Malé úvahy o problémech kolem nás

Komentáře k článku

10.4.2006 8:36

Jaké bude české euro?

Česká republika je již nějaký rok v Evropské unii a zanedlouho nastane doba, kdy se v naších kapsách a peněženkách objeví česká varianta evrospkých bankovek a mincí.

Otázka zní, jak bude měna vůbec vypadat. Jaký znak si Češi na novou měnu vyberou, co je bude charakterizovat? Bude se konat soutěž nebo rozhodnou odborníci a úředníci? Toto téma jsem už nakousl v mém předchozím článku o českém pivu. Nevím čím to je, cizincům se při vyslovení naší země vybaví Praha, při nejlepším případě ještě Václav Havel nebo hokej a pivo.

V tomto směru je tedy nutno ještě zapracovat a vymyslet jednotný a sjednocující symbol, kterým bychom propagovali sebe a naše dobré jméno. V dnešním dnešním globalizujícím se světě je právě silná značka důležitým orientačním bodem, pro turisty a obchodníky.

Kde bychom mohli začít? Zkusme nejdříve osobnosti. Vybírat osobnosti můžeme z ankety Nejvyšší Čech, což je dobrý začátek pro další úvahy. Horkým kandidátem na zvěčnění portrétu na mincích by byl Karel IV nebo naši prezidenti. Dobrou vizitkou a známou osobností by byl Václav Havel. Osobně by se mi líbil také Svatý Václav nebo Svatý Vojtěch.

Problém s lidmi na mincích je ten, že by měli překračovat význam a území našeho státu. Z tohoto pohledu pak vychází právě Karel IV a Václav Havel jako dvě velké osobnosti, které se zapsali velkým písmem do evropských dějin. Karel IV se zapsal vybudováním velkého království, Václav Havel statečným vítězstvím nad minulým režimem.

Dále tu máme typické znaky v čele s českým lvem, korunovačními klenoty. V úvahu připadá také nějaký pohled na Prahu nebo na Vltavu, obrázek z historických center našich měst. Pravda je, že na našem území se nachází velké množství hradů a zámků.

Je velmi zneklidňující, že debata o českém euru ještě nezačala. Bojím se, aby to nedopadlo jako spousta věcí kolem nás,které se stíhají až na poslední chvíli. Podoba české varianty evropské měny je věc důležitá, která také bude součástí prezentace národa jak v Evropské unii, tak i ve světě.

Ať už bude na nové měně panna nebo orel, doufám že to bude varianta důstojná a vhodná.

Euro bez nás
romantik, 11.4.2006 21:16

Domnívám se, že bude mít vliv pouze EURO na Čechy ( budou s ním muset platit) avšak Češi nebudou mít vliv na Euro ani po stránce formální (papír, výtvarná úprava, výběr motivu) ani po stránce platební hodnoty. Euro potřebuje někdo jiný.

Mince s Václavem Havlem?
Vutak, 12.4.2006 19:58

Mince s Václavem Havlem? To snad ne :-)
Pokud má být motiv mincí důstojný, tak především pro občany naší republiky.

Odp: Mince s Václavem Havlem?
Vladimír Kindl, 13.4.2006 8:52

Co by bylo na portrétu prezidenta Havla nedůstojne pro české občany?

Odp2: Mince s Václavem Havlem?
Vutak, 14.4.2006 14:38

Odmyslete si, že byl Václav Havel kdy prezidentem, odmyslete si také všechnu tu slávu a uznání, která s tím souvisí. Zbyde Vám osoba velmi uznávaná v zahraničí (především tam kde nerozumí česky) díky mediální prapagaci jako symbol kapitalismu. S Václavem Havlem nebylo natočeno příliš mnoho rozhovorů (možná záměrně), jeho názory jsou podle mě úděsné a odpovídající úrovni patnáctiletého chlapce. Omlouvám se příznivcům Václava Havla.

Odp3: Mince s Václavem Havlem?
Vladimír Kindl, 18.4.2006 8:55

Nijak vám neberu váš názor. Kdybych si měl od prezidenta Havla odmyslet, že byl prezidentem, bylo by to asi to samé, jako odmyslet si že byl Čech. Rozhovorů s tímto velikánem bylo natočeno podle mne naopak velmi málo. Že mají rozhovory s ním hloubku a je potřeba u nich trochu přemýšlet, s tím bychom se asi shodli... :)

Myslím, že nám má prezident Havel ještě hodně co říci.

Odp4: Mince s Václavem Havlem?
Vutak, 18.4.2006 23:46

Nechci opravdu nikoho urazit, ale protože se mně smějete, našel jsem názor, s kterým se můžu ztotožnit. Snad lépe porozumíte mému postoji, tady je odkaz: http://www.blisty.cz/files/isarc/9910/19991014d.html

Odp4: Mince s Václavem Havlem?
oldis, 3.7.2006 17:47

Jen to ne, tento lhář ten nepatří ani na toaletní papir. Havel ten ať sedí na prdeli a je rád že jej živí dan. poplatník za to jeho nic nedělaní. Ten ať už raději mlčí už toho pokakal dost v tomto státě. Kvik

Odp4: Mince s Václavem Havlem?
Ondra, 12.6.2008 8:06

Že mají rozhovory s ním hloubku a je potřeba u nich trochu přemýšlet....

Pohádka

Odp: Mince s Václavem Havlem?
Pavel2, 30.5.2006 15:26

Souhlasím s tím, že na této minci, když už tam má být člověk, měl by být někdo reprezentativní, motiv by opravdu měl být důstojný. Havel nejen že není politikem světového významu, to si jen on sám ve svém velikášství myslí, je ostudou republiky, člověkem, který zradil národ. Vzpomeňme jen jeho slibů - nechci zpět majetek, nejsem proti socialismu, to je lež, jak se záhy přesvědčíte, nezaměstnanost nebude, s tím vás jen straší. Mohl bych pokračovat. Co z těch slibů zbylo? Co jeho omluvy německým fašistům? Co jeho amnestie vrahům? Co jeho podporování bombardování Jugoslávie, tzv. humanitární bombardování? Kdo zločin podporuje, sám je (podle mezinárodního práva) zločincem. Co jeho útoky na Kubu a ostatní země, která mají právo na sebeurčení? Našel bych spoustu dalšího. A jak on reprezentoval republiku? Jeho projevy jsou jen chrochtáním a plácáním nesmyslů. Je zde názor, že má mysl patnáctiletého kluka, jenže to je úrážka 15 letých chlapců. Když už má být na našem území zavedeno Euro (což bude další katastrofa), měl by na něm být někdo reprezentativní. A Karel IV. by asi měl šok z celé EU a duševně by zkolaboval, kdyby se dozvěděl, že má být na euru. Myslím rozhodně, že na takových mincích by mělo být téma nadčasové a ne lidé.

Havel utčitě ano
Tom11, 14.4.2006 21:02

Eura s portrétem exprezidenta Havla každopádně ano. Autorita, důstojnost, symbol novodobých dějin. Jestli tu má někdo stupidní názory patnáctiletého chlapce, tak patrně pisatel předchozího příspěvku.

Pokud se chce někdo inspirovat tím, jak...
Nikola, 19.4.2006 11:33

Pokud se chce někdo inspirovat tím, jak to vypadá jinde v eurozóně, může například zde: http://www.penize.cz/info/zpravy/zprava.asp?NewsID=770&IDP=1

Kand. sv. Václava
Ivan Placák, 23.5.2006 0:43

28.9 (září) sv.Václav-Den české státnosti. .
Patron zemně české......Nedej zahynouti nám...

Masaryk a Komenský
Bambus, 4.7.2006 11:17

Taky přihodím svou troškou. Kdyby už na těch penězích měli být lidé, tak moji dva kandidáti jsou jasní. Masaryk se podle mě jasně ukázal jako zarytý inteligentní ochránce hesla „pravda zvítězí“, a v novodobé světové historii existuje málo státníků tělem i duší s takovým významem pro jejich zemi. No a Komenský je pro mě tím, čím ho označoval Masaryk - absolutní kvalitativní špičkou tisícileté české historie. Nicméně možná by nebylo od věci dát na mince skutečný symbol české státnosti - hokejku a půllitr.

Masaryk 2,-€; Sv.Vaclav 1,-€; Hradcany 50,20,10,- Centu ...
martini, 18.1.2007 3:12

-Masaryk 2,-€ (Jako prvni president a taticek zakladatel by si takovouto poctu jiste zaslouzil.)
-Sv.Vaclav 1,-€ (Samozrejme na svem koni jako na nynejsi 20,- Kc minci)
-Hradcany 50,20,10,- Centu (Pripominka stovezate Prahy)
-Cesky lev na 1,2,5,- Centu (Symbol statnosti)

peníze
Fil.benes, 6.10.2007 14:07

já bych místo Válclava Havla spíše navrhoval většího státníka prezidenta-T.G.Masaryka ktarý se vůbec zasloužil o znik ČSR(ČR)
Mohli bychom dosadit i E.Beneše ale to by dozajisté neprošlo jelikož sudetští němci by byli proti=celé Německo
Se sv.Vojtěchem a sv.Václavem bych počítal na drobných mincích.

Nevím. Když už nějaké osobnosti na...
Honza, 15.1.2008 11:31

Nevím. Když už nějaké osobnosti na Euro, tak spíš některé skutečně širšího evropského významu. Karel IV., J. A. Komenský... Ale podle mého názoru by na mincích mělo být něco, co má vztah k Česku a k čechům obecně - symboly.
Např.: 1,2,5 eurocentů - lípa, slovanský strom
10,20,50 eurocentů - husitský kalich
1,2 euro - dvouocasý lev nebo znak ČR

Odp: Nevím. Když už nějaké osobnosti na...
caryfuk, 17.1.2009 10:40

Maximálně souhlasím, nic neříkající tváře nemají na bankovkách co dělat už jen z důvodu, že nemusí být oblíbené v celém spektru populace. Oproti tomu naše národní symboly vycházející z tradic, by podle mě neměli nikoho urážet, neboť symbolizují slovanskou příslušnost, říkám slovanskou, protože náš stát se neskládá pouze z Bohemia ale je tu i Morava a Slezsko takže bych navrhoval rozhodně celý státní znak, lípu i slovanský strom, husitskému kalichu bych se vyhnul, přeci jen to není zrovna nejmírumilovnější období dějin, a některé lidi by to mohlo dráždit až k nacionalistickým postojům...Politici podle mě na bankovkách nemají co dělat...

Když už ksichty na mincích, tak na...
Jojo, 29.1.2013 15:44

Když už ksichty na mincích, tak na eurovce Zimmermana a na 2eurovce Švejka. To jsou podle mě postavy co tento národ charakterizují nejlíp. Žádní politici ani umělci, protože ti rozhodne necharakterizují národ tak jako smysl pro humor.

Odp: Když už ksichty na mincích, tak na...
Vlastimil Čech, 29.1.2013 18:17

ANO!
Nic proti Švejkovi...
„Lidi! Nestřílejte, jsou tady lidi!“

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.