Pro všechny přemýšlivé lidi

Komentáře k článku

14.3.2006 16:39

Sledujete televizi?

V mém okolí se vždy zdvihne malé pozdvižení, když zmíním že nemám televizi. V informačním a globalizovaném věku pro někoho znamená nemít televizi snad něco podobného jako nemít mobil, hodinky nebo počítač.

Můj vztah k televizi se dá popsat jednoduše. Kdykoli pročítám televizní program, zaujme mě tak málo věcí, že se mi prostě nevyplatí televizi mít.

Pasivní a líný divák

Televize je hromadný sdělovací prostředek, který nevybízí k nějaké aktivitě nebo odezvě. Koukáte na nějaký film nebo zprávy a nikdo od vás nic nechce. Od diváka se nepožaduje, aby dotyčný pořad sledoval pozorně a všímal si všeho řečeného a zobrazeného.

Pro normální život v dnešní společnosti podle mě stačí přístup na internet a mobil. Narozdíl od televize tyto sdělovací prostředky vybízí k aktivitě, očekává se od vás nějaká akce, odpověď.

Nedívat se na televizi neznamená, že se nemám o čem bavit nebo že bych byl odříznutý od světa. POkud se lidé baví o nějakém filmu a chci se diskuse zúčastnit, existuje na internetu služba, která o filmu prozradí vše podstatné. Navíc většina filmů vznikla podle nějaké knižní předlohy, tudíž o filmech se dá i takto zprostředkovaně bavit.

Bez zpráv ani ránu?

Žádný problém nevzniká ani tehdy, pokud jste závislý na televizním zpravodajství. Internet je dnes plnohodnotná náhrada za televizi, i obrazový materiál se dá bez potíží sehnat a být „v obraze“. Každá televizní stanice má svoje webovské stránky a v Česku máme tu výhodu, že celé zpravodajství je dostupné přes web.

Když to tak vezmu, je vlastně sledování televizního zpravodajství na obrazovce velmi nevýhodné. Zprávy dostáváte naservírované v pořadí, které nemůžete ovlivnit a kdyby se někdo chtěl dozvědět více, nemá možnost po televizi chtít, aby podala podrobnější informace.

Budoucnost bez televize

Dokonce si myslím, že věk televize co nevidět skončí. Televizi přestaneme znát tak, jako dnes, protože se celé vysílání přesune na internet v podobě interaktivního obsahu. Neříkám, že se přestanou vyrábět filmy, jen se změní možnost jak se na ně dívat.

Na závěr byl chtěl jen dodat, že televizi jako takovou neodsuzuji, nezatracuju ani pravidelné diváky. Chtěl jsem jen zdůvodnit fakt, že nedívat se na televizi neznamená konec světa. Takový pocit jsem totiž měl, když jsem na sebe jednou prozradil, že veselou bedýnku s pohyblivými obrázky nevlastním.

Mno...
Saw, 14.3.2006 19:14

Řekl bych, že televize nebu mít až zas tak špatnou budouctnost. Samozřejmě pokud nebude televizní vysílání po internetu na stejné úrovni (v tom případě by se změnila forma vysílání). Skýtá totiž něco, co počítač nemá. Dlouhé hodiny strávené u poblikávající obrazovky bez jakékoliv mentální námahy, s občasným přepnutím kanálu. Vše vám vnutí až pod nos k vysezenému důlku v kanapi. Mimo to se u ní dá jíst a vůbec provozovat kde co jiného (třeba lekce aerobiku :-) ).
Samozřejmě, moc inovativnější být nemůže, budoucnost patří počítači, určitě ale bude mít stálou klientelu v řadách, převážně intelektuálně slabších lidí, kteří informace přijímají zásadně v té nejstravitelnější formě.
A jako každá jiná droga, vyvolává samozřejmě návyk. A to poměrně silný, psychický. Určitě znáte ono oddalování vypnutí televize a přecvakávání kanálů ve snaze objevot něco koukatelného. Díky rozmachu počítačů a internetu ale ubylo závisláků z řad mladistvých, to je fakt.
Na první otázku: už ani moc ne. A kdybych neměl kabelovku, tak asi vůbec. Přeci jenom se najdou sledovatelné kanály a pořady, ale nejsou zadarmo...

Odp: Mno...
Vladimír Kindl, 15.3.2006 8:40

Představa sledování televize jako drogy je trefné. Psychická závislost je asi jedna z nejhorších závislostí a být závislý na lenosti, to mi přijde zajímavé. Jistě takoví lidé existují a neberu jim to.

V této souvislosti mě napadá jedno rčení, že díky lenosti vzniklo na světě mnoho vynálezů. Člověk se tak snaží vyhnout lenosti, až začíná být línější a línější. Dostáváme se do bludného kruhu - velkým úsilím a výkonem se stáváme línější. Kam je člověk schopen zajít, aby si zjednodušil život?

Odp2: Mno...
Saw, 15.3.2006 18:34

K poslední otázce: Co se lidí, kteří jsou líní teď týče, nevydrží to dlouho. Tak jako kdysi římané, i my se měníme v líné namyšlené individuality, jenomže pak přidou barbaři (nepochybně z Asie), jenom místo fyzické likvidace nás (z)ničí ekonomicky. Jednoduše, na výsluní se v dnešním světě nedá udržet moc dlouho bez vynaloženého úsilí. Buď bude boj o prostředky, nebo prostě prohrajeme, což je pravděpodobnější. Technologie zjednodušující život se ocitnou v rukou nepřátel, kde opět pár chvil setrvají než se vrátí k nám. Bude to koloběh lenosti a tolerance, a následného opaku. Technologie se tedy budou zlepšovat i nadále, velmi rychle však budou měnit majitele. To kam až zajde lidstvo nevím, ale každopádně je to přirozený vývoj. Toť můj názor...

Odp3: Mno...
Vladimír Kindl, 16.3.2006 6:56

Trošku odbočujeme od tématu, je to zajímavé.
Ano, technologie se mohou dostat do rukou nepřátel, avšak snad to neznamená že bychom zůstali s holýma rukama. Jsem toho názoru, že nastane tuhý konkurenční boj, ze kterého nemusí vyjít poražený a vítěz. Výsledkem mohou být dva partneři, jeden silnější a druhý slabší, spolupracující spolu na věcech, kde se shodnou.

Mimochodem, jsem zvědav na invazi čínské televize a kultury do Evropy a jak se s tím poperem. ..

Odp4: Mno...
Saw, 16.3.2006 20:00

No jo, odbočování od tématu je moje specialita ;-)
Co se toho boje týče, myslím že se ocitneme časem opravdu až na té úrovni, kde byli číňané ještě nedávno. Jednoduše, ve státě kde nejsou peníze, nemá ani lidský život moc velkou cenu. A Asiati budou zvláště krutými soupeři. Už dnes mají cizí mafie na našem území nepochybně převahu, brzy si s nimi vyměníme pozici na tržišti. Naštěstí ale existuje televize a počítač, které je zabaví a zatímco se budou flákat, zase je vytlačíme tvrdou prací...

Co se kultury týče, moc děkuji zhovadilé vládě, která zrovnoprávnila všechny kultury té naší. Naštěstí ta Čínská, co se televize týče, za moc nestojí. Údajně má dost společného s tou Americkou, ale myslím, že doopravdy se u evropanů nikdy neujme...

Odp3: Mno...
romantik, 16.3.2006 10:46

Prosím uvědomte si, že jste nesprávně použil termín „barbaři z Asie“. Nejenže nejsou barbaři lidé, kteří žijí třeba jen v džungli nebo ve velkých územích Australie s kamennými nástroji. V Číně např. byla rozvinutá kultura dávno před Evropou (např.vynález porcelánu, výtvarné umění); přečtěte si o tom něco. Člověk mluvící nám nesrozumitelným způsobem nebo žijící v jiných životních podmínkách není barbar. Barbarem naopak lze často nazvat Evropana, který ačkoliv může, neobstará si dostatek pravdivých informací.

Odp4: Mno...
Saw, 16.3.2006 20:04

Nebojte, o vysoké úrovni Asiatů vím. Koneckonců snad každý národ byl někdy v historii „nahoře“. Tento termín jsem použil kvůli srovnání s Římem, který byl dobyt barbary. I když pohrdání životem které se v Asii vyskytuje je k tomu pojmu poněkud přibližuje.

tak nějak
kahi, 14.3.2006 19:25

Se zprávama je to zajímavé. Souhlasím, že díky tomu, že nemůžeme pořadí jednotlivých zpráv měnit nebo je „kliknutím“ přeskakovat, je nepraktické. A s nemožností sehnání dalších informací o tématu (bez pomoci PC) taky souhlasím (, ale nepletu-li se, digitální vysílání bude mít možnost tento problém řešit). Jo, prozatím jsou zprávy v televizi pro mě osobně nepraktické. Taky jsem je už asi měsíc neviděl.

Ale bez televize bych se neobešel, tedy nerad bych se jí zbavoval - už kvůli filmovému klubu na čété a Mashi na Primě :-).

TV by mohla být lepší
romantik, 15.3.2006 23:29

Televize by mohla být lepší než internet v předávání dokumentárních filmů divákovi, ve výuce teorie i praktických činností, v přenosu pozorování živočichů, rostlin a ostatních přírodních jevů, v seznamování s cizími dalekými kraji, s výtvarnými díly. Zprostředkování kulturních děl divákovi, jako slavných baletů, oper, filmů s hlubokým morálním a citovým nábojem může televize udělat daleko lépe, než internet. Obrazový vliv TV na obrovské množství lidí ve stejném určitém okamžiku může pomoci při varování před přírodními katastrofami. Internet má význam hlavně jako databáze, jako nejširší zdroj informací, avšak bez emocí, bez citu. Televizní produkci degraduje nízká kulturní úroveň mnoha pořadů a zejména reklamy. Internet degraduje jeho častá nevěrohodnost, možnost virů, podvodné obchodování a nemorální a protizákonné aktivity. Nelze rozdělit diváky na „hlupáky“, kteří se spokojí pouze s TV a na „chytráky“, kteří holdují internetu, protože mají vyšší IQ. Předpokládám, že se v budoucnu spojí TV s Internetem v jediné zařízení. Kvalitu obsahu však nadále budou určovat živí lidé autoři pořadů a uživatelé.

Fuf ako to dopadne?
Seten, 16.3.2006 23:15

Musime sa na to divať inak.
Televizia žije prevažne z reklamy. Na tom sa zhodneme všetci. Teraz to pustime a cez digitalny prijmač chytime. Zatial všetko tak ako ma byť. No ale čo ak spravim filter, kde sa mi bude reklama filtrovať. Čo sa tyka časoveho posunu, tak na satelitoch som videl možnosť, že date pausu a keď ju vypnete sa pokračuje s posunom.
Takto odstranite reklamu.... televizia krachuje, nema peniaze.

TV cez internet? Zoberme si LCD- display. Jeho obraz neblika ako klasicky monitor. Rychle pripojenie cez internet a mate nahražku na televiziu. Najlepšie je, že za takuto televiziu nemusite platiť koncesionarske poplatky.

Načo sledovať spravy na TV, keď mate internet. Cez RSS si v priebehu dňa prečitate novinky, kuknete aktualne fotografie, pripadne aj fotky cez satelit. Prečitate si najnovšie spravy od viacero agentur. Ak ste šikovnejši tak aj ako aktualne spravy na mobil.

Kina tiež už upadaju. Robia to P2P siete. Rano si date niektore filmy sťahovať a večer kukate. Ano P2P siete pomaly zakon vytlača, avšak vznikaju servere, kde si za peniaze můžeme stiahnuť film. +domace kino, DVD a kamarati

Náhlé osvícení:)
Beky, 24.4.2006 4:12

Velice zajímavý článek, u kterého jsem si uvědomila, že přístroj na dálkové ovládání mi ani tak nechybí. Ale když jsem si představila být bez televize, bez běžného a automatického přepínání reklam, najednou se narazila na stěnu. Ano, něco by mi přece chybělo. Musím se přiznat, že když jsem doma sama, ať už něco dělám nebo ne, mám puštěnou televizi, proto, aby byl v bytě alespoň nějaký vzruch a hlasy. Co se týče TV zpráv, nedívám se na ně. Některé stupidity, které odvysílají jako SUPER ŽHAVOU ZPRÁVU mě akorát dohání k šílenství a vše potřebné k aktualnímu dění najdu vždy ráno v novinách (tím nemyslím Blesk atp;-) ).

Život bez TV
Kelt, 7.9.2006 9:12

Žijeme bez TV už 7 let a vůbec nám nechybí, spíše si neumím představit, co bychom dělali, kdybychom TV měli. :-)

Máme spoustu času na děti, na hraní a povídání s nimi i sami na sebe. Bylo by nám líto tento čas strávit tupým civěním na obrazovku.

Považuji televizi za druhý nejhorší vynález lidstva hned po jaderné bombě - televize je zodpovědná za rozpad mezilidských vztahů, za růst násilí ve společnosti, televize podporuje konzumní styl života na dluh, televize usnadňuje manipulaci s lidskými masami.

Televize měla pomoci ke vzdělávání lidí a k rozšiřování jejich obzorů, místo toho z nich udělala tupé stádo civící na přihlouplé telenovely. Navrhuji zrušit televizi úplně!

Odp: Život bez TV
Vincent, 4.7.2007 14:59

Kompletní naprostý souhlas. ;-)

vybízíme ke zrušení také zrusteTelevizi.cz
louda, 9.3.2009 9:32

Milí přátelé, jsem rád, že se autor nestydí za svůj postoj k televizi. Ano, má odpor k lenosti, kterou televize nabízí a jen a jen podporuje. Vzhledem k tomu, že cítím rozvírající se nůžky mezi mnou a rodiči právě kvůli jejich ustavičnému „sledování“ a nemožnosti komunikace, donutilo mě to udělat web zrusteTelevizi.cz - je to erupce frustrace z toho, že se mi nedaří změnit běh věcí ani u nejbližších příbuzných....

Odp: vybízíme ke zrušení také zrusteTelevizi.cz
Alfons, 9.3.2009 13:20

Zrušme automobily! Lidi si v nich jen vozí zadky a tělesně krní. Jezděte aspoň na koni!!;-) Jeden člověk váží 80kg a vláčí sebou 2 tuny plechu a spaluje fůru benzinu. :-) A ještě se v tom zabije, nebo zabije i ostatní. A o nákladech na výstavbu silnic, mostů a jejich údržbě ani nemluvím. Děsivá ekonomika na přepravení 1kg člověka na 1km.

Odp2: vybízíme ke zrušení také zrusteTelevizi.cz
Juras, 9.3.2009 13:30

Tak tady pro Vás musím dát palec nahoru, Alfons :-)

Jen tak mimochodem. Nemám ani mobil...
Eduard Nud, 17.6.2014 20:34

Jen tak mimochodem. Nemám ani mobil, ani hodinky. A nikomu to nevadí. Televizi sice ano, ale televizní program nekupuji, mám ho na teletextu. A moc nepoužívám. Ani televizi.

Dokud jsem měl video, bavilo mne nahrávat a dívat se na filmy. Teď už video nemám a ani nevím, jestli by mne to bavilo. Na filmy se nedívám. Zprávy už vůbec ne. Reklama? Alespoň něco. Ostatně, znáte to. Pořád ji přerušují nějakými pořady.

Nejraději se dívám na hudební a dětské. A pak takové, kde není nutné znát program, protože tam ani žádný není. Ale to jsou pouze zpravodajské kanály a tuším Noe. Tak ty taky moc nemusím, ale rozhodně je to lepší, než nějaká tele novela.

Myslím ale, že televize jako taková nezanikne, jenom se podstatně změní. Nebudeme se na ni dívat pouze na internetu, však ani internet nemusíme chytat pouze na počítači, ale podle mého se televize internetu dost přiblíží. A předělá se dle obrazu srdce jeho.

A to je asi tak všechno. Ještě mi ale dovolte poznámku. Co má dělat člověk osamělý, pro kterého televize neznamená jen bezduchou bedýnku. A pak. Dívám se na televizi, abych nemusel pořád na počítač.

Odp: Jen tak mimochodem. Nemám ani mobil...
ivana Kozárová, 19.6.2014 15:14

Člověk nemusí být osamělý. Pokud to drobátko jde,vypravte se do přírody a poslouchejte ,jak štěbetají ptáci anebo jak teče voda. je to lepší,než bedna;-)

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.