Nefilozofujte u piva, přijďte na Svíci.cz!

Komentáře k článku

30.3.2006 14:19

Vyučování fyziky

Co si myslíte o úloze fyziky v dnešním světě a proč vyučovat fyziku?

Ve škole jsme měli na toto téma zpracovat úvahu a když jsem poslouchal ostatní, co k tomuto tématu měli, říkal jsem si, že by bylo zajímavé slyšet (znát) názory jiných lidí (neboli těch, co fyziku nebudou učit).
Jaký máte názor na fyziku, proč by se měla učit? Dnes je všechno na „jeden“ čudlík a člověk potřebuje jenom umět číst, aby si přečetl návod (někdy ani to ne) a věděl jak to spustit, aniž by musel znát na jakém základě přístroj pracuje (Víte jak funguje mikrovlnka? Potřebujete to k tomu, abyste ji mohli provozovat? Stačí jen vědět, že tam nemá přijít kovové nádobí, ale proč? Je to v podstatě jedno, ne...?).

Mimochodem, neznalost fyziky může i zvyšovat růst ekonomiky v oblasti opravárenských služeb, protože by si lidi nebyli schopný opravit přístroje a museli by je odnést do opravny, čímž by podpořili koloběh peněz v ekonomice státu :-)

Nebylo by leší věnovat část, případně všechny hodiny fyziky jiným předmětům? Případně jakým předmětům byste hodiny fyziky raději věnovali...

Tolik k nastínění problému, další postřehy a připomínky k tématu uvedu až do diskuse....

Brain

Já osobně jsem na fyziku antitalent...
Saw, 30.3.2006 15:47

Já osobně jsem na fyziku antitalent, přesto ji uznávám jakožto důležitý předmět. Záleží však na konkrétním tématu. Jakožto povinnou bych zavedl „praktickou“ fyziku, nezatěžující méně nadané studenty sáhodlouhými výpočty a otázkami vzniku vesmíru. Prostě zjednodušené vysvětlení fungování běžných věcí a jak toho využít. Ten zbytek jakožto volitelný předmět...

Nemám rád fyziku
linuxdrak, 30.3.2006 16:41

Nemám rád fyziku!

Odp: Nemám rád fyziku
Saw, 30.3.2006 16:46

Hm, a z toho plyne?

Odp2: Nemám rád fyziku
linuxdrak, 30.3.2006 17:14

Protože připosledním pokusu na zš mě ohořely všechny vlasy a část čelisti ... :-(

Odp3: Nemám rád fyziku
Saw, 31.3.2006 6:15

To je část příčiny, ne důsledek...

Přínos fyziky
Ema, 30.3.2006 17:05

:-)Z mého pohledu fyzika kromě svého praktického využití přináší žákům jeden důležitý postřed - že jevy okolo nás mají (většinou) racionální vysvětlení. Skrz fyziku se žáci naučí, že televize a mikrovlnka nefungují na bázi nějakých kouzel, ale že se to dá pochopit. Takto vybavení žáci by měli být více odolní různým pověrá´m, neměli by se nechat jednoduše ovlivnit blbostí (tím ale nemyslím, že by měli být ateisti...). A samozřejmě, z několika málo žáků se stanou budoucí vynálezci...

Samozřejmě, nakolik plní fyzika svůj účel v českém školství tak jak je vyučovaná, to je věc druhá...

Ještě zajímavější by mohla být diskuze o matice. Potřebuje „normální člověk“ (kdokoli nepracující s technikou...) vyšší matematiku, něž jsou možná rovnice? Podle mě ne. Přesto si myslím, že matika by měla být povinná, i když nemá pro lidi praktické využití - rozvíjí logické myšlení... Co vy na to?

Zajímavé téma od učitele fyziky :-)...
sandál, 30.3.2006 17:21

Zajímavé téma od učitele fyziky :-) Dnes je všechno na „jeden“ čudlík a člověk..... Holt někdo musí ten „čudlík“ vymyslet a vyrobit a to bez vzdělání fyziky asi nepůjde. A pochopitelně že jako předmět je nezastupitelný. A začínat se musí jako vždy „u píky“ neboli u kladky a páky. Někoho to zaujme, někoho to nebaví ale nikomu to není na škodu. Otázkou může být fyzika na vyšších stupních jestli pružně sleduje vývoj a trend současnosti. To už je starost jiných.

praktická fyzika
kahi, 30.3.2006 19:43

Jsem zastánce přístupu, že každý člověk by se měl rozvíjet a postupně specializovat ve svém oboru. (Z toho důvodu mimojiné cítím jisté nesympatie k gymnáziím, které neberou v potaz zájem studenta o určitý směr, a nutí mu postup dle stejné šablony jako všem ostatním.)

Nemám rád fyziku, v té podobě, v jaké se ji učíme. Vadí mi vzorce, počítání, čísla, početní postupy. Nevadilo by mi, kdybychom si říkali, na jakém principu funguje fotoaparát, CRT nebo LCD monitor, zajímalo by mě něco málo o lomu světla a o barvách, ale jen do určité míry - jakmile dojde na počítání, nemám o to zájem. Jo, vyjdou mi nějaká čísla, která jsou mi ale k ničemu. Řekl bych, že to souvisí s mou nechutí k jakémukoli počítání, či řešení dle postupu.

Myslím, že fyzika by se neměla z výuky zcela vypustit, ale v pravý čas by se mělo přestat. Kdy? V právě ten moment, kdy každý zjistí, jak věci pracují, že uvnitř přístrojů jsou menší a miniaturní přístroje, které fungují podle zákonů fyziky. Stačí mi, že si uvědomím, že všude působí síly, že energie zůstává zachovávána, jen se proměňuje, že elektřina jsou elektrony a světlo funguje tak a tak... a dost. Baví tě to? Chceš se tím zabývat? Můžeš se fyziku učit dál, ostatní nemusí.

Obdobně je to, myslím, s každým předmětem.

Otázka úrovně rozumu
romantik, 30.3.2006 20:21

V dnešní době je ochota učit se školní předměty nabourávána sílícím vlivem různých mystických informací ze všech médií. Lidem je vtloukáno do hlavy, že nemusí věřit tomu, co se učí ve škole a že by bylo dobré, aby věřili např. sektě ( sekta potřebuje, aby jí odevzdali svůj majetek). A síla slova je taková, že mnoho lidí vypíná svůj mozek a opravdu začíná věřit mystifikacím ze středověku; je pro ně pohodlnější věřit např. ve vznik „homunkula“ z bažiny, než snaha porozumět, a proto i uvěřit vědeckým poznatkům fyziky. Někteří lidé prosazují své „mystické představy“ proti vědě tak, jakoby „proniknutí do mystiky a potvrzení jejích představ“ bylo jen otázkou času a že se víra v mystiku potvrdí jako správná a moderní až v budoucnosti. A upřímně řečeno při dnešní vysoké nezaměstnanosti mladých vzdělaných lidí, je to asi jedno. Ale k pokroku to nepovede.

Nebylo by lepší ve škole zavést hodiny...
linuxdrak, 30.3.2006 21:24

Nebylo by lepší ve škole zavést hodiny náboženství a filozofie ?

Odp: Nebylo by lepší ve škole zavést hodiny...
Saw, 31.3.2006 6:17

To je ta fyzika lepší. Poskytne v praxi využitelné informace, narozdíl od filosofie. A to náboženství je už úplně zbytečné, jaké by mělo být a proč zrovna ono?

Je fyzika a fyzika
pixy, 30.3.2006 21:51

Osobně jsem taky proti tomu, aby každý člověk rozumněl teorii vlnění a magnetismu, měl základy kvantové fyziky a chápal izochorický děj.

Ale na druhé straně fyzika přece jen popisuje svět kolem nás: všechno, v čem, čím a co žijeme. A o tom je důležité něco vědět. Nemusíme znát teorie, ale základy by měl mít každý. A je to možná důležitější než jiné předměty - vždyť elementární fyzika bylo vždy to první a mnohdy jediné, co se člověk od dětství učil už od dob prvobytně pospolných komunit.

Vědět, že špičatý klacek se zapíchne do mamuta líp než klacek ostrý (tlak = síla na plochu) a že dlouhým klackem ho odvalíte snáz než klackem krátkým (jednoduché stroje: páka), že šutr na vrcholek pyramidy snáz odvalíš po náspu (jednoduché stroje: nakloněná rovina), že kolo je docela prima nápad atd. – to bylo vždy důležitější než příčestí minulé, jméno babičky minulého vladaře nebo dvě a dvě.

Vědět, že věci se určitým způsobem chovají a můžou nám pomoci i ublížit, je důležité. Nemusíme znát detaily, ale základy určitě. Od toho by měla být ta stále jen vysněná „škola hrou“ a fyzika v tomhle pojetí by mohla být ohromná zábava. A ta teoretická, důkladně rozebíraná, pak jen pro toho, kdo se do ní chce ponořit přece jen hlouběji.

Já si stejně neustále říkám jedno: chudáci dnešní děti, co všechno musí vědět a umět. Orientovat se v globalizovaném světě (který je nesčetněkrát větší a obsažnější než za našeho dětství), pracovat s novými postupy, nástroji, stroji, přístroji, používat počítače (a jen za tím se skrývá je obor působnosti pro několik lidských mozků), pracovat s tisíckrát větším množstvím informací než jsme museli my. A k tomu po nich chceme, aby *taky* uměly všechny ty bitvy na Moravském poli, logaritmy, nýnatýičitý, přívlastek neshodný, U=R.I, Vítězslava Hálka, Dolnomoravský úval a hychykyrydytyny jako my. Přijde mi to sprosté a brutální a jsem přesvědčen, že vzdělávací systém je v téhle podobě neudržitelný a musí se změnit. Ale to je na jiné a delší povídání...

Odp: Je fyzika a fyzika
pixy, 31.3.2006 0:01

„...líp než klacek _tupý_...“, pochopitelně. Překlep, omlouvám se.

IMHO
Brain 1980, 31.3.2006 20:06

Tak já tedy taky přihodím pár názorů, proč učit fyziku... Obyčejný člověk fyziku defakto nevyužije, ale z mého pohledu je potom člověk méně manipulovatelný, rozvíjí lidské poznání a ulehčuje život (je tedy pravda, že to je zásluha hlavně u vědců a inženýrů). Jako hlavní bych ale viděl tu menší možnost manipulace. Dobrým příkladem je Temelín vs Rakousko (tedy ti aktivisté), příkladů by bylo spoustu, nejenom z fyziky (treba i z dějepisu).

To jak se fyzika učí je samozřejmě věc druhá, ale vzhledem k tomu, že je nově možnost vyučovat jen podle rámcových programů (definuje se jen co mají umět, jak se to děti budou učit je jen na škole), tak doufám že se to brzo změní (třeba k tomu taky přispěju :)

Odp: IMHO
Saw, 31.3.2006 20:09

Samozřejmě, systém vyučování je dost zhovadilý. Ale to není chyba fyziky, ta skýtá hodně užitečných poznatků...

ještě že fyziku nemám nemusím...
koreista, 4.4.2006 14:54

ještě že fyziku nemám nemusím nepotřebuju. Asi bychse musel zbláznit, ze těch zákonů a dalších nesmyslů. Lidi se maj specializovat a neni třeba mít ve státě deset mil fyziku.

Odp: ještě že fyziku nemám nemusím...
Saw, 4.4.2006 18:38

To ale není chyba fyziky, nýbrž stupidních osnov. Fyzika skýtá nespočet v praxi využitelných poznatků...

ja fyziku nesnasim , mam z ni 3- a sem...
nesnasim fyziku, 18.4.2006 20:42

ja fyziku nesnasim , mam z ni 3- a sem rada ze dycham:-(:-(:-(

Odp: ja fyziku nesnasim , mam z ni 3- a sem...
Saw, 18.4.2006 21:03

Ovšemže, jsem na tom podobně, ale přesto myslím, že to není chyba fyziky, ale učitele a osnov. Řekl bych, že by mohla být podávána ve formě přijatelné pro každého, takhle si z ní stejně málokdo něco zapamatuje...

co jsem se zde dočetla je zajímavé
maru, 1.6.2008 13:45

Já mám fyziku docela ráda. Udělá mi radost, když se dozvím něco nového, zajímavého, pochopím nějaký princip, či způsob, jakým předměty fungují. Ovšem je pravda, že názorné ukázky mi chybí.

Podle mě je fyzika jeden z...
wizard, 4.6.2008 21:51

Podle mě je fyzika jeden z nejdůležitějších předmětů. Bez fyziky by nebyly počítače atd. a snad ani ta škola, kde bychom se učili. Ovšem tím netvrdív, že by se fyziku (alespoň tu pokročilejší, základy musí umět všichni) měli učit všichni. Někdo si může procvičovat ekonomiku atd a jiní (např. já:) ) se učit přírodovědné předměty. Rozhodně však není zbytečná pro nikoho!

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.