Neptejte se co, ale proč

Komentáře k článku

1.2.2006 8:40

Jen povídání problém nevyřeší

Být přemýšlivý člověk, za kterého se každý uživatel tohoto webu určitě považuje, je jistě věc správná. Je dobře, že se stále nachází dostatek lidí, kteří mají zájem o aktuální problémy naší společnosti nebo o hluboké filozofické problémy typu „proč lidé věří v Boha“ a tak podobně. Sdílnení názorů je také napomáhající k vytváření vlastního, dobře promyšleného a objektivního postoje k danému problému. Všechno tohle snažení však nakonec vede k ničemu, agresivní i promyšlené reakce se utopí v minulosti stejně tak, jako samotné články. Rád bych se chtěl zastavit nad tím, jestli mají diskuse na Svíci cenu a jak by se dali zhodnotit.

Některé otázky, o kterých se zde píše, mají za účel pouze ukázat na problém, vybídnout k zamyšlení a podnítit diskusi. V mnoha případech je to dostačující, pokud si lidé chtějí vyměnit své názory na umění, zamyslet se nad češtinou nebo se bavit o zdánlivě samozřejmých věcech (například o nezaokrouhlených cenovkách), tak je diskutování na Svící podle mě tou správnou cestou. Často jsem si ale naopak uvědomil, že se tu někdy kecá o velikých věcech a nic z toho nikdo nemá.

Neknostruktivní jsou podle mě všechny články, které pouze kritizují (často se jedná o politické otázky). To, že někdo začne nadávat na politiku (což je pro Čechy poměrně typické) nepřinese žádnou změnu, nejedná se o krok v před, ale o ztrátu času. V případě, že někdo přece jen vznese pozitvní návrh na to, jak by se dal daný problém vyřešit, tak se stejně, jako všechny ostatní názory zde vznesené, zapomene ve skladišti diskusního fóra. Pokud tu je problém, který vás bije do očí, proč o něm pouze diskutovat? Možností je celá řada – od peticí přes demonstrace až po dopisy se stížnostmi adresované politikům. Doufám, že souhlasíte s názorem, že kdo na politiku nadává, tak musí jít minimálně k volbám, popřípadě kandidovat.

Některé texty, které zde byly publikovány, mají velmi zajímavý nadpis, ale obsahem mě častou zklamou. Je sice ušlechtilé se chtít bavit o „Boží existenci“ nebo „romské problematice“. Většina těchto článků je však napsaná autorem, který nemá v daném oboru vzdělání. Mohlo by se nabízet, že „lidový přístup“ je právě to, o co se tu snažíme. Nicméně objektivně vzato, takové články jsou potom velice povrchní.

Štěstím je, že psaní možná i hloupostí nikomu neškodí, naopak může ostatní obohatit tím, že se na tu „blbost“ ukáže. Je to koneckonců taky zadarmo, takže to není ani plýtvání. Přesto, je to plýtvání časem, který by se dal využít užitečněji než jenom diskusí s inernetovou komunitou. Nestačí se spokojit pouze s tím, že si přemýšlím někde v obýváku a píšu o tom články, ale skrz jednání a osobní příklad bychom se měli snažit udělat změnu ve skutečnosti.

No máš určitě s části pravdu...
ADC*Assassin, 1.2.2006 15:30

No máš určitě s části pravdu. Souhlasím, že jen hloupé nadávání a kritizování například české politiky je hloupost, protože správná kritika, by měla obsahovat: Co je špatně (samozřejmě to podložit) a jak to napravit. Ale v čem bych se s tebou neshodl je to, že diskuze na svici je na nic. Není na nic! Dojde tady k výměně názorů a můžež zjistit dost nových věcí a dozvědět se názor jiných lidí což je velmi důležité. Potom si kritizoval, že pisatelé článků nemají v dané problematice vzdělání a jejich články jsou tím povrchní. Nejsou je to jen jejich názor. Tady nejde o to jak je nebo jak je daný problém viděn širokou veřejností. Tyto články mají ukázat, že existuje i jiný pohled na věc, než ten, který je nám předhazován.

Mno...
Saw, 1.2.2006 15:48

Trochu jinak: diskuse na Svíci pravděpodobně nevede k nějakému patrnému dopadu na diskutovanou problematiku. Ale od toho tu svíce neni. My nemáme ani právo (bohužel) do dané problematiky zasáhnout, ale můžeme šířit (pro nás) správné názory do svého okolí. Čím více lidí pochopí svět kolem sebe, tím větší šance na zlepšení dnešní nuzné situace. Uvědomnění si problému je první krok na cestě k jeho řešení...

povídání
Irenka, 1.2.2006 22:38

myslím, že povídání a diskuze o daném tématu sice daný problém nevyřeší, jako například petice či stížnost, ale muže posloužit jako například zjištovací dotazník před vytvořením tzv. dotazníku na míru, abych to objasnila, o něčem si v obýváku přemýšlíš, zrovna ses koukal na zprávy a něco tě tam hrozně naštvalo a napadlo tě, že by bylo dobré proti tomu sepsat petici, a pak tě taky napadne, že jsi třeba jediný, kdo si to myslí, no a ty mužeš napsat článek na svíci a zjistit, co si o tom myslí jiní lidé, to je samozřejmě trochu nadsazené, podle mě je přínosné o něčem i jen si popovídat, získat na něco názor toho druhého a třeba i zjistit, o čem vůbec lidé kolem nás přemýšlejí, a že to nic nevyřeší si taky nemyslím, někomu to muže zvednout trochu sebevědomí, když zjistí, že podobné problémy nemá sám, jiný může změnit přístup k některým lidem, urovnat si problémy uvnitř sebe a pak i vztahy okolo, zkrátka přemýšlení a diskutování, výměna názorů, má podle mě dobrý vliv na poznání sama sebe, okolí a muže i ovlivnit chování a podnítit nás k nějakým činům

Vcelku si myslím, že zdejší úvahy...
Aleš Janda, 2.2.2006 11:38

Vcelku si myslím, že zdejší úvahy nemají nic řešit, ale jen ujasňovat. Neříkám, že by např. nějaká petice proti něčemu neměla vzniknout, ale to není primárním cílem.

Já jsem například dřív nechápal věřící lidi. Opravdu ne. Považoval jsem je za takové malé blázny. Tak jsem o tom napsal článek.
Teď je sice pořád nechápu, ale „beru“ je mnohem víc. Spousta věcí v diskusi se mi ujasnila. Ne že by někdo řekl něco zásadního, ale celkově jsem na to dostal trochu zdravější pohled. A kdybych ten článek napsal dneska, nebude tak zaujatý. Protože vidím, že pro někoho to opravdu má smysl, a i ví proč, i když to třeba nedokáže vyjádřit.
Totéž kuřáci. A mnoho jiných názorů. Nevyřešilo se tím nic, ale změnil jsem trochu postoj. A asi nejen já.

Tomu ještě napomáhá fakt, že do diskusí mají tendenci přispívat jen ti, kteří s názorem nesouhlasí. Takže se vlastně setkám hlavně s opačným názorem. Ale to nevadí.

Tenhle web jsem zakládal proto, že mě napadala spousta věcí, které jsem nechápal, ale někteří lidé to očividně brali jinak. Očividně to nejsou žádní hlupáci, ale něco berou úplně jinak než já. Chtěl jsem tedy vědět proč, pochopit ty ostatní, vyslechnout si ty názory. A to se myslím - alespoň z mého pohledu - celkem povedlo...

Pokus o vysvětlení pro Ema
romantik, 2.2.2006 22:01

K tomu, aby mohl někdo protestovat, musí mít politickou nebo jinou moc. K tomu, aby někdo změnil „běh věcí veřejný“ alespoň ve své obci, musí mít totéž. A co zde lidé opatrně naznačí může sloužit těm, kdo moc mají, aby podle toho alespoň trochu konali. Jít k volbám je čin dubiózní a spíše reprezentativní, než účinný.

Jsem moc rád, že je možno takto...
Vladek, 3.2.2006 9:32

Jsem moc rád, že je možno takto diskutovat, nebo si vyměňovat názory. Pane Aleši děláte dobrou práci. Určitě to není marné. Vždyť můžeme jeden druhého obohatit a více si navzájem porozumět. Ale přiznám se, že také jsem dal zapravdu Emě, že se všechno nakonec ztratí někde v archivu. Možná bych dal námět k přemýšlení, jak to udělat aby to slovo „archiv“nevypůsobilo pocit, že už se jedná o něco ne tak čerstvého. O něco co už bylo a není tak důležité. Možná že se jedná jen o můj pocit. Jinak přeji aby „svíce.cz“ mohla být ještě dlouho k dispozici na internetu.
Vladek

Jsem rád, že můj příspěvek nezůstal...
Ema, 3.2.2006 13:15

Jsem rád, že můj příspěvek nezůstal nepochopen. Mým hlavním cílem bylo upozornit na to, abychom na tomto webu nezůstali ve své spokojenosti jen při sáhodlouhých diskusích, ale abychom se pokoušeli něco i udělat. Nemusí to být zrovna aktivní zapojení do politiky, to je přehnané, ale jednat v malém měřítku je v silách každého, kdo není ignorant.

Odp: Jsem rád, že můj příspěvek nezůstal...
Seten, 11.2.2006 17:04

Poviem to inak...
Kym sa niečo zle(hrozne) nestane, tak nikto o to ani nezakopne. Pripadne začne vadiť.
priklad:
WTC, Londyn, lekarne, VZP a pod. ...

Odp: Jsem rád, že můj příspěvek nezůstal...
Vladimír Kindl, 14.2.2006 9:11

Myslim, že asi jediná osobnost české politiky, která myslela a jednala v největšímsouladu byla Tomáš G.Masaryk.

U dnešního českého prezidenta mi naopak přijde, že rozpor mezi myšlením a jednáním je trošku větší...

Odp2: Jsem rád, že můj příspěvek nezůstal...
Seten, 14.2.2006 17:21

Politik si môže hovoriť čo chce, dôležite su jeho zname aj nezname činy. V Žiline je celoslovensky znamy politik (Slota), ktory natáral úplne blbosti, ale pritom na svoje mesto nedopusti a stara sa oň.

Je to výborný pojekt
Badula, 3.2.2006 15:00

Ano, tento web se mi také strašně líbí, a má velice hluboký smysl. Přeji tomuto webu hodně dobrých článků, uživatelů, a hlavně, aby vydržel co nejdéle. Howgh!

Ať svíce hoří věčným plamenem moudrosti:)
Vladimír Kindl, 14.2.2006 9:07

Se Svící jsem velmi spokojen, snažím si tady brousit své jazykové dovednosti a myšlení. Sympatické je, že tady může psát a diskutovat opravdu kdokoli, vložení článku už snad nemůže být jednodušší.

Přeju mnoho spokojených čtenárů a ještě více diskutérů.

Odp: Ať svíce hoří věčným plamenem moudrosti:)
Tomas, 21.2.2006 18:12

„snažím si tady brousit své jazykové dovednosti“

Promin, ale to si delas legraci? Nevsiml sis snad, kolik pravopisnych chyb v tom clanku je?

Tady to teda jeste neni tak hrozne, ale mrzi me, ze cestina takto upada, a to hlavne na Internetu. Zvlaste lide, kteri treba rikaji „ja bysem“ nebo „ja by jsem“ nebo „my by jsme“, me toci.

Souhlasim s clankem - i kdyz nezustava...
Tomas Telensky, 21.2.2006 18:36

Zmeny muze prosadit kazdy!

Souhlasim s clankem - i kdyz nezustava bez ironie, ze clanek pise i sam o sobe :-)

Ano, je potreba neco delat. Byt bojovnikem svetla. Donem Quijotem. Nerikat si, ze ja sam tezko neco zmenim. Kdo sakra meni svet? Prece lidi? A co jsem ja?

Nekdy se to zda tezke, ale zacit se da malickostmi:

- dusledne tridit odpad (i kdyz vim, ze skonci na skladce. Kdyz jsou prasata ostatni, neznamena to, ze musim byt prase i ja. A nekdo s tim zacit musi.)

- kupovat Fair Trade - nepodporovat obchodniky, kteri se chovaji neeticky. Kdyz je alternativa, pouziju ji, i kdyz je drazsi

- nevolit kurna stranu, ktera uz jednou zklamala! A to nemyslim jen v poslednich 4 letech, ale od revoluce. Me osobne zklamal cely parlament. Jak je videt, muze se do parlamentu dostat i strana, ktera zdanlive vypadala bez sance

- kupovat kurata/maso z ekologickych chovu. Vsichni nadavaji na hrozne podminky drubeze, ale kdo je ochoten dat dvojnasobek penez za kure, ktere bylo chovano ekologicky?
Malokdo! Nejsme tedy pokrytci? Pokrytci, kteri se cpou levnymi kuraty, misto aby svemu pupku dali 2x mene, ale o to kvalitnejsiho masa v etictejsi spolecnosti

- nadavame na ustup prirody a dalnice, ale kolik lidi si zbytecne vozi zadek kazdy den do prace, kdyz muze jet metrem/vlakem? Znam spoustu lidi, pro ktere je to zivotni styl a MHD je pro ne ponizeni.

a na zaver:
- proc vetsina Cechu preferuje levnost a konzum pred kvalitnim zivotem ve zdravem a prirodou obdarenem prostredi? (Jako napriklad ziji v Dansku. Nevadi jim, ze plati velke dane napr. na auta, jsou radi, ze maji cisty vzduch. I manazeri tam jezdi ve skodovkach.).

A tak dale a tak dale....

Takze odpoved na clanek zni - BYT ZASADOVY.

Proste kdyz neco hlasam, mam se to i snazit dodrzovat. Nekoukat, jestli to delaji ostatni a vymlouvat se, ale DELAT TO SAM. Pak se svet zacne menit. Myslim, ze to neni tak tezke. Svet uz se meni.

Odp: Souhlasim s clankem - i kdyz nezustava...
romantik, 21.2.2006 21:00

„Ekologický původ“ potravin je blamáž pro bohaté lidi z města, kteří tomu věří, aniž by tomu rozuměli. Nikdo není schopen dokázat, zda bylo zvíře, ovoce nebo brambory vyprodukovány „ekologicky“ a vysvětlit, co to vlastně znamená. Proč chcete nutit nezaměstnané, důchodce a bezdomovce, aby kupovali drahé a z ciziny dovezené tzv. „ekologické potraviny“? Proč nabádáte našince k tomu, aby třídili odpad, když se k nám z ciziny nelegálně dováží tisíce tun netříděného odpadu a rozhazuje se v naší přírodě? Tomu říkáte zásadovost?

Odp2: Souhlasim s clankem - i kdyz nezustava...
Tomas Telensky, 21.2.2006 22:40

A proc Vy nabadate lidi, aby odpad netridili, jen proto, ze nam sem nekdo odpad dovazi? Ma to byt opravdu uvazovani ve stylu „kdyz oni jsou prasata, ja budu taky“? Mame snad kvuli tomu vzdat svoje usili? To snad ne. Takhle bychom opravdu nikam nedosli.

To o blamazi s ekologickymi potravinami - jednak to svedci o vasi neznalosti, druhak nevim, proc si rikate romantik, vypadate jako naprosty skeptik. Samozrejme ze vsechno se da zneuzit, a mozna i zneuziva, ale proc hazite vse do jednoho pytle? Jsou oficialni oznaceni, napriklad BIO nebo EKO, ktera musi splnovat dane podminky. Pokud se tak nedeje, je to podvod na spotrebiteli.

A Vase poznamka o „z ciziny dovezene“ svedci o nedostatku informaci. V Cechach pusobi hodne ekologickych zemedelcu.

A jeste k cene - neni lepsi jist mene masa a pritom kvalitnejsiho a zdravejsiho? Krom toho to ma vliv i na nase zivotni prostredi.

Odp3: Souhlasim s clankem - i kdyz nezustava...
Tomas Telensky, 21.2.2006 22:58

Na http://www.kez.cz/1/zakladni/Klamani%20spotrebitele_tabulka.doc najdete dokonce seznam vyrobku a vyrobcu, kteri ekologickym oznacenim klamali spotrebitele!

Verte a bojujte a nepoddavejte se skepsi! Leckdy uz nekdo bojuje za Vas.

Dnes každý bojuje jen sám za sebe
romantik, 22.2.2006 17:48

Nevíte, jak moc je finančně nákladný každý rozbor potraviny potvrzující její kvalitu a jak je i jinak náročné dobrou kvalitu každé šarže uhlídat. Nevíte, že BIO nebo EKO hlavně znamená vyšší cenu a tím vyšší zisk pro výrobce. Nevíte, jakými různými způsoby a jak snadno je možné podmínky tzv. „eko-výroby“ porušit, změnit, a to často i bez vědomí výrobce. Také si asi neuvědomujete, že např. zaplísněný eko-produkt (chemicky neošetřený) může být pro zdraví více škodlivý, než nezaplísněný tzv. stříkaný. Ve všeobecné nedůslednosti v dodržování nějakých pravidel je opačná snaha jedince výstřední a k smíchu. A o té „nadměrné a nezdravé konzumaci masa“ také nemáte přesné informace. Dnes si mnoho lidí může dovolit dopřát si konzumaci malé porce masa jen 1x týdně.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.