Pro všechny přemýšlivé lidi

Komentáře k článku

4.3.2016 3:50

Senioři a čekání na nádražích

S postupující modernizací železniční sítě u nás dochází k rušení menších nádraží. Na středních jsou rušené čekárny pro cestující. Někde čekají cestující v halách kde je umístěno několik plechových výlisků, což mají být podle ČD lavičky na sezení. Na větších nádražích jsou i čekárny typu LOUNGE určené pro cestující pro vlaky vyšší kvality (zhruba řečeno). Tam cestující osobními vlaky nesmějí pod pokutou 500Kč. A teď k věci. Důstojný život seniorů podle ČD spočívá v tom, že seniory necháme sedět na plechových studených výliscích-když jsou volné, nebo si můžou v nádražní hale počkat ve stoje na svůj vlak. V ceně jízdenky osobního vlaku je i možnost nachlazení ze sezení na plechové hrůze připomínající posez na plechové lopatě anebo bolesti kloubů ze stání v hale. Na každém kroku jsou řeči o důstojném stáří, o seniorech jako o ohroženém druha atd. Realita na nádražích je bezohlednost a zhovadilost vůči seniorům. ČD reagují na připomínky k tomuto stavu velice nevrle a argumentují hlavně pokutami za neoprávněné použití čekáren.
Pokud se vrátím do minulosti, byly nádražní čekárny a vybavení nádraží na úrovni o 1000% vyšší.
Jásavé slogany o pohodě v Pendolinech atp. jsou anulované u nependoliňáků posezem na děrovaném studeném plechu nebo stáním v nádražní hale. Je možné si také sednout na zem, ale to nemají ochranky rády. Hlavní nádraží v Praze je děs a hrůza.

Smázul jsem si vlastní blbostí opravdu...
ivan, 14.3.2016 19:50

Smázul jsem si vlastní blbostí opravdu dlouhý příspěvek pamětníka který v mládí trávil ve vlacích hodiny každý den. Jezdil jsem až čtyřma vlakama denně z několika různých nádraží. Docela dobře si pamatuju na nádražní život včetně artibutů oné doby.

Prvorepubliková generace drážních zaměstnanců pod definitivou, kdysi považované partie se začla generačně měnit v socialistickou - ,, nejsou lidi".

Např. Masaryčka - N. střed mnohakabinové záchody plné raních očumovačů, zlodějíčci zavazadel, holičství s 12 křesly, pošta, úschovny, turistická jídelna se svíčkovou bez za 2kačky, sekaná svíčková se šesti 4,6 Kčs, masová svíčková 6,7 Kčs. restaurace II. cen. sk. noviny - tabák, Informace - skuteční vševědi, nákladová pokladna, prvorepubliková váha s tiskárnou a výdejem vážních štítků. Téměř všichni si myslely, že je to osobní váha a dokud se nevynulovala, tak byla schopna zvážit třeba deset lidí v postupném pořadí. Přitom to byla váha s výdejem vážních štítků pro nosiče zavazadel který byl placen podle krokoměru a nesené váhy. Jeden z nich, už sám pěkně starej pán s nejistým krokem si mě zavolal. ,,Hele mladej, tohleto nám nedělej, když jsem pomohl paní s kufrem. Od toho jsme tady my!
Některé jsem znal i podle jména.

Oddělení příslušníků VB, s vachzimmrou -prostě fízlárna, fotograf, čekárna pro matky s dětma, kuřárna s nepřetržitým promítáním filmů a neustálejma kontrolama jízdenek. Párky, pivo, limo, zmrzlina z pojízdných stánků na šlapacích tříkolkách rovnou do vlaku okýnkama.

Letos tomu bude celých osmdesát let (1936) co vyjela Slovenská strela vyrobena v Tatrovce a závodu kolejových vozidel ve Studénce. Její rychlost a čas na obyčejných tratích jinak užívaných k osobní a nákladní dopravě bez zvlášní úpravy tratě byl mezi Prahou a Bratislavou zvládnutý za 255 minut plně obsazena pasažerama. Až po mnoha úpravách tratí a ladění podvozku její čas překonalo Pendolino až někdy po roce 2000. Její rychlostní rekord odolával skoro 70 let. Vlastně nešlo o rekord o čenž svědčí tehdejší jízní řády. Dnes rezne Národní kulturně -technická památka pod otevřeným přístřeškem zapadaná sněhem sežraná rezí na hranici možnosti renovace.

Absolutní neschopnost Ministerstva kultury které uvolňuje peníze na pochybné projekty takřka komerčního charakteru ale nedokáže zachránit památku nejen výjimečnou, ale poslední a jediný kus svého druhu. Trapné.

Škoda, že jsem si odpoledne smáznul blbostí obsažný příspěvek o tom co jak kdy bylo.

Toto je jeho velmi zkrácená verze, ale už to není zdaleka to ono!

Iv. (pálím bez kontroly a přečtení, sám nevím co z toho bude.)

Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma...
ivana Kozárová, 14.3.2016 20:30

Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma lavicema,plně obsazený pracujícím lidem,trasa Hořice - Hradec Králové. Parní lokomotiva,samozřejmě. Pamatuju vůni těch vlaků- tak nějak po sazích. Chlapi hráli karty na aktovce. Já s dědou na peróně v Ostroměři,to jsme měli vejlet až do Sobčic a pak do Obory pěšky.Pamatuju,jak tehdy lidé spolu normálně komunikovali. Pamatuju neštěstí ve Stýblové a nasazení v hořické nemocnici,kde moje maminka pracovala v přijímací kanceláři.Pamatuju,jak vypadali chirurgové,když jim máma vařila kafe,uměla nejlepší kafe ve špitále.
Dnes máme ty plechové lopáty,to Vy,pane Alfons,nechcete sedět na lopátě? Co Vás to ve škole učili;-)Vy byste snad i tu babušku Jagušku chtěl zlikvidovat?!? Ostatně,i v nemocnici se jede na poslední štaci na plecháči,tak bychom si měli už pomalu zvykat,che che.....Jsou ty plecháče v souladu s nekrofilní dobou. Nádražní domky s hlídačema č.XX,romantické cestování vlakem s příjemnýma lidma ,- to,jak se zdá,je už minulostí. Jen z hlav nám to nikdo nevymaže.....A přece,ještě nedávno jsem jezdila do práce vlakem. Věřte,nevěřte,cesta z Vimperka do Volyně je dosud lemována nádražními domky a mašinfíra motorovýho vláčku na určitých místech pravidelně zastavuje a vylejzá z vlaku a odemyká domky a tam něco vytelefonovává,pravda,nezdrží se tam dlouho,ale přece....Máme 21.století i s těmito prapodivnými anachronismy. Aspoň se mu v práci nezapaří sedací oblast,jistým způsobem to celý pracovní proces zlidšťuje..... Možná,až bude hůř,bude teprve líp...

Odp: Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma...
Alfons, 15.3.2016 4:07

Fůra omáčky, ale kde si mají čekající cestující při čekání sednout zde nevidím. Doplnit omáčku o dřívější čekárny.:-)

Odp2: Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma...
ivan, 15.3.2016 9:07

Čekárny byly jenom na větších nádražích, Alfy. Na obyčejných zastákách pouze sedák bez opěradla na zabetované trubce někdy i dva nebo tři. To aby se tam nestahovaly závadové osoby práce se štítící. :-) Alfy.

Na větších nádražích byly čekárny, ale topilo se v nich ne jako kdysi za republiky v zimě trvale, ale jenom v největších mrazech. Všichni lidi stáli stejně kolem kamen aby pochytali trochu tepla, protože vymrzlé zdi a ledové židle k posezení příliš nelákaly.

Republika potřebovala ze všeho nejvíce uhlí a ocel abychom mohli vyvážet kotlovinu, armatury, silnostěnné roury - později i bezešvé a koleje po kterých frčely do devizové ciziny taky koleje,- plné vlaky kolejí. Jo, jo, devizy to byl takový poklad, že se hovořilo až o devizovém hospodářství.

Mám příslíbeno v někom vyvolávalo pocity příjemného šukacího večera s dobrou lahvinkou a prima baštou. V někom představu nudle u nosu, dva kabáty na sobě a dvě noci strávené s termostkou na rybářské stoliče před CKM , Juvenem, Turistou , či Čedokem. Když ti to dovolil závodní výbor podniku a uliční důvěrník nebo přímo jeho výbor. Prostě parta prima kluků a holek.

Nad Kladnem se jenom zářilo jak se tavilo a pálilo. Někdy se při neustálých snahách o rekordy nestačila tavba ani odstruskovat nebo se prostě spálila a tak jela celá tavba tvořit onu zvláštní záři která byla vidět až z Roztok asi 20 Km. Říci, že jsou rekordy kravinou, kdy na pár vyvolených pracoval skoro celý revír protože rekordmani měli ve všem absolutní přednost a nejlepší techniku bylo narušování pracovní morálky a zpochybňování úspěšnosti nastoupení nové cesty ke společným cílům socialismu.

I v nejlepší víře říci, že továrny a hutě potřebují dodávky pravidelně a spolehlivě a že rekordy nikdo nepotřebuje krom samotných rekordmanů bylo rozvracení státu a poškozování tužeb jeho lidu.

Pamatuješ na denní zprávy kdy si už v pět hodin ráno věděl, kolik natěžil kolektiv předáka Sakmara uhlí, nějakej ten rekord v překopu a kolik do tří do rána vytavili soudruzi v Ostravě a na Kladně tun oceli.

Masarykovo nádraží se pomalu měnilo ze zákaznického nádraží platících zákazníků v přepraviště pracujícího lidu. Zmizely řady laviček i s paní která chodila neustále dokola a otírala římsy, skla obchodů, lavičky, zábradlí, kliky, váhu a vůbec všechno o co by se cestující mohl umazat v době parních lokomotiv a haly občas plné kouře a sazí. Pomalu vše začalo upadat do takové divné šedi. Kouty s poházenýma papírkama, a takové šedivé špinavo. Zmizeli párkaři, kino, lavičky, pošta, nakonec i holičství a lidé posedávali povětšinou na vlastních kufrech nebo na bagážistických vozejkách ještěrkářů na novinách nebo jen tak postávali a popocházeli. Zmizeli i nosiči zavazadel, časem i úschovna zavazadel, oprava obuvi , noviny a občasná živá dechovka,- spíše dechový orchestr, fakt váleli. Gerschvin, Bedy Goodman, Gozzy, žádný cajdáky ale pořádná palba. Lidi pokřikovali co chtěj zahrát. Já miloval GG. - Gerschvin- Georgia.

Teď ti prozradím Alfe co měli lidi v těch aktovkách a diplomatkách. Protože se dalo sedět už jenom na špinavejch bagážních vozejkách tak podprdelníky, karty, namazanej chleba namočenou utěrku a pláštěnku která sloužila všeúčelově.

Ali, buď rád, že je tam vůbec něco na co se dá sednout, ach ta paměť. Stěžovat si na lavičku? Vem si pořádnej podprdelník a utěrku. Tenkrát věděli i malé děti jak se vybavit na cestování narvanejma špinavejma šichťákama bez vody a hajzlů plnejch natrhanejch novin a ......víme, Alfe.

Takovej starej a už si nepamatuje jak se vybavit na cestu vlakem.

Vlakem jsem nejel dobrých 30 let, vlastně ani nevím jestli bych si uměl vůbec koupit jízdenku. Ale některé věci mám zažraný hluboko do paměti.

( bez přečtení a oprav rovnou pálím, - nebo nebude chleba)

Odp2: Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma...
ivana Kozárová, 15.3.2016 10:27

V důchodcovském věkui se nedoporučuje sedět,protože se těžko vstává;-)Tak raději popocházet;-);-),když se Vám nelíbí ten plecháč:-). Ostatně,pohyb,to je život.

Odp3: Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma...
ivan, 16.3.2016 19:58

Plechová lavička je fakt kravina, v zimě přimrzat a v létě na sluníčku se plechy dokáží rozpálit až na sedmdesát stupňů. Obvzlášť při loňském létě kdy bylo až 37 C ve stínu.

Odp4: Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma...
ivana Kozárová, 17.3.2016 14:13

To je fakt. Kolikrát mi přimrzly prsty na kovové klice v zimě,když jsem je měla mokrý od vody v kýblu... A pamatuju dodneska,jak pálila nádrž na benzín,na které jsem seděla obkročmo v dětské sukýnce...Tátu to nějak nenapadlo,když mě takhle na mašině vozil a já ani nedutala,aby si to kvůli mýmu řvaní příště náhodou nerozmyslel:-)

Odp5: Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma...
ivan, 17.3.2016 16:03

Stará věc, motorkou se po sundání ze stojanu zakýve a benzin uvnitř ošplouchne plech nádrže. Zchlazení je okamžité. K čemu taková rada? Velký holky už na nádržích nejezděj.

Odp6: Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma...
ivana Kozárová, 17.3.2016 17:46

Tohle vědět tenkrát... Řekla bych tatínkovi : Zakejvej kejvačkou!:-) Sakra,ta obluda,na který to píšu,mi píše místo kejvačkou slovo kývačkou,snad to nakonec,než to odešlu,po mně ještě nestačí opravit! Děsný.Takhle nějak dnes reagujou letadla na pilota,když se jim zdá,že něco dělá blbě.....

Odp7: Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma...
ivan, 17.3.2016 21:11

Nejenom já jsem přesvědčenej, že mnoho havárií je způsobeno tím, že automatika prostě přeprala piloty.

Odp8: Pamatuju vlaky s tvrdejma dřevěnejma...
ivana Kozárová, 23.3.2016 18:15

Tento stav předjímal Exupéry,když nenáviděl složitá letadla...

Nu, pamatuju i docela slušné lavice na...
Vlastimil Čech, 15.3.2016 13:40

Nu, pamatuju i docela slušné lavice na zastávkách tramvaje. Dokonce jsem mluvil slidmi, kteří pamatovali, že na některých (víceméně mimoměstských) zastávkách tramvají se v uzavřené čekárně topilo.
Nu, asi nebyla taková hejna těch homelesáků. Ti by tam dneska bydleli. :-)

Odp: Nu, pamatuju i docela slušné lavice na...
ivan, 16.3.2016 19:39

To, co máte na mysli, pane Čechu, byly (jsou ?) nejspíš odpočívárny a zázemí - sprcha záchod, šatna a vařič pro střídače při dělených směnách řidičů. Městská doprava měla kvůli blbé pracovní době takový nedostatek řidičů, jak tramvají tak autobusů, že podniky nabíraly i ,, béčkaře s dvouletou praxí.

Kdysi měla spousta lidí dřív řidičák na osobák než auto a tak se stávalo, že chodili na výpomoc na So, Ne,- svátky, i řidiči kteří měli za ty dva roky naježděno to co jiný za týden. První tři dny s instruktorem DP. Pak ,, tady to máš a dělej co umíš! Cestující ani netušili, že je veze člověk v narvaném autobusu s dvoutýdenním nájezdem dva roky po autoškole.

Dělená směna byla třeba 4.30 výjezd z garáží do 7hod. pak 4 hodiny volna kdesi na druhém konci města a dojezdit šichu a linku předat střídačovi když bylo komu a mnohdy pozdě odpoledne doma.

Odp2: Nu, pamatuju i docela slušné lavice na...
Vlastimil Čech, 16.3.2016 20:15

Ne, ne, ne... myslím na mimoměstské zastávky tramvají v okolí Ostravy. Sám pamatuju, že tramvaje jezdily do Hlučína, Bohumína, Karviné, Kyjovic, Klimkovic. Teda dokonce do jiných okresů. Na těchto tratích jsou někde docela pěkné zděné čekárny. Údajně se v nich v zimě pro pohodlí cestujících topilo. To jsem ovšem už nezažil. Nejedná se o odpočívárny tramvajáků, nebo točvolantů na konečných stanicích. To je něco jiného.

Odp3: Nu, pamatuju i docela slušné lavice na...
Lip¤van, 30.3.2016 9:23

Očité svědectví z nádraží Praha - Braník, kde se v čekárně topilo uhlím v kamnech. Pravidelně se musel dostavit zaměstnanec, který z uzamčené místnosti přinesl uhlák, přiložil do kamen, vrátil uhlák do místnosti a odešel. Bezdomovci na kamnech vařili jídlo, neustále otevírali dvířka kvůli většímu tahu, díky čemuž uhlí ihned shořelo, sušili u kamen prádlo. Pokud u kamen zůstal uhlák, ukradli ho. Čas od času se dostavili empíci, bezdomovce z čekárny vyhodili a ti se po deseti minutách opět vrátili, plní agrese vůči železničnímu zaměstnanci, který podle nich empíky přivolal. Cožpak o to, řešení znám, ale lumpenkavárna by tvrdila, že jde o fašismus. :-(

Odp: Nu, pamatuju i docela slušné lavice na...
Lip¤van, 30.3.2016 8:17

Máte pravdu, pane Čechu. Dokonce nejde jen o tramvajové zastávky, ale také tramvaje samotné a mnoho dalších míst. Vzdali jsme se pohodlných čalouněných sedaček v prostředcích MHD, protože je svinili bezdomovci a jejich čištění bylo dražší. Na (některých) veřejných záchodcích byla nainstalována svítidla s modrým světlem, ve kterém feťáci neuvidí žílu. A tak by se dalo pokračovat. Kde je únosná hranice pro ústupky problémovým osobám? :-(

Odp2: Nu, pamatuju i docela slušné lavice na...
Alfons, 30.3.2016 8:58

Vzdali jsme se? Proč? Protože to přijímáme jako samozřejmost a jen nadáváme. Co jste udělali pro to aby byly pořádné sedačky? NIC !! Tak se nevzrušujte a nekuňkejte. Za vaši blbost, strach a pohodlnost platíte. Tak to máte se vším. Skučení na SVÍCI atp. sedačky nevyřeší. ;-):-(;-)

Odp2: Víra bude v modě.
Alfons, 18.3.2016 3:17

Současné problematika vytěsňování seniorů a těl.postižených z prostorů ČD určených pro čekající cestující byla ve všech příspěvcích dobře pochopená, brilantně zpracovaná bez odbíhání od tématu a všichni se vyjadřují jednoznačně, že dnešní stav výše uvedených prostor je alarmující. :-) Vidět, že si lidé stále rozumí.

No na příklad v Č. Budějovicích na...
Neuvedeno, 2.4.2016 22:43

No na příklad v Č. Budějovicích na Lanovce /ulice/osadilo město lavičky se sedačkami z ocele. Předchozí byly zničeny atd. No jenže lavičky jsou na nic. Dají se využít jen v teplém počasí, jinak ne. To už tedy ty drahé lavičky na ulice dávat nemusely vůbec. V létě se dá sednout i na trávu, či obrubník. To platí i o nových lavičkách s plechovými sedačkami na nádražích.Jenže bezdomoci si přinesou papundekl a vyspí se na nich v pohodě. Takže ty plechy vadí hlavně lidem, kteří cestují a mají i tak plné ruce potřebných zavazadel, než aby tahaly ještě něco pod zadek na lavičky.
Před týdnem jsem byl v Praze na nádraží v Holešovicích. Také tam byly plechové lavičky. Tak jsem si tam sednul na odkládací stůl, takový starý a robusní a na lavičky jsem dal zavazadla.
Vlak nejel i když byl v jízdním řádu. Tak jsme tam čekali hodinu na další.
Jak nás bylo víc, tak nám to uteklo docela dobře. No v Praze jsme si to užili. Byli jsme v Břevnovském klášteru v kostele. Krásný, žádný takový nazlacený od zhora dolu. Dynamické baroko. Těměř jako kostel svatého Mikuláše na Malé straně v Praze ovšem nevím, jestli ho dnes už nepozlatili. Skoro bych řekl, že to stavěl stejný stavitel. Jenže tu druhou věž, kterou si na Malé straně prosadili konšelé ta tam nebyla. Prostě klenot.
Na Staromáku jsem si prohlédl nádherná a drahá velikonoční vajíčka, skoty v sukních, lavičku ze starých kol řebřiňáku, břízu obalenou velkými velikonočními vajíčky a poslechl jsem si sbor zpívající velikonoční písně.
Pak jsem byli ještě na Matějské pouti a v Mořském světě. Mají tam nádherné živé korály, které kvetou jako květy a stále se chvějí. Velkého rejnoka a dokonce i žraloka. Dokonce tam byl i potápěč, který krmil ryby. Zato ta cena za vstupné byla značná i pro důchodce. Na Matějské pouti toho moc v provozu nebylo, nebyl ten správný den. No viděli jsem co tam všechno mají a mohu říci, že se ze všech těch zařízení musí udělat zákazníkovi brzo špatně. Takže jsem byl rád, že tam byly i takové normální legrácky jako autíčka či strašidelné domy. No mě vzal vnuk na autíčka. On řídil, když ho vozím do školy, tak jsme si to museli vyměnit.

Přání k svátku
ivan, 4.4.2016 3:44

Ivaně 4.4

Slabikář pro první třídy.

Ivane, Ivánku, otevři čítanku, Ivano, Ivanko ukaž nám písmenko I.

Nohama na zemi, nad hlavou modro a hlavu ve hvězdách přejí Svícaři.

Za všechny Ivan. Kytičku.

Nikým nepověřen.

Odp: Přání k svátku
ivana Kozárová, 5.4.2016 12:15

Děkuji:-)Svátek tuto dobu měla tehdy také Maďarská lidová republika. A vlastně všichni Ivani a Ivany jsou Janové a Jany. Nejlepší je mít svátek každej den,já ho mám vždycky,když mě nic nebolí,ale to je nás tady asi většina! Kvetou fialky,roste valem devětsil,raketově startujou strakapoudi a předstihujou se,kdo budeb na větvi první.Krávy se válejí na pastvině a protahujou se jako kočky. Jak mají ty zabahněné nohy,navzájem si pomáhají,aby se bahna zbavily,drbou se o pahýly stromů a divže nepředou. Telátko,co se narodilo,když sněžilo a ve sněhu chvílema i polehávalo,- už vyrostlo a přijde za dráty zvědavě omrknout psa,co neštěká a chodí po předních tlapkách.Nemám moc ráda jaro,radši tu zimu,ale kvůli telátku ať to jaro funguje,jak má... Zdravím do dáli,do Vašeho banánového kraje,kde už určitě kvetou blatouchy a lítaj mouchy;-)

Odp2: Přání k svátku
ivan, 5.4.2016 23:32

V neděli (sobota?) krátce pršelo, pak sněžilo, zase pršelo. Pondělí ráno - 3.8 C. Ale odpoledne bylo asi 14 -16 stupňů. Kvete akorát Zlatý déšť a Špendlíky, Sněženky, jinak nic. Ale co je docela příjemné, že práci řvou už od noci před rozedněním. Dneska odpoledne jsem se dočkal i první letošní mouchy, zatímco včely lítaly už v únoru a na vánoce komáři. PaK zase zmizeli. Dneska máme ve 23h. ještě 16 C. Pozítří by mohlo třeba sněžit. Jaro, léto, zima, vše během jednoho dne. Škoda, že nepadá listí, mohli bychom to mít komplet. Ještě nedávno Berouně jaro, klidno, sucho, rozkvetlo a vyjedu k nám do kopců asi 11Km a zbytky sněhu a ledový vítr který tu bydlí snad napořád.

Odp3: Přání k svátku
ivana Kozárová, 6.4.2016 13:18

No to jsou teda věci. Ledový vítr? Tady ani náhodou,už dlouho ne,takový fén,vlažný. A dnes dusno a poprchává.16 st. ve stínu na severní straně náměstí,na té straně,kde nejpozději roztaje sníh a led.Poštolky ve věži dovádějí,z vany na zahradě jsem ráno vylovila ještě živou včelku.Druhou letos v pořadí. A padající listí by tu bylo! Na platanech visí dosud loňské listí a ve větru šustí a svistí. Ten strom sem nějak nepatří,ale odborníci se rozhodli,že místo akátů zde na náměstí budeme mít platany. Taky na vývěsním štítu hospody je pivo Platan,tedy vše v souladu. Vypěstovala jsem za oknem na jižní stranu ze semínek pár dýní a nevím nevím,jak ji budu přesazovat ven po Zmrzlících,už teď je slušně zelená,listy jak slunečníky. Nedočkavost se nemusí vyplatit.Mraky plujou neuvěřitelnou rychlostí směrem na východ. Uvidíme,co přinesou.

Odp4: Přání k svátku
ivan, 7.4.2016 23:23

Buďte rádi za ten platan, z akátu neustále něco padá nehledě na jeho vzhled. Je to taková křovina na kmeni.

Vimperk je v 700 m n/m ale údolně chráněný, já bydlím ve 400 m což je rozdíl rovných 300 metrů který odpovídá teplotnímu gradientu 2 stupně při rovnocenných podmínkách.

U vás 14 stupňů u nás 16. C, ale vliv větru pouhé 4m/s krade pocit tepelné pohody.

Při teplotách, kdy je za bezvětří celkem příjemných 7 stupňů při obvyklých 8 m/s je člověk při půlhodinovém pobytu venku celkem na kost.

Při mínus 2 stupních a klidném dni je daleko příjeměj.

Ony ty dva stupně teplotního gradientu zdaleka nenahraděj tepelný úbytek způsobený větrem který je tu od začátku podzimu až skoro do léta běžným jevem. Ve městech je stabilnější klima než na otevřených rovinách.

Odp5: Přání k svátku
ivana Kozárová, 9.4.2016 23:28

A leje a prší,vody je třeba.Ochladilo se. Koník mokne a má kapky na řasách. Krávy se už popásají,koník raději seno. Buky se lesknou a dole jsou obrostlé mechem.Jako dračí nohy s pařátama zarytýma do spadaného listí. Je to docela nepohoda,ale jen pro ty špatně oblečené lidi. Ale jeden má i tak zmrzlej nos. Volyňka nabrala drobek vody,bude ji potřebovat. Brzy budou drobné lístky na břízkách,každej rok si říkám,že si z lístků uvařím čaj a pak je mi to líto trhat a neuvařím nic. Taky zapomenu nůžky na šípkové větvičky a zas nebude čaj pro povzbuzení paměti :-) - na co taky,kdo si má všechno pamatovat...Ptáci lítají jako pominutý a les je jich plný,kde nelítají,tam se míhají a poskakují a jsou v pohotovosti.Pohvizduju taky,jak to jde a někdy mi připadá,že mě překřikujou:-) Brzy vylezou hadi a štíři,už se těším na svoji známou užovku v černém rybízu a zmije v kameništi a slepejše na kamenné zídce.Mají svá oblíbená místa a jedinej,kdo je tam čas od času vyruší,je kočka od sousedů.Ty moje už spí spánkem nepřespaným pod kameništěm :-( Pozdrav do dáli!

Odp6: Přání k svátku
Alfons, 10.4.2016 13:22

A za takového počasí čekají i senioři na zastávkách ČD kde zrušili čekárny. Čekání samozřejmě ve stoje. Senioři se utužují a prodlužují si život. Důstojné stáří seniorům zajistil Havel a jeho parta. :-( Rakovina prorůstá státem a společností ve všech aspektech.

Odp7: Přání k svátku
ivana Kozárová, 10.4.2016 17:26

Aby neprorůstala... tuším,že je to jediný zaručený růst ve společnosti;-(

Odp5: Přání k svátku
Alfons, 10.4.2016 13:24

A jak společenská pohoda? Také kam šlápnu-tam do H....?

Odp6: Přání k svátku
ivana Kozárová, 10.4.2016 17:28

Exkrementy při vší hnusotě alepoň zetlejí a něco pohnojí.Horší jsou splašky ducha,co se nedají uklidit a nejsou k ničemu dobré :-)

Odp7: Přání k svátku
ivan, 11.4.2016 7:10

Alfy je kyseláč.

Odp8: Přání k svátku
Alfons, 11.4.2016 13:15

Tak se mně nějak tema „Senioři a čekání na nádražích“ ztrácí v rakovinných metastázích Svíce.;-)

Odp9: Přání k svátku
ivan, 11.4.2016 14:38

Nemůže mít nikdo všechno, protože by to nedokázal nikdo uplatit.

Je nutné aby jezdily vlaky 160 Km. ?

Mně by stačilo 130-40 kdyby jezdily včas. Rozdíl v ceně by tvořil takovou úsporu na železničním svršku, že by byly i ty čekárny a ještě by hodně zbylo.

Problém je vandalismus. kdo by to všechno dokázal udržovat? Kolik jsi ochotný si připlatit k jízdence abys měl všechno špígl-nígl ?

Indián se hřeje u malého ohníčku, zatímco běloch se zahřejvá taháním klád na velkej.

Odp10: Přání k svátku
iva, 11.4.2016 15:11

Kdysi u každého přejezdu bylo hradlo s obsluhou, dnes nejsou ani u těch bez závor. Kolik už bylo mrtvých a stačilo aby někdo včas zareagoval. Nějaké budovy s čekárnou...Paměntam jak jsem jela s dědou do Przemysla a nejmín hodinu jsem bloumali po nádraží. Děda razil heslo : raději o hodinu dřív, než o minutu později:-)))
Ty čekárny stejně vypadají dost zoufale, bezdomovci a tp. ve větších městech nevím o tom, že by to bylo masivně zrušeno.

Odp11: Přání k svátku
ivana Kozárová, 11.4.2016 16:00

Mně se taky líbily všechny ty strážní domky podél železnice,jak tam bylo pověšený prádlo a děti si tam hrály a nelezly pod vlak. Koleje... zázrak! Co jsme se po kolejích nalezli a udržovali rovnováhu a koukali,jak se v dálce sbíhají ... A dávali ucho na koleje,když jel vlak. A zpívali Život je pro mě vobnošená vesta a bylo nám deset - dvanáct- čtrnáct?Zajímavé,tehdy bezdomovci nikoho neprudili - ne že by nebyli,byli i bezdomovky,ale vždycky se to nějak v rámci obce vyřešilo. Třeba stará paní Komárková. Měla ochrnuté nohy a žila ve druhém patře se synem alkoholikem. Bylo mu tak čtyřicet,nádherně hrál na housle,ale ten chlast.... Oběsil se,žádná ho nechtěla s jeho návyky a hlavně s jeho nemocnou maminkou. Bezbariérové bydlení ,bez výtahu,bez tekoucí vody,někde nahoře v podkroví stařičkého secesního činžáku... Co byly naplat kazetové dveře v bytech,když nikde netekla voda a muselo se k pumpě na dvorku... Ach,ta paměť protivná,vidím to,jako by to bylo včera. Žádná charita,jen my,děti,s kýblema pro vodu. A ty exkrementy prostě lila z nočníku z okna,lidi dělali,že to neviděj,aby se nemuseli po Komárkově sebevraždě angažovat.....Zato na nádražíčkách i v té nejzapadlejší vísce byly dřevěné lavičky na slunečné straně. Taky tam byl švec a ve větší obci i zubař.A Smíšené zboží v přízemním krámku. Mlíko v konvi a máslo v papíru,co se krájelo nožem.Nože rezatěly a brousily se brouskem značky KARBORUNDUM,což znělo podobně jako ABRAKADABRA :-)

Odp12: Přání k svátku
ivan, 11.4.2016 20:29

Karborundum je sloučenina křemíku a uhlíku karbidizací. Je tak vyrobitelný i korund na stupnici tvrdosti 9,5. Diamant - uhlík má 10. pro srovnání.

ABRAKADABRA. KARBORUNDUM.

Odp13: Přání k svátku
ivana Kozárová, 12.4.2016 13:32

Karbidizace bude asi bouřlivej proces- s ohledem na hlášku,že Kape na karbid,to jsme měli v laboratorkách jako výstrahu,vybavuje se mi...

Odp14: Přání k svátku
Vlastimil Čech, 13.4.2016 6:58

:-):-):-):-):-)
opravdu jste emeritní učitelka?
:-):-):-):-):-)
Vtipkovat opravdu umíte!!
... ale nic ve zlém... prostě jste chemii zapomenula dokonale...
Zasmál jsem se po ránu!

Odp15: Přání k svátku
ivana Kozárová, 14.4.2016 16:31

Je to i pro mě k neuvěření:-)Ale jestli jste se zasmál,splnilo to účel,úsměv léčí a je lepší se smát,než mudrovat:-)

Odp14: Přání k svátku
ivan, 14.4.2016 9:51

No, ale Ivana říká, že ,, s ohledem na hlášku„ ...!

Faktem ale je, že se používala v jiných souvislostech než jako bezpečnostní varování před acetylenem. (Ale to je karbid vápníku)

Dneska si to neumí nikdo ani představit, ale faktem je, že kdysi se se zubama na vesnicích chodilo za kovářem. Dříve byla zubařina takové lepší řemeslo, které medicína spíše adoptovala, než aby bylo od jejího její součástí.

V Roztokách v naší ulici byl už dost starý pan Řepka který měl na vrátkách a vchodu do domu smaltovanou ceduli .

,,Zkoušený Dentista a chiropraktik “

Litinové křeslo na kolečkách vždy natočil proti oknu podle sluníčka a přitáhl si litinovou židli s obšívkou jako sedákem která byla stejného střihu jako jeho šlapací vrtačka s řemínkovejma převodama které občas nakalafunoval. Orubák ve vrtačce chladil ve sklenici vody.

Celá souprava podle vzhledu byla tak z dob Vojty Náprstka a výrobkem nějaké firmy na šicí stroje. Jako starožitný unikát vypadala už před šedesáti rokama.

Další už el.vrtačka byla ve škole, ale taky na ramínkový převod poháněný řemínkama už se zrcadlovým osvětlením kde se v parabole střídaly zrcadové čiré a fialové pruhy.

Dále zdravotní středisko - Dentista Půlpán.

Ve spodních Roztokách v Kroupce měl atelier a ordinaci Dentista a fotograf Fimman, ale nikdy jsem tam nebyl stejně jako v Tichém Údolí vedle Maxmiliánky kde bylo něco podobného + ošetřovna. Později z toho udělali pečovatelský dům.

V té době byly Roztoky městysem a měly pět křesel různé funkčnosti a stáří.

Fakt je, že to nebylo v každé vesnici, ale nedlouho po válce se používalo všechno co bylo k mání.

Jako kluk jsem rád poslouchal dědky na lavičkách v parku když vzpomínali co všechno bylo a už není. Kolik hospod, pekáren, fotogragů, kovářů, mandlů, řezníků, prýmkaři, pohřebáci s koňma s vojenskýma knížkama.

Vlastně skoro všichni dělali něco a na malé městečko bylo bylo asi pět úředníků a dva policajti.

Dneska reálnou práci vykonává sto lidí a tři stovky je řídí a další stovka radilům radí co a jak se u čeho tvářit a co mají mít na sobě. Prostě to začíná koučinken poradců rádců mluvčích řídících něčeho co nikdo nepotřebuje.

V republice prý chybí desetitisíce lidí co něco uměj na které už čeká naprosto připravený řídící a vyškolený řídící aparát. Pak se to prý rozjede (říkal Forejt)

Umím si představit situaci ochrnuté paní bez prostředků bez možnosti si pomoci sama s důchodem 240,- Kčs.

Bezbarierovost je když máte na hajzlíku 80ky dveře místo 60átek, vykopete odevšad prahy a uspořádáte nábytek tak aby byl celý prostor průjezdý s max. dosažitelností potřebného. Beznohou ženskou mám doma, něco bych o tom věděl i zažil na vlastní kůži. Alkoholismus syna docela chápu. Prostě dva prosraný životy.

Bezdomovcem jste pokud nemáte vlastní bydlení nebo dekretovaný byt se smlouvou. V době o které píše Ivana neexistovali bezdomovci. Buď to byli třídní nepřátelé kteří si nezasluhovali nic jiného než sklepy nebo půdy, protože dědeček byl zlatník nebo statkář. Nebo to byli lidé poctivé práce se štítící ve druhých nápravných zařízeních, v lepších případech psychiatrických léčebnách. Mnohdy směsice všeho, ale divme se tomu, že občas někomu skočilo v hlavě.

Dezdomovcem můžete být klidně i ve druhém patře pokud nemáte dekretované bydlení ale je vám poskytnuto tzv. přístřeší.

Nedělám advokáta Ivaně, ale klidně to tak může být. V životě někdy zapadaj věci do sebe jako dvě šišatá ozubená kola. Někdy s náma zametou úplné nahodilosti.

Někdy stačí když na stejnou věc koukáte z jiného okna a vidíte ji úplně jinak.

Iv.

Pálím bez přečtení, mažu na (zasr.) technickou s autem.

Odp15: Přání k svátku
ivan, 14.4.2016 12:49

Koukám, že jsem to zasekl do špatného okna, ale pan Vlasta jistě ví, že to je hlavně jemu.

Odp16: Přání k svátku
ivana Kozárová, 14.4.2016 16:26

Mluvíte mi z duše,Ivane.Ta vrtačka na šlapání tam byla,vyprávěla mi o ní moje maminka. Já zase zažila tu elektrickou jak se rozpaloval zub,když se vrtalo a bylo to cejtit rohovinou.Vždycky jsem pozorovala to lanko a snažila se chovat statečně a představovala jsem si indiána u mučednického kůlu,že on n i k d y nekřičí :-A dentisty jsem znala taky. Pana Ledna,Munzara a Eisenreicha.Od toho posledního mám dodnes zachráněnou stoličku,je to vlastně taková obrovská plomba ve střepině zubu a vydržela už 35 let. Obdivoval ji naposled jeden mladý stomatolog .co se k nám přistěhoval od Uralu.Pravil,že dnešní materiály zdaleka nejsou tak dobré,jako byly tenkrát...Čas od času vzpomenu s vděčností na všechny zubní lékaře,jak mi zachránili moje zuby,a na rodiče,že mě naučili se o zuby starat.Je to taková výhra v loterii,dobré zuby od přírody. A když ta genetika není zrovna dobrá,musí se to vynahradit alespoň péčí.Je zvláštní,že dnes,v době technicky tak zdatné,se mnozí rodiče o zuby svých dětí příliš nestarají- Je to velká škoda.

Odp17: Přání k svátku
ivan, 15.4.2016 21:46

Pan doktor asi neví, Ivano, že amalgámy jsou stejné dneska jako kdysi a nic se na nich nemění. Prostě to jsou slitiny Hg - rtuti nebo gália a jiného kovu, povětšinou stříbra, zlata, zinku nebo sodíku.

Zubařina používá stříbro v ustálených poměrech, skoro 200 let, takže plomba před sto lety je stejná jako ta dnešní. Nemůže být lepší nebo horší protože stříbro zůstává stříbrem a rtuť rtutí. Oboje jsou prvky a nedá se na nich nic změnit. Jedině co je možné, že se dá udělat dobrá nebo blbá práce.

Před lety se mi uštípnul kus předního zubu a JIrka Burka /vyhlášenej zubař/ mě ho opravil Evikronem a vytvrdil ÚVečkem. (ÚV lampa)

Kdysi mě požádal o malou vyhlídku letadlem, s tím, že ještě nikdy neletěl ve sportovním letadle tak aby bylo skutečně něco vidět. Tak jsem ho vzal na skoro celodenní výlet, s tím, že jsme si v Rokycanech přistáli na oběd a pak jsem to vzal na Berounku pod Plzní a prolítli celým jejím údolím přes Týřov na Křivoklát, Klíčavskou přehradu , Zbečno, Beroun , Koněprusské lomy, (LKR ! ;-) Alkazar, Karlštejn, lomy Malé a Velké Ameriky a domovské vnitrostátní letiště Bubovice. Nádherné počasí, nádherná krajina Berounky a Č.Krasu.

Jirkova záliba je v natáčení filmů - dokumentů, které si sám stříhá, titulkuje i komentuje na úrovni profi třídy. Umí!

Ještě dneska o tom básní a já mám péči jako v peřinkách, ale ostatní taky, prostě to má v ruce.

Odp18: Přání k svátku
ivana Kozárová, 16.4.2016 15:27

Oba jste byli odměněni za to,co umíte. Výsledkem jsou oboustranné krásné zážitky a spokojenost. Je to nádhera,prostor a nadhled,to když člověku chybí uvnitř,tak onemocní. S tím amalgamem mi to říkalo více zubařů,nejen ten z Uralu. Amalgam se možná nemění,ale složení plomb ano,to jsem zažila na vlastní kůži,když se mi kus staré plomby ulomilo a já hned šla na opravu zubu a nebylo možné vydržet to,co nastalo. Mezi těmi dvěma materiály vzniklo el. napětí ,nešlo ani skousnout,lítaly mi ruce,nohy .. Paní doktorka kroutila hlavou a říkala,že to zná jen z literatury. Musela mi to znovu vyvrtat a dala tam pryskyřici. Vysvětlila mi to rozdíolem ve složení starých a nových plomb. Tak jak to teda je?Co na to Jirka Burka? Nade mnou nad náměstím - vidím to z okna - se prohánějí poštolky. Nádherná svoboda!Lítají pro radost,je to znát z jejich křiku!

Pozn.: komentáře se dále nevětví.
Odp12: Přání k svátku
Vlastimil Čech, 13.4.2016 7:07

byli i bezdomovky,ale vždycky se to nějak v rámci obce vyřešilo. Třeba stará paní Komárková.Měla ochrnuté nohy a žila ve druhém patře...
Takže ta bezdomovkyně měla domov v 2.patře :-) a navíc tam měla ta bezdomovkyně bezbariérové bydlení???
Proboha, paní Kozárová, jak jste to myslela?
A zubař v nejzapadlejší vísce????

Odp13: Přání k svátku
ivana Kozárová, 14.4.2016 16:05

Myslela jsem to tak,jak jsem to napsala.... Ten důchod měla paní Komárková 190,-a pod most ji nedali proto,že tam by byla moc vidět,kdežto v podkroví byla pěkně schovaná s ohledem na svoji nepohyblivost....Ostatně,obec spoléhala drobek i na sestry Boromejky,které - tedy,vím o jedné jediné,tam čas od času zašly a poklidily,my děti jsme tahaly jen tu vodu a uhejbaly,když nás chtěla ta dobrá žena pohladit... Dneska to vidím očima blížící se můry staroby a vidím to jako bezdomovectví.

Odp14: Přání k svátku
ivana Kozárová, 14.4.2016 16:12

bezbariérové jsem pravda,zapomněla dát do uvozovek,- už tím,že tam nebyl výtah je to jasné. Ale blbě napsané,pravda.Zato jsem zapomněla napsat,že pod dotyčným oknem úplně dole vedly schody do sklepa a ty byly porostlý zeleným sliznatým mechem a v tom slizu,stínu a mechu žily-byly- ropuchy,hnědé,strupovité,s nádhernejma prstíčkama. Kluci po nich házeli kameny,ale já věřila,že každá ropucha má v hlavě diamant- to je z Andersenovy pohádky - a tak jsem se ropuch zastávala a když bylo třeba,šla se prát.Nebyly to špatný časy,když se to tak vezme.

Odp15: Přání k svátku
ivan, 14.4.2016 22:42

Sice dvě různá prostředí, ale nějak mě tu dobu připomínají dva povedené filmy, Skřivánci na niti a Obecná škola, ta hlavně.

Odp16: Přání k svátku
ivana Kozárová, 14.4.2016 23:18

souhlas,- a k tomu máme vlastní filmy ve své hlavě navíc...

Odp17: Přání k svátku
ivan, 14.4.2016 23:37

Celé regály filmů, jen je spustit.

Ale co jsem měl včera k obědu ? To nedám !

Odp18: Přání k svátku
Alfons, 15.4.2016 3:49

U blbejch na dvorku.;-)

Pozn.: komentáře se dále nevětví.
Odp19: Přání k svátku
ivan, 15.4.2016 6:44

Obsažné a přínosné.

Odp18: Přání k svátku
ivana Kozárová, 15.4.2016 19:07

Přesně můj případ!:-)

Pozn.: komentáře se dále nevětví.
Odp10: Přání k svátku
Vlastimil Čech, 11.4.2016 16:42

S tou rychlostí máte samozřejmě pravdu. Navíc v našich podmínkách vlak tou nejvyšší rychlostí jede vždy jen pár minut, mezi stanicemi. A těch pár minut, kdy fičí třeba 140 Km/hod jízdní časy nezkrátí. Vyprávěl mi kdysi fanda do železnic: Doba cestování mezi žel. stanicemi Ostrava-střed a Nový Jičín, je stejná už 60 let. Akorát jízdné je ukrutně vyšší.
--------------
Jenom mi není jasné, proč by si měl někdo připlácet?
Zaprvé nepřiplácí si, ale připlácel by jim!
--------------
Doba cestování se nezměnila, jízdné stouplo tak, že to u pokladny vypadá, že člověk si nechce koupit jízdenku, ale rovnou celý vlak. No, a toho obyčejného pohodlí, jako jsou třeba vytápěné čekárny s pohodlnými dřevěnými lavičkami, úschovny zavazadel a jiné, kdysi obvyklé služby zcela zmizely. Proč by měl těm zmetkům někdo něco připlácet?
I když: ten obyčejný ajznboňák za to nemůže. Do kytek dráha šla hlavně až po plyšáku. Ti drážní magořeži koupí raději za dlouhé peníze nějaká pendolína a různé jiné nesmysly, než by nechali uklidit na nádražích záchody. O ano, to je už jiná firma, to není totéž... to je drážní cesta!
Vlastíku, nerozčiluj se!
A bezdomovci? Kolik jich vyrobil ten Zrzavý skřet? Kradousek? Benda a židoameričan? A vůbec celá ta všivá banda!
Vlastíku, nerozčiluj se!
A mimochodem, zaslechnul jsem, že všechny nádražní budovy chce koupit Vítek. Majitel CPI

Odp11: Přání k svátku
Alfons, 11.4.2016 17:33

...všechny nádražní budovy chce koupit Vítek. Majitel CPI...co s tím hodlá jeho blahorodí udělat? Všechna nádraží zbourat a místo toho postavit něco, kde by šly z cestujících vytáhnout peníze. Vítek určitě myslí tržně. Cestující se budou radovat. Nádraží a pozemek budou soukromé a kdo se chce dostat do vlaku zaplatí za průchod přes zastávku-nádraží aby se dostal k vlaku.

Odp11: Přání k svátku
ivan, 11.4.2016 20:14

Slovenská strela 1936 Praha -Bratislava 420 min.

Pendolino 2113 Praha -Bratislava 408 minut.

Za celých 76- 78 let (2016) je Pendolino o celých dvanáct minut rychlejší. Zázrak.

Odp12: Přání k svátku
ivana Kozárová, 12.4.2016 13:34
Odp12: Přání k svátku
Vlastimil Čech, 20.4.2016 21:53

Bylo by zajímavé zjistit, na kolik korunek těch těch 12 minut přišlo.Tedy cena vlaku Pendolína oproti ceně vlaku Slovenské strely. A rozdíl rozpočítat na minuty... Kolik stála minuta úspory?
A klidně nechť páni magořižeži Českých drah to přepočítají i na minuty na hlavu cestujících.... a nechť nezapomenou vzít v úvahu, že Slovenskou strelu sestrojila kopřivnická Tatra, kdežto Prdolíno nějací Taliáni kdovíkde....A započítajtě, vy Kalouskové, i těch 80 roků technického pokroku... cenu jízdenky vzhledem k obyčejnému (střednímu!) platu cestujícího občana...

Odp13: Přání k svátku
ivan, 21.4.2016 0:45

Hlavní podíl na nákladech není samotný vlak a jeho cena, ale budování ,, Vysokorychlostních tratí." Proč ty úvozovky a přívlastek vysokorychlostní ? Protože dříve by nikoho ani nenapadlo, že by mohly nebo měly být hrbaté a křivé se špatným odklonem. Prostě je postavili na první dobrou. O tom, že stavěj vysokorychlostní koridor neměli ani tušení.

Odp14: Přání k svátku
Vlastimil Čech, 21.4.2016 7:17

Úplně souhlasím. Což ovšem znamená, že ta šíleně drahá Pendolína nejsou tím, co určuje rychlost (tedy pomalost) dopravy. Tím určujícím prvkem rychlosti (-pomalosti) jsou obyčejné koleje. Tedy to, jak dobře jsou udělané a udržované.
Prostě klasicky: raději ti manageři utratí majland na nějaké piškuntálie (tedy například Pendolína), než by nechali řádně-pořádně-důkladně opravit samotné koleje. Pořád to samé: místo opravdu dobrých osvědčených věcí si nakoupí nějakou lesklou, načinčanou předraženou hračku. Tak jak jsme to tu už psali. Obyčejné, ale pevné, čisté a natřené lavičky v nezamčené uklizené a vytápěné čekárně. Uklizené a funkční záchody. Suchý a rovný peron. Žádná zpoždění. Ale to ne, to jim není dost nóbl.
A když už jsme u toho starouškovského sezení ve vlaku a na nádražích: Nejraději mám ty dřevěné z úzkých prkének tvarované lavičky. na těch se dobře sedí, nelepí se na tělo jako ty plastikové, nebo dokonce koženkové. V plyšových křesílkách první třídy se prý držely blechy a nedělala ta křesílka dojem čistoty. Jo, vytrhat plevel mezi kolejemi, natřít karbolínem pražce a kolomazí výhybky, dodržovat jízdní řád, to ne. Ale utrácet za chromové ptákoviny, to jo. Však co, cestující a přepravci to zaplatí.

Odp15: Přání k svátku
Lip¤van, 21.4.2016 8:25

Tehdy se zvažovaly tři varianty: První byla úprava páteřních tratí na (až) 160 km/h s využitím upravených českých souprav pro maximální rychlost právě oněch 160. Čili varianta levná. Druhou možností byla přestavba tratí pro rychlost 240 km/h a zakoupení odpovídajících souprav v zahraničí - varianta drahá. Nakonec díky korupci zvítězil kočkopes; úprava tratí na 160 a pořízení už tehdy zastaralých Pendolin s maximálkou zhruba 240 km/h, která byla využita pouze jednou, při zkušební jízdě z Brna do Břeclavi.Vzhledem ke geografické poloze Czechie bylo logické a zákonité, že bychom využili technologie Siemens, nicméně soudruzi s ohledem na svou kapsu a důchod v nedohlednu rozhodli jinak. :-(

Odp15: Přání k svátku
ivan, 21.4.2016 8:56

Prostředí určuje chování. Tam kde je čisto a uklizeno se i lidé chovají zcela jinak. Platí to obecně. Sledoval jsem chování lidí na nádražích kde jsem trávil neuvěřitelně zbytečného času po celé roky. Když bylo zameteno a všude čisto, tak si nikdo nedovolil odhodit odpadek a lidé ráčili dojít k odpadkovému koši i přes padesát metrů vyhodit papír od eskyma, nanuka, polárky, kelímek, nebo mastnej papír od bramboráků.

Binec začal povětšinou tak, že někomu ulítly noviny, kelímek nebo igelitový pytlík od limonád v igelitu. (perfektní věc)

Pokud to někdo neuklidil do jednoho dne, tak to byl signál pro ostatní ,, že se může". Maximálně se tak někdo rozhlédl jestli se nikdo nekouká a jeho papír od zmrzliny brambůrků končil na kolejích mezi ostatníma nebo v nějakém nenápadném koutě mezi ostatníma.

Odp12: Přání k svátku
Jimmy, 23.4.2016 8:36

Slovenská strela měla úžasných 72 míst, jezdila jednou denně po dobu tří let a měla jedinou zastávku v Brně. Byl to spíše nepříliš povedený experiment než ukázka běžného provozu na dané trati. S dnešními vlaky to bylo nesrovnatelné.

To je jako podivovat se nad tím, že první auto přesahující rychlost 200 km/h bylo už v roce 1906, zatímco o 110 let později většina vyráběných aut 200km/h není schopna dosáhnout.

Nelze usuzovat na pokrok porovnáním experimentů před mnoha lety s běžně používanými výrobky dnes.

Odp13: Přání k svátku
ivan, 23.4.2016 12:10

Sl. Strela jezdila dvkrát denně tam a zpátky. Dva vlaky proti sobě.

To je, že bylo možné ráno absolvovat cestu do místa a ještě být ten den doma. Cosi jako kolejový ( C) Konkord. Spíše než o rychlost lokomotivy ukazujke na kvalitu kolejového svršku který tuto rychlost dovoloval. Konkord taky nebyl konstruovaný na běžnou dopravu. Ale technologickým zázrakem by byl ještě dneska. Už tvorba vztlaku na křídlech jehož hlavní vztlakovou silou nebyl obtok aerostatického profilu křídel, ale podtlakový turbulent tvořený náběžnou hranou který nad křídlem vytvářel podtlak, ale netvořil indukovaný odpor. Použitými materiály kdy na horkých místech dosahoval teploty přes 400 stupňů i více. ,,Utajenou,,nebo spíše neviditelnou součástí o které nikdo z cestujících neuvažoval byla jeho hermetičnost při natažení trupu o 14-16 cm teplem při udržení hermetičnosti a exelentní klimatizace jako celek při dosahovaných tepelných rozdílech z + 50 na - 70 během pár minut. Jeho povrch měl při rychlosti 2 Machy teplotu až 130 stupňů. Lidé by se pomalu upekli. Lítal nad počasím a nad koridorama, tedy přímo k cíli stejně jako rakety.

I když dneska nejdokonalejší rakety dlouhého doletu křižují.

Myslím, že dráhy Strelu vyšouply z kolejí kvůli uvolnění kapacity tratí pro ostatní provoz. (předválečný průmysl)

Ale projekt to rozhodně nebyl neúspěšný. Už tím, že ukazuje na kvalitu tehdejších tratí.

Nakonec tato doprava byla nahrazena ještě rychlejší, pohodlnější a tehdy zajímavější leteckou, kde bylo možno nasadit na linku letadel podle potřeby.

Už si tu dlouho nebyl, ale pamatuju si tě jako racionálního člověka se zdravým rozumem.

Iv.

Odp14: Přání k svátku
Lip¤van, 23.4.2016 15:37

Nejde pouze o kvalitu svršku, ale především sklonové a obloukové poměry. Limitujícím faktorem je také existence úrovňových přejezdů (max. rychlost skrze přejezdy činí 160 km/h). Proto kdysi vybrali pro rychlostní pokus rovný úsek mezi Brnem a Břeclaví, kdy přejezdy hlídali příslušníci ozbrojených složek Systému. Na každý pád byla koupě starých pendulárních jednotek brutálním úletem. Za skvělý tah lze naopak považovat zakoupení jednotek Railjet. Jsou nové, výborně fungují, systém vratných souprav (push-pull) je poměrně flexidebilní. Rakušané i bavorští Němci Railjety nasazuji na velmi prestižní spoje. :-)

Odp14: Přání k svátku
Jimmy, 23.4.2016 19:13

Slovenská strela předběhla možnosti soudobé techniky stejně jako Concorde. To je totiž extémní příklad stejného předběhnutí stávající techniky, kdy za cenu výrazně zvýšených nákladů je dosaženo zvýšení rychlosti pro velmi omezenou kapacitu cestujících. Tedy pokud by měla být takto zvýšená rychlost celkově, tedy kdyby slovenské strely měly převzít plnou kapacitu dopravy, tak se na koleje nevejdou, zatímco dnešní vlaky umožňují dosahovat stejných rychlostí při plné kapacitě.

Concorde na tom byl podobně jen rozdíly byly větší. Při kapacitě 150 místě, ceně letenky vyšší než první třída běžným letadlem byl po celý svůj provoz ve ztrátě. Boeing 747 má 400-500 míst, A350 300-500 míst, A380 550-800 míst, tedy na nahrazení jednoho běžného Boeingu či Airbusu by jste potřebovali cca 3 Concordy.

Obojí byly technicky zajímavé výrobky, ale ekonomicky jejich provoz příliš nevycházel.

Ostatně u běžných letadel je zajímavé, že s vývojem dochází k mírnému snižování provozních rychlostí z cca 900-950 km/h na cca 850 km/h, kdy mírné prodloužení cestovní doby přináší výrazné úspory paliva, což většina cestujících preferuje. Ne vždy jde tedy pokrok dopředu jen jedním směrem.

Odp15: Přání k svátku
ivan, 24.4.2016 0:11

Ekonomicky by nejlépe vyhovovaly samokřídla kdy dosáhneš nejvyššího efektu poměru přepravené hmoty k požadovanému výkonu, ale mají zase jiné mouchy. těžko se ,, uzemňuji" Už lítala letadla která by byla schopna vzít až 1200 lidí + slušný náklad, ale nechovala se příliš bezpečně. Ještě pro ně nebyla ta správná doba. Myslím, že se ukážou znovu jako novinka. Určitě se toho někdo chytne. Výrobci se bojí nezvyklého vzhledu, aby neodrazovali cestující a problému pohybu na stojánkách. Kvůli zabranému prostoru na pojížděčkách i parkingu nejsou na letištích oblíbeny ani chlouby A 380. I přes tučné přistávací poplatky.

Odp16: Přání k svátku
Jimmy, 24.4.2016 9:08

Náhodou už pár let pracuji v leteckém průmyslu. Důvodů proč se vyvíjí především odvozeniny existujících typů je více, ale jeden z velmi silných důvodů je ten, že je extrémně drahé a náročné schválit do provozu nové letadlo navržené od nuly. Je to tak extrémně drahé že i velcí výrobci Boing a Airbus se k tomu uchylují až když opravdu nemají zbytí. Proto např. A320 Family má asi 10 typů ze stejného základu.

Pokud by stejná byrokracie panovala v letectví od počátku, tak dnes možná nasazujeme jako horkou novinku proudové motory, takže na to že v příštích 30 letech uvidíme na letištích velká samokřídla bych si nevsadil ani korunu.

Odp17: Přání k svátku
ivan, 24.4.2016 12:37

Já to znám z druhé strany. V letadlech různých typů a vlastností jsem už nějaké to sedadlo ošoupal. V tzv malém letectví s kvalifikací UL. UL instruktor a PPL-I PPL-II (Privat Pilot Licence) s náletem přes 1600 h. Tedy sportovní letadla vč. akrobatů a tř.experimental. (necertifikovaná, zkušební) V nevojenském a nedopravním letectví nejsou hodnosti ale po 1500 hodinách máš nárok na titl. ,,Starší pilot,, i když se v praxi neužívá. Tedy aspoň nevím, že by se tak někdo nechal oslovovat nebo se tak sám prezentoval. Lítal jsem seznamováky pro zájemce o piloťák, vyhlídky, žákovské výcviky a agenturní kurýrní lety, -- povětšinou nějaké dokumenty, zapomenuté klíče od trezoru, součásti lékařských přístrojů, prostě všechno možné co bylo potřeba dostat rychle na místo, většinou jsem ale ani nevěděl co vezu, prostě zásilka převzal-předal, podpis. Živou želvu do Mariánek, nebo vyhlídky pro prezentačky Toyoty. To byly akce typu Tatra pod bagrem, vzlet -Karlštejn Mořina, lomy Ameriky, krátké finále a další. Taky 27 vzletů za den. Toyota měla svoje akce vždy perfektně připravené, jejich agent po skončení akce přinesl připravené papíry, na místě provedl vyúčtování, vč.stravného, červenou reklamní péřovku, peníze na ruku a nazdar. Žádná ,, doba splatnosti„.

Z oblohy mně sestřelil cukr a věk.

Typuju, že se samokřídla ještě objeví i v dopravě ( ve vojenství nezanikly, naopak - např. Mirage, nebo B-2 ) Dříve ještě neexistovala automatika která by pohlídala centráže. Dneska jí jsou řízeny dětské hračky. Navíc, problémem samokřídel ve své době nebyla stabilita, ale délka a šířka RVY. Od doby před padesáti, šedesáti lety se na všech letištích tř.C zdvojnásobila. Někdy stav zůstane zamrzlý aniž by ho někdo po letech přezkoumal.

Tuším, že právě ekonomika a nižší hlučnost je vrátí zpět do provozu. Podmínky dorostly, navíc statisíce lidí bydlících v blízkosti letišť by je jistě uvítaly. Navíc je možné, že by klesly i výrobní náklady na křeslo.

Letctví je šílená konzerva, proč by si úředníci přáli nějaké ,, novoty“ když stačí aby věci zůstaly tak jak jsou.

Vsázím kilo, ale asi nebude kdo by tě zkasíroval. :-) Už se kácí v našem lese. Iv.

Odp13: Přání k svátku
ivan, 23.4.2016 23:23

,,Nepovedený experiment" ?.. každý vývoj začíná prvním krokem, teprve zkušenosti z provozu ukážou nedostatky a klady a naznačí směr dalšího vývoje konstrukcí a technologií. Málokdy se podaří napoprvé výrobek který takřka nepotřebuje zdokonalovat.
Např Kalašnikov zůstává ve své podobě takřka 80 let a stále se vyrábí pro jeho univerzálnost takřka ve všech podmínkách. Některé výrobky už jsou tak přechytralé, že jim to až škodí. Neustále chtějí do servisu jinak, že se s tebou nebudou bavit. Stávají se až obtížnýma v nárocích o vlastní péči.

Odp14: Přání k svátku
Jimmy, 24.4.2016 8:55

Ano, pokud vyvíjíte něco nového, logicky nevíte předem jak se to bude v praxi chovat. Tedy občas máte nějakou základní myšlenku okolo které postavíte výrobek a v praxi se ukáže, že zápory převažují, i když třeba dílčí řešení se mohou využít později v lepších výrobcích.

Slovenská strela byl v podstatě autobus na kolejích. Podobná myšlenka někoho napadla i v USA , ale ani tam se to nechytlo. Vývoj po těchto zkušenostech šel jiným směrem, tedy lze nazvat Slovenskou strelu nepovedeným experimentem, neboť v praxi se ukázalo že se nejedná o perspektivní řešení a provoz se tedy ukončil. To že motorový vůz sám o sobě byl zajímavým technickým dílem na výsledku nic nemění.

Odp15: Přání k svátku
Vlastimil Čech, 25.4.2016 13:19

Pane Jimmy, pane Ivane... a co moje milované vzducholodě? Něco jako je ten americký Aerocraft? Nevrátí se to do letectví? Co myslíte?

Odp16: Přání k svátku
ivan, 25.4.2016 17:37

Vždyť nikdy nevymizely, pane Čechu. Neumím si představit nic lepšího pro hlídkovou činnost než vzducholoď. Vždyť už se vracejí a pomalu jich přibývá hlavně v Německu a Rakousku při kontrolách drátů vysokého napětí, a celkem jistě jich přibude na hlídkových činnostech při ostraze hranic a pobřeží kde není důležitá přepravní kapacita a rychlost ale letová výdrž za minimální náklady. To, až se Evropa probere ze snů, jestli se vůbec kdy stane.

Nečekejte Hindenburga nebo Graf Zeppelin. O hodně se smrsknou, zato jich už dneska přibývá. Občas jsem se s nějakou potkal, sice vzácně, ale jako ,, druhu" se jim začíná opět dařit.

Vzducholoď dokázala řízeným letem zvládnout obousměrný let trvající půl hodiny s obletem Eifelovky v r. 1900, tedy tři roky před prvním poskokem křídlatého letadla 12 vteřin na pláži Kitty Hook.

Bratři Wraithové. ( 16.12 1903)- Orvel. ten shrábnul nechtěně všechnu slávu. (historie není spravedlivá)

Ale ještě týž den provedl Wirbul let trvající přes minutu. To už bych nazval skutečným letem s řízenou stabilitou. Těch 12 vteřin se dá nějak ustát. Dějinnému zlomu bylo přítomno asi 10 lidí někteří pouze jako čumilové (v dobrém)

Telegrafickou zprávu o významu úspěšně provedeného letu tehdejší noviny zařadily malou notickou někam na asi desátou stranu jako zajímavosti nebo rodinná zábava.

O 66 let později stáli lidé na měsíci. Většina současně žijících lidí to zná už jenom jako bylo- nebylo.

U železnice je zajímavé, jak dokonalá...
Neuvedeno, 15.4.2016 21:35

U železnice je zajímavé, jak dokonalá myšlenka nepatrného tření na kolejích může být zničena dalšími opatřeními na železnici.

Odp: U železnice je zajímavé, jak dokonalá...
Alfons, 17.4.2016 16:31

Třeba šetřit kovy a koleje nahradit umělohmotnými. Nedělaly by takový hluk. Mohly by se zrušit ocelárny.
Musely by se předělat troleje na dvoupólové. :-)

Odp2: U železnice je zajímavé, jak dokonalá...
Vlastimil Čech, 21.4.2016 13:13

:-):-):-):-):-) !!!!:-):-):-):-)
Směju se, až se za břicho popadám!!!

Střecha na hlaváku
Lip¤van, 17.4.2016 20:13

Jsem zvědav, kdy soudruzi z Metrostavu konečně opraví střechu příjezdové haly na hlavním nádraží v Praze. Jakmile se zmocnili této kořisti, bylo každému jasné, jak to dopadne. A to zdaleka není konec, mají hotový jen kousek a většinu času se tam nic neděje. :-(

Odp: Střecha na hlaváku
Lip¤van, 17.4.2016 20:15

Vlákno opět nefunguje...tak snad zde. ;-)

Odp2: Střecha na hlaváku
ivan, 19.4.2016 12:40

Ale, ale, co se nám to s těma korunama děje.

Halu Hlavního nádraží stavěla mostárna, kotlárna a strojírna bratří Prášilů z Libně, tehdy P. VIII. Dodnes tam jsou bronzové štíty na sloupech tak dobře přinejtované, že se je nikomu nepodařilo ukráct za více než sto let, na rozdíl od věčně okradené sochy Nicholase Wintna který se tam teprve zabydluje. Nevím co stála celá hala nádraží s materiálem, prací a daní, ale obloukový most přes Ohři u Loun o rozpětí 58 m stál 280 000.- ( není chyba).

To se to slibuje přidat sestrám, doktorům, sportu, armádě, policii, státním úředníkům, důchodcům, politickým stranám, soudnictví a zemědělcům když si ono přidání platí ze svých úspor jejich rozředěním.

Za sto let asi tak 10X 100%. nebo i více?

Hlavně být tím kdo rozděluje a být živej z toho (,, že to mám v programu )

Být politickým dříčem je být samej nevděk.

Odp: U železnice je zajímavé, jak dokonalá...
Alfons, 21.4.2016 4:01

Zdá se, že se diskuze zvrhla do stavu sociopatického blouznění mimo téma diskuze. ;-)

Odp2: U železnice je zajímavé, jak dokonalá...
Lip¤van, 25.4.2016 16:28

Jsem ochoten souhlasit, že pražský hlavák je šílený neprůchodný paskvil. Už jen geni(t)ální nápad umístit informační tabule nad průchody k peronům...takže probojovat se čumícím davem k vlaku vyžaduje značnou otrlost a fyzickou sílu. Naštěstí, jsa konečně venkovanem, využívám hlavák pouze coby stanici přestupní a to ještě většinou přecházím mezi perony úrovňově - za severní částí haly. Docela fajn je nádraží v Ústí. Lze pozorovat lanovku, Labe, nebo cvrkot na mostech. I sedět tam lze, bratře Alfonsi. :-)

Nevím jaký je závěr diskuze ale mně se...
tlapka, 25.4.2016 18:06

Nevím jaký je závěr diskuze ale mně se dnešní vlaková doprava líbí.

Odp: Nevím jaký je závěr diskuze ale mně se...
ivana Kozárová, 26.4.2016 9:33

To se mi líbí,že se Tlapka vrátila do diskuse a že nastolila zasejc původní téma. Řekněte,kde se v dnešní době neuhejbá z tématu? Kde se hovory neodklánějí od podstatného ke kravinám? Kde se neblouzní? Vždyť je to jev neustále se stupňující k iracionalitě a k absurdnu. Co jest toho příčinou lze se jen v nenepředstavitelnějších absurdních snech dohadovati....

Odp2: Nevím jaký je závěr diskuze ale mně se...
Lip¤van, 26.4.2016 9:59

Téma, které nastolil bratr Alfons, je příliš úzké a o důkladné rozkošatění si doslova koleduje. :-)

Nějak mám takový pocit, že původní...
Neuvedeno, 25.4.2017 20:04

Nějak mám takový pocit, že původní diskusní společnost ze Svíce zmizela. Že by jela na dovolenou? Nebo jim odešli počítače? Nebo jejich zdraví? Nebo, že by přešli na jinou adresu, která je pro ně zajímavější?
No mě to čeká také brzy. Počítač mám mizerný.
Dá se pak očekávat, že zmizí také všechny články na této adrese. Co s nimi bude? Budou vymazány?
No řekl bych, že na ministerstvu vnitra budou články na věky. Akorát lidé si je už nebudou moci přečíst. Škoda. Když nejsou známy dějiny, tak se chyby opakují.To platí i o těchto článcích.
No abych se vyjádřil k současnému dění.
Vypadá to, že ve Francii vyhraje Macron. Že tedy Francie zůstane v EU a tím pádem EU bude zachována v dnešní podobě. Francie, díky jejímu atomovému monopolu je klíčová k zachování EU po odstoupení Británie.
Takže to vypadá, že změny se odkládají o dalších pět let. Třeba se za těch pět let EU vypořádá s nestabilitou díky neschopnosti vybírat daně v jižních zemích. Zřejmě tomu má dopomoci EET, protože se tím omezí podvádění restaurací a maloobchodníků.
Pro chudé podnikatele je EET brzdou. Jenže, kdo je chudý a kdo bohatý podnikatel se velmi těžko pozná. To je problém. Třeba se i toto nějak vyřeší ve prospěch všech. Bylo by to dobré. Člověk by řekl, že stejně všichni platí DPH, takže tlačit na pilu by bylo kontraproduktivní. Hlavně je důležité vybrat skutečně veškerou DPH. Na to by se mělo tlačit.
Pak je také třeba skutečně rozpoznat, kdo potřebuje sociální podporu a kdo ne. Protože je takových vyčuránků, co bere sociální podporu a pak si jezdí po světě užívat. Také rozpoznat, kdo potřebuje sociální bydlení a kdo ne. Kdo potřebuje pomoc s výživou a kdo ne.

Odp: Nějak mám takový pocit, že původní...
Olix, 26.4.2017 22:14

Ráda si čtu Vaše postřehy. To, jak přemýšlíte, co Vás zaujalo, jaké Vás napadají otázky. Kéž Vám počítač vydrží co nejdéle. Děkuji.

Tak stal se zase zázrak, nepsala mi...
Neuvedeno, 28.5.2017 17:45

Tak stal se zase zázrak, nepsala mi klávesnice, tak jsem jí profoukl a jak se zdá zase funguje.
No jestli mi takto bude fungovat klávesnice v době potřeby EET, tak potěž pánbů. No přežil jsem v dnešní době už více obtíží a našel proti tomu řešení, tak třeba se i zde nějaké najde.
Tak na příklad, jak jsem již dříve psal, se nám důchodcům značně v poslední době zdražila zelenina a ovoce. Otřepal jsem staré řešení pro námořníky z dob Kryštofa Kolumba. Kupuji si teď vždy půl kila kysaného zelí v pytlíku. To pak přeložím doma do starší zavařovací prázdné sklenice se závitem a natěsním ho tam tak, aby bylo zakryté tou kysanou vodou ze zelí. Když pak mám chuť na nějaký ten vitamín C, tak si vezmu trochu toho kysaného zelí a několikrát ho propláchnu ve vodě a vždy vodu vyleji. Takto je syrové kysané zelí mnohem méně kyselé a neozývá se mi bolest v žalůdku od překyselení. Tím jsem tedy dokázal, že za 12 korun mohu mít docela dost vitamínu C kdykoli si to budu přát. Navíc to zelí není zase tak chutné, abych se ho přejídal, jako je to na příklad u jablek.
Prostě takové to vylepšení pana Hrušky z televize. Ty kedlubny už tak moc často nejím a nekupuji, protože jsou nějak až moc cítit močůvkou.
Další vychytávka je na příklad používání zeleného hrachu a fazolí pro vaření pro setbu na zahradě.
Jak jsem dělal tu kanalizaci, rozvod vody, elektřiny a drenážní kanalizaci pomocí bagru, tak mám teď vlastně měkou půdu. Posypal jsem jí ornicí a vysadil tato semena. Už vyrazila a já je stříkám vodou z drenáže. Vody mi tedy dost už ubylo, ale pro začátek na vzklíčení semen jí bude dost. Také už šest jabloní mi vykvetlo ve velkém, tak teť čekám, jestli náhodou květy nezmrzly a jestli je v té zimě a větru opylily včely. No uvidíme. Bohu-žel, nemám při mém stavění na zahrádku moc času.
Co se týče toho sezení na železných lavičkách na nádražích, viz uvodní článek, budeme si muset brát na cesty podsedák s molitanem, jinak těžko přežijeme.
Takže zdravím čtenáře a pisatele Svice.cz a držte se.

Odp: Tak stal se zase zázrak, nepsala mi...
Uvedeno, 28.5.2017 19:38

Kysané zelí je ovšem královská potravina, gigantický zdroj vitamínů. Navíc stojí pár korun a v každém supermarketu jsou ho tuny. Nikdo ho nekupuje, protože je marketingově neatraktivní. Nevaž se, odvaž se, buď free a dej si kysané zelí - to by asi nezabralo. Proto stádo kupuje předražené exotické ovoce, plné v ČR zakázaných chemikálií. :-)

Odp2: Tak stal se zase zázrak, nepsala mi...
Jimmy, 28.5.2017 20:41

I v bohatém Japonsku bylo zelí, strouhané ale syrové příloha minimálně ke každému druhému tradičnímu jídlu. Tam jsem se ale domníval že to je primárně zdroj vlákniny, protože bílá rýže žádnou nemá. Možná to ale byl i intuitivně doplněný zdroj vitamínů.

Odp3: Tak stal se zase zázrak, nepsala mi...
Vlastimil Čech, 29.5.2017 7:37

Zelí, zelí.
to člověka rozveselí.

Tím se chtěl básník vyjádřit k nadýmání.

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.