bráno jako možné řešení :-)

Odp3: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Saw, 19.4.2006 19:13

Tak to jo, člověk si nikdy nemůže bejt jistej, sou tisíce ženskejch, který by to myslely vážně ;o)

Odp2: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Nikola, 19.4.2006 19:35

P.S. Dobře zajištěný obtloustlý pán může mít třeba soprán, nebo podobný témbr, ha ha ha.
Ale ne, teď zase vážně. Zdůvodnění, proč toto není možné (dopad na populaci) najdete z mé klávesnice o několik řádek níže, než je můj příspěvek, na který jste reagoval. Co se týká žen, myslím, že k tomu mám přece jen více co říci, než vy, i když jsem poznala již několik mužů, kteří tvrdili, že vědí lépe než já, jaké má mít žena pocity při orgasmu :-) Ženy toužící po moci jsou skutečně ve většině případů motivovány jinak, než po tomtéž toužící muži, věřte mi :-)
Proti mužům rozhodně nic nemám, jestli to tak někde vyznělo, pak to není na místě. Kdo by „odřel“ všechnu tu těžkou práci? Mám sice občas lehce feministické názory, leč feministka nejsem.
A pokud potřebujete omezit své libido, žádný problém. Zkuste například Cyproplex. K dostání v lékárně na předpis od sexuologa :-)

Odp3: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Saw, 19.4.2006 20:15

Jo, asi o tom přeci jenom víte více ;-) , to uznávám.

A s těmi léky je problém, že jsou určené pro nemocné lidi (jako každé léky), koneckonců je to antihormon s množstvím možných nežádoucích účinků. Také je na předpis, důvod: „Chci zkusit co to udělá“ by obávám se nebyl dostačující. Navíc je poměrně drahý, takže by ho nešlo využít nijak masově pro řešení přelidněnosti. To už spíše brom...

P.S.: I ženy odedřou dost práce, navíc za ní dostanou zaplaceno méně než muži, takže spokojenost je na obou stranách ;-)

Odp: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Seten, 26.4.2006 22:26

Zase tvoj argument by som bral ako pekny vtip.

Keby ženam zakazali potraty a aj antikoncepciu, tak žiadne preľudnenie, vojny a agresie(malo ľudi) by neboli. Žena by si musela uvedomiť, že len jeden bude pre ňu ten spravny. A hrozba mať x deti na krku, by ju odnaučilo len tak flirtovať s každym. Možno by len stačilo prisnejšie tresty pre ženy za cudzoložstvo.

Odp2: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Nikola, 27.4.2006 8:31

A není k tomu cizoložení náhodou potřeba i nějaký muž? :-) Pokusím se tvůj návrh domyslet, takže budeme-li přísněji trestat ženy za cizoložství, co třeba pro vyrovnání skóre, trestat ženaté muže přistižené při cizoložství rovnou kastrací? A já bych šla ještě mnohem dál. Nechala bych povinně kastrovat všechny muže s IQ dřevěného houpacího koně, co ty na to? :-)

Odp3: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Seten, 29.4.2006 20:23

To s tym cuzdoložstvím som len tak spomenul. Skôr by som bol za to, čo som skôr pisal.

Keby si ich dala vykastrovať, tak by ešte viac pachali cudzoložstvo, lebo by nemali žiadnu obavu, že budu otcom. Prakticky by si len uživali ako aj ženy snimi. =nedomyslene...:-)

Odp4: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Nikola, 30.4.2006 10:00

Ne, opět se mýlíš. Kastrace, ať už chemická či chirurgická snižuje libido na minimum a dotyčný člověk pak nepociťuje touhu po sexu.

Odp5: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Seten, 1.5.2006 13:46

No hej ale zase tužbu po sexe a vzrušeniu len tak nezničis.

To ako žiju ľudia, je dosť odzrkadlene od mentality, vychovi a inšich faktorov. Jeden z najväčšich faktorov su aj priatelia. Niekde pisali, že priatelia sa najviac podieľaju na rozbijani vžtahov. Komentovať to nejdem.

V zneni nazvu = sme ovplyvňovani našimi inštinktmi.
Veď ešte vo veľmi starych dobach, keď ešte ľudia žili v skupinach(svorkach), tak už vtedy sa cudzoložilo. Šlo tu však o to, aby nevznikali geneticke deformacie, tak sa ženy parili s najsilnejšimi mužmi z inšich skupiniek. Pripadne sa unašali ženy... Toto v určitej forme prešlo aj do dnešnej doby. Tu sa len pozmenil a zjednodušil cely proces. Najsilnejši sa zmenil na najatraktivnejši, vodca na bohača. Ono je to len vec pohľadu.

Odp6: To je nějakých PROČ. Na všechny by se...
Nikola, 1.5.2006 17:54

Už jsem to jednou napsala. Chirurgická nebo chemická kastrace potlačuje libido (pohlavní touhu) na minimum. Proto se používá například u sexuálních delikventů.

Není přelidnění
romantik, 19.4.2006 11:54

Klišé „přelidnění“ je stejně nepravdivé jako klišé že „nezaměstnaní jsou hlupáci, kteří nechtějí dělat“. Taková klišé používají určité vrstvy lidí, aby problém shodili se stolu a nemuseli ho řešit.

Odp: Není přelidnění
Nikola, 19.4.2006 13:25

Ne tak docela. Zůstanu-li u v článku zmiňovaném africkém kontinentu, pak je výraz přelidnění vcelku na místě, i když například v indickém a asijském subkontinentu je hustota obyvatelstva vyšší. Podstatné totiž je, kolik která země je schopna uživit obyvatelstva. Například indický a asijský subkontinent produkuje třikrát vyšší výnosy na hektar než je běžné v afrických státech. Důvodem nízké produktivity v Africe je prostá vyčerpanost půdy, které chybí živiny. Tím dalším je to, že více než dvě třetiny ze 750 miliónů Afričanů jsou závislých právě na zemědělství. Cena hnojiva je přitom 2-10 vyšší než je obvyklé u nás v Evropě. Vzniká tak začarovaný kruh.

Odp: Není přelidnění
Saw, 19.4.2006 18:09

Souhlasím s Nikolou, a to se nejedná zdaleka jen o jídlo. Co energie nebo třeba voda? A já rozhodně neházím všechny nezaměstnané do jednoho pytle, vlastně jen odsuzuji lidi, co pracovat ani nechtějí, na čemž není nic špatného. Přelidnění je téměř hlavní problém dnešní doby, většina ostatních jsou jen důsledky (globální oteplování, masivní úbytek nerostných surovin, znečištění životního prostředí,...), příroda se může regenerovat jen pomalu, naše tempo ani zdaleka nestíhá, právě proto, kolik nás je...

Není to přeci o mužíš a ženách, ale o...
Maura, 19.4.2006 18:35

Není to přeci o mužích a ženách, ale o nalezení úměrnosti , i když Nikolo, nemohu se opravdu ubránit tomu, abych se tvému názoru srdečně nezasmála. Jsi skvělá.
Myslím si, že tyto otázky, jak jsou položeny v úvodním článku, směřují k tomu, že je člověk kompetentní k tomu, aby cokoliv reguloval, řídil, dělal, radil, směřil, vážil, ale asi tomu tak nebude. A každý zásah, o který se člověk pokusí, je nějakým způsobem souzen. Já bych se na to dívala trochu z pohledu celku. A zvláště na Afriku z pohledu politiky světa vůči ní. Jsou to lidé jako my, a divili byste se, jací jsou. Žila jsem několik let Libyi a tak jsem měla možnost poznat mnoho inteligentních a opravdu vzdělaných a slušných Afričanů, kteří měli velký duchovní potenciál. A nebyli to bohatí lidé a rozhodně žádná velká elita. Normální lidé jako my, ale prostě jiní, z jiného prostředí. A dokáží se vyrovnat se svými problémy. Já bych k Africe neupínala pohled Evropana a nepoměřovala bych to podle evropského vkusu. Jsou jací jsou a nejsou nešťastní, jako my, protože nepřijali do svého přirozeného života tolik pitomostí, které sice ulehčí život, ale za to si člověk za to zaplatí daň ze svého zdraví a štěstí. U nás je také mnoho lidí, kteří pracovat nechtějí, kteří se rádi flákají a kradou a šidí druhé nebo naopak zneužívají své inteligence ke špatným věcem a nebo činí takové kompromisy, že se zlo začíná jevit jako dobro a je z toho pořádný cirkus.
I u nás lidi trpí nouzí a mají děti, o které se nemohou pořádně postarat, donucují druhé, aby se starali oni. Nevadí jim padat do sociální sítě a docela jim to vyhovuje. A nemusí jít zrovna o problematickou skupinu našich občanů. A zase další lidí trpí, protože se druzí k nim chovají nespravedlivě a svévolně, hřeší na to, že se neumí bránit, každá pomoc, kterou by potřebovali, vyžaduje peníze, které nemají atd.
A tak je to všude stejné, jak v Africe, tak i Arábii a nebo třeba v Americe. Svět se nedá napravit technickými prostředky, technokratickými poučkami, ale pochopením a učením o tom, co je dobré, špatné, prospěšné a škodlivé.
A tak bych se dívala na ten svět z jiného, než materiálního pohledu a hlavně, než začnu soudit, seznámila bych se s problematikou a třeba pár lidmi, kteří mají pojem.

Odp: Není to přeci o mužíš a ženách, ale o...
Saw, 1.5.2006 18:59

Asi sem to špatně formuloval. Nezáleží na národnosti, měl to být jen příklad. Ale máte pravdu...

Já myslím, že tady řešíme přelidněnost...
Mike, 19.4.2006 21:33

Já myslím, že tady řešíme přelidněnost trochu zbytečně. V České republice lidí ubývá a tak bychom měli dát prostor třeba afričanům. Já osobně bych je u nás vítal s podmínkou, že se naučí spisovnou češtinu, mám ji rád - tak aby nezanikla...:)...Taky si myslím, že obecně se dá říci, že ve vyspělých zemích je přírůstek obyvatelstva úměrný potravinovým možnostem země.V rozvojových zemích je to skutečně nepoměr a řádí časté hladomory.Takže řešením je z rozvojových zemí urychleně „udělat“ vyspělé a máme po problému...Ne?

Odp: Já myslím, že tady řešíme přelidněnost...
Saw, 20.4.2006 7:08

Naneštěstí špatný předpoklad, všechny země NEMOHOU být vyspělé. Na to člověk zapomene raz dva, ČR je totiž jedna z těch velmi bohatých zemí, měřítka co je standart se posouvají poněkud nereálným směrem. Jednoduše, k tomu aby jsme se v ČR mohli mít takhle nad poměry (z historického hlediska málo pravděpodobná situace, kdy nikdo v zemi neumírá na nedostatek), musí v deseti jiných zemích umírat lidé hlady a žízní, žít na pokraji chudoby. A toto bude platit vždy. To je kapitalismus. Ale na druhou stranu, když se sníží počet lidí, nebudou muset umírat, budou žít v chudobě a pracovat na vyspělé země, ale jejich domovina je uživí. A to už pro mne bude z morálního hlediska poměrně přijatelný stav...

Vyspělý rovná se šťastný?
Vítek, 22.4.2006 21:41

V nedávno konaném celosvětovém průzkumu měli lidé subjektivně zhodnotit kvalitu svého života. Nejšťastnější lidé žijí v africké Nigérii, nejtragičtěji vidí svůj život obyvatelé Dánska. Přesto se my Evropané cítíme být oprávněni určovat, jak má zbytek světa žít, co má chtít, kolik kdo má mít dětí...

Odp: Vyspělý rovná se šťastný?
Saw, 23.4.2006 8:10

Ano, s tím souhlasím, na toto téma plánuji svůj další článek. Jen nesouhlasím s tím, že by Evropané kdovíjak diktovali jak se kde bude žít, to je vlastnost USA, za kterou schovávají snahu získat ropu. Jediné co bych určoval, je onen počet dětí. Jak souvisí současný pocit štěstí s vyhlídkami do budoucna? Člověk umírající hlady nemůže být šťastný, nebo ne? A tímto směrem naneštěstí svět směřuje...

Odp2: Vyspělý rovná se šťastný?
Nikola, 24.4.2006 21:38

Já bych řekla, že prosazování vlastních názorů je obecná lidská vlastnost projevující se bez ohledu na víru, původ, či barvu pleti.

Odp3: Vyspělý rovná se šťastný?
Saw, 25.4.2006 10:03

To je fakt, dispozice pro to má každý, přesto mi přijde, že některé státy (zvláště USA), vnucují své tradice a jiné zvyky (ten Harrisonův zákon o drogách jim odpustit prostě nemůžu) více než ostatní. Záleží i na možnostech, jak své vlastní názory prosadit, což je logické. Proto si v tomto ohledu lidé ani zdaleka nejsou rovni...

Hledejme jiná řešení
Vladimír Kindl, 25.4.2006 7:40

Nemyslím si, že Čína řeší problém správně. Osobně na otázku přelidnění jednoduchou odpověď nemám, brutální řešení jsou mi však cizí.Čína by především měla začít dodržovat lidskápráva a propustit politické věžně, to bych viděljako důelžitý problém dneška.

Odp: Hledejme jiná řešení
Nikola, 25.4.2006 9:49

Čína řeší své problémy plně v souladu se svojí historickou tradicí. Snaha o aplikaci evropských norem je naprosto nesmyslná a udivuje mě, že to někoho vůbec napadne.

Odp: Hledejme jiná řešení
Saw, 25.4.2006 10:07

Zase tak brutální, pokud vím, ta opatření nejsou. Prostě je omezen počet dětí, které rodičům stát akceptuje (tuším že finanční omezení). Dodržování lidských práv je něco jiného. Zločince (naneštěstí i ty idealistické) opravdu trestají nepřiměřeně (popravy na fotbalových stadionech, někdy dokonce tisíc řezných ran před popravou), to však nemá co dělat s regulací populace. A jinak souhlasím s Nikolou, mají naprosto odlišnou mentalitu...

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.