Pro všechny přemýšlivé lidi

Komentáře k článku

17.4.2006 17:22

Čím jsou Velikonoce

Když býval život těžší, než bývá dnes, obstarávání všelijakých nezbytností i pro velmi skromné bytí bylo usilovné. Lidé potřebovali něco změny a úlevy, tak si život odlehčili pravidelnými svátky. Svátky odrážely kolovratné roční změny a později náboženskou ideologii, která převážně splývala se svěcením významných chvil slunečního pohybu.

Všednost byla šedá a vyčerpávající, přírodní děje pak neprozkoumané a nepochopitelné. Rozveselit se, zakřepčit si různě, zapřemýšlet v rámci svých možností o svém údělu jednotlivém i kolektivním, ovlivnit pomoci rituálů ve svůj prospěch neznámé přírodní síly a děje, které byly metamorfozovány v komplexy božstev a mýtů bylo za těch poměrů potřebné.

V posledních dvou tisíciletích zmonopolizovalo v našich zeměpisných šířkách mythologickou nadstavbu materiálního základu existence hlavně křesťanství . Mýtus života a dobrých skutků Ježíše z Nazaretu uložený v Novém testamentu byl opentlen pozoruhodnými lidovými zvyky, které se vyvinuly v lidovou kulturní tradici a sentiment na ni. Život prostého člověka svátky, tentokráte velikonoční, učinily duchovnějším a snesitelnějším.

V posledních nejméně sto letech ztrácejí Velikonoce, jakož i jiné sváteční dny, svou působivost. Církevní ideologie dávno není monopolní, její historky a obřady jsou zpochybňovány. Lidé se vzdálili přírodě a jejich každodennost už není plná úporného boje o přežití. Mají mnoho jiných informací a skoro neomezených možností k zábavě a rozptýlení. Ztrácí se důvod pro sváteční kontrapunkt v každodennu. A jsou-li takové důvody, hledají se na strázně života jiné medikamenty. I to, co bylo pojímáno s udivem a bázní z nevědění jako tajemný děj přírodní i lidský, je už dávno obsahem běžných znalostí . V městských aglomeracích žijí lidé odtržení od činorodých běžných kontaktů s přírodou. Proto se více a více stávají i Velikonoce jednou z mnoha kratochvíli a dojímavým rozpomenutím na zvyklosti předků.

Tak jsem si při tom čtení tvého článku...
Maura, 17.4.2006 22:14

Tak jsem si při tom čtení tvého článku vzpoměla na krásnou knihu od Kosmase : Slunovrat. Kdysi jsem ji jako dítě vyhrabala v knihovně a dodnes si v ní čítám o životě starých Slovanů a slavení svátků. Máš pravdu, že život našich předků byl těžký a mnohem křehčí, než je náš, protože každá viroza mohla zkosit celé desítky nebo stovky lidí. A proto asi jejich slavnosti byly tak velkolepé, podle jejich vkusu, protože byli spolu, rodiny a rody a to byl čas míru a klidu v jejich strastiplné cestě životem. Ale copak dnes, dnes ta cesta není také strastiplná, svým způsobem ? A je snad málo těch, kteří žijí tzv. z ruky do huby, kteří jsou obětmi povodní a celý dům jim páchne bahnem, nebo se musí dívat na to, jak jim povodeň zničila zahradu, sad nebo pole ? Myslím si, že svátky neztrácejí na svém významu, protože si sednou příbuzní a přátelé kolem stolu, zbaští to, co si připravili, povykládají si, něco popijí nebo jdou večer na zábavu. A také všechny ty pověry, k těm se lidé vrací. Zkoušejí, jestli to funguje. No, přeji jim to nejlepší, opravdu a z celého srdce. I navzdory všem civilizačním vymoženostem jsou v životě lidí chvíle, kdy se dostávají do situace jako naši předkové.
Tvůj článek se mi moc líbil, musím říci. Díky za to tvé zamyšlení.

Tak teď nevím, jen pro pořádek, není to...
Nikola, 17.4.2006 22:40

Tak teď nevím, jen pro pořádek, není to kniha Slunovrat náhodou od Josefa Hory vydaná nakladatelstvím Kosmas? Anebo je tu zmiňována novela Kosmas - obrazy z dějin národa českého od Vladislava Vančury vydané nakladatelstvím Slunovrat? Nějak se mi nezdá, že by církevní autor Kosmas psal o pohanských svátcích jara :-)

Odp: Tak teď nevím, jen pro pořádek, není to...
Maura, 17.4.2006 23:51

Pardon - Kosma ......... já jsem to popletla, promiň. Díky za upozornění. Je to Kosma : Slunovrat.

...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti...

...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti předků

A je to tak v nejlepším pořádku, pokrok nezastavíš! Je třeba se zbavit toho náboženského moru, který nás lidsvo, jako celek sužuje a trápí tisíciletí... (věřící, nechť si myslí svoje, nebo ať se opravdu jednou zamyslí...)

Jen mne mrzí, že se podobné svátky nahrazují komerčními záležitostmi, měly by se zrušit bez náhrady v daný den. Jsem pro to, aby se o veškeré takto uvolněné státní a náboženské svátky prodloužila dovolená, aby si každý svobodný jedinec mohl vybrat volno, kdy chce resp. kdy potřebuje. Takže těch lidí, kteří by chtěli mít velikonoční pondělí volno by se tato malá změna vůbec nedotkla...

Odp: ...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti...
Maura, 18.4.2006 1:10

Až lidé začnou žit a přemýšlet tak, aby neškodili sobě a druhým, až přestanou činit mezi sebou rozdíly na základě postavení a majetku, až budou chránit své zdraví a přírodu a nebudou chtít víc, než potřebují a pochopí, kolik potřebují, pak budou všechna náboženství zbytečná. Nemyslíš ? A neříkej mi, že pak budemem v komunismu. Tak jsem tu svou myšlenku opravdu nechtěla přivést.

Odp2: ...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti...

Obávám se, že žádný z uvedných problémů náboženství nikdy nevyřešilo (a že na to mělo času), jen dovedně své „ovečky“ instruovalo, že je to vše vůle boží, aby to lépe snášeli dál (a proč taky ne, když z toho i oni mají zisk).

Komunismus je utopie, nabízím jinou: technokracii, kdy nám lidem dobré vlastnosti vštípí neúplatná autorita stroje, která může být po pár slušných generacích zase vypnuta...

Odp3: ...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti...
Nikola, 18.4.2006 11:10

Moc hezká vize :-) Ale v tom případě potřebujeme autonomně myslící stroje, nikoliv jen počítače se softwarem od Microsoftu. Představa, že o mně bude rozhodovat stroj řízený operačním systémem Windows 3005 je více než děsivá :-)

Odp4: ...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti...
Technokrat von Technodrom, 19.4.2006 23:43

Stroje nemusí myslet autonomě, mohou mít naprosto konvenční software, jen se musí zajistit ochrana proti narušení (jak při vývoji, tak v provozu).

Odp3: ...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti...
Maura, 18.4.2006 18:19

technokracie je zase krajnost ......a co s lidmi, kteří nejsou schopni se technikraty stát ? Já technokraty neuznávám, protože oni neuznávají ty druhé. Jsou podle mně hrozně bigotní.

Odp4: ...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti...
Nikola, 19.4.2006 11:37

Souhlasím, technokracie je slepá ulička, chybí jí lidský rozměr.

Odp5: ...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti...
Technokrat von Technodrom, 19.4.2006 23:37

Zato nyní je ten lidský rozměr až moc „zveličen“ nedodržovat pravidla se považuje za normální.

Určitá tolerance ošetřující omyly, tj. zakomponovat do systému lidskost je zajisté nutné.

Mám za to, že v technokracii by řádově ubylo nespravedlností. Tento směr postupně dostává pokrokem účinné nástroje a v budoucnu je velmi pravděpodobné, že na čas nahradí kapitalismus.

Odp6: ...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti...
Nikola, 20.4.2006 11:11

Obávám se, že při pokračující tendenci ekonomického růstu Číny, bude kapitalismus celosvětově nahrazen čínským socialismem :-)

Odp4: ...dojímavým rozpomenutím na zvyklosti...
Technokrat von Technodrom, 19.4.2006 23:29

Lidé se nemusí stát technokraty, jen holt budou muset konečně dodržovat pravidla (stanou se lepšími), nebo budou setsakramentsky trestáni. Prostě lidé nebudou kontrolováni lidmi (jedna entita nemůže být účinně dozorována sama sebou, musí nastoupit druhá, na první nezávislá - platí všude). Technokracie (vláda technokratů) dle mého názoru rěší většinu dnešních nešvarů naší společnosti, neříkám, že všechny, ale hodně by se změnilo k lepšímu.

Ano neuznávám ty druhé, co se nechtějí přizpůsobit platným zákonům a snaží se vše „obechcat“, to považuji za krajně asociální a dnes je to nedostatečně potíráno, následky známe všichni...

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.